Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
789840_0001.png
789840_0002.png
789840_0003.png
789840_0004.png
789840_0005.png
789840_0006.png
789840_0007.png
789840_0008.png
789840_0009.png
789840_0010.png
789840_0011.png
789840_0012.png
789840_0013.png
789840_0014.png
789840_0015.png
789840_0016.png
789840_0017.png
789840_0018.png
789840_0019.png
789840_0020.png
1
TransportministerietUdkast25. januar 2010
Forslagtil
Lov om udbygning af Østjyske Motorvej mellem Skærup og Vejle Nord

§ 1.

Transportministeren bemyndiges til1) at udbygge hovedlandevej nr. 60, Østjyske Motorvej (E45), på strækningen mellem motor·vejskryds Skærup og tilslutningsanlæg 60, Vejle Nord, fra 4 til 6 spor, og2) at anlægge parallelspor i begge retninger på strækningen mellem tilslutningsanlæg 61, VejleSyd, og et eventuelt nyt tilslutningsanlæg for en motortrafikvej Ødsted-Ny Højen-E45 samtforberede afvandingssystemer m.v. til tilslutningsanlægget.Stk. 2.Strækningen, der omfattes af udbygningen, fremgår af bilag 1.

§ 2.

På den i § 1 nævnte strækning kan der pålægges byggelinjer med en indbyrdes afstand påop til 120 meter. Reglerne om byggelinjer i lov om offentlige veje finder tilsvarende anven·delse.

§ 3.

Transportministeren kan i særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren ekspropriere en ejen·dom, der berøres særligt indgribende af det i § 1 nævnte projekt, før tidspunktet for de ordinæreekspropriationer.Stk. 2.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om frem·gangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.

§ 4.

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1 Hovedindhold1.2 Baggrund2. VVM-undersøgelse og høring3. Lovforslagets indhold4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitet4.2 Tværprofil4.3 Tilslutninger4.4 Sideanlæg4.5 Lokalvejnet og stier4.6 Faunapassager4.7 Erstatningsnatur4.8 Støjafskærmning4.9 Vejudstyr og beplantning4.10 Vejafvanding4.11 Naboarealer5. Trafikale konsekvenser6. Trafiksikkerhed7. Plan- og beskyttelsesforhold8. Miljømæssige konsekvenser8.1 Arealindgreb og barrierevirkning8.2 Støj, luft og klima8.3 Natur, landskab og fortidsminder8.4 Friluftsliv8.5 Overfladevand og grundvand8.6 Ressourceforbrug8.7 Forurenet jord9. Alternativer10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige10.1 Anlægs- og samfundsøkonomi10.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet12. Administrative konsekvenser for borgerne13. Forholdet til EU-retten14. Høring over lovforslaget15. Sammenfattende skema
4
1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund1.1 HovedindholdLovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at udbygge den ca. 13 kmlange strækning af hovedlandevej 60, Østjyske Motorvej (E45), mellem motorvejskryds Skærupog tilslutningsanlæg 60, Vejle Nord, fra 4 til 6 spor.Lovforslaget er en udmøntning af aftalen af 2. december 2009 mellem regeringen, Socialdemo·kraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om ”Bedre veje mv.”.1.2 BaggrundØstjyske Motorvej mellem motorvejskryds Skærup og Vejle Nord er en del af Europavej E45. Inord skaber motorvejen forbindelse mellem Danmark og Nordskandinavien og i syd forbindelsetil det centraleuropæiske motorvejssystem. Østjyske Motorvej er den vigtigste nord-sydgåendeforbindelse i Jylland. Motorvejen forbinder landsdelscentrene Aalborg, Århus og Trekantområ·det og har medvirket til, at specielt den østjyske region i stigende grad er blevet til et sammen·hængende arbejdsmarked. Derudover giver strækningen omkring Vejlefjordbroen en betydeligaflastning af Vejle by.I 1998 krydsede 48.100 biler hvert døgn Vejlefjordbroen. I 2008 krydsedes broen dagligt af64.400 biler, svarende til en stigning på 34 %. Også fremover forventes motorvejen mellemSkærup og Vejle Nord at høre til blandt de statsveje, hvor trafikken vil stige mest. Frem mod år2015 forventes det således, at trafikken vil vokse med 3 % pr. år. Motorvejen mellem Skærupog Vejle Nord benyttes dagligt af 13.400 lastbiler, hvoraf en stor del er vogntog, og motorvejs·strækningen er dermed blandt de strækninger i landet, som har mest tung trafik.I myldretiden er der fremkommelighedsproblemer på motorvejsstrækningen og de tilhørende til·slutningsanlæg Vejle Syd (Fredericiavej) og Vejle Nord (Horsensvej). Kapacitetsproblemerne irampekrydsene ved Vejle Syd og Vejle Nord medfører i visse tilfælde tilbagestuvning på ram·perne og motorvejen med deraf følgende trafiksikkerhedsmæssige problemer.Med den forventede fortsatte trafikvækst vil fremkommelighedsproblemerne vokse både i hyp·pighed og omfang.
2. VVM-undersøgelse og høringSom led i udmøntningen af aftalen af 5. november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti,Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om investeringer på trafikområdet har Vejdirek·toratet gennemført en VVM-undersøgelse for en udbygning af Østjyske Motorvej mellemSkærup og Vejle Nord.VVM-processen blev indledt med en offentlighedsfase, hvor der blev afholdt borgermøde ogborgerne blev opfordret til at indsende idéer og forslag til undersøgelsen. Vejdirektoratet modt·og i alt 34 svar, som er indgået i undersøgelsen.Resultatet af den gennemførte VVM-undersøgelse er beskrevet i Vejdirektoratets VVM-redegø·relse, som omfatter følgende 3 rapporter:
5
- Udbygning af E45 - Østjyske Motorvej mellem Skærup og Vejle Nord - Sammenfattende rap·port, Rapport nr. 324, Vejdirektoratet 2009- Udbygning af E45 - Østjyske Motorvej mellem Skærup og Vejle Nord - Miljøvurdering, Rap·port nr. 325, Vejdirektoratet 2009- Udbygning af E45 - Østjyske Motorvej mellem Skærup og Vejle Nord - Arealanvendelses·analyse, Rapport nr. 326, Vejdirektoratet 2009Rapporterne kan læses på www.vejdirektoratet.dk.I VVM-redegørelsen er præsenteret et hovedforslag og to varianter til udbygning af ØstjyskeMotorvej mellem Skærup og Vejle Nord.Den sammenfattende rapport blev den 9. juli 2009 sendt til Folketingets Trafikudvalg til orien·tering (Trafikudvalget 2008-2009, TRU alm. del – bilag 552)VVM-redegørelsen var fremlagt i offentlig høring fra 8. juli til 9. september 2009. I tilknytninghertil blev der afholdt borgermøde i Vejle den 20. august 2009. VVM-redegørelsen blev endvi·dere sendt til en række myndigheder, interesseorganisationer og foreninger samt 1.800 husstan·de i undersøgelsesområdet.I høringsperioden modtog Vejdirektoratet 45 høringssvar, heraf 4 fra offentlige myndigheder, 4fra foreninger, virksomheder og interesseorganisationer og 37 fra borgere og grupper af borgere(eksempelvis grundejerforeninger). Blandt høringssvarene fra borgere var også to høringssvarmed underskriftsindsamlinger. Høringssvarene fra de berørte borgere (grundejerforeninger, lo·kalråd, underskriftsindsamlinger og husstande) omfattede således et stort antal borgere langsstrækningen.Et gennemgående tema i høringssvarene var støjforhold, og i flere af disse blev der anmodet omat afsætte de nødvendige midler til afværgeforanstaltninger for de berørte ejendomme vedanvendelse af støjdæmpende belægning og opbygning af jordvolde osv.Resultatet af høringen er beskrevet i Vejdirektoratets notat: ”Udbygning af Østjyske Motorvejmellem Skærup og Vejle Nord – Høringsnotat vedrørende offentlig høring i perioden 8. juli – 9.september 2009, November 2009”, der kan læses på www.vejdirektoratet.dk.
3. Lovforslagets indholdPå baggrund af en samlet vurdering af de gennemførte undersøgelser og den politiske aftale af2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” samt høring af borgere og myndigheder foreslås, attransportministeren bemyndiges til at udbygge den ca. 13 km lange strækning af Østjyske Mo·torvej mellem Skærup og Vejle Nord til 6 spor, som beskrevet i Vejdirektoratets hovedforslag.Udbygningsstrækningen fremgår af bilag 1. Den udbyggede strækning forventes ibrugtaget i2015.Endvidere foreslås, at transportministeren bemyndiges til at anlægge parallelspor i begge retnin·ger på strækningen mellem tilslutningsanlæg 61, Vejle Syd, og et eventuelt nyt tilslutningsan·læg for en motortrafikvej Ødsted-Ny Højen-E45 samt forberede afvandingssystemer mv. til til·slutningsanlægget. Transportministeren vil drøfte tilslutningsanlægget for Ødsted-Ny Højen-E45 med Vejle Kommune.
6
Der foreslås videre en hjemmel til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til120 m.Endelig foreslås en bemyndigelse til transportministeren til i særlige tilfælde at forlodserhverveejendomme, der berøres særligt indgribende af motorvejsudbygningen.
4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitetMotorvejens bygværker og udstyr indpasses i det omgivende miljø og landskab på en æstetiskog miljømæssigt afbalanceret måde. Den trafiksikkerhedsmæssige standard skal være høj.På strækningen mellem Skærup og Vejle Syd forventes en tilladt hastighed på 130 km/t efterudbygningen. Konsekvenserne ved dette skal vurderes i sammenhæng med nabostrækningernemod syd.På strækningen mellem Vejle Syd og Vejle Nord forventes som i dag en tilladt hastighed på 110km/t. Strækningen har flere små horisontalkurver med begrænset oversigt, betydelig flettetrafiktil/fra Vejle Syd og Vejle Nord, og køresporene på Vejlefjordbroen bliver smalle.Processen, der løber fra projekteringen og arealerhvervelsen via udbud i licitation til det egentli·ge anlægsarbejde, gennemføres sådan, at projektets forløb er styret og dokumenteret og efterføl·gende evalueret.Under og efter anlægsperioden evalueres anlæggets effekt på trafikafvikling, sikkerhed og mil·jø.4.2 TværprofilUdbygningsprojektet omfatter en symmetrisk udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor mellemmotorvejskryds Skærup og Vejle Nord. Linjeføring og længdeprofil fastholdes uændret.Syd og nord for Vejlefjordbroen anlægges motorvejen med et 36 m bredt 6-sporet tværprofil be·stående af 2 kørebaner à 11,5 m afstribet med 3 kørespor à 3,5 m og 2 kantbaner à 0,5 m samt 2belagte nødrabatter à 1 m ind mod midterrabatten. Tværprofilet består derudover af en 3 m bredmidterrabat med stålautoværn og græs eller lav vegetation samt 2 nødspor à 3 m og 2 yderrabat·ter à 1 m.Der er i september 2009 gennemført en midlertidig udbygning af motorvejen med et ekstra kø·respor i hver retning på strækningen mellem Vejle Syd og Vejle Nord. I forbindelse med denmidlertidige udbygning blev Vejlefjordbroens slidlag udskiftet med en støjreducerende belæg·ning. Efterfølgende blev hver af de to 13 m brede kørebaner opstribet med en kantbane på 0,5m, kørespor på henholdsvis 3,1 m, 3,3 m og 3,3 m samt en kantbane på 0,3 m og et nødspor på2,5 m. Midterrabatten forblev 0,6 m bred svarende til bredden af det eksisterende dobbeltsidigemidterautoværn. I forbindelse med den egentlige udbygning af motorvejen vil bredden på dethøjre kørespor blive øget fra 3,3 m til 3,5 m og bredden på det midterste spor blive reduceret fra3,3 m til 3,1 m. Herved får Vejlefjordbroen samme tværprofil som Lillebæltsbroen.4.3 Tilslutninger
7
Ved etablering af et eventuelt tilslutningsanlæg for en motortrafikvej Ødsted-Ny Højen-E45 vilafstanden mellem de nærmeste ramper ved dette tilslutningsanlæg og tilslutningsanlæg 61, Vej·le Syd (Fredericiavej), kun blive omkring 1.300 m. Af hensyn til trafiksikkerheden og trafikaf·viklingen vil det derfor være nødvendigt at etablere parallelspor mellem de to tilslutningsanlæg.Det er i forbindelse med trafikaftalen af 2. december 2009 besluttet, at disse parallelspor skalanlægges samtidig med udbygning af motorvejen.De to eksisterende tilslutningsanlæg 61, Vejle Syd, og 60, Vejle Nord, bevares og ombyggesmed længere ramper og flere svingbaner.Ved Vejle Syd forlænges frakørselsrampernes svingbaner mod motorvejen. Frakørselsrampenfra syd suppleres endvidere med en ekstra venstresvingsbane, og den 2-sporede strækning på til·kørselsrampen mod nord forlænges. Tilkørselsrampen mod syd forlænges men forbliver 1-spo·ret.Ved Vejle Nord forlænges den sydvendte frakørselsrampe og suppleres med en ekstra ven·stresvingsbane. Tilsvarende forlænges den sydvendte tilkørselsrampe. Endvidere skal den syd·vendte frakørselsrampe forlægges mod øst for at give plads til udvidelse og flytning af det eksi·sterende regnvandsbassin.De nordvendte ramper tilpasses den kommende udbygning af Østjyske Motorvej nord for Hor·sensvej, der gennemføres i forbindelse med tilslutningen af Midtjyske Motorvej Vejle-Herning,jf. lov nr. 522 af 7. juni 2006.4.4 SideanlægI VVM-redegørelsen er beskrevet et forslag til udbygning af serviceanlæggene Skærup Øst ogVest, hvor antallet af parkeringspladser til personbiler/campere foreslås forøget fra 140 til ca.350 pladser, mens antallet af parkeringspladser til lastvogne/busser foreslås forøget fra 40 til ca.110 pladser. Udbygningsforslaget indeholder ligeledes en forbedring af trafikafviklingen, trafik·sikkerheden, picnicområderne og forholdene for handicappede på serviceanlæggene.En udbygning af serviceanlæggene ved Skærup indgår ikke i projektet, men partierne bag afta·len af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” er enige om at være særligt opmærksomme påudbygning af serviceanlæggene ved Skærup i forbindelse med de kommende års udmøntning afmidler fra pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse.Ved Vejle Syd etableres en samkørselsplads ved Storhaven, og ved Vejle Nord etableres ensamkørselsplads ved Dandyvej.4.5 Lokalvejnet og stierLokale veje og stier retableres generelt svarende til situationen i dag.Horstedvej vil være lukket for trafik i ca. 1 år i forbindelse med etablering af den nye bro.De underførte veje forventes stort set holdt åbne for trafik i forbindelse med udbygningen af deeksisterende broer. Madekærvej og Vellingvej vil dog være lukket for biltrafik på skift.4.6 FaunapassagerDer etableres en ny tør passage med en diameter på ca. 1,5 m under motorvejen ved det rørlagtevandløb ud for Svinholt Skov.
8
Underføringen af Sønderdalen, som forbinder naturområderne øst og vest for motorvejen, opti·meres som faunapassage ved hegning og yderligere plantning af ledelinjer.Der opsættes vildt- og paddehegn langs motorvejen omkring faunapassager samt på delstræk·ninger, hvor der er beplantning tæt ved motorvejen, og i øvrigt hvor der kan være en trafiksik·kerhedsmæssig risiko ved påkørsel af dyr.Den endelige fastlæggelse af faunapassager og hegning m.v. sker i forbindelse med detailpro·jekteringen.4.7 ErstatningsnaturDe fredskovsområder, der bliver inddraget ved motorvejsudbygningen, bliver erstattet andet·steds efter nærmere aftale med Skov- og Naturstyrelsen. I henhold til skovloven skal der etable·res erstatningsskov svarende til op til det dobbelte af det fredskovsareal, der inddrages.4.8 StøjafskærmningFor at nedbringe støjniveauet vil der ud over brug af støjreducerende asfaltbelægning blive gen-og nyetableret 3 m høj støjafskærmning ved boligområder på en i alt ca. 6 km lang strækning:Vest for motorvejen etableres støjafskærmende foranstaltninger på en ca. 0,7 km lang strækningved Smidstrup, en 2,4 km lang strækning mellem Sønderdalen og Vejlefjordbroen og en ca. 1,1km lang strækning mellem Vejlefjordbroen og Nørremarksvej. Øst for motorvejen etableresstøjafskærmende foranstaltninger på en ca. 0,5 km lang strækning nord for Sønderdalen og enca. 1,1 km lang strækning mellem Vejlefjordbroen og Nørremarksvej.Støjafskærmningen vil som udgangspunkt bestå af støjskærme. Hvor det er hensigtsmæssigt, vilstøjafskærmningen blive udført som jordvolde. Den præcise udstrækning og udformning vil bli·ve fastlagt i detailprojekteringen.Der vil endvidere blive opsat 2 meter høje, transparente støj- og vindskærme på Vejlefjordbro·en. Støj- og vindskærmene begrænser støjudbredelsen fra trafikken på broen og giver læ forblæsten på tværs af broen, så det bliver mere sikkert og komfortabelt for høje og lette køretøjerat køre på broen.I forbindelse med detailprojekteringen vil støjforholdene blive nærmere undersøgt, og Vejdirek·toratet vil forsøge at minimere støjgenerne ved at yde tilskud til facadeisolering til især enkelt·liggende ejendomme. Tilskuddets størrelse afhænger af støjbelastningen. Ved boliger med enstøjbelastning på mere end 73 dB ydes tilskud på 90 %, er støjniveauet 68-73 dB, ydes tilskudpå 75 %, og er støjniveauet 63-68 dB, ydes tilskud på 50 %. Det maksimale beløb er dog pr. 1.januar 2009 fastsat til 115.300 kr. inkl. moms (byggereguleringsindeks 121,2).4.9 Vejudstyr og beplantningMotorvejen udstyres med vejtavler, autoværn, kantpæle, nødtelefoner, trafikregistreringsudstyrog vintervarslingsudstyr. Afmærkning på kørebanen vil blive udført med reflekterende afmærk·ning.Ud over etableringen af et grundsystem, der bl.a. består af nødtelefoner, strømforsyning og data·indsamling til trafikstatistik, etableres endvidere et trafikledelsessystem i anlægsperioden, somomfatter hastighedsregulering og køvarsling, kameraovervågning, udvidet beredskab på arbejds·strækningen og information om usædvanlige trafikforhold og om forventede rejsetider. Grund·systemet gøres permanent. Trafikledelsen skal anvendes til at styre og regulere trafikken samt til
9
at overvåge trafikafviklingen på motorvejen i anlægsperioden for at sikre en hurtig indsats vedulykker eller hændelser, som kan skabe gener for trafikafviklingen. Der vil i det videre arbejdeforegå en detaljeret planlægning af beredskab og trafikafvikling med Vejle Kommune, politietog redningstjenester.Der vil være vejbelysning i rampekryds og på serviceanlæggene. Endvidere vil samkørselsplad·ser blive udstyret med belysning.I det åbne land og i skovområder opsættes vildthegn. Omfanget aftales med By- og Landskabs·styrelsen.Skråninger og øvrige vejarealer beplantes, hvor det findes hensigtsmæssigt i forhold til trafik·sikkerhed, æstetik og naturhensyn. Art og omfang af beplantningen fastlægges i forbindelsemed detailprojekteringen.4.10 VejafvandingDer etableres kantopsamling af vejvand i vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukket opsamlings·system til regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder bundfældes, og afstrømningen regule·res, inden vandet ledes til de nærliggende vandløb. Der etableres afløbsbygværk med olieudskil·ler og lukkemekanisme. Alle eksisterende regnvandsbassiner bevares og udbygges i nødvendigtomfang.Endelig placering og udformning af bassinerne fastlægges i forbindelse med detailprojekterin·gen.4.11 NaboarealerVejens udseende mod naboarealer fastlægges i samarbejde med Vejle Kommune og naboer,bl.a. med hensyn til beplantning og transparente/ikke-transparente støjskærme.Lovforslaget giver mulighed for at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstand på op til 120meter. Byggelinjer på naboejendomme vil i øvrigt få virkning som byggelinjer pålagt i henholdtil lov om offentlige veje § 34.
5. Trafikale konsekvenserDer er i dag store fremkommelighedsproblemer på udbygningsstrækningen, som med den for·ventede trafikvækst vil vokse i både hyppighed og omfang. En udbygning af motorvejen vil for·bedre fremkommeligheden for trafikanterne.De trafikale konsekvenser ved udbygning af motorvejen mellem Skærup og Vejle Nord (hoved·forslaget) er vurderet ved anvendelse af en trafikberegningsmodel. Tilsvarende er gennemførtberegninger for en situation, hvor den nuværende 4-sporede motorvej bevares uændret (benæv·nes ’0-alternativet’).Udbygningen af Østjyske Motorvej til 6 spor forventes at medføre en beskeden forøgelse af tra·fikbelastningen i 2015 med 2.500-3.500 biler i døgnet i forhold til 0-alternativet på ovennævntestrækning. Forøgelsen skyldes, at fremkommeligheden på motorvejen vil blive forbedret, og atbilisterne derfor i stigende omfang vil vælge motorvejen frem for alternative ruter. Som følgeheraf vil trafikken også stige på nogle af de strækninger, der forbinder det omkringliggende vej·net med motorvejen, mens trafikken på de alternative ruter vil blive reduceret.
10
6. TrafiksikkerhedDen forbedrede fremkommelighed på motorvejen som følge af en udbygning betyder, at dertrækkes trafik fra alternative ruter ad det almindelige vejnet til motorvejen. Overflytningen aftrafik til motorvejen giver en forbedring af trafiksikkerheden. Ifølge ulykkesberegninger vil ud·bygningen spare ca. 1 personskadeulykke pr. år.Den primære trafiksikkerhedsmæssige effekt ved udbygning af motorvejen forventes opnåetved, at antallet af bagendekollisioner og ulykker ved vognbaneskift reduceres, da der vil opståfærre kødannelser efter en udbygning.Herudover forventes en positiv effekt på trafiksikkerheden som følge af den konkrete udform·ning af den udbyggede motorvej, herunder etablering af nødrabatter og ændret udformning aframpekrydsene i tilslutningsanlæggene.
7. Plan- og beskyttelsesforholdDer ligger tre Natura 2000-områder i nærheden af Østjyske Motorvej. De tre Natura 2000-områ·der er skovene langs nordsiden af Vejle Fjord (habitat- og fuglebeskyttelsesområde), Munkeb·jerg Strandskov langs sydsiden af Vejle Fjord (habitatområde) og Højen Bæk vest for SvinholtSkov (habitatområde).De to førstnævnte Natura 2000-områder ligger ca. 2,5 km fra Østjyske Motorvej, mens habitat·området Højen Bæk ligger indenfor 1 km fra motorvejen. Udbygning af motorvejen vurdereshverken direkte eller indirekte at ville medføre forringelser for de naturtyper og arter, som Natu·ra 2000-områderne er udpeget til at beskytte. Udbygningen vil derfor ikke være til skade for be·varingsmålsætningen for de tre Natura 2000-områder.Vejle Kommune har oplyst, at de fornødne dispensationer og godkendelser i henhold til plan·loven, naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven kanforventes meddelt på nærmere vilkår.Et af de regnvandsbassiner, der skal udvides i forbindelse med udbygningen af motorvejen, erbeliggende i Fredericia Kommune. Kommunen har meddelt, at den fornødne dispensation oggodkendelse i henhold til naturbeskyttelsesloven kan forventes meddelt på nærmere vilkår.[By- og Landskabsstyrelsen har meddelt sin principgodkendelse af projektet i henhold til natur·beskyttelseslovens § 20]De konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemførelse, her·under dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive søgt løbende i forbindelse med projekte·ringen af anlægget.
8. Miljømæssige konsekvenserI VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige konsekven·ser af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
11
8.1 Arealindgreb og barrierevirkning
Der skønnes at være behov for permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af 25-30 ha tilvejanlægget. Udbygningen vil berøre 60-65 ejendomme. Arealerne medgår til udbygning af sel·ve vejstrækningen og til ombygning af de eksisterende tilslutningsanlæg. Dertil kommer arealertil en eventuel udbygning af serviceanlæggene Skærup Øst og Vest, til anlæg af samkørselsplad·ser og til udvidelse af regnvandsbassiner.Ingen ejendomme forventes at skulle totaleksproprieres.Af de 25-30 ha, der forventes eksproprieret, udgør 2-3 ha fredskovspligtige arealer, som græn·ser op til motorvejen.Af hensyn til gennemførelse af anlægsarbejderne skal der ske en midlertidig ekspropriation tilarbejdsarealer og udsætningsområder for deponering af jord i anlægsperioden. Størrelsen af dis·se arealer vurderes til ca. 45-50 ha. Arealerne vil blive retableret og leveret tilbage til de berørteejendomme efter endt brug.Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, derskal godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Alle ekspropriationer sker med hjemmeli lovforslagets § 3, vejlovens § 43 og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropria·tion vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.8.2 Støj, luft og klimaAntallet af boliger belastet med støj over 58 dB (Lden) forventes at blive reduceret fra 1.043 til771 boliger ved en udbygning af motorvejen, hvorved der sker en gen- og nyetablering af ca. 6km støjafskærmning, opsætning af en støj- og vindskærm på Vejlefjordbroen og udlægning afstøjreducerende asfaltbelægning. Antallet af boliger belastet med støj over 68 dB forventes atblive reduceret fra 15 til 7 boliger.En del af de støjbelastede boliger, som fortsat vil blive belastet med støj over 58 dB (Lden), erbeliggende langs de større, lokale veje, hvor der ikke etableres støjafskærmning i forbindelsemed udbygningen. Dertil kommer en række enkeltliggende ejendomme.Udbygning af motorvejen til 6 spor forventes at medføre en merkørsel i forhold til 0-alternativetpå i alt ca. 9 mio. km pr. år i 2015. Stigningen skyldes, at det for nogen trafikanter tidsmæssigtvil kunne betale sig at benytte motorvejen, selvom det medfører en vis omvejskørsel.Som følge af merkørslen vil der komme mindre stigninger i udledningen af CO2, CO, NOx, SO2og partikler på vejnettet, mens udledningen af HC (kulbrinter) stort set vil være uændret. Udled·ningen af CO2forventes at stige med i alt ca. 7.450 tons pr. år i 2015 svarende til en stigning på0,16 % i forhold til 0-alternativet.Beregningerne er foretaget med emissionsfaktorer svarende til de beregnede gennemsnitshastig·heder. Der er således ikke taget højde for de positive CO2-effekter, som følger af, at kødannelsermed »stop and go« i myldretiderne reduceres ved udbygning af motorvejen.Motorvejen medfører endvidere en omfordeling af emissionerne, hvorved der opnås en re·duktion af emissionerne i byområder, der modsvares af lidt større stigninger i det åbne land. Damotorvejen overvejende forløber i det åbne land med gode spredningsbetingelser, vurderes det,at luftforureningskoncentrationerne vil være langt under gældende grænseværdier.
12
8.3 Natur, landskab og fortidsminderEU-habitatdirektivet forpligter Danmark til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at ind·føre en streng beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de arter, som er listetpå EF-habitatdirektivets bilag IV, også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen bety·der bl.a. forbud mod beskadigelse eller ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.Der er indenfor undersøgelseskorridoren på flere lokaliteter på vestsiden af vejen fundet løvfrø·er. Løvfrø er opført på habitatdirektivets bilag IV. Lokaliteterne ligger imidlertid så langt framotorvejen, at de ikke vil blive påvirket af udbygningen. Der er ikke registreret løvfrøer på øst·siden af Østjyske Motorvej. Motorvejen fungerer tilsyneladende som en stærk barriere mod enyderligere spredning mod øst. For at mindske motorvejens barriereeffekt etableres en ny tør pas·sage med en diameter på ca. 1,5 m under motorvejen ved det rørlagte vandløb ud for SvinholtSkov.Hasselmus og birkemus, der begge er opført på habitatdirektivets bilag IV, er ikke observeretindenfor undersøgelseskorridoren. Hasselmusen er fundet i Vindinge Skov ca. 2 km fra Østjy·ske Motorvej. Skulle arten spredes videre mod vest i Vindinge Skov er passagemulighederneunder Vejlefjordbroen gode. Birkemusen er fundet i Vejle Ådal og Grejs Ådal ca. 6 km fraØstjyske Motorvej. Disse og andre fund tyder på, at åsystemer er meget vigtige som sprednings·korridorer og levesteder for birkemus. For at tage hensyn til eventuel forekomst af birkemus iMølholm Ådal vil anlægsarbejde i ådalens skrænter så vidt muligt foregå uden for birkemusensvintersøvn-periode.Flere forskellige arter af flagermus er observeret jage tæt ved motorvejen. I forbindelse med ud·bygningen vil der kun skulle fældes ganske få store træer, der af flagermusene kan benyttes tilrast, yngel eller overvintring. Da der ikke sker en forringelse af fødesøgningsmulighederne overvådområder, vurderes det, at flagermus ikke påvirkes af projektet.Udbygningen af Østjyske Motorvej vil på kort sigt have en markant påvirkning af landskabet,da beplantningen tæt på den eksisterende motorvej fjernes i anlægsfasen. På lang sigt vil effek·ten reduceres, når ny beplantning er vokset til. De store bøgetræer langs skrænterne ned til VejleFjord skal så vidt muligt bevares, da genopretningshorisonten er meget lang.I det åbne land syd for Vejle vil den landskabelige påvirkning primært være knyttet til etable·ring af støjafskærmning ud for landsbyen Smidstrup.En eventuel forlængelse af den eksisterende støjvold på vestsiden af Østjyske Motorvej ud modVindinggård Ringvej betyder inddragelse af arealer til anlægget i den øvre del af Mølholmda·len, hvor der er registreret overdrev og moser beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3. De støj·beskyttende foranstaltninger vurderes at få en positiv effekt på det rekreative område i Møl·holmdalen.De væsentligste kulturhistoriske elementer, der bliver berørt af udbygningen, er:Gravhøj i Bredballe Klarskov.Selve gravhøjen, der ligger 80 m øst for Østjyske Motorvej, be·røres ikke, men den 100 m beskyttelseslinie, der er registreret omkring fortidsmindet, vil bliveyderligere overskredet ved en udbygning af motorvejen mod øst.Tre fredede diger.Digerne vil sandsynligvis skulle afkortes med en længde svarende til denbredde, motorvejen udbygges med.
13
Kulturhistorisk beskyttelsesområde omkring landsbyen Smidstrup og husmandsudstykningenSmidstrup Præstemark med i alt tolv brug.I forbindelse med udbygningen vil der maksimaltblive inddraget 10 meter af statshusmandsbrugenes ca. 500 m lange parceller.Inden anlægsarbejdet går i gang, vil Vejle Museum foretage en arkæologisk forundersøgelse ivejtraceet.8.4 FriluftslivDe rekreative værdier omkring Østjyske Motorvej er primært knyttet til skov- og naturområder.Støjbelastning forringer generelt de rekreative værdier i disse områder. Området, der grænser optil Østjyske Motorvej, er i dag påvirket af trafikstøj, navnlig fra de mange lastbiler. En udbyg·ning af motorvejen vil bidrage med yderligere støjpåvirkning i området men vil næppe forringeden rekreative værdi af disse i væsentlig grad i forhold til den nuværende situation.Ved udbygningen vil der blive inddraget mindre arealer i skovene Starkær, Svinholt, Vinding,Nørreskov, Bredballe Klarskov og Høgholt Skov langs motorvejen. Arealinddragelsen vil kunpåvirke den rekreative værdi af skovene i ubetydelig grad.8.5 Overfladevand og grundvandI dag bliver vejvandet ledt til grøfter, hvorfra en del af vandet nedsiver til grundvandet, mens endel tilledes regnvandsbassiner, hvor vandet har en relativ kort opholdstid.Ved vejudbygningen ombygges vejafvandingen, jf. afsnit 4.10. Ombygningen af vejafvandingenvil begrænse nedsivningen og dermed påvirkningen af grundvandet i forhold til de eksisterendeforhold.Fra regnvandsbassinerne afledes vejvandet til vandløbene Mølle Å, Madekærgrøften, SvinholtBæk, Mølholm Bæk, Bole Bæk og Bybæk. En større del af visse miljøfremmede stoffer ivejvandet vil blive tilbageholdt i regnvandsbassinerne ved bundfældning på grund af den længe·re opholdstid. Tilførsel af yderligere vejvand til vandløbene vurderes ikke at ændre væsentligtpå vandløbenes tilstand.Hele motorvejsstrækningen er beliggende i områder der er karakteriserede som ”mindresårbare” eller ”mindst sårbare” i relation til grundvandet. Det primære grundvandsmagasin kansåledes generelt betegnes som forholdsvis velbeskyttet i undersøgelsesområdet. Det forudsættes,at der ikke skal udføres anlægsaktiviteter, som kræver grundvandssænkning.8.6 RessourceforbrugForbrug af råstoffer er opgjort på grundlag af et skitseprojekt for vej-, bro og afvandingsanlæg.Hertil kommer en mindre mængde af diverse materialer til afstribning, autoværn, skiltning m.m.Forbruget af asfalt (ca. 130.000 tons), stabilgrus og bundsikringsgrus (i alt ca. 200.000 m3) for·ventes at kunne skaffes inden for regionen. Forbruget vurderes ikke at være problematisk i for·hold til de nationale ressourcer. Grus fra afgravninger og asfalt fra opbrydninger genbruges.Forbruget af stål og beton er begrænset og skønnes ikke at udgøre et problem i forhold til dentilgængelige ressource.Affald og genanvendeligt materiale skal håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.
14
8.7 Forurenet jordDer vil omkring motorvejen generelt i de øverste jordlag kunne forekomme jord, som er forure·net med bly, olieprodukter og tjærestoffer (PAH). Forureningerne opstår ved støv, sprøjt og af·strømning fra vejbanen.En enkelt potentielt forurenet grund (Storhaven 10) ligger tæt på tilkørselsrampen fra Frederici·avej (øst for motorvejen) men forventes ikke berørt i forbindelse med udbygningen.Ved arbejde i forurenet jord vil jorden blive bortskaffet eller indbygget i projektet i henhold tilgældende lovgivning og bestemmelser.
9. AlternativerI VVM-undersøgelsen er vurderet følgende alternative udbygningsmuligheder:- Inddragelse af nødspor til kørespor- Delvis asymmetrisk udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor.- Løsninger med reversible (vendbare) kørespor.- Udbygning til 8 sporDisse muligheder er ud fra en samlet vurdering af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerheds·mæssige, miljømæssige, samfundsøkonomiske konsekvenser vurderet som mindre egnede endhovedforslaget.
10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige10.1 Anlægs- og samfundsøkonomiAnlægsoverslaget for udbygningsprojektet er udarbejdet i henhold til Transportministeriets ret·ningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter på vej- og baneområdet.Anlægsoverslaget er opgjort på 4 niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget (projekt·bevilling) og samlet anlægsoverslag.Fysikoverslaget er et estimat fordelt på 6 hovedposter med tilhørende underposter beregnet påbaggrund af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at der er tale om priser baseret på re·levante licitationspriser og standardiserede mængder opgjort på basis af det foreliggende skitse·projekt.Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejderog asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning,mængder m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendoms·markedet og konjunktur- og konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig be·tydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering har det eksterne rådgivningsfirma Capacentfor Transportministeriet gennemført en ekstern kvalitetssikring, som har omfattet en vurderingaf Vejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring og samfundsøkonomiske analyse samtprojektorganisering og udbudsstrategi.
15
Den eksterne kvalitetssikring har ikke afdækket væsentlige fejl eller mangler i Vejdirektoratetsberegninger og metode for opgørelse af anlægsoverslag m.m. men har givet anledning til en re·duktion i anlægsoverslaget vedrørende trafikledelse.I forbindelse med aftalen af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” blev partierne bag aftalenenige om ud over hovedforslaget at afsætte yderligere 38,1 mio. kr. (samlet anlægsoverslag,prisniveau 2010, vejindeks 180,8) til etablering af parallelspor samt forberedelse af afvandingssy·stemer mv. til eventuelt senere anlæg af tilslutningsanlæg for en motortrafikvej Ødsted-Ny Høj·en-E45. Transportministeren vil drøfte etableringen af tilslutningsanlægget for Ødsted-Ny Højen-E45 med Vejle Kommune.Reparation og udskiftning af belægningen på Vejlefjordbroen, som var planlagt udført i forbin·delse med den permanente udbygning, og som i VVM-redegørelsen er en del af projektet, ind·går ikke i nærværende anlægsoverslag, eftersom disse arbejder er gennemført. I infrastruktur·fonden tilbageføres i den forbindelse 15,8 mio. kr. (samlet anlægsoverslag, prisniveau 2010,vejindeks 180,8) til ”Puljen til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse”, jf. aktstykke 159af 18. juni 2009.Der er på den baggrund beregnet et korrigeret basisoverslag for udbygning af Østjyske Motorvejmellem Skærup og Vejle Nord for hovedforslaget på 1.134 mio. kr. (prisniveau 2010, vejindeks180,8). I overslaget indgår udgifter til etablering af anlægget, arealerhvervelse, projektering, til·syn og administration, men ikke moms.I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen på finansloven(ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10 %, dvs. 1.248 mio. kr. Ved indbudgettering påfinansloven afsættes yderligere en reserve på 20 % i Transportministeriet. Det samlede anlægs·overslag vil således være 1.475 mio. kr., jf. tabel 1.Tabel 1: Anlægsoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for hovedforslaget. Prisniveau 2010 og vejindeks180,8.
Basisoverslag
Ankerbudget(basisoverslag + 10 pct.)1.248 mio. kr.
Samletanlægsbudget(basisoverslag +30 pct.)1.475 mio. kr.
1.134 mio. kr.
Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transportministerietsmanual for samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er beregnet en internrente for projektet.Den interne rente er den rente, som den investerede kapital vil opnå, når alle omkostninger ogfordele opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente skal mindst svare til densamfundsøkonomiske kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt samfundsøkono·misk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af natur·værdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke værdisættes i densamfundsøkonomiske analyse.Lægges det samlede anlægsoverslag til grund i den samfundsøkonomiske beregning, er deninterne rente beregnet til 11,0 %.Udbygningen af motorvejen mellem Skærup og Vejle Nord vil kunne gennemføres efter føl·gende tidsplan:
16
- Detailprojektering og udbud: 2010-2013- Ekspropriation: 2010-2013- Anlæg: 2012-2015- Udbygning af motorvej færdig: 2015Bevillingerne forventes at fordele sig som følger:Tabel 2: Årsfordelt anlægsbudget
År2010:2011:2012:2013:2014:2015:2016:2017:I alt:
Ankerbudget (projektbevilling)(mio. kr., 2010-priser)33,81)166,1390,7250,3250,3143,18,94,51,247,7
Samlet anlægsbudget(mio. kr., 2010-priser)40,02)196,3461,8295,8295,8169,110,55,31.474,6
1) Det anførte beløb er tilgået Vejdirektoratet primo 2010 i henhold til Akt xxx af yy februar2010.2) Af beløbet er 6,2 mio. kr. tilgået departementets centrale reserve, jf. Akt xxx af yy februar2010.10.2 Konsekvenser for VejdirektoratetArbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og administrative kon·sekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, ud·føres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgivningsfirmaer. Rådgivningsopgaver oganlægsarbejder udbydes efter gældende regler herfor.Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre,at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte kvalitet, tidsplan og pris. Herudover skalprojektforløbet styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den nødvendige informationformidles til trafikanter og naboer. Trafikafviklingen skal overvåges, og trafiksikkerhedsmæssi·ge indsatser skal gennemføres. Vejdirektoratet vil løbende undersøge og afprøve mulighedernefor anvendelse af nye metoder og ny teknologi med henblik på at optimere projektet trafiksik·kerhedsmæssigt, miljømæssigt og økonomisk.Af den samlede udgift er der til projektering, tilsyn og administration budgetteret med 18 % forudbygning af Østjyske Motorvej mellem Skærup og Vejle Nord. De 18 % er forudsat fordeltmed 4,6 % til lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 8,4 % til eksterne rådgivere ogca. 5,0 % til øvrige driftsudgifter.Vejdirektoratets projektbevilling på 1.247,7 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20 Anlægaf hovedlandeveje mv. (Anlægsbevilling), Den centrale reserve på 226,9 mio. kr., svarende til 20% af basisoverslaget, optages på finanslovens § 28.11.13 Anlægsreserve (Anlægsbevilling).
17
11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetEn udbygning af Østjyske Motorvej mellem Skærup og Vejle Nord vil forbedre trafikafvik·lingen i Trekantområdet i myldretiden og derved reducere transportudgifterne for erhvervslivet.I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på 2.000-2.500 mandår.De afledte økonomiske virkninger vil i øvrigt primært være sparet tid og øgede kørselsomkost·ninger. Den sparede tid har en værdi i størrelsesordenen 84 mio. kr. i 2015 og herefter stigende itakt med væksten i trafikken. En del af tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet i form af reducere·de transportomkostninger. De øgede kørselsomkostninger som følge af trafikanternes ændrederutevalg efter en udbygning af motorvejen vurderes at blive ca. 7 mio. kr. i 2015.For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at en for·bedret fremkommelighed normalt forventes at give positive effekter for erhvervslivet. I den for·bindelse er det af væsentlig betydning, at den del af tidsbesparelserne, der ikke direkte kan hen·føres til erhvervstrafik og dermed som afledt økonomisk effekt, primært kan henføres til trafikmellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en positiv effekt i form af fordele for deansatte.
12. Administrative konsekvenser for borgerneDet færdige anlæg vil indebære en betydelig forbedring for trafikanterne på motorvejen og bety·de en aflastning af trafikken på alternative veje.Anlægget berører direkte og indirekte en del mennesker, bl.a. i form af ekspropriationer og ge·ner i anlægsfasen.I det videre forløb i anlægsprocessen vil ejere og brugere af de berørte ejendomme blive oriente·ret direkte dels ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne om anlægsar·bejdernes tidsplan og fremdrift, dels ved personlig kontakt til ejere og brugere og ved afholdelseaf møder med grundejerforeninger m.v. Borgerne har endvidere mulighed for at holde sig løben·de orienteret om anlægsarbejdet på www.vejdirektoratet.dk.
13. Forholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØFaf 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøetmed senere ændringer (VVM-direktivet) (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i for·bindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring afRådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang tilklage og domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direk·tiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebe·skyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1) og Rådets direktiv 92/43/EØF af21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer (Habi·
18
tatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af pro·jektet.
14. Høring over lovforslaget[Lovforslaget har været i høring hos Vejle Kommune, Fredericia Kommune, Hedensted Kom·mune, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Danmarks Naturfredningsforening, DanskErhverv, DI Transport og Forenende Danske Motorejere (FDM). Høringssvarene vil blive frem·sendt til Trafikudvalget, ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.]
15. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser / min·dreudgifterMindreudgifter for stat, regio·ner og kommuner som følge affærre trafikuheldNegative konsekvenser / merudgif·terMerudgift for staten på 1.475 mio.kr. (prisniveau 2010, inklusiv til·læg på 30 %) til anlæg samt udgif·ter til drift og vedligeholdelseBegrænset meradministration forVejdirektoratet i anlægsfasen
Økonomiske konsekvenserfor stat, regioner og kommu·ner
Administrative konsekvenser Ingenfor stat, regioner og kommu·nerØkonomiske konsekvenserReduktion af transportomkost· Reducerer landbrugsarealer og æn·for erhvervslivetningerne. Øget beskæftigelse i drer arealanvendelsenbygge- og anlægssektoren i an·lægsperiodenAdministrative konsekvenser IngenIngenfor erhvervslivetAdministrative konsekvenser IngenIngenfor borgerneMiljømæssige konsekvenser Formindskelse af støjgenerMindre forøgelse af luftforureninglangs vejen og forbedret håndte· og CO2-udledning. Begrænsedering af vejafvandingenindgreb i rekreative omgivelserForholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene iEU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura2000-områder) i henhold til Rådets direktiver bliver hverken direkteeller indirekte berørt af vejanlægget. Det vil gennem afværgeforan·staltninger og kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der eromfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt afvejanlægget
19
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Den foreslåede bestemmelse i nr. 1 indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at ud·bygge den ca. 13 km lange strækning af hovedlandevej nr. 60, Østjyske Motorvej (E45), mellemmotorvejskryds Skærup og tilslutningsanlæg 60, Vejle Nord, fra 4 til 6 spor.Det foreslås endvidere med nr. 2, at transportministeren bemyndiges til at anlægge parallelspor ibegge retninger på strækningen mellem tilslutningsanlæg 61, Vejle Syd, og et eventuelt nyt til·slutningsanlæg for en motortrafikvej Ødsted-Ny Højen-E45 samt forberede afvandingssystemermv. til tilslutningsanlægget.Der henvises til de almindelige bemærkninger og bilag 1.
Til § 2Den foreslåede bestemmelse giver hjemmel til at pålægge byggelinjer med en indbyrdes afstandpå op til 120 meter. Bestemmelsen udvider den generelle bestemmelse i lov om offentlige veje §34, hvorefter der ved hovedlandeveje og andre nummererede veje kan pålægges byggelinjermed en indbyrdes afstand på indtil 100 meter, når vejbestyrelsen finder, at der af færdselshen·syn bør sikres vejen mulighed for udvidelse til en større bredde, eller at færdslens tarv i øvrigtgør det nødvendigt.Den forøgede byggelinjeafstand skal tilgodese såvel hensynet til færdslens tarv på den 6-spore·de motorvej som muligheden for en senere udbygning med parallelspor m.v. Det bemærkes iden forbindelse, at lovforslaget indeholder bemyndigelse til anlæg af 8-sporet motorvejsprofilmed 3 kørespor og et parallelspor i begge retninger på strækningen mellem tilslutningsanlæggetVejle Syd og et eventuelt nyt tilslutningsanlæg for en motortrafikvej Ødsted-Ny Højen-E45.Ved pålæg af byggelinjer efter den foreslåede bestemmelse finder reglerne om byggelinjer i §§34, 37 og 38 i lov om offentlige veje i øvrigt anvendelse.
Til § 3Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde efter an·modning fra ejeren kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet,før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Endvidere foreslås det i stk. 2, at erstatningenfastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i lov om fremgangsmåden vedekspropriation vedrørende fast ejendom.De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og efter reg·lerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgø·relse nr. 1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved StatensEkspropriationer i Jylland.De ordinære ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1½-3år efter vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirek·toratet har udarbejdet et detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de nødven·dige besigtigelser og godkendt projektet.
20
Med forslaget vil transportministeren som nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykkeekspropriationstidspunktet for ejendomme, der berøres særligt indgribende af projektet. Ved"særligt indgribende" sigtes almindeligvis til en situation, hvor det vurderes, at der er stor sand·synlighed for, at den pågældende ejendom vil blive totaleksproprieret i forbindelse med pro·jektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres særligt indgribende af motorvejsplaner·ne, er opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være tale om et særligt tilfælde være op·fyldt, førend transportministeren kan ekspropriere de pågældende ejendomme på et tidspunktforud for de ordinære ekspropriationer. Som eksempler på særlige tilfælde kan nævnes, at enfremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske konsekvenser, eller at ejendom·men ønskes overtaget af særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder, familieforøgelseeller andre sociale forhold. Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv ansesfor at udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således at trans·portministeren hurtigst muligt kan påbegynde gennemførelsen af projektet.