Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
791957_0001.png
791957_0002.png
791957_0003.png
791957_0004.png
791957_0005.png
791957_0006.png
791957_0007.png
791957_0008.png
in«
AALBORGKOMMUNE
FolketingetTrafikudvalgets SekretariatChristiansborg1240 København K
22-01-2010Sagsnr.: 1851-
Hermed fremsendes ifølge aftale med trafikudvalgets formand FlemmingDamgaard Larsen følgende materiale:---brev til Flemming Damgaard Larsenbrev til transportministeren af 17.12.200930 stk. pjecer "Vejanlæg i Aalborg området" til uddeling til trafikudval-gets medlemmer.
187285Dok.nr.:2010-24418Init.: KHMCVRnr.:29 18 94 20PBS nr.: 44199Åbningstider:Man-ons 9-15Tor 9-17Fre9-14Send så vidt muligtelektronisk post tilAalborg Kommune
Venlig hilsen
fød dkrtw&t.Kurt Markworth
-
••
-
- • • • •
Teknik-aq Miljøtt rvaitrun .StadsingeniørenPostboks 219Stigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 9931 2000Fax 9931 2314[email protected]
AALBORGKOMMUNETrafikudvalgets formandFlemming Damgaard LarsenChristiansborg1240 København K
22-01-2010
Kære Flemming Damgaard LarsenSagsnr.: 1851-187285Dok.nr.:2010-24337CVRnr.:29 18 94 20PBS nr.: 44199Åbningstider:Man-ons9-15Tor 9-17Fre9-14Send så vidt muligtelektronisk post tilAalborg Kommune
Mange tak for samtalen med dig og dit indlæg på mødet 18.01.2010 i Aal-borg Havns lokaler.Som en orientering til trafikudvalgets medlemmer er der sendt 30 stk. pjecer"Vejanlæg i Aalborg området" til udvalgets sekretariat.Jeg håber, at der bliver lejlighed til løbende at give dig en orientering om deudfordringer, vi har med regional og national trafik her i Aalborg.
Venlig hilsen
fh.fmuuMariann Nørgaara
7 r
Ipkiik-uu MiljRådmandPostboks 219
ifni vaiinin'jf'riStigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 9931 2000Fax 9931 2118
MntL
AALBORGKOMMUNE
TransportministerietAtt. Transportminister Lars BarfoedFrederiksholms Kanal 271220 København K.
Vejanlæg Aalborg Syd - Egnsplanvej, finansieringKære Lars BarfoedMange tak for et konstruktivt møde i Aalborg den 31. august 2009. I mødetgjorde vi rede for, at Aalborg Kommune har påbegyndt investeringer i vejan-læg, som understøtter afviklingen af trafikken i Aalborg-området frem tiletableringen af en 3. Limfjordsforbindelse. For veje i Aalborg Syd har Aal-borg Kommune netop afsluttet en WM-proces og vil gerne have én drøftelseaf de nye vejanlægs finansiering.Aalborg Byråd har i mødet den 14. december 2009 behandlet W M for Vej-anlæg i Aalborg Syd og vedtaget vejanlæggene med stemmerne 29 for og 2imod. Kommunen har således færdiggjort plangrundlaget for realisering afvejanlæggene (2 alternativer):• Egnsplanvej + nyt tilslutningsanlæg til E45 + Ny Dallvej.• Egnsplanvej + nyt tilslutningsanlæg til E45 + motorvejsindføring syd forDall.Tilslutningsanlægget til E45 belyses i 2 varianter:• Som i dag, men med et øget antal kørespor.• Et lokalvejssystem, uden på motorvejen.Aalborg Byråds beslutning om valg mellem de 2 alternativer afventer Vejdi-rektoratets færdiggørelse af W M for 3. Limfjordsforbindelse i 2010-2011.Som vi nævnte i mødet den 31. august 2009, vil vi dog gerne allerede nudrøfte finansieringen af vejanlæg i Aalborg Syd.Siden mødet er det 6. oktober 2009 besluttet at placere et nyt sygehus i Aal-borg Øst. Vejbetjeningen af sygehuset og Aalborg Universitet, der begge erregionale funktioner, vil med en Egnsplanvej og en tilslutning til E45 aflastestatsvejen Universitetsboulevarden. Trafikberegninger for 2020 viser, at Uni-versitetsboulevarden vil have kapacitetsmangel, og at Egnsplanvej vil væreet aflastningsalternativ.I en drøftelse af finansieringen bør indgå Egnsplanvej, tilslutningsanlæggetE45 og motorvejsindføringen syd for Dall. Motorvejsindføringen koster aleneTeknik-ogMiljøhi valtniRådmandenStigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 9931 2000Fax 9931 2118[email protected]
17-12-2009Sagsnr.: 1851-187285Dok.nr.:2009-359052CVRnr.:2918 94 20PBS nr.: 44199Åbningstider:Man-ons 9-15Tor 9-17Fre9-14Send så vidt muligtelektronisk post tilAalborg Kommune
613 mio. kr. og udbygning af E45 til 6 spor yderligere 21 mio. kr. AalborgKommune har beregnet, at alternativet med Egnsplanvej, nyt tilslutningsan-læg til E45 og Ny Dallvej beløber sig til 325 mio. kr.De statslige aspekter i vejudbygningen i Aalborg Syd er blevet forstærketmed placeringen af et nyt sygehus i Aalborg Øst, og kommunalreformen i2007 med amtets nedlæggelse har skabt en situation, hvor både staten ogkommunen må påtage sig regionale forpligtelser.Vi ser frem til at høre fra dig og deltager gerne i et møde for drøftelse af fi-nansiering af vejanlæggene i Aalborg Syd.
Venlig hilsen
f/i i'iån/// i
Mariann Nørgaard
2/2
;
.
.
.
.
.
.
statslige og kommunale veje med regional betydning
Den overordnede vejstruktur i Aalborg baserer sig pa beslutninger, der blevtruffet 30, 50 eller flere år tilbage i tiden. Derfor er det ikke overraskende, atstrukturen ikke længere i fuldt omfang kan tilgodese de bymæssige og trafi-kale behov, som stilles til denne.
Samarbejde mellem vejbestyrelserne er i den sammenhæng vigtig - ikkemindst set i lyset af Aalborgs rolle som erhvervs-, uddannelses- og handels-mæssigt center for den nordjyske region. Derfor er det nødvendigt at fokuserepå samspillet mellem den rullende statslige investeringsplanlægning og denkommunale planlægning på vejområdet, og de fælles udfordringer vejbesty-relserne står over for.
MHÉk
AALBORGKOMMUNE
Motorvejens geografiske placering i Aal-borg betyder, at der er et nært samspilmellem kommunevejene og statsvejnet-tet. Problemer på motorvejen forplantersig hurtigt til bygaderne og tilsvarendeafstedkommer flaskehalse på de nærtlig-gende kommuneveje let problemer for denregionale trafik ad motorvejen.Vækst i trafikken har betydet, at behovetfor kapacitets- og sikkerhedsfremmendetiltag i de senere år er vokset markant.Dette har afstedkommet ombygning afflere rampekryds på E45 og udbygning afvejstrækninger - herunder det 3. sydgå-ende spor mellem Bouet og Limfjordstun-nelen, Indkildevej og Hobrovej.Der pågår en byudvikling i området syd forUniversitetsboulevarden. Modelberegnin-ger har vist, at denne udvikling sammenmed den generelle trafikvækst vil medførealvorlige afviklingsproblemer medmindredersker en udbygning af vejnettet.I Motorvejsindforing City Syd
STATSVEJE3—"KOMMUNEVEJEVEJANLÆG MED I W M
Dette aktualiserer planerne for vejfor-bindelsen Egnsplanvej, som vil forbindeHadsund Landevej med E45. Vejen harsiden 1970'erne været indeholdt i planlæg-ningen. Først nu bliver vejen nødvendig.Derfor har Aalborg Kommune byggelinie-sikret vejanlægget.
Betydningen af tilslutningsanlægget vedMariendalsmølle Indføringen understregesaf, at motorvejstrafikken ad E45 og lokal-trafikken her er af samme størrelsesorden.
Der foreligger to mulige løsninger - NyDallvej forbundet til den nordlige del afCity Syd eller en motorvejsindføring for-bundet til den sydlige del af City Syd,Arten og omfanget af problemerne ogde reelle løsningsmuligheder, der findes,forudsætter et fortsat samarbejde mel-lem vejbestyrelserne og et direkte statsligtengagement i realiseringen heraf.Dette bør afspejles i den rullende statsligeinvesteringsplanlægning,
Det er den fortsatte vækst i de regionaleMed Vejudbygningsplanen for Aalborg-om- centerområde City Syd, der tiltrækker be-søgende fra hele regionen og tilmed norskerådet fra 2005 blev det klart, at kapacite-ten i tilslutningsanlægget for trafikken mod endagsturister, som accelererer udviklingeni kapacitetsproblemerne.City Syd via Mariendalsmølle Indføringener ved at være opbrugt. Trods udbygningaf Hobrovej, Indkildevej og forbedringer af Det grundlæggende problem er, at der ikkerampekryds i samarbejde mellem vej-er sikret en regional vejforsyning af center-myndighederne, er der udsigt til alvorligeområdet, som både er tiltænkt og i praksisafviklingsproblemer.har en væsentlig regional betydning.
• icli lidAalborg Byråd har den 14. december 2009vedtaget kommuneplantillæg med tilhø-rende W M redegørelse for Nye Vejanlægi Aalborg Syd. Med dette arbejde, hvorVejdirektoratet var observatør, har kom-munen tilvejebragt det planlægningsmæs-sige grundlag for de nye vejanlæg mellemHadsund Landevej og E45 og mellem E45og Hobrovej ved City Syd.Det har i mange år været planlagt, atEgnsplanvej skal være løsningen for densydøstlige aflastningsforbindelse. Beslut-ningen om at etablere et nyt sygehus iAalborg Øst ved Hadsund Landevej vilforstærke behovet for Egnsplanvej.Valget af løsning for den sydvestlige del-strækning frem til City Syd står åben. HvorNy Dallvej ensidigt er en løsning til betjeningaf City Syd, kan en motorvejsindføring, somkapacitetsmæssigt er stærkere, både væreet isoleret anlæg til betjening af City Syd ogen første»deletape af en vestlig 3. Limfjords-forbindelse - afhængigt af om der vælges enøstlig eller vestlig forbindelse. Motorvejsind-føringen er således placeret i den reserve-rede korridor for Vestforbindelsen.Både Ny Dallvej og en motorvejsindføringtil City Syd gennemskærer naturen i Øster-ådalen. Isoleret set er den mest skånsom-me løsning Ny Dallvej, men besluttes enVestforbindelse, er det mest skånsomt atden alene udgør forbindelsen til City Syd.Anlægssummen for de nye vejanlæg er istørrelsesordenen 292 mio. kr og 852 mio.kr for Egnsplanvej, tilslutningsanlæg til E45samt hhv. Ny Dallvej eller motorvejsindfø-ringen til City Syd. Forskellen i anlægssumkan især tilskrives, at motorvejsindføringenrummer en 800 meter lang dalbro overØsterådalen. Broanlægget udgør såledesalene godt 331 mio. kr.Som følge af vejanlæggenes betydningfor den regionale trafik til City Syd og forafviklingen af landstrafikken på motorvejs-nettet ved Aalborg har Staten en væsentligrolle at spille ved afklaring og realisering afløsningen.På den baggrund inviterer Aalborg Kommu-nen Staten til en dialog om fordelingen afdisse vejinvesteringer.
ANLÆGSØKONOMIFælles a n l æ g :• Egnsplanvej• Tilslutningsanlæg til E45
96 mio.. kr123 mio. kr
Alternative anlæg:• Ny Dallvej• Motorvejsindføring
FAKTA OM AALBORG SYD• Aalborg Storcenter i Aalborg SV eromsætningsmæssigt Danmarks 5største center Døgntrafikken er i dagca. 25.000 biler/døgn - en trafik dér ,på kortsigt ventes at stige med ca.10.000 biler/døgn som følge af udbyg-ningsplaner for området. Omsætnin-gen i Aalborg Storcenter var i 2007ialt ca. 3,5 mia. kr inklusive Bilka va-rehuset, som er landets største. Hvisenønsket sammenbygning med nabo-centeret Shoppen realiseres vil cente-ret blive det arealmæssigt næststørste- kun overgået af Fields.
sengepladser og,godt 5.000 ansattevil blive etableret i Aalborg 0 i umid-delbar tilknytning til forsknings- oguddannelsesinstitutionerne vedAalborg Universitet og Sundheds CVU.Det: er anslået, at dét, fuldt udbyggedesygehus vil afstedkomme en dagligtrafik på omkring 13.000 biler/døgn.
.-^B^-^sa^^g
i
En afklaring af den fremtidige løsning forvejnettet i det sydlige Aalborg er vigtigfor Aalborg Kommunes muligheder for atvaretage rollen som regionens primærecenter. Men endnu vigtigere er det at sikre,at der findes en langsigtet løsning for denfjordkrydsende trafik ved Aalborg.Uanset om den 3. Limfjordsforbindelserealiseres som en østlig eller en vestligforbindelse er løsningen forenelig med deskitserede projekter for nye vejanlæg iAalborg Syd.Men det er klart, at forrentningen af enmotorvejsindføring til City Syd kan væreforskellig afhængig af, om den betragtessom et isoleret vejanlæg eller som enførste etape af en Vestforbindelse. Derforer det bredere statslige perspektiv for inve-steringerne væsentligt.Aalborg Kommune hilser velkommen, atWM for den 3. Limfjordsforbindelse nuafsluttes, således der foreligger et lige-værdigt beslutningsgrundlag for de 3alternativer via Egholm, Lindholm eller enParalleltunnel.Det sydlige udgangspunkt for en kapaci-tetsudvidelse af motorvejsnettet omkringAalborg som led i en 3. Limfjordsforbindel-se øst eller vest om Aalborg vil under alleomstændigheder være punktet på E45 fortilslutning af en ny forbindelse til Hobrovejved City Syd.
Stigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 99312000Fax 9931 EuTJ9www.aalborgkommune.dk[email protected]2010