Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 221
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato11. februar 2010Dok.idJ. nr.2010-18Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Status for IC4 og IC2Jeg skal hermed orientere udvalget om den aktuelle status for levering af IC4og IC2.Siden forliget med AnsaldoBreda i maj 2009 har erfaringerne med Ansal-doBredas opgraderinger af togcomputeren vist, at denne har givet anledning tilfærre fejl end tidligere oplevet. DSB har tidligere i forløbet overvejet at startehelt forfra med togets centrale computere. Men DSB har siden konstateret, atAnsaldoBredas computerløsning på det IC4-togsæt, som er godkendt til sam-menkobling, var langt bedre og mere robust end forudset. Det har DSB delsselv erfaret, og DSB har tillige fået det bekræftet af en ekstern og uvildig eks-pert.DSB har på den baggrund besluttet at lade AnsaldoBreda opgradere togsætte-nes eksisterende computersystem. Valget blev taget ud fra flere betragtninger,herunder især atden tekniske risiko ved at opgradere computersystemet er mindre endved at starte forfra med udvikling og udskiftning af hele systemet.der foretages løbende opgraderinger, der kommer DSB og DSB's passa-gerer til godeprisen på AnsaldoBredas løsning var fornuftig.
Opgraderingen af computersystemet sker i en ny samarbejdsform, hvor DSBsamtidig opbygger en egen IC4 togcomputerorganisation, der på sigt skal kun-ne foretage fejlretning på den endelige togcomputerløsning. DSB bliver derved istand til at foretage samme form for service og fejlretning på togcomputeren,som DSB i dag foretager på togets mekaniske komponenter. Det har for beslut-ningen været vigtigt, at AnsaldoBreda var nået længere end først antaget.IC4 leveranceI forhold til AnsaldoBreda er der som tidligere oplyst aftalt følgende leverings-plan:
Figur 1:Leveringsplan for IC44. kvart al 2009:Et togsætApril 2010:Serieproduktion,cirka 3 togsæt pr.måned
Side 2/2
1. kvartal 2010:Et togsæt
Siden forliget i maj måned, har AnsaldoBreda levet op til deres kontraktligeforpligtelser overfor DSB.DSB har rettidigt overtaget togsættet, der skulle leveres i 4. kvartal 2009. Detnæste togsæt til levering 1. kvartal 2010 kom til Danmark i december 2009,hvor det skal testes forud for overtagelse. Ved afsendelsen fra Italien havde tog-sættet et acceptabelt kvalitetsniveau. Togsættet er pt. forud for leveringsplanenog forventes derfor også rettidigt leveret. De første togsæt i serieproduktionenskal leveres i april måned 2010, og DSB har stor fokus på, at AnsaldoBreda le-verer en vellykket serieproduktion.For IC2-leverancen har parterne, som forudsat, fastlåst det tekniske design vedudgangen af 2009. IC2-leverancen følger således også planen.AnsaldoBreda overholder ligeledes de kontraktuelle forpligtelser i aftalen om vi-dereudvikling af togets computersystem.DSB kan desuden med tilfredshed konstatere, at AnsaldoBreda rettidigt har ind-betalt første rate af forligsbetalingen.IC4 i driftI køreplanen for 2010 er der fra 19. januar 2010, hvor DSB har indsat 4 dagligeafgange i form af de nye non stop lyntog mellem København og Århus, 17 dagligeafgange mandag-torsdag med IC4.I første halvdel af december kørte IC4 med en tilfredsstillende rettidighed. Framidten af december har rettidigheden for IC4, i lighed med hvad der gælder foralle andre transportmidler, været påvirket af det hårde vintervejr.ErstatningsmaterielI DSB's orientering til Folketingets Trafikudvalg af 20. maj 2009 blev det oplyst,at DSB i en overgangsperiode har leaset yderligere 45 dobbeltdækkere, som for-ventedes at være leveret inden udgangen af 2009, og at DSB har indgået en sam-arbejdsaftale med DB om yderligere 3 ICETD, som forventedes indsat inden ud-gangen af 2. kvartal 2009.
Status på ovennævnte er, at de 45 dobbeltdækkere er leveret til tiden.For så vidt angår de 3 ICETD har leveringen været forsinket på grund af forholdmellem DB og de tyske sikkerhedsmyndigheder, som DSB ikke har haft indfly-delse på. På nuværende tidspunkt har de tyske sikkerhedsmyndigheder udstedtmyndighedsgodkendelse, og 2 ICETD er indsat i drift. Det tredje forventes indsatsnarest muligt.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Lars Barfoed