Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
802976_0001.png
802976_0002.png
802976_0003.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22 . februar 2010190222010-309
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Orientering om tillægsaftale indgået mellem Nordic Ferry Services

A/S og Samsø Kommune omkring besejlingen af ruten Sælvig - Hou

Under Folketingets forhandlinger d. 3. februar 2010 sagde jeg ved besvarelsenaf spørgsmål S 904, at jeg ville give Folketingets Trafikudvalg en skriftlig orien-tering om tillægsaftalen indgået mellem Samsø Kommune og Nordic Ferry Ser-vices A/S (Samsøtrafikken A/S), herefter NFS.På den baggrund skal jeg oplyse følgende:Det er fremgået af dagspressen den 8. februar 2010, at Samsø Kommune hargodkendt en tillægsaftale med NFS til den eksisterende aftale omkring besejlin-gen af ruten Sælvig – Hou (Samsøtrafikken).Baggrunden for indgåelse af aftalen er hele forløbet omkring indsættelse af dennye færge M/F Kanhave i forsommeren 2009, som ikke var tilfredsstillendehverken for kunderne på ruten eller for rederiet selv. Rederiet tog på den bag-grund forskellige initiativer med henblik på at rette op på de kritisable forhold.Desuden indledte rederiet forhandlinger med Samsø Kommune med det formålat skabe grundlaget for en bedre forståelse imellem kontraktsparterne, SamsøKommune og NFS.Disse forhandlinger førte siden frem til en tillægsaftale. Hovedpunkterne herier følgende:Sejltiden mellem Hou og Sælvig er ændret fra 50 min. til 60 min.Antallet af afsejlinger øges således, at den tidligere lovede samlede ka-pacitet bibeholdes.NFS indsætter inden udgangen af 2011 en nybygget færge på overfar-ten i stedet for Kanhave, såfremt rederiet i anden sammenhæng fårgennemført et nybygningsprogram. Færgen bygges på et Nordeuropæ-isk værft og vil have plads til ca. 120 personbilenheder.Såfremt NFS ikke leverer en nybygget færge, skal Samsø Kommunekompenseres med et beløb på 25 % af det årlige tilskud.
Med virkning fra den 22. marts 2010 indføres en modernisering og for-enkling af billetstrukturen på denne overfart. Der bliver fortsat rabat tilindehavere af Ø-kort, og fritids-Ø-kort kommer til at gælde hele året pådenne overfart. Samlet er der tale om et uændret takstniveau, men fornogle kan der blive tale om en merudgift, mens der for andre kan blivetale om en besparelse.På afgangene kl. 23.30 fra Sælvig og 0.45 fra Hou, som sejles især i ju-ni, juli og august, ydes der 50 % rabat. Dog ikke den 18. og 19. juli.NFS ombygger færgelejet i Hou, således at der bliver nemmere og hur-tigere adgang for reservefærger. M/F Vesborg anvendes som reserve-færge i 2010 og 2011, dog ikke i perioden 15. maj til 1. september. I pe-rioden 15. maj til 1. september i henholdsvis 2010 og 2011 fungererM/F Ane Læsø og M/F Kyholm som reservefærger. NFS er dog på et-hvert tidspunkt berettiget til at sælge M/F Vesborg. I så fald vil selska-bet stille M/F Thor Sydfyen eller et tilsvarende skib til rådighed.Færgen Kanhave går i dok i foråret og får bl.a. monteret nye propeller,som skal sikre en mere støjsvag og effektiv drift samt nedsætte oliefor-brug og CO2-udslip. Desuden ændres passagerafsnittet med henblik påstørre komfort og flere siddepladser.Generelt højnes kommunikationsniveauet til passagerer og andre inte-ressenter omkring driften. NFS har erkendt, at man ikke har informe-ret nok igennem hele forløbet. Selskabet har derfor taget konsekvensenheraf og ansat en informationschef fra 1. januar 2010 med netop detformål at styrke den interne og eksterne information og kommunikati-on.
Side 2/2
Rederiet har supplerende oplyst, at problemet omkring indsættelsen af Kanha-ve er rodfæstet i forskellige årsager. Den væsentligste af dem alle er, at leveran-døren af færgen løb ind i økonomiske problemer, hvorfor NFS fik en færge tilDanmark senere end lovet, og som man i øvrigt selv skulle færdiggøre. Det be-tød, at færgen efter indsættelse på ruten løb ind i forskellige problemer, som af-spejlede sig i driften. Rederiet fremhæver, at disse problemer dog ikke betyder,at Kanhave ikke er en driftsikker og sødygtig færge. Færgen vil kunne leveresejlads af en god kvalitet også på andre ruter.Hele forløbet i detaljer omkring konstruktionen og problemerne med den græ-ske leverandør kan læses på Samsøtrafikkens hjemmeside.Formandskabet i NFS har efterfølgende reflekteret over hele processen og er-kender, at det ofte kan være dyrt at købe billigt. Derfor har man foretaget diver-se foranstaltninger med henblik på at gøre færgedriften væsentlig mere stabilog tillidsfuld. Formandskabet er overbevist om, at ovenstående tillægsaftale vilgive endnu et skub i den rigtige retning.
Afsluttende vil jeg i min egenskab af ejer af Bornholmstrafikken og dermed in-direkte medejer af NFS bemærke, at jeg har fulgt hele forløbet ganske tæt. Jeghar bestemt heller ikke været tilfreds med, hvad jeg har kunnet iagttage i for-bindelse med indsættelsen af Kanhave. Jeg har dog også noteret mig, at besty-relsen for NFS meget håndfast tog affære, da det viste sig, at det oprindeligeløfte om en overfartstid på 50 minutter på ruten Hou – Sælvig ikke kunne hol-de, og da der derudover kunne konstateres en række ”børnesygdomme” vedrø-rende den nye færge.Med indgåelsen af den ovenfor nævnte aftale er det derfor mit håb, at samsin-gerne igen bliver tilfredse med deres forbindelse til og fra Jylland.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Lars Barfoed