Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
811320_0001.png

DSB MR TOG MATERIEL

Som hyppig pendler er det med undren at DSB ikke reagerer på MR togenes mange skavanker.På strækningen Esbjerg-Fredericia fremføres de fleste togafgange af DSB´s vel efterhåndennedslidte MR tog materiel.Jeg registrerer dette togmateriel´s forøget og hyppigere skavanker såsom:Kun ½ motorkraft, hvilke betyder forsinkelser og forøget rejsetid ofte med tab afefterfølgende tog og busforbindelser videre frem.Togenes til ind- og udstigningsdøre virker ofte slet ikke, hvilke togpersonalet som regelheller ikke er klar over. Dette medfører at passagererne ved udstigning efter ovennævntekonstatering må vælge at gå igennem mindst en hel kupé for at få mulighed for at stige aftoget. Ofte er toget da allerede kørt, så passagererne ikke kan nå at komme af påudstigningssstationen. Ydermere er der ved flere sammenkoblede togsæt ingen hjælp athente, da togpersonalet da måske befinder sig i det andet togsæt. Der er jo som bekendtingen gennemgang fra det togsæt til andet.Togenes varmesystem fungerer ofte ikke. Enten er der næsten ingen varme - tit erkupéerne iskolde, hvilket ikke er særligt behageligt, da vi om vinteren kan risikere lavetemperaturer.
Jeg tænker på, at ovennævnte ulemper er til større géne for de svage og ældre passagerer,end de fornemmes for mig!Yderligere tages også i betragtning, at disse MR tog har en ubehagelig udstødning og støj, hvilketikke er særlig positivt for vores nuværende fokus på miljø og forurening.Et forslag kunne være at DSB midlertidigt lejer andet regionaltogsmateriel i udandet, måske hosvore tyske eller svenske togselskaber.Med venlig hilsenJan HansenHelenevej 66740 BrammingEmail:[email protected]Tlf: 52 80 32 42