Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
742268_0001.png
742268_0002.png
742268_0003.png
742268_0004.png
742268_0005.png
FølgeskrivelseHermed fremsendes kopi af 2 skrivelser til Vesthimmerlands Kommune til Deres orientering.Kopi af brev fra Vesthimmerlands Kommune af 16.02.09. kan rekvireres hos Knud Erik Hansen,Teknisk forvaltning, Vesthimmerlands Kommune – tlf. 99667000
Bent Jensen, Lisbet Nielsen,Karen Touborg Jensen, Susanne Herner KristensenDragsdalvej 37 A, 39 C, 39 B, 39 A.9670 Løgstør.Løgstør den 11.10.09.Vedr.: Reparation af Dragsdalvej i LøgstørVesthimmerlands Kommune,att. Knud Erik HansenUnder henvisning til vedlagte skrivelser af 02.01.09., som i første omgang ”blevvæk” på Vesthimmerlands Kommune, og af 16.02.09 skal vi som beboere påDragsdalvej i Løgstør og som talerør for mange tillade os at henvende os igen, p gr ade gener, vi dagligt har på Dragsdalvej og alle villavejene omkring Dragsdalvej iLøgstør incl.: Højvej, Sverigesvej, Borgmester Grønnings Vej Norgesvej,Grønlandsvej, Lucernevej, Kløvervej o.a..Efter, at skrivelserne blev sendt, er der ikke som lovet blevet foretaget traffiktællingpå Dragsdalvej og efterfølgende meddelt os resultatet af en sådan, men vi har medtilfredshed konstateret, at man er i gang med at fjerne vejtræerne på Dragsdalvej samtat etablere fortov.Chikanerne eller ’indsnævringerne’, hvoraf der i øvrigt er 3, og ikke som anført i brevaf 16.02,2009 2, er imidlertid så gamle, at de slet ikke virker efter hensigten, fordi deer ’kørt ned’, og derfor støjer det voldsomt, når der køres over disse, hvilket blevbekræftet af mandskab fra ’Driften’ i Vesthim. Komm. I uge 40.Dette gælder især Jysk Køreuddannelsescenter. Løgstør, i samarbejde med EUC-Nordvest, som dagligt - også i weekenderne – kører med tomme vogne, der normalter lastede, såsom skraldevogne, postbiler,lastbiler etc. med eller uden anhænger.’Tomme tønder buldrer mest’, og det gælder så sandelig her!Som anført i brev af 02.01 er den tunge trafik til stor gene og fare for de blødetrafikanter, og derfor ønskes Jysk Køreuddannelsescenters kørsel væk fraDragsdalvej.Vi ønsker den tunge trafik ledet uden om dette kvarter, således at kunnødvendig ærindekørsel er tilladt med tunge vogne over 3500 kg.Dette vil indebære, at Jysk Køreuddannelsescenter i Løgstør må lægge deres ruterom. Jysk Køreuddannelsescenter generer os så meget, at det forekommer osubegribeligt, at EUC Nordvest vil lægge navn dertil.Jysk Køreuddannelsescenter bruger kvarteret omkring Dragsdalvej som træningsareal og legeplads, og borgerne bliver ikke hørt, men blot arkiveret lodret.
Dertil kommer, at Jysk Køreuddannelsescenter også bruger området somøvelsesterræn for personbiler, scootere og knallerter, såvel til køreprøve som tilundervisning.Disse forhold forekommer så meget mere ubegribelige eftersom der i TV2(landsdækkende) 26.05.09 kl. 19.00 blev vist et indslag med ønske om, at lastbiler ogstørre biler tvinges ud på de store ringveje (som Danmarksvej), at hastigheden påstore indfaldsveje nedsættes til 40 km/timen, samt at hastigheden i centrum, indre byog villaveje nedsættes til 30 km/timen.Lastede lastbiler kører i forvejen ad Danmarksvej, fordi det er ’lastbilvejen’, såledesat kun nødvendig kørsel fra f.eks. XL-byg kører i kvarteret omkring Dragsdalvej.Er Jysk Køreteknisk Anlæg undtaget fra lov og regler i dette samfund, og hvilken rethar man til fra JKA’s side til at lade hånt om, hvad borgerne mener.JKA larmer så meget i kvarteret og udsætter i øvrigt i høj grad bløde trafikanter forfare ved at lade chauffører, som endnu ikke har kørekort til biler over 3500 kg, køresådanne.Hvem har ansvaret, hvis et barn bliver kørt ned af en ’skoleskraldevogn’?Burde politiet i Løgstør i øvrigt ikke også tage affære og fange fartsyndere, udboredeknallerter etc., hvoraf der er mange på Dragsdalvej?Politiet har af Susanne Herner Kristensen fået indleveret en liste over fartsyndere påDragsdalvej(bilnumre)Nu er vejtræerne væk, og så kan der rigtig køres stærkt ned ad det snorlige stykke afDragsdalvej,

dersom

der ikke etableres nogle forhindringer eller chikaner, der virker,og så bliver det ’af asken og i ilden’.Vi vil derfor på manges vegne opfordre til, at der etableres zig-zag-chikaner, someffektivt kan nedsætte hastigheden, samt at der bliver hastighedsbegrænsning på30km/timen på Dragsdalvej, hvilket i øvrigt er anført i brev af 02.01.09.I håbet om, at man vil drage omsorg for disse ting, tegner viMed venlig hilsen
Kopi til: Politiet i Løgstør, Jysk Køreuddannelsescenter, Løgstør, Carsten Agesen,Driften. Løgstør, EUC Nordvest, Thisted, Folketingets Trafikudvalg,
Karen Touborg JensenDragsdalvej 39 B&Lisbeth NielsenDragsdalvej 39 C9670 LøgstørLøgstør, den 02.01.09.Vedr.: De trafikale forhold på Dragsdalvej, 9670 LøgstørAtt. Forvaltningschef Jens Chr. OlesenVesthimmerlands KommuneTeknisk forvaltningHimmerlandsgade 229600 Aars.På vegne af flere beboere på Dragsdalvej fremkommer dette brev.Besøgende i aftentimerne opfatter Dragsdalvej i Løgstør som en fredelig villavej meddens trafikdæmpende anlæg, vejchikaner og vejtræer, hvilket den også burde være.Det er Dragsdalvej imidlertid ikke, for den forvandles især i de tidlige morgentimerfra kl. 4.30 til kl. 8.00 til et inferno af tung trafik, vibrationer og støj, så beboere tætpå vejen generes og bliver vækket; det er helt umuligt at have åbent vindue, fordidisse i sin tid lavede trafikdæmpninger ikke virker efter hensigten.Iflg Falck kører tung trafik efter GPS, der viser den nærmeste vej.Derfor drøner lastbiler, lastbiler med anhængere, busser, traktorer med anhængere(førerne anvender tit høreværn), som burde køre ad Danmarksvej, i stedet ned adDragdalvej, og de kører stærkt, hvilket er farligt for gående, cyklende og ikke mindstbørn, legende eller på vej til skole; her i den mørke tid er det væsentligt at påpegeden fare bløde trafikanter udsættes for.Grundet den megen tunge trafik, som vejen så åbenlyst ikke er bygget til, er asfaltenrevnet overalt, og det ville derfor være ønskeligt, at biler, der vejer over 3500 kg ikkekørte ad Dragsdalvej.Ligeledes ville det være ønskeligt, om køreskoler ikke kørte ad Dragsdalvej medlastbiler, lastbiler med anhængere og busser; det sker hver eneste dag.
Bilerne kan få endog megen fart på ned ad Dragsdalvej, fordi den på lange stræk erlige, og fordi de ’bump’ eller vejchikaner, som i sin tid er etableret, ikke virker. De erkørt ned og uvirksomme, og derfor bliver der kørt stærkt over dem, - også afudborede knallerter.Det ville være en god ide at erstatte disse vejchikaner med forhold der ligner dem iBarmer, hvor der er etableret zig-zag-kørsel og hastighedsbegrænsning på 40km/timen.Yderligere et faremoment, som bløde trafikanter og især gangbesværede udsættes forbestår, der hvor fortovet er sløjfet mellem husnumrene 33 og 39, altså mellem de 2ind/ud-kørselsveje til Løgstør Boligforening’s boliger.Her perforerer store trærødder asfalten, og her parkerer biler. Begge disse forholdtvinger gående ud på kørebanen, hvilket ikke er ufarligt, især her i den mørke tid.Hvorfor fortovet kun er sløjfet her på Dragsdalvej, er uforståeligt, og dette ønsketetableret igen.Dertil kommer, at når det endelig lykkes at gå på ”fortovsarealet” mellem nr 33 og39, udgør de mange store trærødder, som perforerer asfalten, en indlysende faldgrube,igen især for de gangbesværede, af hvilke der bor flere her.Hvis en person kommer slemt til skade grundet disse store trærødder, hvem har såansvaret og erstatningspligten?I håbet om, at Teknisk forvaltning vil drage omsorg for at løse disse problemer påbedste vis, tegner vi –Med venlig hilsen
Karen Touborg Jensen
Lisbeth Nielsen