Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
805255_0001.png
805255_0002.png
805255_0003.png
805255_0004.png
805255_0005.png
805255_0006.png
805255_0007.png
805255_0008.png
805255_0009.png
805255_0010.png
805255_0011.png
805255_0012.png
805255_0013.png
805255_0014.png
805255_0015.png
Slide 1. Folketingets Trafikudvalg.Vi vil gerne takke for muligheden for at give et indlægvedrørende test af kropsscannere i Kastrup Lufthavn. Mit navn er Peter Kjær Jepsen og jeg erher sammen med Peter Starup og Richard Lemmers. Peter og jeg kommer fra Damasec, derligger i Ballerup og Richard er ingeniør fra AS&E i Holland.
1
Slide 2:Damasec, er en dansk virksomhed, hvis ansatte alle har en fortid somammunitionsryddere i Forsvaret. Udover ammunitions- og minerydning beskæftiger vi os blandtandet med fysisk sikring.
2
Slide 3. Hvem har Damasec arbejdet for:Vi har gennem tiderne arbejdet for UN, EU,Regeringer, Humanitære organisationer, Folketinget, danske ministerier, Kongehuset,Kystdirektoratet og private virksomheder m.m.Vi har anmodet om foretræde for Folketingets Trafikudvalget efter Kastrup Lufthavn haroffentliggjort, at de vil teste kropsscannere, der benytter mikrobølge-teknologi.I Damasec mener vi, at det vil være en fejl at satse på en enkelt teknologi, frem for at afprøvealle de teknologier, der findes på området – heriblandt backscatting.
3
Slide 4. Problemstillinger:I pressemeddelelsen fra d. 29/1 skriver Trafikministeriet at formålet medforsøgsordningen i Kastrup Lufthavn er at få afprøvetdennye teknologi.Damasec ønsker at henlede Trafikudvalgets opmærksomhed på, at der inden for kropsscannere, findesflere forskellige teknologier på markedet.Kastrup Lufthavn har imidlertid valgt kun at afprøve én teknologi, hvilket vi mener er stærkt betænkeligt.Da Kastrup ubetinget er Danmarks største lufthavn, er det samtidig den de andre danske lufthavne kiggerpå.Problematikken ligger i, at en sådan beslutning kan udmønte sig i en fejlinvestering i forkert udstyr – ikkekun i Kastrup Lufthavn, men i de øvrige lufthavne under SLV.Vi opfordrer derfor udvalget til, at alle tilgængelige teknologier bliver afprøvet i testperioden.
4
Slide 5. Hvorfor er vi her:Vi mener som sagt, det vil være en fejl udelukkende at satse på énteknologi, når der skal udføres tests i Kastrup Lufthavn. Til Ekstra Bladet har Johnnie Müller, derer sikkerhedschef i Kastrup Lufthavn, udtalt, at de vil benytte samme teknologi som i Holland.Det er her mikrobølge-teknologien, der er tale om – nærmere bestemt et system, der hedder L3ProVision.Det er i øvrigt ikke bestemt at hollænderne vil benytte sig af mikrobølgeteknologien, de er blot igang med et forsøg med denne type udstyr. I England har man været i gang med samme forsøg,men er nu på vej over til test af backscatting.
5
Slide 6. Mikrobølge-teknologien:Som vi ser det, er det generelle problem ved mikrobølge-teknologien, at den danner relativt dårlige billeder, hvilket gør det svært for operatøren at tolkescanningen. Ser vi på det tidsmæssige aspekt, udføres mikrobølge scanningen hovedsageligthurtigere end eksempelvis backscatter-scanningen, men på grund af den ringere billedkvalitet,vil den efterfølgende analyse tage længere tid.Ydermere kan mikrobølgerne have problemer med at opfange materialer med et lavtmassefylde, eksempelvis væsker og pulver, og der kan også opstå problemer med atgennemtrænge nogle materialer, såsom læder og vådt klæde.
6
Slide 7. Hvordan fungerer backscatting:Backscatter-teknologien bruger røntgenteknologi til atfinde skjulte objekter på den scannede person. Det fungerer ved, at man anvender lavenergi-røntgen, der reflekteres på huden og eventuelle objekter, hvorefter kastes strålerne tilbage, ogder dannes et billede af den scannede.
7
Slide 8. Hvad er udfordringen med Backscatting:Der er tale om to udfordringer omkring brug afbackscatting – blufærdighedskrænkelse og strålefare, og hovedsagelig den første er ikke blevetmindre af, at medierne har behandlet den og tilmed givet scannerne det fejlagtige navn –nøgenscannere.
8
Slide 9. Nøgenteknologi:Jeg har fundet et par eksempler fra pressen, hvor fokus lægges påblufærdighedskrænkelsen.
9
Slide 10. Blufærdighedskrænkende:Når scanneren benyttes efter de beskrevne procedurer,opstår der ingen krænkende episoder. For det første bliver scannerne betjent af to operatører,således at operatøren der analyserer de scannede og potentielt afslørende billeder, ikke er densamme der assisterer den scannede person. Det betyder, at operatøren der ser billederne IKKEser personen i virkeligheden.
10
Slide 11. Privacy Filter:Ydermere er der i scanneren indbygget et Privacy Filter, der omdannerdet scannede billede til en stregtegning, der kun afslører konturer af den scannede, samteventuelle skjulte objekter.
11
Slide 12. Røntgenstråling fra backscatter:Backscatter scanneren udsætter en person for 0,1mikrosievert pr scanning. Jeg har opsat en tabel, der sammenligner denne dosis med andrekilder, vi ofte bliver udsat for.Eksempelvis udsættes man ved en times flyvning for gennemsnitligt 3 mikrosievert – altså 30gange så stor en stråling som ved en enkelt scanning med backscatting.
12
Slide 13. Statens Institut for Strålebeskyttelse:Damasec har siden kontaktet Statens Institut forStrålebeskyttelse, der har svaret følgende.Dosisgrænsen for enkeltpersoner er på 1000 mikrosievert pr. år.På grund af risikoen for andre menneskeskabte strålingskilder i samfundet anvendes 1/10 del afdosisgrænsen.Da én backscatter scanning eksponerer en person for 0,1 mikrosievert svarer det til, at enperson kan scannes 1000 gange på et år uden dosisgrænsen overskrides.Da der kræves to scanninger af en person (front og bag), svarer det til 500 scanninger årligt,hvilket igen svarer til, at man skal igennem i kontrolpunkt 500 gange på et år.
13
Slide 14. Konklussion:Alle teknologier bør testes på samme vilkårHvis det skal sikres, at man kommer til at benytte en scanner, der lever op til de fastsatte krav og kriterier,vil det være nødvendigt at teste alle teknologier på området, da de hver især har deres begrænsninger.Der skal være faste kriterier for, hvad man ønsker at opnåHvis testen skal kunne bruges til noget, vil det være nødvendigt på forhånd at fastsætte krav og kriterier.Hvad ønsker man at opnå, hvilke materialer skal kunne detekteres, hvor hurtigt skal et antal personerkunne passere visitationen m.m.Det skal planlægges, hvordan teknologien skal benyttes (taktisk implementering)Med det mener vi eksempelvis:Skal den erstatte eksisterende sikkerhedssystemer?Skal alle passagerer igennem kropsscanneren?Backscatting er hverken skadeligt eller blufærdighedskrænkendeDen mængde stråling passagerer udsættes for, ligger langt under den dosisgrænse beskrevet af StatensInstitut for Strålebeskyttelse. Derfor må vi konkludere, at teknologien er uskadelig.Kombinationen af at operatøren der analyserer billederne ikke ser den scannede person, og at billedernebliver filtreret inden visning, får os til at konkludere, at teknologien ikke bør krænke nogen.
14
Slide 15. Spørgsmål til ministeren:Vi ser disse spørgsmål, som de mest væsentlige atstille i denne debat. Hvis testen skal udmyndige sig i noget positivt, er det nødvendigt, atder på forhånd er klare svar på disse spørgsmål.
15