Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 261
Offentligt
812623_0001.png
812623_0002.png
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 15. marts 2010 09:15Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Danmark viser vejen for europæisklufttrafikstyringDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:***EUFlytrafik, lufthavne og meterologiMinisteren/Departementet
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Danmark viser vejen for europæisk lufttrafikstyringI dag behandler Folketinget et af transportminister Hans Christian Schmidt fremsatlovforslag om at omdanne den danske flyvesikringstjeneste Naviair til enselvstændig offentlig virksomhed. Omdannelsen af Naviair er endnu et skridt påvejen i den fremsynede politik for udviklingen og moderniseringen af dansklufttrafikstyring.-Allerede i dag er Danmark placeret i førerfeltet blandt de europæiske lande bådenår det gælder effektivisering og klimavenlig lufttrafikstyring. Den position skalvi naturligvis fastholde. Naviair vil som selvstændig offentlig virksomhed få bedremuligheder for at deltage i de internationale samarbejder, der er en del afudviklingen, siger transportminister Hans Christian Schmidt.En netop offentliggjort undersøgelse fra Oxford Universitetet konkluderer, at bedrelufttrafikstyring er den hurtigste og nemmeste vej til en mere klimavenligflytrafik. Ved at reducere den tid, som fly bruger på starter og landinger, sikredirekte flyveveje samt indføre ensartet teknik, kan miljøet skånes samtidig med atflyselskaberne sparer både tid og penge.-Det er kendsgerninger, som vi i Danmark allerede har forholdt os til i mange år.Gennem en målrettet politik har vi allerede gennemført en række initiativer, somøger effektiviteten og sikrer en klimavenlig flyvekontrol, siger Hans ChristianSchmidt.Regeringen har for et par måneder siden underskrevet en dansk/svenskregeringsaftale om etablering af et fælles dansk-svensk luftrum. Naviair har nu -sammen med sit svenske søsterselskab - mulighed for at tilrettelægge de mesteffektive flyveveje i det fælles luftrum uden at skulle tage hensyn til de gamlenationale grænser. Det vil med tiden give samlede årlige besparelser på cirka 100mio. kroner alene i dansk og svensk luftrum og samtidig spare klimaet for over50.000 ton CO2 årligt.-Forhåbentlig vil vores dansk-svenske initiativ med tiden bane vejen forinddragelse af flere lande med endnu større effekt, siger Hans Christian Schmidt.
Samtidig med bestræbelserne på at harmonisere luftrummet er dansk flyvekontrolinvolveret i et samarbejde med Sverige, Irland og Østrig om at standardisere detekniske systemer.-I slutningen af 2007 indførte Naviair et af verdens mest moderne og nøjagtigeflyvekontrolsystemer. Systemet giver flyvelederne mulighed for at adskille flyenemed præcis den afstand som kræves af sikkerhedsmæssige hensyn og samtidig styretrafikken på den mest effektive måde så flyenes tid i luften reduceres. Det er tilgavn for både miljøet, flyselskaberne og samfundet. Men opgradering ogvidereudvikling af systemerne koster mange penge og jeg støtter derfor at Naviair -gennem det internationale udviklingssamarbejde - både får reduceret omkostningerneog medvirker til, at systemerne i Europa går imod en standardisering, siger HansChristian Schmidt.Han roser de danske flyveledere for deres evne til generelt at afvikleflyvetrafikken fleksibelt, så flyselskaberne ofte får kortere flyvedistancer ogflyvetid i dansk luftrum end det der er registreret i deres flyveplaner. Tilmed fårfly, der lander og starter i danske lufthavne, i langt de fleste tilfælde både'grønne' ind- og udflyvninger. Landende fly går direkte fra marchhøjde til landinguden omveje, og startende fly går direkte til deres destinationer.I 2009 gennemførte Eurocontrol en simulering og analyse af Naviairsudflyvningspraksis fra Københavns Lufthavn i Kastrup. Beregningerne viste, atflyveledelsens fleksibilitet i forhold til standard udflyvningsproceduren forlufthavnen giver flyselskaberne en samlet årlig besparelse på ca. 10.000 tonbrændstof, svarende til en årlig CO2 reduktion på ca. 32.000 ton. Samtidig sparerflyene i gennemsnit 2-3 minutters flyvetid. Over 95 procent af alle starter fraKastrup gennemføres med direkte adgang til rejseflyvehøjden og kortereudflyvningsrute fra lufthavnen.-Jeg er imponeret over den service, flyvelederne udviser på det taktiske niveau, ogjeg ved, at det er en håndtering som bliver værdsat af luftfartsselskaberne. Denstore miljøgevinst, som vi samtidig høster, er jo absolut også værd at bemærke. Deter udgangspunkt for vores fortsatte fokus på at optimere lufttrafikstyringen, så vifremover kan flyve i tryg forvisning om at sikkerheden er i top samtidig med atflyvningen år for år bliver stadig mere effektiv og klimavenlig, siger HansChristian Schmidt.
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/