Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
793179_0001.png
793179_0002.png
Grundejerforeningen Sundparken Rantzausminde
31.januar 2010
Til:

Trafikminister Lars Barfoed og medlemmerne af Folketingets

Trafikudvalg.

Vedrørende:

Revision af Privatvejsloven.

Opfordring:

Ophæv denne lov for byer og bymæssig bebyggelse og gør alle veje

kommunale.

_____________________________________________________________________________________________
Denne lov er meget forskelsbehandlende. Det går typisk ud over beboere i nye(re)boligområder, dvs. unge som gerne vil etablere sig i egen bolig samt beboere i store ogsmå andelsboligforeninger.En adgangsvej til en bolig skal opfylde Færdselslovens krav og er en nødvendighed forsamfundets fortsatte udvikling og derfor et fælles anliggende, dvs. et kommunalt og ikkeet privat anliggende.Private fællesveje er offentlige veje, som betales og drives af beboerne i stedet for afkommunen.For at overvælte ansvaret og omkostningerne indskriver kommunerne typisk ilokalplanerne en tvang til oprettelse og medlemskab af en grundejerforening og dermedforpligtelse til at betale for veje, skolestier, mm., idet disse pålæg indskrives som et afgrundejer-/boligforeningens formål i en lokalplan.Ved denne manøvre opnår kommunerne en pseudo besparelse på bekostning af ”negativtog tilfældigt udvalgte” borgere, som pålægges at betale for samme fællesydelse to gange:Via skatten og direkte for driften og vedligeholdelsen!Vi kalder besparelsen pseudo, fordi udgiften for såvel store som mindre foreninger, erbetydelig større, end den ville være for en kommune og dermed i direkte modstrid medintentionerne om stordriftsfordele i kommunesammenlægningerne.Loven administreres meget forskelligt fra kommune til kommune, men typisk overvæltesfølgende løbende omkostninger til og ansvar for at drive og vedligeholde:
c/o Børge Larsen, Krebsen 41, 5700 Svendborg
Grundejerforeningen Sundparken RantzausmindeAfvanding, belysning, beplantning, forsikring, kloakrensning, kørebaneafmærkning,ledningssystemer, skiltning, stier, støjvolde, veje, vejjuridisk bistand,vinterforanstaltninger, osv. - Og så skal såvel de små som de større foreningeropbygge juridisk og vejteknisk viden.Alle områder, som en kommune har fuld viden om samt maskineri og personale til atudføre i stor og professional skala dvs. meget billigere end de langt mindre foreninger.Som medlemmer af Trafikudvalget repræsenterer I alle Folketingets partier, og jeg håber,at I alle er enige i, at loven bruges til en unødvendig, men betydelig fordyrelse. Dertilkommer, at loven og kommunernes brug af den vender den tunge ende nedad. Det kan iøvrigt oplyses, at to af Trafikudvalgspartierne har meldt ud i dagspressen, at deønsker/gerne ser ”Lov om private fællesveje” ophævet.Hvis vi er venlige, kan loven kaldes ”at fremme negativ udlicitering, dvs. udlicitering medomkostningsforøgelse i stedet for besparelse”.Med denne henvendelse ønsker vi på Grundejerforeningen Sundparken Rantzausmindesog talrige andre tilsvarende foreningers vegne at opnå, at Trafikudvalget beslutter atophæve denne lov i stedet for at revidere den, så alle veje i byer og bymæssig bebyggelseopnormeres til at være kommunale veje så hurtigt som muligt og senest ved indgangen tilførste budgetår efter beslutningen derom i Trafikudvalget.Den pågående revision er forankret i Transportministeriet, Center for Veje og Broer,Vejkontoret, e-mail[email protected]. Det er således Trafikministeren og Trafikudvalgetsmedlemmer, der bestemmer, hvad der skal ske.

Grundejerforeningen

modtager gerne pr. retur e-mail til undertegnede oplysning om,hvilke partier, som er enige i ovenstående betragtninger.
Med venlig hilsen,Bestyrelsen for Grundejerforeningen Sundparken Rantzausmindev./Hans C. DamsgaardE-mail:[email protected]
c/o Børge Larsen, Krebsen 41, 5700 Svendborg