Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
795043_0001.png
795043_0002.png
795043_0003.png
795043_0004.png
795043_0005.png
795043_0006.png
795043_0007.png
FærdselsstyrelsenTilsynsafdelingen
Dato:J. nr.:
19. januar 2010FS 230-000005
+ Bilag

Høringsnotat

Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.(Krav om obligatorisk tv- overvågning i taxier).1. IndledningLovforslaget har været i høring i december 2009 hos de i bilag 1 nævnte organisationer ogoffentlige myndigheder.Følgende organisationer har ikke haft bemærkninger til forslaget:Fagligt Fælles Forbund Transport (3F)Forbrugerrådet
Færdselsstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fra:Dansk Taxi RådDanske BusvognmændTaxinævnet i Region HovedstadenTaxidrivers.dkDatatilsynetDanske Handicaporganisationer (DH).
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger. Færdselsstyrelsenskommentarer til de enkelte emner følger efter i kursiv.A. Dansk Taxi Råd.Dansk Taxi Råd foreslår, at man anvender formuleringen ”kamera-overvågning” i stedetfor ”tv-overvågning”. Der vil således ifølge organisationen ikke ligge samme forventningom levende billeder eller billeder i bevægelse, men blot billeder i en eller anden form, derkan anvendes til at identificere de personer, der har været i taxien.Dansk Taxi Råd finder ikke, at det ikke skal være adgang til at fritage taxier for pligten tilat være forsynet med tv-overvågning.
-2-
Fritagelsesadgangen er ifølge Dansk Taxi Råd meget lidt forenelig med det overordnedeprincip om, at taxier skal kunne betjene kunderne i alle døgnets timer.Dansk Taxi Råd finder, at der – udover skiltning i taxiens kabine om tv-overvågning-skal være skiltning, der ved indstigning i taxien orienterer om tv-overvågning, f.eks. iform af en mærkat i sideruden på en taxi.Formuleringen ”tv-overvågning” omfatter udstyr, der kan optage og lagre billedmateria-le, som gør det muligt at identificere de fotograferede. Færdselsstyrelsen finder i øvrigtikke, at den valgte terminologiv kan give anledning til tvivl.Adgangen til at fritage taxier for pligten til at være forsynet med tv-overvågning indgårsom et led i vedtagelsen af folketingsbeslutning B 7. Der henvises til Retsudvalgets be-tænkning af 7. april 2009 over forslag til folketingsbeslutning om videoovervågning i ta-xaer.Færdselsstyrelsen finder skiltning om tv-overvågning i taxiers kabine tilstrækkelig.B. Dansk Busvognmænd.Dansk Busvognmænd har med tilfredshed konstateret, at taxier, der ikke er forsynet medtv- overvågning, senest skal opfylde kravet den 1. juli 2012.Dansk Busvognmænd opfordrer Færdselsstyrelsen til at overveje, hvorvidt forslaget kangive anledning til utilsigtet konkurrenceforvridning i forhold til sygetransportkøretøjer,limousiner og personbiler, der udelukkende bruges til almindelig rutekørsel efter lov omtrafikselskaber.Kravet om obligatorisk tv-overvågning bør også omfatte personbiler, der udelukkendeanvendes til almindelig rutekørsel og til afvikling af trafikselskabers kørsel, hvori båderejsende i tilknytning til f.eks. et kommunalt servicetilbud, patienter til sygehusene og al-mindelige brugere af trafikselskabets offentlige servicetrafik befordres.Dansk Busvognmænd finder, at dispensationsmuligheden bør modificeres og organiatio-nen har bl.a. anført følgende:”Personbiler, der udelukkende anvendes til almindelig rutekørsel efter lov omtrafikselskaber anvendes alene til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt. Kontraktenomfatter imidlertid kørsel, hvor – som nævnt – trafikselskabets brugere/kunder frit haradgang til at benytte køretøjet som et tilbud om offentlig servicetrafik (almindeligrutekørsel). Det udløser efter foreningens opfattelse et behov for tv-overvågning. Detkan diskuteres, om det er hensigtsmæssigt, at åbne for dispensationsmulighed for dissekøretøjer.Det fremgår ikke af forslaget eller bemærkningerne, hvordan formuleringen”hovedsagligt anvendes til forudbestilt kørsel” skal forstås. Det fremgår heller ikke,hvordan denne anvendelse skal dokumenteres og, om der er behov for en løbendedokumentation. Foreningen skal dog advare imod at opstille dokumentationskrav, derpålægger tilladelsesindehaveren excessive administrative byrder.Endelig bør Færdselsstyrelsen efter foreningens opfattelse overveje, om der er behovfor en adgang til - under nærmere betingelser - at slukke for tv-overvågningen, og omdette i givet fald vil skade lovgivningens formål. Der tænkes blandt andet påsituationer, hvor køretøjet i en periode benyttes til forudbestilte kørsler, hvorefter det
-3-
overgår til en anvendelse, der berettiger tv-overvågning.”Lovforslaget er en opfølgning på folketingsbeslutning B 79. Færdselsstyrelsen finder ikkegrundlag for at udstrække lovforslaget til også at omfatte sygetransportkøretøjer, limou-siner og personbiler, der udelukkende bruges til almindelig rutekørsel efter lov om tra-fikselskaber.Adgangen til at fritage taxier for pligten til at være forsynet med tv-overvågning indgårsom et led i vedtagelsen af folketingsbeslutning B 7.Der henvises til Retsudvalgets betænkning af 7. april 2009 over forslag til folketingsbe-slutning om videoovervågning i taxaer, hvor det fremgår, at der i forbindelse med udar-bejdelsen af et lovforslag skal overvejes, hvordan der kan gives adgang til at dispenserefra kravet om tv- overvågning i særlige tilfæde.Kommunerne og kommunale fællesskaber på taxiområdet får i henhold til forslaget mu-lighed for på grundlag af et konkret skøn mulighed for at fritage taxier, der hovedsagligtanvendes til forudbestilt kørsel i henhold til kontrakt.Taxiloven bygger på princippet om decentral forvaltning. Færdselsstyrelsen finder derforikke grundlag for at indføre retningslinier, som begrænser de lokale myndigheders mu-ligheder for at forvalte loven i overensstemmelse med de givne forhold.
C. Taxinævnet i Region Hovedstaden.Taxinævnet i Region Hovedstaden har bl.a. udtalt følgende:”Taxinævnet støtter initiativet, og vil i den forbindelse gøre opmærksom på vigtighedenaf, at overvågningen også kommer til at omfatte chauffører i taxierne, da optagelserne vilkunne afgøre tvivlsspørgsmål i konkrete klagesager, og i øvrigt generelt virke præventivtså konflikter undgås. Som myndighed efter taxilovgivningen kan taxinævnet tilbagekaldeførerkort og taxibevillinger, og ligesom politiet har nævnet derfor behov for at få adgangtil video/kameraoptagelserne, da nævnets afgørelser kan få vidtrækkende betydning forchauffører og vognmænd, der afskæres adgang til at udnytte deres erhverv.”
Færdselsstyrelsen finder, at forslaget i sin nuværende form bidrager væsentligt til at fo-rebygge og opklare overfald og røverier mod passagerer. Færdselsstyrelsen finder derforikke grundlag for at stille krav, om at tv-overvågning – specifikt – også skal omfatte føre-re.D. Taxidrivers.dk.Organisationen har foreslået, at bestemmelsen udformes således:”§ 15. Køretøjer, der anvendes til taxikørsel, jf. § 1, skal være forsynet med indvendig tv-overvågning med lyd som er tilsluttet en landsdækkende alarmcentral med uddannet persona-le.”
-4-
Organisationen har anført følgende begrundelse:”Vi mener at der skal være lyd på optagelserne når der slås alarm, så kan personalet danne siget bedre overblik over situationen. Det skal være uddannet personale der modtager alarm op-kaldet fra taxaerne dette kunne være Falck eller anden landsdækkende aktør.”Vi mener at der sker vold og overfald på taxachauffører over hele landet. Det er ikke kun istorbyerne, men også i de tyndt befolkede områder sker der vold og overfald på taxachauffø-rer.”Organisationen har endvidere angivet følgende beskrivelse af, hvorledes et overfalds-alarmsystem kan fungere:”Kamera / video begynder at filme når kunden åbner døren og når taxametret aktiveres, oger i drift på turens rute, kamera/video slukker automatisk efter 4 minutter når taxametretslukkes. Når overfalds alarmen aktiveres sendes lyd og billede direkte til nærmeste central(Falck ellen anden landsdækkende central) og politi underrettes om bilen position (GPS).Ved alarm skal der på displayet fremgå en kodemeddelelse, således at føreren kan se at denneer i alarm.”Organisationen har endelig på grundlag af oplysninger i dagspressen (tv og aviser) be-skrevet 39 overgreb mod taxiførere, som har fundet sted i 2009.Færdselsstyrelsen kan oplyse, at lovforslaget er en opfølgning på folketingsbeslutning B79. Færdselsstyrelsen finder ikke behov for at indføre yderligere krav om alarmsystemer itaxier.E. Datatilsynet:Datatilsynet gør opmærksom på, at det fremgår af betænkning over forslag til folketings-beslutning om videoovervågning i taxier, pkt. 2, at ”det er afgørende, at det under lovar-bejdet sikres, at de kommende regler for databehandling er i overensstemmelse med lovom behandling af personoplysninger.”Datatilsynet fastslår videre, at det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, af-snit 3, at indførelse af en almindelig pligt til tv-overvågning i taxier vil indebære en fravi-gelse af persondataloven, fordi persondataloven ville forudsætte, at den dataansvarlige – idette tilfælde den enkelte taxivognmand – selv havde foretaget en vurdering af, i hvilketomfang tv-overvågning var nødvendig.En generel pligt til tv-overvågning for alle taxivognmænd indebærer således en særregu-lering, og den foreslåede ordning forekommer efter Datatilsynets opfattelse vidtgående iforhold til almindelige principper om saglighed og proportionalitet.
-5-
En sådan forpligtelse til at behandle personoplysninger i videre omfang end, hvad der føl-ger af persondataloven, bør efter Datatilsynets opfattelse kun tilvejebringes, hvis vægtigesamfundsmæssige hensyn taler herfor.Det må bero på en politisk vurdering, om de samfundsmæssige hensyn, som lovforslagettilsigter at varetage, har en sådan vægtig karakter, at ordningen skal indføres.Datatilsynet finder således optagelse af still-billeder mindre indgribende end egentlig tv-overvågning.En fravigelse af persondatalovens regler forudsætter, at fravigelsen ikke er i strid med in-ternationale forpligtelser, herunder databeskyttelsesdirektivet. Datatilsynet har noteret sig,at det i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit 9, er anført, at lovforslagetvurderes at være i overensstemmelse med databeskyttelsesdirektivet, da formålet medlovforslaget er at forebygge og opklare røverier og overfald imod førere af taxier.Datatilsynet har noteret sig, at det bl.a. er anført i afsnit 2 i de almindelige bemærkningerom gældende ret, at forbuddet i § 1, stk. 1, i tv-overvågningsloven indebærer, at det skalsikres, at tv-overvågningen ikke omfatter personer uden for taxiens kabine. Tilsynet be-mærker i den forbindelse, at tv-overvågning af personer uden for taxiens kabine efter til-synets umiddelbare opfattelse også vil være i strid med persondataloven og i yderste kon-sekvens vil kunne håndhæves med påbud og eventuelt straf.Datatilsynet har foreslået, at det tilføjes i lovforslagets almindelige bemærkninger omgældende ret, at Datatilsynet er kommet med en række anbefalinger om sikkerhed ved op-tagelse og opbevaring i forbindelse med tv-overvågning. Anbefalingerne kan findes påDatatilsynets hjemmeside.Datatilsynet har anbefalet, at det nævnes i de almindelige bemærkninger, at straffelovens§ 263 forbyder bl.a. hemmelig aflytning eller optagelse af lyd, medmindre aflytningen el-ler optagelsen sker med samtykke fra mindst en af deltagerne i den samtale, der aflytteseller optages. Sker optagelse i strid med straffelovens § 263 er det samtidig i strid med §5, stk. i persondataloven.Optagelse af samtale mellem taxipassagerer i forbindelse med tv-overvågning vil såledesifølge Datatilsynet være i strid med reglerne, da der ikke foreligger samtykke fra disse.Datatilsynet har med henvisning til § 5, stk. 1, persondataloven henstillet, at det anføres ilovforslagets bemærkninger, at bestemmelserne i persondataloven gælder ved siden afskiltningskravet i lovforslaget.
-6-
Efter Datatilsynets opfattelse medfører princippet om god databehandlingsskik, at der iforbindelse med tv-overvågning i kontroløjemed - som den absolutte hovedregel - skalgives forudgående information til eventuelle ansatte, der overvåges.Eftersom tv-overvågning tillige skal bidrage til forebyggelse og opklaring af røverier ogoverfald på passagerer, bør den enkelte taxivognmand således give sine ansatte chaufførerforudgående oplysning om tv- overvågning.Det bør fremgå af informationen af ansatte førere, at en del af formået er at forebygge ogopklare røverier og overfald på passagerer, og at det vil være naturligt at oplyse, at opta-gelser i en række nærmere angivne tilfælde vil kunne videregives til politiet. Det bør end-videre gives information om i hvilke tilfælde optagelser vil blive gennemgået, f.eks. iform af stikprøve kontrol eller i forbindelse med mistanke om kriminelle aktiviteter m.v.Der bør endelig gives oplysning til ansatte førere om, hvor længe optagelser bevares.Datatilsynet har derfor anbefalet, at der i de almindelige bemærkninger til lovforslagethenvises til § 55, stk. 1, og til § 62, stk. 3, i persondataloven, og at der i de almindeligebemærkninger til lovforslaget anføres følgende formulering: ” Datatilsynet føre tilsynmed, at persondataloven iagttages i forbindelse med tv-overvågning i taxierne.”Datatilsynet har henstillet, at en forøgelse af tilsynets bevillinger kommer til at indgå i devidere overvejelser, eftersom lovforslaget indebærer en forøgelse af tilsynets arbejdsop-gaver i form af vejledning – rådgivning og egentlige tilsyns- og kontrolopgaver.Færdselsstyrelsen finder, at hensynet til sikring af førere af taxier imod røverier og over-fald er så tungtvejende, at indførelse af obligatorisk tv-overvågning i taxier er sagligt,proportionalt og velbegrundet i forhold til persondatalovens og databeskyttelsesdirekti-vets principper.Færdselsstyrelsen har efter anbefaling fra Datatilsynet indført en henvisning i lovforsla-gets almindelige bemærkninger til Datatilsynets hjemmeside, hvor der er anført en rækkeanbefalinger i relation til beskrivelse af sikkerhed, begrænsning af adgangen til optagel-ser til få personer, adgang til elektronisk udstyr med en adgangskode, beskyttelse af da-tamedier og instruktion til medarbejdere, der håndterer personoplysninger.
Færdselsstyrelsen har efter anbefaling fra Datatilsynet indført en henvisning i lovforsla-gets almindelige bemærkninger til straffelovens § 263, som bl.a. forbyder hemmelig aflyt-ning eller optagelse af samtaler mellem andre.
-7-
Færdselsstyrelsen har efter anbefaling fra Datatilsynet indført en henvisning i lovforsla-gets almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at persondatalovens bestemmelsergælder sideløbende med skiltningskravet i forslagets § 15, stk. 3.
Færdselsstyrelsen har efter anbefaling fra Datatilsynet indført en henvisning i lovforsla-gets almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at der skal gives forudgående infor-mation til ansatte førere, der overvåges, information om hvor længe oplysninger opbeva-res og information om at optagelser vil kunne videregives til politiet.
Færdselsstyrelsen har efter anbefaling fra Datatilsynet indført en henvisning i lovforsla-gets almindelige bemærkninger, om at Datatilsynet i henhold til § 55, stk. 1. og § 62, stk.3. i persondataloven fører tilsyn med at persondatalovens bestemmelser overholdes.
F. Danske Handicaporganisationer (DH)DH’s bemærkning vedrører lovtekstens formulering om køretøjer, der kan fritages fra atvære forsynet med videoovervågning. DH bemærker, at de fortolker lovteksten således, atden individuelle handicapkørsel ligeledes vil falde ind under denne fritagelsesmulighed.DH mener i den forbindelse, at det er vigtigt, at lovgivningen i højere grad sikrer, at per-soner med handicap, der kører i taxi, kan opnå den samme sikkerhed, som alle andre bor-gere. Det betyder, at hvis en taxi kører forudbestilt kørsel ifølge kontrakt i bestemte tids-rum og normal taxikørsel resten af døgnet skal den være omfattet af de samme krav i for-hold til tv-overvågning. Taxier, der udelukkende kører forudbestilt kørsel, kan dog medden nødvendige dokumenation godt undtages kravet om videoovervågning.Formålet med lovforslaget er at forebygge og bidrage til opklaring af røverier og over-fald på førere af taxier. Lovforslaget kan endvidere bidrage til forebyggelse og opklaringaf røverier og overfald på passagerer.De i forarbejderne til lovforslaget anførte former for forudbetilt kørsel i henhold til kon-trakt er alene en eksemplicificering. Befordring af handicappede og bevægelseshæmme-de, som udføres efter forud indgået kontrakt, kan derfor også begrunde fritagelse for plig-ten til tv-overvågning.Som udgangspunkt har det ikke været tilsigtet med nogen form for forskelsbehandling afbrugere af taxier, herunder i relation til brugere med eller uden handicaps.I relation til kommunernes fritagelsesadgang er det kontraktsmæssige grundlag, som erafgørende for om at der kan fritages.Det vil således fortsat være muligt for kommunerne at pålægge en taxivognmand, derbl.a. befordrer borgere med et handicap, af hensyn til disses sikkerhed, at en taxi skal væ-re forsynet med tv-overvågning.