Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 226
Offentligt
800518_0001.png
800518_0002.png
Folketinget's TrafikudvalgChristiansborg1240 København K.Odense, den 14.02.2010

Kommentar til Trafikudvalgets åbne samråd med justitsministeren.

Transport & Miljø DK skal hermed fremsende en stor tak til Trafikudvalget forden interesse man har udvist omkring de af os fremførteproblematikker i den danske transportbranche generelt, blandt andet vedåbent samråd med justitsminister B. Mikkelsen den 02.02.10. kl. 15.00.Dette samråd fulgte vi på Folketingets TV, da vi pga. vejrlig desværre ikkekunne være til stede.De spørgsmål der blev fremført i samrådet, har jo netop værdi ud fra hvem derhar givet information til disse. Her er det vores klare overbevisning, at der erskelet mere til egne interesser i visse brancheorganisationer, og ikke så megettil den generelle situation omkring de reelle daglige forhold.Vi er dog meget glade for, at man også havde valgt at lytte til voresvirkelighed, som generelt må siges at være noget afvigende fra størstepartenaf de normalt inviterede brancheorganisationers udlægninger.Det er vores klare opfattelse, at trafikudvalget naturligt nok mangler indsigtomkring flere forhold. Dog er der mange indikationer på, at flere af udvalgetsmedlemmer er inde på det rette spor.Dertil kommer problematikken omkring begrebet "social dumping", som lige nuer højaktuel for store dele af branchen, i lighed med andre brancher. Vi menerat have belæg for at udtale, at en stigende form for social dumping samtidighar medført en kynisk udnyttelse, samt en overdreven misbrug af arbejdskraftfra Østeuropæiske lande, med en levestandard langt under den vi kender iDanmark, men som for en eksempelvis rumæner, er en klækkelig løn i hanshjemland.Vedrørende konkurrenceevnen har social dumping også en væsentlig rolle.Dog er der mest fokus på en stigende tendens til udflagning af vognparker,med det ene formål at kunne "spare" en del af de udgifter vognmænd er pålagther i landet, samt at unddrage sig virksomhedskontroller her i landet, der kunkan inddrage danske køretøjer.Der er i den sammenhæng naturligvis også brugen af udenlandske chauffører pådisse udflagede køretøjer, således at der også på lønområdet er en væsentligforskel. For slet ikke nævne de konsekvenser disse unddragelser har fortrafiksikkerheden.Disse nævnte forhold giver en betydelig konkurrenceforvridning ingen kan-1-
være tjent med. Derved sker der et skred omkring fair konkurrence, somlangsomt nedbryder ethvert forsøg på at drive en seriøs og respektabelforretning i Danmark.I vores dagligdag oplever vi i tiltagende grad hændelser og episoder, ingenfortæller om.Som politiker kan man udelukkende forholde sig til de oplysninger, der blivergivet til én, - eller man kan gøre en indsats for at opsøge sandheden, hvilketnogle i trafikudvalget også har gjort.Det er vi taknemmelige for, og ser det som endnu et tegn på engagement.Desværre må vi konstatere, at der faktisk er meget mere endnu, der må frem ilyset. Det kræver naturligvis, at vi viderebringer mere information, der kanstyrke argumentationen i spørgsmålene til kommende samråd med bl.a.Justitsministeren og Trafikministeren.Vi vil derfor gerne tilføre Trafikudvalget endnu flere informationer, idet vi påbaggrund af de spørgsmål, der blev stillet justitsministeren i ovennævntesamråd, må tage til efterretning, at info fra vores hverdag ikke rakte til fuldtkvalificerede og nærgående spørgsmål i dette samråd.Den interesse vi foreløbig har mødt, håber vi vil blive fulgt op af endnu etmøde med Trafikudvalget, og vil stiller os uforbeholdent til rådighed set i lysetaf vores upartiske interesse og arbejde for at skabe acceptable vilkår forbranchen - uafhængige af fag- og brancheorganisationerne.Mange venlige hilsnerTransport & Miljø DKhttp://transportmiljoe.dk
-2-