Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
803306_0001.png
803306_0002.png
Sagsbeh.:J. nr.:Dato:
Pia Nielsen153-2008-5661318-02-2010
Notat til foretræde for Folketingets TrafikudvalgBrøndby KommuneTorsdag den 25. februar 2010
Introduktion- Brøndby Kommune anerkender den samfundsmæssige nytte af baneprojektet – vi har væretmedspillere og ikke modspillere.- Kommunen ser nybygningsløsningen som den mest fremtidssikrede, samtidig med at dengenerer færrest borgere.oFørste prioritet var en nedgravet/boret løsning gennem Brøndby – ikkeimødekommet.oAnden prioritet var at få banen ført så tæt på motorvejen som muligt – ikkeimødekommet.- Brøndby Kommune er godt klar over at vi skal tåle nogle gener, men finder det kun rimeligt atkræve at staten som skadevolder viser de hensyn der kan vises, så de værste gener ved banenslinjeføring undgås.Banens forløb gennem den grønne kile på en 5 meter høj dæmning- Brøndby Kommune er i mod at banen er planlagt til at ligge på en 5 meter høj dæmning gennemden grønne kileoVil være medføre voldsomme visuelle gener – den grønne kile er et fladtslettelandskaboVil virke som en Berlinmur som skærer igennem kommunen.oVil give anledning til mere støj.- Den 5 meter høje dæmning har ikke været en del af høringen omkring VVM-redegørelsen- Fremgår første gang i den endelige VVM-redegørelse.- Dvs. at kommunen ikke har ikke haft mulighed for at komme med høringssvar til en såvæsentlig og indgribende ændring i projektet.- Der må kunne findes andre løsninger, fx:oBanen sænkes, så den på hele strækningen gennem den grønne kile enten ligger lavtsom ved M3 og Søndre Ringvej, eller alternativt i niveau.oDet bør undersøges om banen kan passere under Brøndbyvester Boulevard, såBoulevarden føres under motorvejen og umiddelbart derefter løftes op over banen- Trafikstyrelsen og trafikministeren henviser til at det vil kræver mere af konstruktionen ogfordyre projektet – men det har ikke været muligt at få at vide, hvad det konkret kræver og hvaddet konkret vil koste mere.Planforhold i forbindelse med retablering af fodboldbaner mv. i den grønne kile- Brøndby Kommune er uenige, i at det er kommunens eget ansvar at få skabt det nødvendigeplangrundlag for reetableringen af fodboldbaner og hundetræningsbanen.oFingerplanens grønne kile bestemmelser er udfordringen.oStatens ressort - kommunen har ikke hjemmel.- Kommunen ser det som en naturlig del af projektet at skaffe de nødvendige ændringer i statensplangrundlag for, at der kan:oUdpeges erstatningsarealer for de arealer der bliver inddraget til den nye jernbane
--
oEtableres et klubhus eller i det mindste omklædningsrum i tilknytning til de flyttedebaner.Dertil kommer at det vil påføre kommunen ekstraudgifter, da flytningen af banerne kræver atder etableres nyt klubhus/omklædningsrum i tilknytning til banerne.Det bør være noget staten, som skadevolder, der afholder udgifterne.
Forbehold overfor kommunal medfinansiering.- Der tages et generelt stort forbehold overfor, at kommunen skal medfinansiere nogle af deudgifter eller følgeudgifter som etablering af denne bane måtte afstedkomme.Grundvandsbeskyttelse- Jernbanen kommer til at skære igennem et område i Brøndby med vigtige kildepladser tilvandindvinding.- Der er på nuværende tidspunkt ikke taget tilstrækkelig forholdsregler til at beskytte grundvandeti anlægs- og driftsfasen.- Der bør ske en opgradering af beskyttelsen.