Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
795551_0001.png
795551_0002.png
795551_0003.png
795551_0004.png
795551_0005.png
795551_0006.png
795551_0007.png
795551_0008.png
795551_0009.png
795551_0010.png
795551_0011.png
795551_0012.png
795551_0013.png
795551_0014.png
795551_0015.png
795551_0016.png
795551_0017.png
795551_0018.png
795551_0019.png
795551_0020.png
795551_0021.png
795551_0022.png
795551_0023.png
795551_0024.png
795551_0025.png
795551_0026.png
795551_0027.png
795551_0028.png
795551_0029.png
795551_0030.png
795551_0031.png
795551_0032.png
795551_0033.png
Finanslov 2010
2. |Finanslov 2010
IndholdFinansloven 2010 .....................................................................................31. Transportaftaler .................................................................................... 52. Driftsbudgettet .....................................................................................93. Infrastruktur ....................................................................................... 134. Tilskud mv. ..........................................................................................175. Indtægtsbudgettet ..............................................................................20Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i Infrastrukturfonden ....... 21Bilag 2. Disponering af transportpuljer ................................................25Bilag 3. Anlægsprojekter på FL10 (vej og bane) ...................................30
| 3.
Finansloven 2010I denne pjece præsenteres finansloven for 2010 (FL10) på Transportministeriets områ-de.Transportministeriets FL10 bærer i høj grad præg af Aftale om en grøn transportpolitikaf 29. januar 2009, hvormed det blev afsat i alt 94 mia. kr. i en Infrastrukturfond medhenblik på investeringer til at fremme udviklingen af en grøn transportpolitik. Trans-portaftalerne er nærmere beskrevet i afsnit 1 nedenfor. Dertil kommer bl.a. den styrkel-se af vejvedligeholdelsen, som blev aftalt i finanslovsaftalen for 2010.Tabel 1 viser hovedtallene på FL10 fordelt på fire hovedformål: drift, infrastruktur, til-skud og indtægter.Tabel 1. FL10-bevillinger fordelt på hovedformålMio. kr.11. Drift2. Infrastruktur3. Tilskud (trafikkøb mv.)Udgiftsbudget i alt4. IndtægtsbudgetBevilling i alt20081.2925.9784.95912.22992111.30820091.7488.6784.95315.37936415.01520101.3758.1935.33414.90276414.13820111.2999.8075.45516.56176015.80220121.2179.6615.30016.17875915.41920131.1768.3365.27514.78775814.028
1. 2008-bevillingerne er i 2008-prisniveau og svarer til de anførte bevillinger på FL08. 2009-bevillingerne er i 2009-prisniveau og omfatter afsatte bevillinger på finansloven for 2009 og efterføl-gende bevillingsændringer i medfør af Aftale om en grøn transportpolitik og øvrige aktstykker mv. Bevil-lingerne for 2010-2013 er i 2010-prisniveau.
Ministeriets udgiftsbudget for 2010 og frem er fordelt med ca. 60 pct. til infrastruktur,ca. 35 pct. til tilskud mv. samt ca. 15 pct. til driftsudgifter.1. Driftsbudgettetfinansierer driftsopgaverne. Dette gælder blandt andet trafikstyring,projektstyring og myndighedsopgaver i ministeriets 14 institutioner på finansloven.Driftsbudgettet uddybes i afsnit 2.2. Infrastrukturvedrører vedligeholdelse og udbygning af statens veje og baner samtkystbeskyttelse. Infrastrukturbudgettet uddybes i afsnit 3.3. Tilskudsbudgettetvedrører primært statens betaling for jernbane-, vej- og færgetra-fik. Tilskudsbudgettet uddybes i afsnit 4.4.Finanslovensindtægtsbudgetvedrører skatter, afgifter og andre indtægter uden di-rekte tilknytning til aktiviteterne på udgiftsbudgettet. På Transportministeriets områdeindgår udbytter fra selskaber i finanslovens indtægtsbudget. Indtægtsbudgettet uddy-bes i afsnit 5.Transportministeriets samlede udgiftsbudget i 2010 på 14,9 mia. er en nettobevilling,hvor indtægter med tilknytning til aktiviteterne i udgiftsbudgettet indgår. Disse indtæg-ter udgør ca. 3,7 mia. kr. i 2010 og vedrører blandt andet brugerfinansiering af luft-fartsområdet og indtægter ved Banedanmarks produktionsvirksomhed. Hertil kommer,
4. |Finanslov 2010at der forventes anvendt ca. 0,75 mia. kr. i 2010 af uforbrugte bevillinger fra tidligere år.Der budgetteres således med en samlet aktivitet på ca. 19,4 mia. kr (bruttoudgift).Transportministeriet er på finansloven opdelt i 5 hovedområder. Tabel 2 viser fordelin-gen af bevillingen i 2010 på disse hovedområder. “Fællesudgifter” omfatter primært de-partementets bevilling, diverse puljer samt udbytter fra selskaber på ministerområdet.Tabel 2. Nettoudgiftsbevillinger fordelt på hovedområder for 2010Mio. kr.(2010-priser)1. Drift2. Infrastruktur3. TilskudUdgiftsbudget i alt4. IndtægtsbudgetBevilling i altFælles-udgifter1679661751.308764544VejtrafikLuftfartBanetrafikKyster,havne ogfærgetrafik8728116953705377073.4754.7848.96608.9660521021I alt
3983.4712024.07104.071
16
1.3758.1935.33414.90276414.138
Tabellen viser, at udgiftsbevillingerne i 2010 primært vedrører vej- og banetrafik. Overhalvdelen af de samlede udgifter er forbundet med vedligeholdelse og udbygning af in-frastruktur, mens køb af banetrafik udgør knap 1/3 af det samlede udgiftsbudget.
| 5.
1.
Transportaftaler
Regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Soci-alistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har igennem 2009 indgåeten række transportaftaler:1En grøn transportpolitik (29. januar)En moderne jernbane (22. oktober)Nye initiativer som led i udmøntning af puljer (22. oktober)Visse vejprojekter (22. oktober)Tillæg til aftale af 22. okt. 2009 om nye initiativer som led i udmøntning af pul-jer (2. december)2Bedre veje mv. (2. december)2Aftalerne omfatter dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af engrøn transportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på trans-portområdet.InfrastrukturfondenDer er med Aftale om en grøn transportpolitik i januar 2009 etableret en Infrastruktur-fond, der skal finansiere de kommende års investeringer på transportområdet. Fondener etableret med 94 mia. kr., jf. tabel 3.Tabel 3. Aftalte midler til fonden med Aftale om en grøn transportpolitik (mia. kr.,2009-priser.)Det skattefinansierede investeringsråderumUdbudsgevinst ved KystbanenProvenu fra salg af ScandlinesDriftsbesparelser som følge af signalprojektetMidler fra A/S Storebælt 2010-2022Reduktion i kontraktbetalingen til DSB som følge af IC4 (2008-2010)Grøn kørselsafgift på udenlandske køretøjer i DanmarkSalg af DSB-ejede arealerI alt70,51,36,14,09,01,11,01,094,0
Infrastrukturfonden kan løbende tilføres midler fra nye holdbare finansieringskilder.Konkret forventes tilført midler som følge af f.eks.:Yderligere gevinster ved en bedre og mere effektiv jernbanedrift.Yderligere merprovenu fra en ny kørselsafgift, som rækker udover den del, derskal modsvare nedsættelsen af registreringsafgiften, herunder provenu fraudenlandske bilister og lastbiler.
Herudover kan der tilføres holdbart provenu fra øvrige finansieringskilder, der måtteblive prioriteret til transportområdet i perioden frem mod 2020.
1
Det Radikale Venstre indgår ikke i aftalen om bedre veje mv. af 2. december 2009.
2
De to aftaler af 2. december 2009 er indgået efter afslutningen af FL10 og vil derfor blive optaget påsenere bevillingslove. Aftalerne indgår i beskrivelsen af infrastrukturfondens anvendelse i dette afsnit.
6. |Finanslov 2010Der er med politiske aftaler i efteråret 2009 tilført fonden yderligere midler, jf. tabel 4.Tabel 4. Aftalte midler til fonden med aftaler i efteråret 2009 (mia. kr., 2009-priser.)Midler til overbygning ved Kulbanevej (Kbh - Ringsted)Vejvedligeholdelse (2010-priser)Billiggjorte vejprojekter0,42,70,3
Med aftale om en moderne jernbane er fonden tilført 350 mio. kr. til finansiering af enoverdækning af den nye jernbane mellem København og Ringsted gennem det grønneområde langs Kulbanevej. Finansieringen vedrører gevinster fra genudbuddet af jern-banetrafikken i Midt- og Vestjylland i perioden december 2010-2018, forventet medfi-nansiering fra ledningsejere vedr. omlægning af højspændingsanlæg m.v. i forbindelsemed etablering af ny bane København-Ringsted og forventede merindtægter fra baneaf-gifter for årene 2010-2012.Med aftale om finansloven for 2010 mellem Regeringen (Venstre og De Konservative)og Dansk Folkeparti blev der tilført 2,7 mia. kr. til Infrastrukturfonden til et ekstraordi-nært løft i vejvedligeholdelsesindsatsen på det statslige vejnet.Med Aftale om bedre veje er fonden tilført knap 0,3 mia. kr., der hovedsagligt kommerfra en række færdiggjorte eller næsten færdiggjorte vejprojekter, som er blevet billigereend budgetteret på finansloven.Disponering af InfrastrukturfondenMed transportaftalerne er Infrastrukturfondens midler disponeret til konkrete initiati-ver. Størstedelen af midlerne er disponeret til den kollektive trafik, jf. figur 1.
Figur 1. Anvendelsen af Infrastrukturfonden fordelt på kollektiv trafik og vej-områdetUudmøntedetransportpuljer
VejområdetKollektiv trafik
Der er investeret ca. 58 mia. kr. i kollektiv trafik og ca. 36 mia. kr. på vejområ-det. Hertil kommer ca. 4 mia. kr. i uudmøntede midler fra transportpuljerne,som overvejende vedrører kollektiv trafik, cykler, støjbekæmpelse o.lign.En nærmere specifikation af anvendelsen findes i tabel 5 og bilag 1.
| 7.Tabel 5. Anvendelse af Infrastrukturfonden1)UdmøntningMia. kr.(2009-priser)9,05,81,315,235,214,81,02,43,58,11,097,3
1. Igangværende vejprojekter2. Reinvesteringer i vejnettet3. Igangværende baneprojekter4. Reinvesteringer i banenettet 2009-20205. Principbesluttede og nye baneprojekter6. Besluttede og nye vejprojekter7. Bedre adgang til havnene8. Øvrige initiativer9. Ekstrabevilling til igangværende vejprojekter10. Nye puljer11. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport (DSB-finansieret)I alt1. Oversigten er specificeret i bilag 1.
Der er endvidere med Aftale om bedre veje mv. aftalt at afsætte midler til udbygning afMotorring 4 (0,4 mia. kr.) og til stationsmoderniseringspuljen (0,1 mia. kr.), når der erskaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor.På FL10 er der afsat bevillinger i overensstemmelse med den aftalte disponering af in-frastrukturfonden. For initiativer, der allerede er igangsat i 2009, er der afsat bevillin-ger ved aktstykker.På FL10 er der optaget bevillinger til debesluttedeinitiativer med transportaftalerne.Der er dog en række besluttede initiativer, hvor bevillingerne først optages på senerebevillingslove:For besluttede anlægsprojekter, hvor der endnu ikke er vedtaget anlægslov, afven-ter optagelse af projektet på bevillingslovene anlægslovens vedtagelse. Det gælderfor Frederikssundsmotorvejen 2. etape, dobbeltspor Lejre-Vipperød og etableringaf ny jernbane mellem København og Ringsted.Der er med Aftale om en grøn transportpolitik afsat 21,7 mia. kr. frem til 2020 til etnyt signalsystem på Banedanmarks net. Bevillingerne afsættes på finansloven i taktmed projektets milepæle. Der er på FL10 afsat bevillinger frem til projektets førstemilepæl i 2010.Initiativer besluttet i forbindelse med Aftale om bedre veje mv. er ikke optaget påFL10, idet aftalen er indgået efter afslutning af ændringsforslagene til finanslovfor-slaget for 2010. Der er besluttet en styrket vejvedligeholdelsesindsats i 2010-2013.Bevillingerne optages ved aktstykke i 2010 og på finansloven for 2011. Der er end-videre besluttet en række nye vejanlæg3, der optages på bevillingslove i takt medvedtagelse af anlægslove og evt. aktstykker for projekterne. Endelig er der besluttetpuljefinansierede forundersøgelser, der optages på kommende bevillingslove.Det drejer sig om:
3
Udbygning af Køge Bugt motorvejen, Udbygning af motorvejen ved Vejle Fjord, Udbygning af motorvejen påVestfyn, Udbygning af Helsingørmotorvejen, Udbygning af Brande omfartvej til motorvej, Anlæg af nordlig om-fartsvej ved Næstved, Anlæg af nordligt hængsel til Djursland ved Randers, Anlæg af Slagelse omfartsvej, 2.etape, Statsligt bidrag til anlæg af nordlig omfartsvej ved GrenåDe afsatte beløb fremgår af bilag 1.
8. |Finanslov 2010
Aftale om en grøn transportpolitik indeholder endvidere nogleprincipbesluttedeprojekter, hvortil der er reserveret midler: opgradering af banen Hobro-Aalborg, etable-ring af dobbeltspor i Sønderjylland og anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster. Afsæt-telse af bevillinger på finansloven til disse projekter afventer færdiggørelse af beslut-ningsgrundlag og dermed endelig stillingtagen til de enkelte projekter.TransportpuljerDer er med transportaftalerne afsat en række nye transportpuljer og samtidig truffetbeslutning om anvendelsen af en del af puljemidlerne, jf. tabel 6. Bilag 2 indeholder enoversigt over de konkrete projekter, der er truffet beslutning om inden for de enkeltetransportpuljer.
Tabel 6. Nye transportpuljer (mio. kr.)PuljePulje i Disponeret Disponeret ResterendealtFL091)FL102)pulje(2009-(2009-(2010-(2010-priser)priser)priser)priser)
Bedre fremkommelighed for busser(2009-2013)3)Pulje til fremme af ordninger og pro-jekter, der øger antallet af buspassage-rer (2009-2011)3)Pulje til fremme af kollektive trafikløs-ninger i Århus og i Ring 3-korridoren ihovedstadsområdetPulje til stationsmoderniseringer4)Nye teknologiske muligheder (2009-2014)Bedre kapacitet og bekæmpelse af loka-le flaskehalse (2009-2014)Mere cykeltrafik (2009-2014)Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)Fremme af godstrafik på bane (2009-2014)Støjbekæmpelse (2009-2014)Nye beslutningsgrundlag og strategiskplanlægning (2009-2014)6)
1.000
200,0
-
803,2
300
100,0
-
200,8
2.0002006008001.000500200400400
00145,0576,0134,178,320,063,7309,0
090,4121,8113,887,483,9181,067,539,0
2.008,0110,4337,3111,0830,5339,505)270,153,5
1) Disponeret i forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 og Akt 159 af 18.juni 2009.2) Disponeret i forbindelse med Aftale om nye initiativer som led i udmøntningen af puljer af 22. okto-ber 2009.3) Puljen er på FL10 overført til § 28.62.02 Buspuljer.4) Der er herudover disponeret 3,5 mio. kr. med Aftale af om tillæg til aftale af 22. oktober 2009 om Nyeinitiativer som led i udmøntning af puljer.5) Der er med aftalerne udmøntet 0,3 mio. kr. mere end afsat i puljen. Det udlignes ved kommende ud-møntninger af transportpuljerne.6) Der er herudover disponeret 6 mio. kr. med Aftale om bedre veje mv.
De ikke-disponerede puljemidler er optaget på en særskilt konto på FL10 (§ 28.11.14.Transportpuljer).De disponerede midler er på FL10 optaget på de relevante konti i relation til de institu-tioner, der varetager udførelsen af projektet, jf. bilag 2. Enkelte besluttede projekter erdog endnu ikke overført til relevant konto, idet der endnu ikke er taget stilling til denkonkrete udførelse af projektet.
| 9.
2.
Driftsbudgettet
Tabel 7, tabel 8 og figur 2 illustrerer de bevillinger, der er afsat på Transportministerietsdriftskonti på de enkelte institutioner på FL10.Bevillingen i 2010 er ca. 375 mio. kr. mindre end i 2009. Dette skyldes primært, at der i2009 ekstraordinært er afsat 300 mio. kr. til omstillingsudgifter mv. i forbindelse medneddrosling af Banedanmarks entreprenørvirksomhed, jf. Akt 65 21/8 2009.Tabel 7. Nettodriftsbevillinger på FL10Mio. kr. (2010-priser)FællesudgifterDepartementetReserve og budgetreguleringHavarikommissionen for Civil Luftfart ogJernbaneKommissarius ØerneAuditørenHavarikommissionen for VejtrafikulykkerKommissarius JyllandDanmarks Vej- og BromuseumVejtrafikVejdirektoratetFærdselsstyrelsen- Adm. af chaufføruddannelsenLuftfartStatens luftfartsvæsenNaviairKyster, havne og færgetrafikKystdirektoratet- Oprensningi indsejlinger mv.BanetrafikTrafikstyrelsenBanedanmarkBanedanmark EntrepriseDriftsbevillinger i alt143,2547,6304,01.748,0140,2566,8-1.375,3122,7563,6-1.299,078,9560,7-1.216,666,7560,4-1.175,744,557,042,045,140,345,139,144,538,443,730,3-4,229,7-13,729,1-17,528,3-17,927,7-17,9390,351,31,5359,543,1-4,8313,241,1-2,9284,941,9-4,9262,336,50,04,81,518,24,65,13,91,54,33,72,73,91,54,33,72,73,81,54,23,62,63,71,54,13,52,6132,20,016,1136,40,014,9133,50,014,7131,00,014,4128,40,014,120091)2010201120122013
1)
Se note 1, tabel 1.
Hovedområdetfællesudgifteromfatter departementets driftsbevilling samt en rækkemindre tilsyn og kommissioner på transportområdet.Vejtrafikomfatter Vejdirektoratets og Færdselsstyrelsens driftsbevillinger. Vejdirekto-ratet nettodriftsbevilling dækker over bruttoudgifter og -indtægter på et væsentligt hø-jere niveau, jf. figur 2. Dette skyldes primært, at en række driftsudgifter i relation til
10. |Finanslov 2010Vejdirektoratets anlæg og vedligeholdelsesopgaver afholdes på driftsbudgettet og over-føres til anlægsbevillingerne via interne betalinger.De relativt små driftsbevillinger vedr.luftfartskyldes en høj grad af indtægtsdækning afaktiviteterne på disse områder, jf. figur 2. Statens Luftfartsvæsens og Naviairs aktivite-ter er i henhold til internationale aftaler stort set fuldt ud brugerfinansieret.Kystdirektoratet varetager ministeriets driftsopgaver i relation til kysterog havne.Op-gaver i relation tilfærgervaretages af Trafikstyrelsen.Banetrafikomfatter driftsbevillingerne til Trafikstyrelsen og Banedanmark. Banedan-marks driftsbevillinger afspejler budgetforudsætningerne for perioden frem til 2014 iden politiske aftale om trafik for 2007.Figur 2 illustrerer, at Transportministeriets driftsbudget er karakteriseret ved en højgrad af indtægtsdækning. Indtægtsdækningen udgør omkring 3,7 mia. kr.Figur 2. Budgetterede udgifter og indtægter i 20101.8001.6001.4001.2001.0008006004002000entet
UdgifterIndtægter
Mio. kr.
ioner*
aviair
toraterdtselsStstatyrenelsesLunftfartsvæsen
Departem
Vejdirek
Kystdirek
* De små institutioner omfatter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Havarikommissio-nen for Vejtrafikulykker, Kommissarius Øerne, Kommissarius Jylland, Auditøren og Danmarks Vej- ogBromuseum.
Tabel 8 viser institutionernes låneramme og budgetterede antal årsværk i 2010. Typiskanvender institutionerne ca. halvdelen af driftsudgifterne til lønninger. Dog variererdette afhængig af institutionens opgaver og personalesammensætning.
Sm
å
Trafiks
Banedanm
instit
ut
tyrelsen
toratet
N
ark
| 11.Tabel 8. Institutionernes lånerammer for 2010 i mio. kr. samt antal budgetterede års-værk på FL10.InstitutionDepartementetHavarikommissionen for Civil Luftfart og JernbaneKommissarius ØerneAuditørenHavarikommissionen for VejtrafikulykkerKommissarius JyllandDanmarks Vej- og bromuseumVejdirektoratetFærdselsstyrelsenStatens luftfartsvæsenNaviairKystdirektoratetTrafikstyrelsenBanedanmarkI altLåneramme Antal årsværk
8,31,81,01,01,01,011,4337,019,055,81443,4153,39,4384,42.427,8
1501452463898851776831181392.0134.297
Nyt på FL10Udarbejdelsen af FL10 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2010-2012 på finansloven for 2009. I forhold til forudsætningerne på FL09 er der –udover opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FL10:TransportaftalerDer er afsat midler til Vejdirektoratets og Trafikstyrelsens udarbejdelse af beslut-ningsgrundlag og undersøgelser i henhold til aftalerne, jf. bilag 2.Der er oprettet et Center for Grøn Transport i Færdselsstyrelsen. Centret skal un-dersøge tiltag, der kan nedbringe CO2-udledningen bl.a. ved optimering af aerody-namik for lastbiler, energimærkning af varebiler og energieffektiv køreteknik.
ØvrigtDer er oprettet et fællesstatsligt Økonomisk Servicecenter, der er forankret i Fi-nansministeriet. Som konsekvens heraf er Transportministeriets administrativefællesskab (Koncenta) nedlagt ultimo juni 2009 og derfor ikke opført på FL10. Dehidtidige økonomisk administrative opgaver i Koncenta er overgået til det nye cen-ter.I 2009 er anlægsafdelingen i Banedanmark Entreprise nedlagt og samtidig er derforetaget en fuld integration af virksomheden i Banedanmark, jf. Akt 65 21/8 2009.Den nye enhed (”Banedanmark Produktion”) varetager primært vedligeholdelse afjernbanen. På FL10 er Banedanmark Entreprise derfor nedlagt som selvstændigstatsvirksomhed (§ 28.63.21), og indgår i stedet i Banedanmark driftsbevilling (§28.63.01). Banedanmark Produktion er optaget på en særskilt underkonto, såledesat økonomien i enheden illustreres på finansloven.Principperne for SLV’s og Naviairs prisfastsættelse er ændret fra et N+2 til et N+(2-5) princip. Dette indebærer, at et under- eller overskud i 2008 indregnes i raterne i
12. |Finanslov 20102010, 2011, 2012 og 2013 frem for som hidtil kun i 2010. Dette sikrer en mere jævnudvikling af afgifterne for at flyve i dansk luftrum.
Øvrige bemærkninger til driftsbudgettetTrafikstyrelsens bevilling falder frem mod 2013. Dette skyldes, at bevillingerne tiludarbejdelse af nye beslutningsgrundlag primært er givet i 2010 og 2011. Desudenudløber en merbevilling til Trafikstyrelsens sikkerhedsopgaver mv. i 2011. Der vilblive foretaget en evaluering med henblik på fastsættelse af bevillingsniveauet efter2011.Der pågår udarbejdelse af lovforslag om en eventuel omdannelse af Naviair til enselvstændig offentlig virksomhed.
| 13.
3.
Infrastruktur
Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur (veje, baner og kystbeskyttelse)fremgår af tabel 9.En række besluttede initiativer til udbygning og vedligeholdelse af infrastrukturen erikke optaget på FL10. Bevillingerne for 2010-2013 ventes derfor at blive større end deanførte beløb i tabel 9.Tabel 9. Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur på FL10Mio. kr. (2010-priser)20091201020112012FællesudgifterReserver til anlægsprojekterTransportpuljerVejtrafikAnlægsprojekterSikkerhed og miljøVedligeholdelseKyster, havne og færgetrafikKystbeskyttelse mv.BanetrafikAnlægsprojekter og små projekterFornyelseVedligeholdelseSignalprogramInfrastrukturbevillinger i alt748,01.841,41.113,1176,18.677,5255,91.681,01.029,6508,38.192,9531,01.702,91.037,763,59.807,0246,21.655,91.019,468,8195,01.544,0988,91,591,4280,9128,5103,5103,52.248,9364,41.903,72.220,1219,21.032,13.689,4226,31.068,93.970,6171,61.001,93.002,3169,0963,0179,910,6427,8538,0497,7861,1464,1959,0409,6959,0
2013
9.661,0 8.335,8
1)
Se note 1, tabel 1.
Bevillingerne opført underFællesudgifteromfatter centrale reserver til anlægsprojekteri henhold til principperne i Ny anlægsbudgettering, jf. Akt. 16 af 24. oktober 2006 samtde nye transportpuljer, jf. bilag 2.Vejtrafikomfatter Vejdirektoratets bevillinger til anlæg af nye veje og vedligeholdelse afstatsvejnettet. Der er endvidere en pulje til mindre projekter vedr. sikkerhed og miljø(anlæg af cykelstier, sort-plet bekæmpelse, støjbekæmpelse mv.). Der henvises endvide-re til bilag 3, hvoraf det fremgår, hvor anlægsarbejderne udføres.Bevillingen vedkyster, havne og færgetrafikvedrører Kystdirektoratets anlægsopga-ver, der primært er kystbeskyttelse på Vestkysten.Banetrafikomfatter Banedanmarks bevillinger til anlæg af nye baner samt fornyelse ogvedligeholdelse af det eksisterende banenet. Der er med Aftale om trafik for 2007 afsaten forøget bevilling til genopretning af jernbanenettet.
14. |Finanslov 2010Nyt på FL10Udarbejdelsen af FL10 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2010-2012 på finansloven for 2009. I forhold til forudsætningerne på FL09 er der –udover opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FL10:Transportaftaler:Det er besluttet at igangsætte Banedanmarks Signalprogram, der indebærer en ud-skiftning af alle signalerne på såvel fjern- som S-banenettet frem til 2021, jf. bilag 3.Totaludgiften for Signalprogrammet er budgetteret til henholdsvis ca. 20 mia. kr.på fjernbanen og ca. 4 mia. kr. på S-banen, inkl. en central reserve. Der er fastlagtto milepæle for hvert af projekterne:1. Udsendelse af udbudsmateriale for signalsystemleverancer2. Endelig indgåelse af kontrakt for signalsystemleverancerMilepælene udgør tidspunkter i projektforløbet, hvor der er indhentet ny viden iforhold til det foreliggende grundlag samtidig med, at det fortsat er muligt atstandse projektet, hvis den nye viden adskiller sig markant fra det forventede.Der er i første omgang alene afsat bevilling til at nå frem til milepæl 1 samt bevillingtil visse andre dispositioner, som er nødvendige at foretage af hensyn til den sam-lede gennemførelse af Signalprogrammet på § 28.63.08. Banedanmark, Signalpro-grammet.Tidligere afsatte bevillinger til projekterne GSM-R (nye togradioer) og STM (over-sættelsesmodul fra gammelt til nyt signalsystem) er overført til den nye hovedkon-to, idet disse projekter nu er integreret i Signalprogrammet. Endvidere er der ind-arbejdet en effektiviseringsgevinst for Signalprogrammet, som er den forudsattebesparelse på spor, sikring og fjernstyring samt trafikstyring som følge af det nyesignalsystem.Bevillingen på Banedanmarks fornyelseskonto (§ 28.63.05. Banedanmark – forny-else og vedligeholdelse af jernbanenettet) er forøget som følge af, at der er afsat 210mio. kr. til renovering af Nørreport station.Der er med Aftale om en grøn transportpolitik afsat midler til etablering af en ræk-ke nye vejprojekter samt yderligere bevillinger til flere igangsatte vejprojekter, jf.bilag 1. Bilag 3 viser en oversigt over igangværende anlægsprojekter.I forbindelse med de nye anlægsprojekter er der i henhold til principperne i ny an-lægsbudgettering tilført midler til den centrale anlægsreserve (§ 28.11.13), der skalfinansiere evt. merudgifter til de enkelte projekter, der ikke kan afholdes inden forprojektbevillingen.Der er oprettet en række nye transportpuljer og foretaget en delvis udmøntning afpuljerne til konkrete projekter, der er optaget på relevante konti, jf. afsnit 1 samt bi-lag 1 og 2.Med aftalen er anlægspuljen for 2004-2012 (§ 28.11.11. Pulje til bedre sikkerhed ogbedre kapacitet) nedlagt og erstattet af de nye transportpuljer. De tidligere afsattepuljemidler indgår således i finansieringen af de nye transportpuljer.
| 15.ØvrigtMed aftale om finanslov 2010 af 11. november 2009 mellem Regeringen (Venstreog de Konservative) og Dansk Folkeparti er der som led i nye vækstinitiativer afsatmidler til en række initiativer på Kystdirektoratets område:ooHovedreparationer af færgelejerne ved Bøjden og Fynshav i 2010 (29 mio. kr.)Istandsættelse af ydermoler og to tværmoler ved Hanstholm Havn i 2010-2011(47 mio. kr.)Istandsættelse af læmolerne i henholdsvis Løkken og Nr. Vorupør i 2010 underforudsætning af, at Thisted Kommune og Hjørring Kommune bidrager med ettilsvarende beløb, og at kommunerne overtager det fremtidige ejerskab af mo-lerne (12 mio. kr.)Rydning af miner på Skallingen i 2010-2013. Dermed ryddes den sidste del afSkallingen for miner. (114 mio. kr.)Pulje på 4 mio. kr. årligt i 2010-2011 til kystsikring på små øer.
o
o
o
Der er indarbejdet hjemmel til, at Banedanmark kan bekæmpe graffiti på stationerog stationsnære områder i samarbejde med andre myndigheder. Udgiften afholdesaf en eksisterende pulje til Miljø og arbejdsmiljø.Der er foretaget en rebudgettering af KØR-projektet (mindre Kapacitetsudbygnin-ger af banestrækningen København-Ringsted), der indebærer en revideret årsfor-deling for projektet.Der er foretaget en rebudgettering af afløbsprofilen for en række af de igangværen-de anlægsprojekter med henblik på at tilpasse bevillingen til Vejdirektoratets aktu-elle planer for udgiftsafløb for de enkelte projekter. Dette har ikke betydning for deforventede åbningsår for de igangværende projekter.
Øvrige bemærkninger til infrastrukturbudgettetI forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitik blev der afsat i alt 625 mio. kr.til en ekstraordinær vejvedligeholdelsesindsats i 2009. Samtidig blev der afsat 15mio. kr. til en drift- og vedligeholdelsesanalyse med henblik på bl.a. at afdække detfremtidige bevillingsbehov.På baggrund af drifts- og vedligeholdelsesanalysen er der med Aftale om bedre mv.besluttet et markant løft af vedligeholdelsesindsatsen af det statslige vejnet i 2010-2013 med en merbevilling på 2,7 mia. kr., jf. afsnit 1. Bevillingerne optages ved akt-stykke i 2010 og på finansloven for 2011.En række besluttede anlægsprojekter indenfor transportaftalerne optages først påbevillingslovene efter vedtagelse af anlægsloven, jf. afsnit 1.
16. |Finanslov 2010
4.
Tilskud mv.
Bevillinger til tilskud (trafikkøb mv.) fremgår af tabel 10.Tabel 10. Tilskudsbevillinger på FL10 fordelt på hovedformålMia kr. (2010-priser)FællesudgifterPulje til analyseTakstnedsættelse i den kollektive trafikTransportforskningI altVejtrafikMedfinansiering af kommunale vejanlægStøtte til initiativer vedr. biobrændstofferInitiativer til nedsættelse af transportsekto-rens energiforbrug og CO2-udledningRabatter på fjernbusruterneI altLuftfartTilskud til Odense og Sønderborg LufthavneI altKyster, havne og færgetrafikBornholmstrafikkenForvaltning af statslige aktiver vedr. Born-holmØvrige samfundsbegrundede færgerOprensning Hals BarreI altBanetrafikDSB og DSB s-tog a/sArrivaReserve til togtrafik mv.Tilskud til særlige rabatterIndkøb af jernbanetrafik (Kystbanen)PrivatbanerBaneafgifter mv. (Storebælt og Øresund)I altTilskudsbevillinger i alt3.547,4197,9-5,8108,4143,3172,3423,04.586,54.953,43.702,2199,70,0110,2169,6176,4425,74.783,85.333,63.823,0191,50,0110,2166,6178,5425,73.707,4189,99,7110,2149,3178,6425,73.706,8189,910,5110,2145,3178,6425,718,90,8166,419,00,8168,719,00,8170,019,00,8170,019,00,8170,0141,84,9146,02,9143,56,7143,56,7143,56,74,84,84,94,94,94,94,94,94,94,96,033,48,0201,68,0213,68,0188,58,0167,80,021,06,4128,70,064,9139,50,066,1114,50,066,0114,40,045,422,6123,316,4162,333,9124,416,3174,630,8124,416,0171,225,7124,415,6165,725,6124,415,3165,3
2009
2010
2011
2012
2013
4.895,5 4.770,8 4.767,05.455,2 5.299,9 5.275,0
1)
Se note 1, tabel 1.
For så vidt angårfællesudgifterer der primært tale om tilskud til trafikselskaber for atopretholde en reduceret takstbetaling for børn i den kollektive trafik.Bevillingerne tilvejtrafikvedrører primært medfinansiering af kommunale anlægspro-jekter og Færdselsstyrelsens puljer i Center for Grøn Transport.
| 17.
Luftfartomfatter statens overtagelse af udbetalingen af det hidtidige amtslige tilskud tilOdense og Sønderborg Lufthavne.Bevillingerne tilkyster, havne og færgervedrører samfundsbegrundet driftsstøtte tilfærgebetjeningen af bl.a. Bornholm.Tilskudsbevillingerne tilbanetrafikvedrører primært indkøb af jernbanetrafik i hen-hold til transportministerens kontrakter med DSB, Arriva (Midt- og Vestjylland) ogDSBFirst (Kystbanen). Der er endvidere bevilling til den statslige betaling til Sund ogBælt A/S for benyttelse af jernbaneforbindelserne over Storebælt og Øresund, herunderKastrupbanen samt indtægter fra Banedanmarks opkrævning af baneafgifter fra jern-banevirksomhedernes anvendelse af banenettet.Nyt på FL10Udarbejdelsen af FL10 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2010-2012 på finansloven for 2009. I forhold til forudsætningerne på FL09 er der –udover opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FL10:Transportaftaler:Der er på FL10 oprettet en ny konto til Vejdirektoratets tilskudsadministration (§28.21.23) i forlængelse af aftalen. På kontoen afholdes udgifter til statslig medfinan-siering af følgende kommunale vejanlægsprojekter:- Etablering af en ny vejforbindelse over Odense Kanal (125 mio. kr.).- Anlæg af en tunnel under Marselis Boulevard i Århus (250 mio. kr.).Der er endvidere afsat 35 mio. kr. til forbedring af fremkommeligheden og sikkerhe-den fra statsvejen mellem Åkirkeby og Rønne til Rønne Havn. Endvidere afsættes 10mio. kr. som led i Ringkøbing-Skjern kommunes projekt "Søvejen mod vest".De konkrete udførelsesplaner for projekterne er på et tidligt stadium, hvorfor denbudgetterede årsfordeling af tilskuddene er foreløbig og vil blive revideret på kom-mende bevillingslove.Bevillingen til analyser mv. er øget i forhold til FL09. Dette skyldes, at der er afsat60 mio. kr. til udvikling og drift af en landsdækkende trafikmodel med henblik på atstyrke grundlaget for strategisk planlægning på transportområdet for perioden2009-2020. Endvidere er det besluttet at gennemføre tre strategiske analyser, derskal bidrage til at kortlægge fremtidens trafikale udfordringer og løsningsmulighe-der i Østjylland, hovedstadsområdet og i forhold til elektrificering af banenettet. Derer afsat i alt 60 mio. kr. til disse analyser.Der er på FL10 oprettet en ny konto: Initiativer til nedsættelse af transportsektorensenergiforbrug og CO2-udledning (§ 28.22.04) i forlængelse af aftalen. På kontoenbudgetteres med udgifter på 284 mio. kr. frem til 2013 til konkrete CO2-initiativerforankret i Center for Grøn Transport i Færdselsstyrelsen. Initiativerne omfatterbl.a. forsøgsprojekter vedr. mere energieffektive transportløsninger, optimering afaerodynamik for lastbiler, energimærkning af varebiler og kurser i energieffektiv kø-reteknik.
18. |Finanslov 2010Som følge af at leveringen af IC2- og IC4-tog er forsinket, er kontraktbetalingen tilDSB (§ 28.61.01) reduceret med 440 mio. kr. i 2009 og 183 mio. kr. i 2010. Redukti-onen indgår i Infrastrukturfonden.Gevinsten fra genudbuddet af togtrafikken i Midt- og Vestjylland er indarbejdet påFL10. Gevinsten udgør gennemsnitligt 20 mio. kr. årligt i perioden frem til 2018,hvor den kommende kontrakt udløber. Gevinsten indgår i Infrastrukturfonden.
ØvrigtDer er afsat 8 mio. kr. årligt på en ny konto: Rabatter til bestemte passagergrupperpå fjernbusruterne (§ 28.22.05). Ordningen omfatter rabatter til børn, studerendeog pensionister og skal sikre, at disse kundegrupper opnår nærmere fastsatte rabat-ter til fjernbusserne, jf. Akt. 146 af 28. maj 2009.
Der er overført 1,5 mio. kr. årligt fra Statslige aktiver vedr. Bornholm (§ 28.43.06) tilfinansiering af statens kompensation til Bornholms Regionskommune for tabt skat-teprovenu som følge af registreringen af færgerne til Bornholm i Dansk Internatio-nalt Skibsregister (DIS).Der afsættes 2,5 mio. kr. til Bornholmstrafikken i 2010 til sejlads med en ekstrakonventionel færge på de 32 største rejsedage i sommeren 2010. Beløbet overføresfra overskydende midler fra § 28.43.06.Kontraktbetalingen til DSB (§ 28.61.01) er forhøjet med 9,1 mio. kr. i 2010 og 2011til iværksættelsen af tryghedspakke på s-banen, jf. Akt 14 29/10 2009. Udgiften fi-nansieres af en reserve til jernbanetrafik (§ 28.61.04).Fra 2011 vil provenuet fra den samlede statslige pensionskompensation til privatba-nerne indgå i de almindelige overførsler mellem staten og regionerne i overens-stemmelse med Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). På FL10 er de ca. 75 mio.kr. årligt fra 2011 opført på en særskilt reserve.Budgetteringen af baneafgifter på FL10 er opjusteret i forhold til forudsætningernepå FL09 på grundlag af forventet trafikomfang i 2010. En del af merindtægten ind-går i Infrastrukturfonden.
| 19.
5.
Indtægtsbudgettet
Indtægtsbudgettet for FL10 fremgår af tabel 8.Tabel 8. Indtægtsbudgettet på FL10 fordelt på hovedområdeMia kr. (2010-priser)FællesudgifterUdbytte fra Post Danmark A/SUdbytte fra DSB og DSB s-tog a/sIndtægtsbudget i alt1)Se note 1, tabel 1.0,0364,0364,0600,0164,0764,0600,0159,6759,6600,0159,0759,0600,0158,2758,2
2009
2010
2011
2012
2013
Indtægtsbudgettet omfatter udbytter fra selskaber på Transportministeriets område.Udbyttet vedr. DSB og DSB S-tog A/S er reduceret i overensstemmelse med forudsæt-ningerne i Aftale om trafik for 2007.For Post Danmark A/S er der ikke udbetalt udbytte i 2009 for regnskabsåret 2008.Udbyttet fra Post Danmark for 2010-2013 er budgetteret på grundlag af udbyttet fortidligere regnskabsår. Der er gennemført en fusion af Post Danmark med det svenskePosten AB til Post Norden. Der vil fremover blive betalt udbytte fra Post Norden til dendanske og svenske stat i henhold til ejerandelene (40/60). Der er ikke taget stilling tilstørrelsen af det fremtidige udbytte.
20. |Finanslov 2010
| 21.Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i InfrastrukturfondenInitiativer (mio. kr, 2009-priser)1. Igangværende vejprojekterBevilling i 2009 og frem til igangværende projekter12. Reinvesteringer i vejnettetAfsat på FL09 - 255 mio. kr. i 2009Basis 2010-2020, 255 mio. kr. årligt2 og 9En forstærket indsats i vedligeholdelsen af det statslige vej-net 2010-2013 (2010-priser)3. Igangværende baneprojekterBevilling i 2009 og frem til igangværende projekter34. Reinvesteringer i banenettet 2009-2020Trafikaftale 2007, 2009-14Fortsættelse af basisbevillingsniveau 2015-205. Principbesluttede og nye baneprojekter4Nyt signalsystem på Banedanmarks net (2009-2020)Beløb9.0499.0493.0602552.8052.7001.3001.30015.1689.3685.80035.21821.70028.63.08 Første fase er igangsat med Akt. F af 26. februar2009. Bevillinger til første fase er optaget på FL10på ny særskilt hovedkonto- Optagelse af bevillinger på finansloven afventerudarbejdelse af anlægslov i efteråret 2009- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag28.63.05 Beløbet er optaget på FL1028.63.05 Projektet er igangsat med Akt. E af 5. februar2009 og gennemføres i 200928.62.01/ Optagelse af bevillinger på finansloven afventer28.63.02 udarbejdelse af anlægslov i folketingsåret2009/2010. Trafikstyrelsen forestår forberedelseaf anlægslov og projektering. Projektet overdragesefterfølgende til udførelse i Banedanmark- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlag28.63.05 Videreført på FL10- Optages på kommende bevillingslove28.63.02 Videreført på FL10 med opdateret årsfordeling28.21.30 -28.21.30 Videreført på FL1028.21.30 Udgiften i 2010 optages på aktstykke28.21.20 Videreført på FL10 med opdateret årsfordelingFL-konto Status på FL10
Udbygning af jernbanekapaciteten København-RingstedOpgradering af banen Ringsted-Odense (reserveret)
10.350600
Opgradering af banen Hobro-Aalborg (reserveret)
200
Modernisering af NørreportFremrykket opgradering af SydbanenAnlæg af dobbeltspor på Nordvestbanen (Lejre-Vipperød)
2101581.300
Etablering af dobbeltspor i Sønderjylland (reserveret)
700
6. Besluttede og nye vejprojekterAnlæg af SilkeborgmotorvejenAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, 2. etape5Udbygning af Køge Bugt motorvejen 1. etape Greve S – Sol-rød SUdbygning af motorvejen ved Vejle Fjord
14.8006.2911.2141.56728.21.20 Der er afsat bevilling på FL10 i henhold til anlægs-lov af 28. april 2009 (L110).- Optagelse af bevillinger på finansloven afventerudarbejdelse af anlægslov i efteråret 2009- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optagelseaf bevillinger på finansloven afventer udarbejdelseaf anlægslov i efteråret 2010- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Senest fe-bruar 2010 igangsættes forberedende projekteringved aktstykke. Optagelse af samlede projektbevil-linger på finansloven afventer udarbejdelse af an-lægslov i foråret 2010- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optagelseaf bevillinger på finansloven afventer udarbejdelseaf anlægslov i foråret 2010- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optagelseaf bevillinger på finansloven afventer udarbejdelseaf anlægslov i foråret 2010Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optagelse- af bevillinger på finansloven afventer udarbejdelseaf anlægslov i foråret 2010
1.376
Udbygning af motorvejen op Vestfyn 1. etape Middelfart –Nørre AabyUdbygning af Helsingørmotorvejen 1. etape Øverødvej –Hørsholm SUdbygning af Brande omfartsvej til motorvej
1.146
1.370
439
22. |Finanslov 2010
Anlæg af nordlig omfartsvej ved Næstved
704
Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optagelse- af bevillinger på finansloven afventer udarbejdelseaf anlægslov i foråret 2011Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optagelseaf bevillinger på finansloven afventer udarbejdelseaf anlægslov i foråret 2010Besluttet med aftale om bedre veje mv. Primo2010 igangsættes forberedende projektering vedaktstykke mhp. koordineret udførelse med 1. eta-pe. Optagelse af samlede projektbevillinger for 1.og 2. etape på finansloven afventer udarbejdelse afanlægslov i efteråret 2010-- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Udføressom led i anlæg af Køge Bugt 1. etape Greve S –Solrød S- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Udføressom led i udbygningen af motorvejen ved VejleFjord.- Besluttet med aftale om bedre veje mv. Optages påbevillingslove efter færdiggørelse af forundersø-gelse.
Anlæg af nordligt hængsel til Djursland ved Randers
340-
Anlæg af Slagelse omfartsvej – 2. etape
109
Nord- og sydvendte ramper, ny bro mv. ved Køge Nord st.
117
Anlæg af parallelspor i forbindelse med udvidelsen af mo-torvejen ved Vejlefjord.Reserveret statsligt bidrag til anlæg af en omfartsvej nordom Grenaa7. Bedre adgang til havneneBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnOpgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)VVM-undersøgelser af etablering af motorvej ml. Holbæk-motorvejen og Kalundborg7Udbygning af Jyske Motorvej mellem Nørresundby og Bouet(Aalborg Havn)Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorve-jen og Motorring 3 (Københavns Havn)Ramme til anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster (Ged-ser Havn) (reserveret)Opgradering af Kongevejen i Helsingør (Helsingør Havn)6Bedre adgang til Rønne Havn6Statsligt bidrag til anlæg af ny forbindelse over af OdenseKanal (Odense Havn)6Forundersøgelse vedr. omfartsvej ved Grenå mellem rute 16og Grenå Havn7Forundersøgelse vedr. yderligere opgraderinger af rute 34på strækningen mellem Herning og Skive samt rute 26 mel-lem Skive og Hanstholm7VVM-undersøgelse af et slusespor ved vestenden af Kastrupstation7Etablering af nyt rangerområde og spor ved Hirtshals Havn88. Øvrige initiativerBanedanmarks rådighedspuljer fra tidligere trafikaftale(2009-14)Vejdirektoratets pulje “Anlæg til fremme af sikkerhed ogmiljø” (2009-12)1-årig vejvedligeholdelsespakke samt konsulentundersøgelse(2009)Grøn Transportvision DK: Forsøgsprojekter (2010-13)
36
100
971150200-7128.21.20 Optaget på FL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 111 af 12. marts 2009)28.21.20 Optaget på FL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 113 af 12. marts 2009)Puljefinansieret, se bilag 228.21.20 Optaget påFL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 112 af 12. marts 2009)28.21.20 Optaget på FL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 114 af 12. marts 2009)- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlagPuljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2
150400
----
---2.367786657640200
Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2
Videreført på FL10Videreført på FL10Afsat i 2009 med Akt. 97 af 19. februar 200928.22.01/ Optaget på FL10 i henhold til Akt. 108 af 12. marts28.22.04 2009
| 23.
Grøn Transportvision DK: Yderligere konkrete CO2-initiativer (2009-12)9. Ekstrabevilling til igangsatte vejprojekter10. Nye puljerBedre fremkommelighed for busser (2009-13)Fremme af ordninger og projekter, der øger antallet afbuspassagerer (2009-2011)Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner medsmåøer og ø-kommuner (2009)Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, heraf 0,5 mia. kr. til let-bane i ÅrhusStationsmoderniseringer (2009-14)Nye teknologiske muligheder (2009-14)Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse(2009-14)Mere cykeltrafik (2009-14)Bedre trafiksikkerhed (2009-14)Fremme af gods på bane (2009-14)Støjbekæmpelse (2009-14)Forlængelse af pulje til fremme af sikkerhed og miljø(2013-14)Forlængelse af pulje bedre sikkerhed ved overskæringer(2015-20)Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-14)11. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport(DSB-finansieret)I altReserverede projekter11Udbygning af Motorring 4 omkring København
843.545
28.22.01/ Optaget på FL10 i henhold til Akt. 108 af 12. marts28.22.04 200928.21.20 Optaget på FL10 i henhold til Akt. 90-96 og Akt.98-100
8.1001.00030020020002.0002006008001.0005002004003002004001.00096.746Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Bevillingen i 2013 er optaget på FL10Optages på kommende finansloveSe bilag 2Afholdes af DSBSe bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2
311
Midlerne forudsættes tilvejebragt ved realisering afmindreudgifter på igangværende projekter elleranden finansieringMidlerne forudsættes tilvejebragt ved realisering afmindreudgifter på igangværende projekter elleranden finansiering -
Pulje til stationsmoderniseringer
100
Noter:1. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende vejprojekter:-----------Ny motorvej, Vejle - Herning, etapen Riis – Ølholm – VejleAnlæg af Herning N – Brande mellem Herning Ø og SnejbjergNy motorvej, Århus – Herning, etapen Bording – FunderNy motorvej, Søften – Skejby ved ÅrhusNy motorvej, Vejle – Herning, Brande – Give N, 2. delNy motortrafikvej, Bredsten – Vandel mellem Vejle og BillundNy omfartsvej ved Sunds nord for HerningNy motorvej, Odense – SvendborgAnlæg af niveaufri skæring ved Grenåvej i ÅrhusUdbygning af Holbækmotorvejen, Fløng - Roskilde VAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, Motorring 3 – Motorring 4
24. |Finanslov 2010-------------Udbygning af Kongevejen i HelsingørNy omfartsvej ved Gørløse på rute 6 mellem Helsingør og RoskildeNy bro ved Skovdiget på HillerødmotorvejenNy omfartsvej ved SlagelseNy motorvej Kliplev – SønderborgNy motortrafikvej Holbæk – Vig 2. og 3. etapeAnlæg af Hundige – Greve S (Køge Bugt)Anlæg af Ønslev – SakskøbingAnlæg af Brande – Riis, 1. etapeUdbygning af E45 mellem Nørresundby og BouetNy motorvej, Skejby– Skødstup ved ÅrhusAnlæg af diagonalvej syd om GiveUdbygning af Motorring 3
2. Med Aftale om finansloven for 2010 er der tilført 2,7 mia. kr. reserveret til forbedret vejvedligeholdel-se (2010-priser).Med Aftale om en moderne jernbane er der tilført 350 mio. kr. til finansiering af overdækning af Kulba-nevej i Valby i forbindelse med udbygning af jernbanen mellem København og Ringsted: Gevinster fragenudbuddet af jernbanetrafikken i Midt- og Vestjylland (160 mio. kr.), medfinansiering fra ledningseje-re i forbindelse med udbygningen af jernbanen mellem København og Ringsted (115 mio. kr.) 0g øgedebaneafgifter 2010-2012 (75 mio. kr.).Med Aftale om bedre veje er der tilført 276 mio. kr.: Billiggjorte afsluttede vejprojekter (224 mio. kr.),billiggørelse af nye vejprojekter efter ekstern kvalitetssikring af budgetterne (31 mio. kr.), synergieffektved samtidig etablering af 1. og 2. fase af Slagelse Omfartsvej (10 mio. kr.) og mindreudgifter ved projek-tet vedr. midlertidig udvidelse af Vejlefjordbroen (11 mio. kr.).3. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende baneprojekter:- KØR-projektet (kapacitetsf0rbedringer på strækningen København-Ringsted)- Nye togradioer (GSM-R)- Forberedelse af togkontrolsystem- Etablering af fordelingsstation på Vestfyn4. Under forudsætning af beslutning om gennemførelse af projekterne opgradering Ringsted-Odense ogopgradering Hobro-Aalborg, som der ikke pt. skal tages endelig stilling til, da beslutningsgrundlaget ik-ke er færdiggjort.5. Der afsættes i første omgang midler til anlæg af en 2. etape mellem Motorring 4 og Tværvej (1,2 mia.kr.) tættest på København, hvor trafikmængderne og trængselsproblemerne i dag er størst. Der vil i 2011blive taget stilling til etablering af motorvejen på hele strækningen til Frederikssund.6. Finansieres via puljen ”Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse”.7. Finansieres via puljen ”Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning”.8. Finansieres via ”puljen til fremme af godstrafik på bane”.9. Indgår ikke i aftalen.10. Der er afsat 36 mio. kr. til anlæg af parallelspor til forberedelse til senere anlæg af tilslutningsanlægved Ny Højen.11. Der er med Aftale om bedre veje mv. aftalt at afsætte midler til udbygning af Motorring 4 og til stati-onsmoderniseringspuljen, når der er skaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor gennem fremtidigemindreudgifter på igangværende projekter eller anden ny finansiering.
| 25.Bilag 2. Disponering af transportpuljerI bilaget gives en status over udmøntning af de nye transportpuljer i konkrete projekter.Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)Puljen er afsat med 200 mio. kr. årligt i 2009-2013. Puljen udmøntes til konkrete pro-jekter af Trafikstyrelsen på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Pulje til fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspassage-rer (2009-2011)Puljen er afsat med 100 mio. kr. årligt i 2009-2011. Puljen udmøntes til konkrete pro-jekter af Trafikstyrelsen på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med småøer og ø-kommuner (2009)Puljen er afsat med 200 mio. kr. i 2009. Puljen udmøntes til konkrete projekter af In-denrigs- og Socialministeriet på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoreni hovedstadsområdetProjektPulje i alt (2009-priser)Resterende pulje (2010-priser)Udgift i altMio.kr.,2.000,02.008,0FL1028.11.14Optaget påBevillingslovFL-konto
Pulje til stationsmoderniseringer (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Flytning og modernisering af Enghave Station1)Resterende pulje (2010-priser)2)90,4110,4-FL10-28.11.14Udgift i altMio.kr.200,0Optaget påBevillingslovFL-konto
1) Indbudgetteringen på bevillingslovene afventer en nærmere afklaring af projektets udførelse.2) Der er heraf disponeret 3,5 mio. kr. til etablering af gangtunnel på Hvalsø station med Aftale af 2. de-cember 2009 om tillæg til aftale af 22. oktober 2009 om Nye initiativer som led i udmøntning af puljer.
Nye teknologiske muligheder (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Intelligent trafikstyring på HelsingørmotorvejenIntelligent trafikstyring ved LimfjordstunnelenForundersøgelser vedr. etablering af digitalt vejnetBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)ITS udviklingsforum til forsknings- og analyseopgaver1. etape af trafikstyring på AmagermotorvejenKørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen, Værløse - SkovbrynetForprojekt vedrørende GPS-indsamling af realtids trafikinfor-mationUdvidelse af ITS-systemerne på HelsingørmotorvejenResterende pulje (2010-priser)3,030,0337,3FL10FL10FL1028.21.1028.21.3028.11.145,062,821,0FL10FL10FL1028.21.1028.21.3028.21.3075,050,020,0TB09TB09TB0928.21.3028.21.3028.21.10Udgift i altMio.kr.600,0Optaget påBevillingslovFL-konto
26. |Finanslov 2010Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Opgraderinger af banestrækningen Struer-LangåForbedringer af indkørselsforhold for tog, Aalborg-Lindholm,Holstebro og StruerForlængelse af perroner på KystbanenForbedring af til- og frakørselsbaner ifm. krydsombygning i Vi-umUdbygning af Kongevejen i HelsingørBedre adgang til Rønne HavnBedre raste- og sideanlægForøgelse af frihøjden ved tre motorvejsbroerMedfinansiering af anlæg af ny forbindelse over Odense KanalMedfinansiering af anlæg af en tunnel under Marselis Boulevardi ÅrhusMidlertidig udvidelse af Vejle Fjord broen1)Besluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Opgraderinger af banestrækningen Struer-LangåForbedringer af indkørselsforhold for tog, Aalborg-Lindholm,Holstebro og Struer25,08,0TB09TB0928.62.01 og28.63.0228.62.01 og28.63.0228.62.01 ogOptimering af automatisk togkontrolsystem (HKT) på S-banenATC linieledere på fjernbanenOpgradering af kørestrømsforsyning på kystbanenYderligere statsligt bidrag til en omfartsvej omkring RønneRammebeløb på 10 mio. kr. til forbedring af vejnettet mv. somled i Ringkøbing-Skjern kommunes projekt "Søvejen mod vest”Udbygning og anlæg af rastepladser langs statsvejnettet, 2010-2013 (Ustrup V., Hylkedal V., Pedersminde og Kongsted N.)Resterende pulje (2010-priser)50,0111,0FL10FL1028.21.2128.11.1410,0FL1028.21.2310,43,519,920,0FL10FL10FL10FL1028.63.0228.62.01 og28.63.0228.63.0228.21.2325,08,016,42,252,815,020,029,7125,0250,031,9TB09TB09TB09TB09TB09FL10TB09TB09FL10FL10TB0928.62.01 og28.63.0228.62.01 og28.63.0228.63.0228.21.2128.21.2128.21.2328.21.2128.21.3028.21.2328.21.2328.21.21Udgift i altMio.kr.800,0Optaget påBevillingslovFL-konto
| 27.Mere cykeltrafik (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Ramme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterAnlæg af cykelsti på Rute 16 øst for HundestedAnlæg af cykelsti sydvest for NyborgAnlæg af cykelsti syd for RibeBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Anlæg af cykelsti mellem Viborg og FoulumEtablering af bro eller stitunnel på Ballerup Byvej mellem Vest-buen og Smørum ParkvejEtablering af stitunnel under Viborgvej ved Hammel, AnbækvejRamme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterResterende pulje (2010-priser)55,7830,5FL10FL1011,74,6FL10FL1028.21.2128.21.2128.21.23 og28.21.1028.11.1415,4FL1028.21.21100,07,714,312,1TB09TB09TB09TB0928.21.2328.21.2128.21.2128.21.21Udgift i altMio.kr.1.000,0Optaget påBevillingslovFL-konto
Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009 priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Styrket indsats mod højresvingsulykkerStyrket indsats mod spøgelsesbilisterTrafiksikkerhedskampagnerBekæmpelse af grå strækninger på det overordnede vejnetForsøg med kameraovervågning af jernbanearealer til modvirk-ning af ulovlig indtrængenForbedret ulykkesstatistikeCall som en del af alarmberedskabet i DanmarkBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Pilotprojekt om brug af sensorteknologi til overvågning af bane-overkørsler og dæmninger omkring banestrækningerSimulator til lokomotivføreruddannelsen1)Udvidelse af projekt om udvidet ulykkesstatistik til at omfatteindsamling af data fra dødsulykker påkommunevejeneVidereførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige lan-devejsstrækninger via rabatsaneringer,anlæg af rumleriller og forbedret belysningVidereførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige lan-devejsstrækninger via etablering afsikkerhedszoner og sideudvidelserTrafiksikkerhedskampagner - kampagner rettet til motorcykli-ster og mod uopmærksomhed i trafikkenResterende pulje (2010-priser)10,0339,5FL10FL1028.21.1028.11.1420,0FL1028.21.3020,0FL1028.21.3015,9FL1028.21.105,512,5FL10-28.63.02-10,010,010,025,03,310,010,0TB09TB09TB09TB09TB09TB09TB0928.21.3028.21.3028.21.1028.21.2128.63.0228.12.07 og28.21.1028.11.71Udgift i altMio.kr.500,0Optaget påBevillingslovFL-konto
1) Projektet er betinget af, at der sker en omlægning af den eksisterende praktik- og efteruddannelse,hvilket skal forhandles med arbejdsmarkedets parter. Indbudgettering af projektet på bevillingsloveneafventer denne afklaring.
28. |Finanslov 2010
Fremme af gods på bane (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Analyse af mulighederne for at etablere en ny kombiterminalved KøgeTilskud til etablering af nyt rangerområde og spor ved HirtshalsHavnBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Kapacitetsudvidelse på kombiterminalerne i Høje Taastrup ogTaulovReserve til medfinansiering af en ny sporforbindelse til EsbjergHavn1)Reserve til medfinansiering en ny sporforbindelse til NyborgHavn1)Resterende pulje (2010-priser)15,002)-FL10-28.11.14100,0--66,0FL1028.63.0210,010,0FL10-28.62.01-Udgift i altMio.kr.200,0Optaget påBevillingslovFL-konto
1) Indbudgetteringen på bevillingslovene afventer en nærmere afklaring af projektets udførelse.2) Der er med aftalerne udmøntet 0,3 mio. kr. mere end afsat i puljen. Det udlignes ved kommende ud-møntninger af transportpuljerne.
Støjbekæmpelse (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Støjisolering af stærkt støjbelastede boligerStøjreduktion ved Lindholm Station i NørresundbyEtablering af støjskærme på Helsingørmotorvejen ved GentofteUdvikling af nye metoder til støjbekæmpelseStøjreducerende skinneslibning af banenettet 2010-2015Besluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Støjbekæmpelse på Helsingørmotorvejen ved Emdrup Sø, Dys-segårdsvej og Hans Jensens VejStøjafskærmning på Vestmotorvejen ved Slagelse ..Støjafskærmning på Holbækmotorvejen ved TorkilstrupStøjafskærmning på Viborgvej ved AnbækStøjpartnerskaber mellem Banedanmark og private boligejerelangs sidebanerneResterende pulje (2010-priser)8,8270,1FL10FL1028.63.0228.11.1426,912,112,17,6FL10FL10FL10FL1028.21.2128.21.2128.21.2128.21.2115,015,07,710,016,0TB09TB09TB09TB09FL1028.21.2128.63.0228.21.2128.21.2128.63.02Udgift i altMio.kr.400,0Optaget påBevillingslovFL-konto
| 29.Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-2014)ProjektPulje i altBesluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Etablering af en landstrafikmodelStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i ØstjyllandStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdetStrategisk analyse af elektrificering af banenettetVVM-undersøgelse af kapaciteten på ØresundsbanenVVM-undersøgelse af S-banebetjeningen i HillerødfingerenBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenmellem Ringsted og OdenseBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenHobro-AalborgVVM undersøgelser vedr. Skovvejen (Holbæk-Kalundborg)Opdatering af VVM-redegørelse om dobbeltspor i SønderjyllandOpdatering af VVM-redegørelse vedr. omfartsvej ved Nykøbing Fal-sterVVM-undersøgelse for en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlinien)Økonomiundersøgelse vedr. udbygning af Rute 26 på strækningenÅrhus-ViborgVVM-undersøgelse af udbygning af Rute 26 på strækningen Århus-ViborgForundersøgelse af opgradering af banen Århus-Hobro til 200 km/tForundersøgelser af potentialet for mindre forbedringer af jernba-nenForundersøgelser af en forlængelse af Slagelse OmfartsvejForundersøgelser af en forlængelse af motorvejen Vejle- Herning tilHolstebroForundersøgelser vedr en ny omfartsvej ved GrenåForundersøgelser vedr. opgraderinger af Rute 34 og 26 ved SkiveScreeningsanalyse vedr. baneforbindelse til en række havneOpdatering af den amtsligt udarbejdede VVM-redegørelse vedr. an-læg af en nordlig omfartsvej ved NæstvedOpdatering af den amtsligt udarbejdede VVM-redegørelse vedr. an-læg af det ”Nordlige Hængsel til Djursland” ved Randers i form af enmotortrafikvej mellem Assentoft og Sdr. BorupBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Forundersøgelse af perspektiverne i en styrkelse af rute 9Udarbejdelse af beslutningsgrundlag, herunder VVM-undersøgelserfor projekterne til Esbjerg Havn og Nyborg HavnUndersøgelse af behovet og mulighederne for indførelse af højere til-ladt totalvægt og akseltryk for lastbilerReservation til evt. VVM-undersøgelse af en forlængelse af motorve-jen Vejle-Herning på strækningen fra Herning til Holstebro (Rute18)Forundersøgelse af en opgradering af strækningenNæstved – Rønnede (Rute 54)Resterende pulje (2010-priser)2,053,5FL10FL1028.21.1028.11.142)20,0FL1028.21.103,0FL1028.21.101)8,0FL1028.21.105,06,0TB09FL1028.21.1028.21.105,0TB0928.21.1060,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1010,0FL1010,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1015,06,025,05,010,02,025,010,0FL10FL10FL10FL10FL10TB09FL10FL1028.11.7128.11.7128.11.7128.11.7128.62.0128.62.0128.62.0128.62.0128.21.1028.62.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.62.0128.62.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.62.01Udgift i altMio.kr.400,0Optaget påBevillingslovFL-konto
15,0 TB09 og FL10
5,0 TB09 og FL102,0TB09
4,0 TB09 og FL105,010,05,0FL10FL10TB09
1) Undersøgelsen gennemføres af Vejdirektoratet i samarbejde med Færdselsstyrelsen.2) Der er yderligere disponeret 6 mio. kr. med Aftale om bedre veje, hhv. 4 mio. i bidrag til VVM-undersøgelse af letbane i Odense og 2 mio. til en forundersøgelse af banebetjening af Aalborg lufthavn.
30. |Finanslov 2010Bilag 3. Anlægsprojekter på FL10 (vej og bane)4
Mio. kr., 2010-priserVejprojekterAnlæg af motorvej Søften-Skejby ved ÅrhusNy bro ved Skovdiget – Vestbroen på HillerødmotorvejenAnlæg af niveaufri skæring, GrenåvejAnlæg af Gørløse omfartsvejUdbygning af E45, Nørresundby-Bouet, 2. etapeAnlæg af motorvej, Bording-Funder (Rute 15)Anlæg af Sunds omfartsvejAnlæg af motorvej Brande-Give NBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnOpgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og M3Anlæg af Frederikssundmotorvejen, 1. etape (M3-M4)Udbygning af motorvej på Rute 21, Fløng-Roskilde VAnlæg af motorvej, Riis-Ølholm-VejleAnlæg af højklasset vej, Holbæk-Vig (Rute 21) etape 2 og 3Anlæg af motorvej Kliplev-Sønderborg (OPP-projekt)Anlæg af Slagelse omfartsvejAnlæg af motortrafikvej Bredsten-VandelAnlæg af motorvej, Funder-Låsby ved Silkeborg (Rute 15)BaneprojekterKapacitetsudbygning vest for København (KØR-projektet)Signalprogrammet, frem til 1. milepæl6Forberedelse af togkontrolsystemFordelingsstation Vestfyn
Totaludgift5Forventetåbningsår
538272127179731.0882374961572091541.7432.2581.9541.6962.3355295506.658
2010201020102011201120122012201220122012201220132013201320132013201320132016
9651.5753431
2011201020102013
4
Tabellen viser projekter på FL10 med åbningsår 2010 eller senere. FL10 indeholder endvi-
dere små bevillinger til en række ibrugtagne projekter til restarbejder mv. En række projek-ter besluttet i 2009 er endnu ikke optaget på finansloven. Jf. afsnit 1,5Totaludgiften6Der
udgøres af projektbevillingen samt central reserve.
er med Akt F af 26. februar 2009 og på FL10 afsat bevillinger frem til 1. milepæl samt
til visse andre tiltag i perioden 2009-2020, som det er nødvendigt at iværksætte nu. Total-udgiften for det samlede projekt udgør ca. 24 mia. kr. inkl. centrale reserver, og forventes af-sluttet i 2021.
| 31.
Udrulningsplaner for signalprogrammet
32. |Finanslov 2010
Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet (åbningsår 2009 -)
ISBN 87-91511-63-1
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dk