Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 215
Offentligt
796652_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. februar2010-54
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Endelig rapport om SAS-havari i Københavns Lufthavn 27.oktober

2007.

Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane (HCLJ) har 9. februar 2010offentliggjort den endelige rapport om havariet med et norsk indregistreretSAS-fly af typen Dash8 Q400, som fandt sted den 27. oktober 2007 iKøbenhavns Lufthavn.Rapporten følger hermed til Trafikudvalgets orientering.Det fremgår af rapporten, at det var konstruktionsmæssigevedligeholdelsesmæssige forhold, der førte til havariet.og
Rapporten redegør for producentens gennemførte og planlagte foranstaltningeri relation til de konstruktionsmæssige forhold.Rapporten fra Havarikommissionen indeholder to anbefalinger, der begge errettet til European Aviation Safety Agency (EASA), som er typeansvarligmyndighed for fly inden for EU, herunder fly, der er produceret i tredjelande:At EASA vurderer om der er behov for et in-line filter for at beskytteextend port i hovedlandingsstellets indfældnings-/udfældningsaktuator. Videre anbefales det at revurdere design af single linehydraulisk system i relation til indfældning og udfældning afhovedlandingsstellet med det formål at hindre hydraulisk blokering afdette system.At EASA vurderer de samlede informationer, der som helhed vartilgængelige for personer beskæftiget med vedligehold med det formålat hindre misforståelser af definitioner af komponenter og/eller dele tilluftfartøjer.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed