Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 253
Offentligt
809948_0001.png
809948_0002.png
809948_0003.png
TransportministerietKbh. d. 03.03.2010.Frederiksholms Kanal 271220 KAtt. Transportministeren og medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.
Vedr. montering af miljøfilter til biler over 3500 kg.Jeg tillader mig at henvende mig til Jer, da jeg ifølge reglerne fra Færdselsstyrelsen skal havemonteret et partikelfilter som koster minimum 45.000,00 kr. + moms, at jeg skal havemonteret et partikelfilter synes jeg er i orden.Jeg er 59 år og har igennem 21 år drevet vognmands virksomhed med flere biler på mellem4600 og 6000 tons totalvægt. I dag har jeg 1 bil, Mercedes Sprinter 616 CDI fra 2003 med eneuro 3 motor.Min 616 CDI har samme motor størrelse som benyttes i nogle af Mercedes personvogne og iMercedes transporter 216 og 316 CDI begge biler er under 3500 kg totalvægt, der findesligeledes andre bilmærker med samme problematik, man kan til personbiler og biler under3500 kg købe et partikelfilter for ca.10.000,00 kr. + moms, denne type partikelfilter er en formfor papirfilter som skal renses i vand og ca. 2 time efter er man kørende igen. Modsat detfilter jeg skal have monteret, dette er en kærne af metal som skal på et specielt værksted, hvorman ved hjælp af varme m.m. afrenser partiklerne, dette tager minimum 1 dag.Jeg mener at man fra Færdselsstyrelsen i deres regler og krav til montering af partikelfiltergroft har overset denne type biler, og udelukkende skelet til at alle biler over 3500 kg skalhave det dyrere miljøfilter monteret uden undtagelse, jeg må sige at der er en væsentligforskel på stor lastbils motor, modsat min personbils motor.Spørgsmål:Er Færdselsstyrelsen ikke kommet for let til, at fastsætte reglerne for godkendelse afpartikelfilter, ved groft at tilsidesætte denne gruppe biler, da alle biler over 3500 kg mere ellermindre skal have monteret det samme filter.Kan det være rigtigt når motoren er det samme som til en personbil og transportere under3500 kg, at denne gruppe skal betale minimum 45.000 kr. – 30 % i tilskud fra miljø puljen ialt kr. 13.500, 00 kr. modsat hvis man fra Færdselsstyrelsen havde taget højde for denne typebiler m.m. kun skulle betale ca.10.000,00 – 30 % i tilskud fra miljø puljen i alt 3000,00 kr.dette er en besparelse på 10.500,00 kr. hvis man fra Færdselsstyrelsen havde taget højde fordette, havde der helt sikkert været nok i den økonomiske miljø pulje, man havde afsat tilpåsætning af miljøfiltre, nu skal man stå på en venteliste for at få det økonomiske tilskud, dapengene i puljen er opbrugt. Jeg kan dog oplyse at jeg lige har modtaget godkendelsen aftilskuddet, efter at have stået på ventelisten.Jeg håber i behandler min henvendelse seriøst, og ser frem til at modtage Jeres svar.Med venlig hilsenFrank ThraneStubmøllevej 8, 2 tv.2450 Sv.E-mail[email protected]
TransportministerietKbh. D. 03.03.2010Frederiksholms Kanal 271220 K.Att. Transportministeren og medlemmerne af Folketingets Transportudvalg
Vedr. transport med pickup biler under 3500 kg.Da man fra Færdselsstyrelsen på et tidspunkt besluttede at ændre på reglerne for biler over3500 kg besluttede mange vognmænd sig for at sælge deres pickup lift biler over 3500 kg ellerfå dem nedvejet til max. 3500 kg på grund af.1. Man skulle på et vognmandskursus som koster minimum 20.000,00 kr.2. Man skulle nu kunne dokumentere en egenkapital fastsat af Færdselsstyrelsen, hvilketmange ikke kunne.3. Man har en fartskriver, som derved begrænsede ens arbejdsdag og indtægt.4. Man var ikke underlagt hviletids reglerne i løbet af dagen, og kan i realiteten køre uafbrudt24 timer i døgnet, hvilket jeg kender nogen der i perioder gør, da det ikke kan kontrolleres.4. Man skal ikke have cyklist spejle monteret, til trods for at man har lige så dårligt udsynsom biler over 3500 kg.5. Mindre bøde ved overlæs, i forhold over 3500 kg.6. Man kan ikke miste sin tilladelse til at drive vognmands virksomhed, som biler over 3500kg.7. Man skal ikke til syn hvert år, begyndende fra år 1 som biler over 3500 kg.8. Man kan kører max. hastighed på alle veje.Pickup biler under 3500 kg kører stadig med de samme varer og er som reglen med et 4 meterlad og har en lasteevne på mellem 700 og 800 kg. og har plads til 7 paller hvilket giver engennemsnitlig vægt pr. palle på ca. 114 kg med 7 paller, da de fleste kører med næsten fuldtlæs, skal der ikke meget fantasi til, at bilerne næsten konstant kører med overlæs. Pickupbiler er mere eller mindre kun beregnet til volumen transport eller transport med meget lettevarer, dette er desværre ikke tilfældet da de benyttes til at distribuere alt.1. Hvilket giver meget dårlige bremse og styreegenskaber med ulykker til følge.2. Hurtigere nedslidning af bremserne.3. Ødelagte dæk som kan eksploder, da dækkenes sider bliver ødelagt ved konstant overlæs.
4. Ødelagte fjedre og dermed et dårligt vejgreb.5. Hård belastning af bilens undervogn, som ødelægges, da den ikke er dimensioneret til dettekonstante overlæs.6. Havde bilen skulle til syn fra år 1, ville man ved dette syn kunne konstatere omundervognen var ødelagt.7. Højere forsikringspræmier da bilerne ifølge forsikringsselskaberne har en væsentlig højereulykkes statistik end biler over 3500 kg, som nok kan skyldes overlæs samt hastighed m.m.Jeg mener helt klart at reglerne bør laves om, så alle biler som er indregistreret på guleplader, og er købt til kun at blive benyttet til 100 % erhvervstransport, skal være underlagtde samme regler som biler over 3500 kg. dette vil gøre at man investerede i den rigtige typebil, som er beregnet til den transport, man som vognmand ønsker at udfører, og man dervedundgår overlæs m.m. som direkte kan være årsag til ulykker.Ydermere vil det kunne give flere arbejdspladser, da den enkelte vognmand derved bliverbegrænset til, at overholde køre hviletids reglerne.Jeg håber i behandler min henvendelse seriøst, og ser frem til at modtage Jeres svar.
Med venlig hilsenFrank ThraneStubmøllevej 8, 2 tv.2450 Sv.E-mail[email protected]