Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
813079_0001.png
Vinterberedskab.Det har i den forløbne vinter vist sig, at være meget problematisk for Banedanmark at holde flere afde jyske banestrækninger åbne for trafik. Særligt hårdt ramt synes Thybanen at være med indtilvidere fire fastkørte tog på banen.Det må medgives at snemængderne i denne vinter har været lidt ud over det sædvanlige.Banedanmark må vel derfor i en vis udstrækning være undskyldt første gang et tog satte sig fast idriverne. I skrivende stund har vi nu imidlertid haft sne og frost i cirka tre måneder i træk, så ingenkan vel længere påstå at vintervejret overrasker dem.Dog må man stille sig spørgsmålet, om Banedanmark er undtagelsen herfra. Således gik det fredagden 5. marts igen galt på Thybanen med endnu et fastkørt tog. Banedanmark havde igen, på trods afvejrudsigternes melding om kraftigt snefald, undladt at disponere herefter ved ikke i tide at indsætteplovtog. Faktisk skulle der gå over to døgn, før man fik taget sig sammen til få banen genåbnet.De gentagne problemer efterlader det indtryk, at det først er muligt at gennemføre kørsel medplovtog, når det tilfældigvis lykkes at finde en lokofører med den fornødne attest, et lokomotiv og etpar plove. Dette forekommer helt urimeligt og ville næppe blive accepteret på vejsiden.Ovenstående giver anledning til nogle spørgsmål om Banedanmarks evne eller vilje til at leve op tilsin forvalterrolle.1) Er det efter trafikudvalgtes mening acceptabelt, at Banedanmark tilsyneladende ikke harnoget fungerende sneberedskab? Kan det ikke med rette forventes af eninfrastrukturforvalter, at den dels har en overordnet plan for placering afsnerydningsmateriel og disponering af personale, der muliggør en præventiv indsats for atopretholde trafikken, og dels at den holder sig orienteret om de aktuelle meteorologiskeforhold og agerer derefter?2) Er det acceptabelt, at en hel banestrækning skal være lukket over to døgn, fordiBanedanmark ikke har viljen eller evnen til at få den genåbnet?3) Er den manglende indsats for at opretholde trafikken på Thybanen udtryk for en bevidstnedprioritering af banen? Er Banedanmark i givet fald bemyndiget til selv at træffe en sådanbeslutning?Som skatteyder og bruger af den kollektive trafik, glæder jeg mig til at høre, om jeg skal forventesamme kaotiske tilstande næste vinter.
Med venlig hilsenJørgen Gade