Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
741639_0001.png
741639_0002.png
741639_0003.png
741639_0004.png
741639_0005.png
NÆSTVED
mBorgmesterNæstved KommuneTeatergade 84700 Næstved
VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Postboks 90181022 København K
www.naestved.dk
Næstved cykelstrategiDokumentation af medfinansiering og prioritering i fase 1.Næstved kommune har nu gennemført den politiske proces om-kring udviklingen af cykelstrategien med tilhørende beslutningeromkring medfinansieringen af cykelpuljeansøgningen. Sagen harværet behandlet i Udvalg for Teknik og Miljø, Udvalg for økono-mi, personale og overordnet planlægning samt byrådet. På den-ne baggrund er det en glæde at kunne meddele at den fornødnemedfinansiering er på plads, således som den fremgår af kom-munens ansøgning til cykelpuljen af 14. august 2009.I den vedlagte rapport om fase 1 fremgår det, hvordan Næstvedkommune vil organisere og starte cykelpuljeprojektet. De væ-sentligste politiske og faglige prioriteringen er følgende:Udvikling af den internationale cykelby. 2009 - 2 0 1 1 .Der indledes et tværfagligt samarbejde imellem kommunale sek-torer, interesseorganisationer, skolebestyrelser og forældre.Formålet er at udvikle idéprojekter, som kan medvirke til atfremme cykeltrafik med særlig fokus på børn og unges brug afcyklen til skole, uddannelsesinstitutioner og fritidsaktiviteter.Herefter udvikles konkrete demoprojekter, som er tilpasset deenkelte skole eller institution, og der forberedes evalueringer,således effekterne af de forskellige typer indsatser kan vurderes.Pris 3 mio. kr. inkl. moms.Gennemførelse af demoprojekter. 2010 - 2 0 1 1 .Valg af projekter beror på undersøgelserne i idéfasen. På for-hånd kan der dog peges på følgende relevante projekter i priori-teret orden:Sikre og trygge stiforbindelser mellem sammenlagte skoler ilandområder. Et konkret eksempel er en stiforbindelse mellemskolen i Sandved og skolen i Fuglebjerg, hvor cykeltrafikken idag sker på en ulykkesbelastet tidligere amtsvej. Pris 36 mio. kr.inkl. moms.Etablering af en stiforbindelse mellem Næstved Syd, Næstved
Dato08-10-2009Sagsnr.2009-43766CPR-nr.
SagsbehandlerAnders Gedde PetersenDirekte + 4 5 5588 6230[email protected]
Side 1 af 2 sider
Øst og Næstved Nord. Stiforbindelsen foreslås etableret i egettracé i nærheden af den planlagte østlige fordelingsvej, og vilvære den direkte forbindelse fra de boligtunge områder i syd, tildet nye udviklingscenter ved den nedlagte Næstved Kaserne ogdet planlagte idræts- og konferenceområde ved Kalbyrisskovenog videre til Næstved Nord med de store indkøbs- og erhvervs-områder herunder Næstved Storcenter og Handelsskolen. Pris 36mio. kr. inkl. moms.Etablering af sikre og trygge skoleveje i Næstved bymidte, hvorbl.a. skolen for samtlige 10. klasser i kommunen er placeret.Eleverne ankommer i stor udstrækning til Næstved Banegård, ogherfra bør der, for at fremme brugen af cyklen, etableres cyk-listvenlige ruter mod 10'eren, Gymnasiet og de øvrige skoler ibyen. Pris 12,5 mio. kr. inkl. moms.I samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen, Slagelse Kommuneog Nordeafonden anlægges en 50 km lang cykelrute ad den ned-lagte jernbane mellem Næstved, Slagelse og Skælskør. Rutenkommer til at slutte på grænsen mellem Herlufsholm og Næst-ved by. Der søges etableret en sikker cykelforbindelse mellemden nye cykelrute og Næstved bymidte og Banegårdspladsen.Pris 5 mio. kr. inkl. moms.
EffekterDet er først muligt præcist at fastlægge effekterne i forbindelsemed gennemførelsen af den første fase, hvor der tilrettelæggeset omfattende effektvurderingsprogram. Næstved kommune harmeget store forventninger til udviklingen af cykelbyen og cykel-kommunen, og håber at staten vil se på projektet med sammeinteresse.
AVenlig hilsen
ViceborgmesterSøren Dysted
Side 2 af 2 sider
Næstved cykelstrategi
Cykelfremme 2009-2014
N/ESTVED
•:•: " l é f
:; '
:
WfMMB
— I
IMWBM