Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 25
Offentligt
741736_0001.png
741736_0002.png
741736_0003.png
741736_0004.png
Randers Kommune
.Å.
4HirTrafikudvalgetFolketingetChristiansborg1240 Købehavn KMiljø og Teknik - veje og trafikLaksetorvet8900 Randers CTelefon+45 8915 1000Telefax+45 8915 1003[email protected]www.randers.dk
29. september 2009 / 09/002174-16"En grøn transportpolitik" = Ny vej til Randers HavnRanders Kommune har i foråret 2009 truffet beslutning om at udflyttestore dele af Randers Havn til en placering uden for bymidten. Densamlede udflytning forventes at foregå over de næste op til 25 år, menallerede på nuværende tidspunkt er vedtaget to lokalplaner for dele afdet nye havneområde, og etableringen af havnefaciliteter er igangsat.Det nye havneområde vil ikke kunne trafikbetjenes optimalt fralandsiden, hverken via vejene ti! den eksisterende havn eller via andre,eksisterende veje i deres nuværende udformning.Der er derfor behov for etablering af en ny vej til Randers Havn, ogRanders Kommune har undersøgt tre muligheder for at trafikbetjene detnye havneområde.Randers Kommune peger på en løsning, hvor der foretages enudbygning og forlægning af to eksisterende kommuneveje, ombygningaf en række vejkryds samt anlæg af en egentlig adgangsvej fra deteksisterende kommunale vejnet frem til havnen.Den foreslåede løsning har en række åbenlyse fordele:Der skabes en entydig, højklasset rute til havnen - en rute, der ihøjere grad end i dag kan skiltes, og samlet vil serviceniveauet fortrafikken til og fra Randers Havn øges mærkbart.Den nye adgangsvej vil også kunne betjene den del af RandersHavn, som bevares på sydsiden af Randers Fjord, hvorved kørselmed modulvogntog til størstedelen af de samlede havneaktiviteterkan tilgodeses.Betydelige mængder tung trafik kan fjernes fra Randers centrum,hvorved flaskehalsen Randersbro, der i dag er en af de tungestbelastede kommuneveje uden for København, kan aflastesmærkbart til gavn for alle trafikanter i Randers.
09/002174-16
Side 2
Eksisterende veje med overskydende kapacitet udnyttes så megetsom muligt, hvorved omkostningskrævende nyanlæg begrænsesmest muligt.Samlet vil løsningen i høj grad understøtte visionerne om "En grøntransportpolitik", hvor den nye vej til Randers Havn kan medvirke til atøge havnens konkurrenceevne overfor vejtransporten og dermedpotentielt øge andelen af gods transporteret med skib.En overslagsberegning viser, at løsningen vil kunne realiseres for ca. 45mio. kr., hvilket er en betydelig investering for Randers Kommune.Randers Kommune ønsker derfor, at Transportministeren ogFolketingets Trafikudvalg tilgodeser etableringen af en ny vej tilRanders Havn i forbindelse med efterårets forhandlinger imellemforligspartierne om udmøntning af "En grøn transportpolitik", herunderde afsatte midler under "bedre kapacitet og bekæmpelse afflaskehalse".Randers Kommune står naturligvis til rådighed for uddybendeoplysninger om projektet, og vedlagt dette brev findes et faktablad omRanders Havn og den nye adgangsvej.
lenning jensen NyhBorgmester
Kommunaldirektør
FAKTABLAD
EN GRØN TRANSPORTPOLITIKPÅ RANDERS HAVNRanders Havn ligger centralt placeret i Østjylland. Havneaktiviteterne har siden år 2000 oplevet enmarkant vækst, som også har sat sit præg på trafikken til og fra havnen. I foråret 2009 besluttedeRanders byråd at iværksætte en gradvis udflytning af havneaktiviteterne til en placering umiddelbartøst for den eksisterende sydhavn. På sigt er det hensigten kun at drive havnedrift fra sydhavnen, mensde gamle havnearealer skal omdannes og indgå i byens udviklingsrum. For at tilgodese udflytningen afhavneaktiviteterne er det nødvendigt at etablere en ny adgangsvej til havnen til ca. 45. mio. kr.Randers HavnRanders Havn er unik i det østjyske bybånd,hvor den som Danmarks eneste flodhavn givermulighed for at bringe gods 25 kilometer Ind ilandet - til gavn for den bæredygtige transport.Havnen danner grundlag for en lang rækkevirksomheder med en samlet beskæftigelse påca. 600 personer, mens der i afledte erhverv erca. 600 beskæftigede. Disse arbejdspladserhar en produktionsværdi på ca. 1,6 mia. kr. ogskaber indkomster på knap 800 mio. kr. Der-med spiller havnen en vigtig erhvervsmæssigog økonomisk rolle i region Østjylland.Randers Havn er kendetegnet ved stor vækst,og har i perioden 2002 - 2007 øget godsom-sætningen med 90% til ca. 1,6 mio. tons. Hav-nens areal inkl. infrastruktur er 430.000 m2, ogmedtages arealer til udvidelser og omkring-liggende arealer, er det samlede areal ca. 2,4mio. m2.Randers Kommune og Randers Havn plan-lægger flytning af gamle havneaktiviteter til nythavneområde i forlængelse af eksisterendesydhavn, hvorved havneaktiviteterne kan kon-centreres og der kan skabes forbedrede for-hold, både for havnens virksomheder og deskibe og landtransporter, der anvender hav-nen. Desuden kan bykernen aflastes fra bådevejtrafik og støv- og støjgener direkte relaterethavneaktiviteterne.Størstedelen af virksomhederne på RandersHavn tilhører den maritime klynge, og RandersHavn er dermed en rigtig erhvervshavn, somkan håndtere skibe med en længde på 145m og en bredde på 19 m. Den maksimale BTsvarer til ca. 6.000.
Godsmængder - mio. tons
2002 2003 2004 2005 2006 2007
R a n d e r s Kommune
FAKTABLAD
Ny vej til Randers Havn:• Øger serviceniveauet forland-trafikken til og fra Randers HavnKanbetjene heleden fremtidigesydhavnTilgodeserkørselmedmodul-
RanderscentrumAflaster RandersbroPris:45mio. kr.:ca.60 mio. kr.
Ny vej til Randers HavnDen nye vej til Randers Havn er en nødvendig-hed for at realisere planen om udflytning afhavneaktiviteterne, idet den nye havn ikke påtilfredsstillende vis vil kunne betjenes fra land-siden via de eksisterende trafikveje i og om-kring Randers Centrum.
Adgangsvejen udformes, så der dels tageshensyn til betjening af Randers Havn medmodulvogntog, og så der dels sikres de nød-vendige trafiksikkerhedsmæssige forhold -både af hensyn til modulvogntog og den øvrigeforventede store mængde tung trafik.Som følge af adgangsvejens rolle som primær
Den foreslåede nye adgangsvej omfatter enombygning og udvidelse af ca. 1,4 km, eksi-sterende kommuneveje, anlæg af ca. 1,2 kmny vej og to signalkryds samt ombygning afto signalkryds og seks vigepligtsreguleredekryds.Adgangsvejen starter ved statsvejen Hammel-vej i syd og følger Clausholmvejs tracé frem tilGrenåvej. Herfra føres vejen via Ørneborgvejfrem til Romalt Boulevard, hvor denne forlæn-ges ind i det nye havneområde.Vejen skaber god sammenhæng imellem Ran-ders Havn og det overordnede, statslige trafik-vejnet, herunder E45, hvorved Randers Havn ihøjere grad end hidtil kobles direkte til et høj-klasset, konkurrencedygtigt vejnet.
rute til og fra den fremtidige samlede RandersHavn på sydsiden af Randers Fjord, vil ogsåRanders Centrum nyde godt af den nye vej.I centrum - og i særdeleshed på Randersbro- vil betydelige dele af den tunge trafik, der idag anvender vejene, kunne fjernes, hvorvedden lokale trafik i Randers kan tilbydes bed-re forhold end de kilometerlange, stilleståendeog forurenende køer, der er i dag opstår bådemorgen og eftermiddag.I alt vil projektet kunne gennemføres for ca. 45mio. kr. for hovedforslaget eller ca. 60 mio. kr.for en alternativ linjeføring.
ArUR a n d e r s Kommune