Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
795046_0001.png
795046_0002.png
795046_0003.png
795046_0004.png
795046_0005.png
795046_0006.png
795046_0007.png
795046_0008.png
795046_0009.png
795046_0010.png
Forslagtil
Lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.1(Obligatorisk tv-overvågning i taxier)
§lI lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, foretages følgende ændrin-ger:1.Efter § 14 indsættes:Tv-overvågning§ 15.Køretøjer, der anvendes til taxikørsel, jf. § 1, skal være forsynet med indvendig tv-overvågning.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan fritage køretøjet for pligten til at være forsynet med tv-overvågning,hvis køretøjet hovedsageligt anvendes til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt.Stk. 3.Der skal ved synlig skiltning i køretøjets kabine oplyses om tv-overvågning i køretøjet.2.I § 16, stk. 1, nr. 1,udgår: ”samt § 9 og § 10, stk. 1,” og i stedet indsættes: ”§ 9, § 10, stk. 1, og § 15,stk. 1 og stk. 3,”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2010.Stk. 2.Køretøjer, der er omfattet af § 15, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, og som ved lo-vens ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning, skal senest den 1. juli 2012 opfylde kravene i §15, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
1
) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.
1
Almindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål og baggrundLovforslaget er en opfølgning på folketingsbeslutning B 79 om videoovervågning i taxaer, der blevvedtaget 26. maj 2009. Der kan endvidere henvises til, dels forslag til folketingsbeslutning B 23 af 3.november 2006 om obligatorisk videoovervågning i taxier, dels forslag til folketingsbeslutning B 34 af18. januar 2008 om videoovervågning i taxier.Formålet med forslaget er at forebygge og bidrage til opklaring af røverier og overfald imod førereaf taxier. På denne baggrund indsættes der en ny bestemmelse i taxiloven med krav om, at køretøjer,der bruges til taxikørsel, skal være forsynet med indvendig tv-overvågning.Forslaget giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan fritage en taxi for pligten til at være for-synet med tv-overvågning, hvis taxien hovedsageligt anvendes til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt,f.eks. befordring af personale, børn, patienter, ældre m.v. Almindelig personlige bestillinger via bestil-lingskontor er ikke omfattet af dispensationsadgangen.Der skal ved synlig skiltning i køretøjets kabine oplyses om tv-overvågningen i køretøjet.Af hensyn til lovforslagets økonomiske konsekvenser i forbindelse med anskaffelse og vedligehol-delse af tv-overvågningsudstyret foreslås det at ministeren bemyndiges til at fastsætte en overgangsperi-ode, således at taxier, der ved lovens ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning, først senest den1. juli 2012 skal opfylde lovens krav.Tv-overvågning anvendes allerede i vid udstrækning i taxier i en række større kommuner, f.eks. År-hus, Herning, Esbjerg og Odense. Det er således vurderingen, at der er det nødvendige udstyr på mar-kedet i dag. Der vurderes ikke at være behov for at stille særlige tekniske krav til tv-overvågningsudstyr.Det er dog klart, at den foreslåede regel om obligatorisk tv-overvågning indebærer, at der skal være taleom udstyr, der kan optage og lagre billedmateriale, der gør det muligt at identificere de fotograferede.2. Gældende retTaxiloven indeholder ikke i dag regler om obligatorisk tv-overvågning i taxier. Transportministerensbemyndigelse i § 12, stk. 1, nr. 8, til at fastsætte regler om køretøjers benyttelse, afmærkning, indretningog udstyr, herunder regler vedrørende taxameter, kontrolapparat, printer, mobiltelefon, kontroldoku-menter og maksimaltakster, vurderes ikke at give en tilstrækkelig sikker hjemmel til at stille krav omobligatorisk tv-overvågning, da de i bestemmelsen nævnte regler alene er begrundet i hensynet til kun-debetjening og til kontrol med omsætningen i erhvervet.For så vidt angår tv-overvågningsloven bemærkes, at tv-overvågning, som alene sker inde i taxier,ikke er omfattet af forbuddet mod privates tv-overvågning i lovens § 1, stk. 1. Forbuddet i § 1, stk. 1,omfatter således alene tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almin-delig færdsel. Forbuddet i § 1, stk. 1, indebærer imidlertid, at det skal sikres, at tv-overvågningen ikke
2
omfatter personer udenfor taxiens kabine. Hvis der foretages tv-overvågning inde i taxier, følger detendvidere af tv-overvågningslovens § 3, at der skal oplyses om overvågningen ved skiltning eller påanden tydelig måde.Tv-overvågning af personer er omfattet af persondataloven, der i dansk ret gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46 EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i for-bindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databe-skyttelsesdirektivet).Persondataloven stiller krav om, at grundlæggende principper om god databehandlingsskik, saglig-hed og proportionalitet iagttages. Dette vil bl.a. indebære, at tv-overvågningen skal foretages så skån-somt som muligt. Persondataloven fastsætter endvidere en række krav til bl.a. opbevaring, indsigt, vide-regivelse og sletning m.v. af personoplysninger. Persondataloven stiller således bl.a. krav om, at person-oplysninger skal behandles sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Dette medfører, at der skal træffes de for-nødne foranstaltninger mod, at oplysningerne kommer til uvedkommendes kendskab eller misbruges.Datatilsynet har på tilsynets hjemmeside offentliggjort anbefalinger om sikkerhed ved optagelse ogopbevaring af optagelser i forbindelse med tv-overvågning. Datatilsynets anbefalinger omfatter bl.a.beskrivelse af sikkerhed, begrænsning af adgang til optagelser, adgang til elektronisk udstyr med ad-gangskode, beskyttelse af datamedier og om instruktion af medarbejdere, som håndterer personoplys-ninger.Ifølge § 263 i straffeloven må der ikke foretages hemmelig aflytning eller optagelse af samtaler mel-lem andre. Dette forbud gælder overalt og dermed også i befordringsmidler, herunder taxier. § 263 istraffeloven indebærer således, at det normalt vil være forbudt at aflytte eller at optage lyd i tilknytningtil tv-overvågning, medmindre aflytningen eller optagelsen sker med samtykke fra mindst én af delta-gerne i samtalen. Optagelse af samtale mellem taxikunder i forbindelse med tv-overvågning må såledesudelukkende finde sted, hvis der foreligger samtykke fra disse.Ifølge persondataloven skal der være en dataansvarlig, som har ansvar for, at tv-overvågningsoptag-elser behandles i overensstemmelse med persondataloven. Det vil være den, der er ansvarlig for en taxisindretning (taxivognmanden), der bliver dataansvarlig efter persondataloven.Ifølge § 26 a, stk. 1, i persondataloven må optagelser fra tv-overvågning videregives til politiet ikriminalitetsopklarende øjemed. Optagelser fra tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed skalsom hovedregel ifølge persondatalovens § 26, a, stk. 2, slettes senest 30 dage efter optagelse.Datatilsynet fører ifølge § 55, stk. 1, og § 62, stk. 3, i persondataloven tilsyn med, at persondatalo-ven iagttages i forbindelse med tv-overvågning i taxier.
3
3. Lovforslagets indholdDet foreslås, at der i taxiloven stilles krav om, at taxier skal være forsynet med indvendig tv-overvågning. Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen kan fritage en taxi for pligten til at væreforsynet med indvendig tv-overvågning, hvis taxien hovedsageligt anvendes til forudbestilt kørsel ifølgekontrakt, herunder f.eks. kontrakt om befordring af personale, børn, patienter, ældre m.v.Desuden foreslås det, at der ved synlig skiltning i taxiens kabine tydeligt skal oplyses om tv-overvågning i køretøjet. Endelig foreslås det, at en overtrædelse, både ved manglende tv-overvågningog ved manglende skiltning, skal medføre bødestraf, medmindre højere straf er forskyldt efter andenlovgivning.De foreslåede bestemmelser indebærer alene, at der i forhold til den gældende ordning indføres enalmindelig pligt til at forsyne taxier med indvendig tv-overvågning. Forslaget ændrer således ikke på, atgældende regler for tv-overvågning, herunder navnlig tv-overvågningsloven og persondataloven, skaliagttages. Tv-overvågning skal således bl.a. foretages så skånsomt som muligt, og det skal sikres, at tv-overvågningen ikke omfatter personer og genstande udenfor taxiens kabine. Endvidere vil eksempelvisbestemmelserne i persondataloven gælde ved siden af skiltningskravet i forslagets § 15, stk. 3.Indførelse af en almindelig pligt til tv-overvågning i taxier vil imidlertid indebære en fravigelse afordningen i persondataloven, hvor det forudsættes, at den dataansvarlige - i dette tilfælde den enkeltevognmand – selv har foretaget en vurdering af, i hvilket omfang tv-overvågning er nødvendig. En så-dan særregulering bør derfor kun foretages, hvis vægtige samfundsmæssige hensyn taler herfor.Transportministeriet finder, at vægtige samfundsmæssige interesser taler for indførelse af obligato-risk tv-overvågning i taxier, idet det vurderes, at hensynet til beskyttelse af førere af taxier imod over-fald og røverier samt hensynet til forebyggelse, efterforskning og retsforfølgning i forbindelse medovergreb mod førere af taxier nødvendiggør indførelse af obligatorisk tv-overvågning i taxier. Det vur-deres således, at de indsamlede oplysninger vil være relevante, tilstrækkelige og ikke vil omfatte mere,end hvad der kræves for at opfylde formålet. Herudover vurderes det, at hensynet til en tilstrækkeligsikring af førere af taxier ikke kan tilvejebringes på anden måde end ved tv-overvågning. Det vurderesvidere, at hensynet til sikring af førere af taxier imod røverier og overfald er så tungtvejende, at indfø-relse af obligatorisk tv-overvågning i taxier er sagligt og proportionalt i forhold til persondatalovens ogdatabeskyttelsesdirektivets principper. Ifølge Rigspolitiet laves der ikke særskilte opgørelser over røveri-er og overfald mod førere af taxier. En chaufførorganisation har lavet sin egen opgørelse på baggrundaf avisomtaler, indberetninger fra førere af taxier m.v. I en henvendelse fra samme organisation er detoplyst, at antallet af episoder med vold og trusler mod førere er stigende. I 2007 var der ifølge organisa-tionen 35 tilfælde, som den betegnede som alvorlige. I de to første måneder af 2008 registrerede organi-sationen 16 af sådanne tilfælde.Det skønnes, at lovforslaget vil omfatte ca. 1.500 taxivognmænd, og at lovforslaget vil indebære, atder skal indføres tv-overvågningsudstyr i ca. 3.000 taxier. De pågældende taxivognmænd vil som nævnti afsnit 2 blive dataansvarlige i henhold til persondataloven, herunder ansvarlige for, at tv-
4
overvågningsoptagelser behandles korrekt og kun videregives til politiet i kriminalitetsopklarende øje-med.Af hensyn til lovforslagets økonomiske konsekvenser i forbindelse med anskaffelse og vedligehol-delse af tv-overvågningsudstyret skal taxier, der ved lovens ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning, senest den 1. juli 2012 opfylde lovens krav.Tv-overvågning anvendes allerede i vid udstrækning i taxier i en række større kommuner, f.eks. År-hus, Herning, Esbjerg og Odense. Det er således vurderingen, at der er det nødvendige udstyr på mar-kedet i dag. Det stilles ikke krav om brug af en bestemt type teknologi. Det er dog klart, at den foreslå-ede regel om obligatorisk tv-overvågning indebærer, at der skal være tale om udstyr, der kan optage oglagre billedmateriale, der gør det muligt at identificere de fotograferede.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerDet vurderes, at forslaget ikke får administrative og økonomiske konsekvenser for regionerne. For-slaget vurderes i et mindre omfang at kunne medføre visse administrative konsekvenser for kommu-nerne og kommunale fællesskaber i forbindelse med behandlingen af eventuelle dispensationsansøgnin-ger. Forslaget vurderes endvidere at kunne medføre visse mindre økonomiske omkostninger for kom-munerne og kommunale fællesskaber i forbindelse med behandlingen af eventuelle dispensationsan-søgninger. Forslaget vurderes endelig at medføre visse administrative og økonomiske konsekvenser forstaten i forbindelse med tilsyn med dataansvarlige.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for kvalitet i ErhvervsRegule-ring (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsmini-steriets virksomhedspanel.CKR vurderer, at pligten til tv-overvågning i taxier i princippet vil medføre løbende administrativekonsekvenser for taxierhvervet i forbindelse med varetagelse af reglerne for behandling af data i hen-hold til persondataloven. De løbende administrative konsekvenser i forbindelse hermed vurderes dog atblive varetaget automatisk med den teknik, som indgår i tv-overvågningsudstyret. Det vil således kunvære i forbindelse med opklaring af røverier og overfald på passagerer, at taxierhvervet vil blive pålagtegentlige byrder i form af informationsforpligtelser.Forslaget er derfor ikke forelagt et virksomhedspanel.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes at medføre økonomiske konsekvenser for taxierhvervet i form af udgifter tilanskaffelse og vedligeholdelse af tv-overvågningsudstyr. Anskaffelsesudgifterne skønnes at være i stør-relsesordenen 7.000 – 10.000 kr. incl. montering pr. taxi. Hertil kommer årlige skønnede vedligeholdel-sesomkostninger på 1.000 – 2. 000 kr. pr. taxi. Det skønnes, at lovforslaget vil omfatte ca. 1.500 taxi-vognmænd, og at lovforslaget indebærer, at der skal indføres tv-overvågningsudstyr i ca. 3.000 taxier.
5
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.8. Erhvervsadministrative konsekvenserLovforslaget vurderes at medføre administrative konsekvenser for taxierhvervet i forbindelse medvaretagelse af reglerne for behandling af data i henhold til persondataloven.9. Forholdet til EU-rettenDatabeskyttelsesdirektivet, som danner grundlag for dansk rets bestemmelser om beskyttelse afpersondata, forudsætter i artikel 6, at enhver behandling af personoplysninger skal ske i overensstem-melse med grundlæggende principper om proportionalitet og saglighed.Databeskyttelsesdirektivets artikel 13, stk. 1, giver medlemsstaterne mulighed for at træffe lovmæssi-ge foranstaltninger med henblik på at begrænse rækkevidden af de forpligtelser og rettigheder, der bl.a.er behandlet i direktivets artikel 6, hvis hensynet til statens sikkerhed, den offentlige sikkerhed eller fo-rebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesager nødvendiggør det.Da formålet med lovforslaget er at forebygge og opklare røverier og overfald imod førere af taxier,vurderes lovforslaget at være i overensstemmelse med databeskyttelsesdirektivet. Der henvises hervedtil afsnit 3.Et obligatorisk krav om, at køretøjer, der anvendes til taxikørsel, skal være forsynet med indvendigtv-overvågning, må anses for omfattet af definitionen af en såkaldt teknisk forskrift efter informations-proceduredirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998, som ændretved direktiv 98/48/EF). Lovforslaget er den 8. januar 2010 blevet notificeret til Kommissionen. Noti-fikationsproceduren skal være gennemført, før lovforslaget kan vedtages. Notifikationsproceduren in-debærer bl.a., at Kommissionen som minimum har 3 måneder til at kommentere lovforslaget. Denneperiode kan under visse omstændigheder forlænges.10. Ligestillingsmæssige konsekvenserForslaget har gennemgået en ligestillingsvurdering. Det vurderes, at kvinder vil opleve tv-overvågning i taxier som tryghedsskabende, og at tv-overvågning dermed vil bidrage til at forbedrekvinders adgang til transportsystemet både som passagerer og som førere.11. HøringLovforslaget er sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:Datatilsynet, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.), Danmarks Automobilfor-handler Forening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Taxi Råd,Danske Advokater, Danske Bilimportører, Danske Busvognmænd, Danske Regioner, Danske Taxi-vognmænds Arbejdsgiverforening, De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), Den Danske Bil-branche, Det Centrale Handicapråd, Det Økologiske Råd, DI, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbruger-rådet, Forenede Danske Motorejere, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark,NOAH-Trafik, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Storkøbenhavns Taxi-Fører Forening og Taxinæv-net i Region Hovedstaden.
6
Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekven-ser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenNegative konsekven-ser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)Forslaget kan medføre visseøkonomiske omkostninger forDatatilsynet i forbindelse medtilsyn med dataansvarlige, kom-munerne og kommunale fælles-skaber i forbindelse med be-handling af ansøgninger omdispensation.Forslaget kan påføre kommu-nerne og kommunale fællesska-ber ekstra administrative opga-ver i forbindelse med behand-ling af ansøgninger om dispen-sation.Forslaget medfører økonomiskekonsekvenser for erhvervet tilbl.a. indkøb og vedligeholdelseaf tv-overvågningsudstyr.Forslaget medfører administra-tive konsekvenser for taxier-hvervet i relation til gennem-gang, opbevaring og sletning aftv-overvågning.Ingen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for Ingenstat, regioner og kommuner
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for Ingenerhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser for IngenIngenborgerneForholdet til EU-rettenLovforslaget skal notificeres i Europa-Kommissionen efter reglernei informationsproceduredirektivet. Der henvises i øvrigt til pkt. 9 ide almindelige bemærkninger.
7
Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås i stk. 1, at køretøjer, der anvendes til taxikørsel, jf. § 1, skal være forsynet med indven-dig tv-overvågning. Bestemmelsen forpligter indehavere af taxitilladelser til at udstyre deres taxier medindvendig tv-overvågning. Forslaget har til formål at forebygge og bidrage til opklaring af røverier ogoverfald på førere af taxier. Lovforslaget kan endvidere bidrage til forebyggelse og opklaring af røveriog overfald på passagerer.I medfør af § 5, stk. 1, i persondataloven skal den dataansvarlige (taxivognmanden), give forudgå-ende information til ansatte førere om, at der udføres tv-overvågning i kontroløjemed og oplysning omhvor længe optagelserne opbevares, ligesom det skal oplyses, at optagelser vil kunne videregives til poli-tiet.Der stilles ikke krav om brug af en bestemt type teknologi i relation til tv-overvågningsudstyr. Deter dog klart, at den foreslåede regel om obligatorisk tv-overvågning indebærer, at der skal være tale omudstyr, der kan optage og lagre billedmateriale, der gør det muligt at identificere de fotograferede. Tv-overvågning anvendes således allerede i vid udstrækning i taxier i en række større kommuner. Det ersåledes vurderingen, at der er det nødvendige udstyr på markedet i dag.Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan fritage køretøjet for pligten til at være forsynetmed tv-overvågning, hvis køretøjet hovedsageligt anvendes til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt.Kommunalbestyrelsen kan fritage en taxi for pligten til at være forsynet med tv-overvågning, hvis taxi-en hovedsageligt anvendes til forudbestilte kørsel ifølge kontrakt, f.eks. befordring af personale, børn,patienter, ældre m.v. Almindelige bestillinger via bestillingskontor vil ikke være omfattet af dispensati-onsadgangen.Det foreslås i stk. 3, at der ved synlig skiltning i køretøjets kabine skal oplyses om tv-overvågning ikøretøjet. Passagerer skal ved tydelig skiltning i taxiens kabine orienteres om tv-overvågning i køretøjet.Der er tale om en skærpelse af det generelle krav om skiltning eller anden tydelig oplysning om tv-overvågning i lov om tv-overvågning, da der udtrykkeligt stilles krav om indvendig skiltning i taxienskabine. Baggrunden for denne skærpelse skyldes hensynet til passagerernes krav om information ogviden om, at de udsættes for tv-overvågning af tæt og intensiv karakter.Til nr. 2Det foreslås, at overtrædelse af kravet om tv-overvågning belægges med bødestraf, medmindre hø-jere straf følger af anden lovgivning.
8
Til § 2Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2010. Det bemærkes, at lovforslaget som an-ført i de almindelige bemærkninger under pkt. 9 er blevet notificeret til Kommissionen den 8. januar2010. Notifikationsproceduren skal være gennemført, før lovforslaget kan vedtages. Notifikationspro-ceduren indebærer bl.a., at Kommissionen som minimum har 3 måneder til at kommentere lovforsla-get. Denne periode kan under visse omstændigheder forlænges. Hvis perioden forlænges, kan konse-kvensen være, at lovforslaget ikke kan vedtages som planlagt, og at loven derfor ikke kan træde i kraftden 1. juli 2010.Det foreslås i stk. 2, at taxier, der ved lovens ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning, se-nest den 1. juli 2012 skal opfylde lovens krav.
9
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formulering
§ 15.(ophævet)§ 16.Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der1) overtræder § 1, stk. 1 og 2, § 4, stk. 2, 1. pkt., § 5, stk. 2, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5, samt § 9 og § 10,stk. 1,Lovforslaget§lI lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, foretages følgende ændrin-ger:1.Efter § 14 indsættes:Tv-overvågning§ 15.Køretøjer, der anvendes til taxikørsel, jf. § 1, skal være forsynet med indvendig tv-overvågning.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan fritage køretøjet for pligten til at være forsynet med tv-overvågning,hvis køretøjet hovedsageligt anvendes til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt.Stk. 3.Der skal ved synlig skiltning i køretøjets kabine oplyses om tv-overvågning i køretøjet.2.I § 16, stk. 1, nr. 1,udgår: ”samt § 9 og § 10, stk. 1,” og i stedet indsættes: ”§ 9, § 10, stk. 1, og § 15,stk. 1 og stk. 3,”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2010.Stk. 2.Køretøjer, der er omfattet af § 15, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, og som ved lo-vens ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning, skal senest den 1. juli 2012 opfylde kravene i §15, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
10