Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 247
Offentligt
806728_0001.png
806728_0002.png
806728_0003.png
806728_0004.png
Notat til Statsrevisorerne omberetning om forbedringer afSvendborgbanen
Marts2010

RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE

1

Opfølgning i sagen om forbedringer af Svendborgbanen (beretning nr. 9/06)

26. februar 2010RN A202/10

I.

Indledning

1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 1. juni 2007 i henhold til rigsrevisorlovens§ 18, stk. 4, om forbedringer af Svendborgbanen, at jeg fortsat ville følge sagen og oriente-re Statsrevisorerne om udviklingen i Transport- og Energiministeriets (nu Transportministe-riet) initiativer. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for finansåret 2006,s. 134. Jeg ville mere konkret følge op på:Trafikstyrelsens godkendelse af opgraderingsprojektetstatus for handlingsplanens effekterstatus for levering af IC2-togene.
2. Rigsrevisionens opfølgning er baseret på brevveksling med Transportministeriet, mødemed ministeriets departement og Banedanmark samt gennemgang af materiale, som er til-vejebragt af ministeriet.

II.

Trafikstyrelsens godkendelse af opgraderingsprojektet

3. Det opgraderede baneanlæg blev sat i drift i september 2003 på en midlertidig ibrugtag-ningstilladelse fra Trafikstyrelsen. Der er dog fortsat ikke givet en endelig ibrugtagningstil-ladelse.Rigsrevisionen har løbende fulgt udviklingen og har ved henvendelser om sagen til Bane-danmark kunnet konstatere, at det forventede tidspunkt for en endelig tilladelse til drift afbanen flere gange er blevet udskudt. Den manglende endelige ibrugtagningstilladelse hardog ikke beroet på forhold, som har haft betydning for banens funktionalitet og drift. Senesthar Banedanmark oplyst, at Trafikstyrelsen nu forventes at give en endelig ibrugtagnings-tilladelse den 1. juli 2010.Trafikstyrelsens fortsatte forlængelse af den midlertidige ibrugtagningstilladelse skyldtes iførste omgang mangler i dele af Banedanmarks anlægsdokumentation og forsinket afslut-ning af enkelte aktiviteter. Banedanmark indsendte i december 2007 ansøgning om en en-delig ibrugtagningstilladelse. Trafikstyrelsen udstedte imidlertid ikke denne tilladelse, og denvæsentligste begrundelse herfor var, at Banedanmark i ansøgningen havde anlagt en an-den vurdering af visse krav til baneoverkørsler end Vejdirektoratet, som indtil udgangen af2008 varetog ansvaret for vejvendte dele af baneoverkørsler. De generelle drøftelser i 2008mellem ministeriets departement, Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Banedanmark førte ik-ke til en afklaring. I 2009 overgik myndigheden vedrørende jernbaneoverkørsler til Trafik-styrelsen, som umiddelbart herefter besluttede, at Banedanmark skulle forholde sig til de
2
krav, som Vejdirektoratet tidligere havde stillet. De foranstaltninger, som Banedanmarkskulle gennemføre, er imidlertid endnu ikke afsluttet.4. Banedanmark har oplyst, at andre projekter af samme karakter som Svendborgbanenogså har haft lange godkendelsesforløb. Der er dog nu indført strukturerede godkendelses-forløb, som i de konkrete projekter vil fremgå af projektmaterialet. Trafikstyrelsen har end-videre udarbejdet en vejledning for ansøgninger om myndighedsgodkendelse på området.På baggrund af oplysninger fra Banedanmark om forventede godkendelsestider for forskel-lige projekttyper vurderer Rigsrevisionen, at et projekt af samme karakter som Svendborg-banen fremover vil kunne forventes godkendt i løbet af ca. 2 år.5. Jeg finder det ikke tilfredsstillende, at Banedanmark ikke har opnået en endelig ibrugtag-ningstilladelse til Svendborgbanen mere end 6 år efter, at opgraderingen af banen blev af-sluttet. Jeg vil følge det videre forløb i sagen i den løbende revision af området og oriente-re Statsrevisorerne herom i den årlige beretning om revisionen af statsregnskabet.

III.

Effekten af handlingsplanen for Svendborgbanen

6. Efter opgraderingen af Svendborgbanen var afviklingen af togtrafikken præget af flere for-sinkelser end tidligere. Størstedelen af det samlede antal forsinkelser og aflysninger skyld-tes fejl i banens sikringsanlæg, hvis drift hører under Banedanmarks ansvarsområde. Påden daværende transport- og energiministers foranledning iværksatte Banedanmark i maj2005 en handlingsplan, der skulle forbedre driftssituationen på Svendborgbanen.Handlingsplanens aktiviteter blev afsluttet i juli 2006, og Rigsrevisionen kunne i beretningenkonstatere, at planen havde bidraget til at nedbringe antallet af forsinkelser og aflysninger i3. kvartal 2006. De registreringer af forsinkelser og aflysninger, som siden er foretaget, dæk-ker perioden frem til udgangen af 2009. Bortset fra ganske få og kortvarige stigninger er ni-veauet for forsinkelser og aflysninger for 3. kvartal 2006 fastholdt i hele den undersøgte pe-riode.7. Jeg finder det tilfredsstillende, at omfanget af forsinkelser og aflysninger på Svendborg-banen igennem en årrække har været fastholdt på et stabilt lavt niveau.

IV.

Levering af IC2-togene

8. Det fremgik af beretningen, at der i tilslutning til opgraderingsprojektet skulle anskaffesIC2-tog til at betjene strækningen. Togene ville være miljøvenlige, give øget passagerkom-fort og nedbringe rejsetiden ud over den reduktion, der fulgte af opgraderingsprojektet. Le-veringen, som også omfatter IC4-tog, har imidlertid endnu ikke fundet sted.9. I mit notat til Statsrevisorerne af 9. juni 2008 om besvarelse af et supplerende spørgsmåltil fortsat notat om DSB’s anskaffelse af IC4-tog tilkendegav jeg, at jeg på et passende tids-punkt ville igangsætte en afsluttende undersøgelse af anskaffelsen af IC4-tog. I notatet an-førte jeg endvidere, at udviklingen i IC4-sagen kunne få betydning for, hvornår det var mu-ligt og relevant for mig at igangsætte undersøgelsen. Jeg tilkendegav derfor, at jeg ville af-give et tilrettelæggelsesnotat herom, når alle IC4-tog (og dermed også alle IC2-tog) var le-veret, eller når kontrakten var ophævet og et eventuelt retsligt efterspil var afsluttet.

V.

Afslutning

10. Jeg finder det ikke tilfredsstillende, at Banedanmark ikke har opnået en endelig ibrug-tagningstilladelse til Svendborgbanen mere end 6 år efter, at opgraderingen af banen blevafsluttet. Jeg vil følge det videre forløb i sagen i den løbende revision af området og orien-tere Statsrevisorerne herom i den årlige beretning om revisionen af statsregnskabet.
3
Jeg finder det tilfredsstillende, at omfanget af forsinkelser og aflysninger på Svendborg-banen igennem en årrække har været fastholdt på et stabilt lavt niveau.Jeg vil afgive et notat om tilrettelæggelsen af en afsluttende undersøgelse om anskaffelsenaf IC4-tog, når alle IC4-tog (og dermed også alle IC2-tog) er leveret, eller når kontrakten erophævet og et eventuelt retsligt efterspil er afsluttet.Idet jeg vil følge status på ibrugtagningstilladelsen til Svendborgbanen i den årlige beretningom revisionen af statsregnskabet, betragter jeg hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo