Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 188
Offentligt
789460_0001.png
789460_0002.png
789460_0003.png
789460_0004.png
789460_0005.png
789460_0006.png
789460_0007.png
789460_0008.png
789460_0009.png
789460_0010.png
789460_0011.png
789460_0012.png
789460_0013.png
789460_0014.png
789460_0015.png
1
TransportministerietUdkast25. januar 2010
Forslagtil
Lov om udbygning af Brande Omfartsvej til motorvej§ 1.Transportministeren bemyndiges til at udbygge hovedlandevej 344, Brande Omfartsvej, tilmotorvej.Stk. 2. Strækningen, der omfattes af udbygningen, fremgår af bilag 1.
§ 2.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
Udbygning af Brande Omfartsvej
Bilag 1
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse:1. Lovforslagets hovedindhold og baggrund2. VVM-undersøgelse og høring3. Lovforslagets indhold4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitet4.2 Tværprofil4.3 Tilslutninger4.4 Sideanlæg4.5 Lokalvejnet og stier4.6 Faunapassager og hegning4.7 Erstatningsnatur4.8 Støjafskærmning4.9 Vejudstyr og beplantning4.10 Vejafvanding4.11 Naboarealer5. Trafikale konsekvenser6. Trafiksikkerhed7. Plan- og beskyttelsesforhold8. Miljømæssige konsekvenser8.1 Arealindgreb og barrierevirkning8.2 Støj, luft og klima8.3 Natur, landskab og fortidsminder8.4 Friluftsliv8.5 Overfladevand og grundvand8.6 Ressourceforbrug8.7 Forurenet jord9. Alternativer10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige10.1 Anlægs- og samfundsøkonomi10.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet12. Administrative konsekvenser for borgerne13. Forholdet til EU-retten14. Høring over lovforslaget15. Sammenfattende skema
4
1. Lovforslagets hovedindhold og baggrundLovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at udbygge den ca. 7 kmlange motortrafikvej Brande Omfartsvej til motorvej.Forslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 2. december 2009 mellem regeringen (Venstreog De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og LiberalAlliance om ”Bedre veje mv.”Brande Omfartsvej er anlagt som 2-sporet motortrafikvej, jf. lov nr. 408 af 22. maj 1996, og ve-jen åbnede i 2000. Omfartsvejen indgår i vejforbindelsen mellem Østjyske Motorvej og Nord-vestjylland (rute 18). Motorvejen forventes ibrugtaget i 2014. Der vil herefter være motorvej påhele strækningen mellem Vejle og Herning.
2. VVM-undersøgelse og høringVVM-undersøgelsen for Brande Omfartsvej er gennemført i 2007-2009 i henhold til aftalen af5. november 2003 mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Det Radika-le Venstre og Kristendemokraterne om investeringer på trafikområdet. Brande Omfartsvej er be-liggende i Ikast-Brande Kommune, og kommunen har deltaget i undersøgelsesarbejdet.VVM-processen blev indledt med en offentlighedsfase, hvor der blev afholdt borgermøde, ogborgerne blev opfordret til at indsende idéer og forslag til undersøgelsen.Resultatet af undersøgelserne er beskrevet i Vejdirektoratets VVM-redegørelse, som omfatterfølgende 3 rapporter:-Brande Omfartsvej-Udbygning til motorvej. VVM-redegørelse. Sammenfattende rapport, rap-port 343, Vejdirektoratet 2009.-Brande Omfartsvej-Udbygning til motorvej. VVM-redegørelse. Miljøvurdering, rapport 344,Vejdirektoratet 2009.-Brande Omfartsvej-Udbygning til motorvej. VVM-redegørelse. Arealanvendelsesanalyse 345,Vejdirektoratet 2009.Rapporterne kan læses på www. Vejdirektoratet.dk/brande-omfartsvej. Rapporterne er sendt tilTrafikudvalget den 10. juni 2009 (Trafikudvalget alm. del – bilag 516).I VVM-redegørelsen er præsenteret et hovedforslag og et alternativ til udbygning af BrandeOmfartsvej til motorvej.I hovedforslaget udbygges omfartsvejen til motorvej på den indvendige (vestlige) side. Det be-tyder, at den nuværende omfartsvej bliver den nordgående kørebane på motorvejen.I alternativet sker udvidelse på den udvendige side (østlige) mellem Dørslundvej og Vejlevej.På den nordlige strækning af omfartsvejen skal udvidelsen dog ske på den indvendige side for atkunne tilsluttes den nuværende motorvej til Herning.VVM-redegørelsen var fremlagt til offentlig høring fra 2. juni til 10. august 2009, og der blevafholdt borgermøde i Brande, hvor ca. 80 borgere deltog. VVM-redegørelsen er endvidere sendttil en række myndigheder, interesseorganisationer og foreninger samt ca. 600 husstande i under-søgelsesområdet.Vejdirektoratet modtog syv skriftlige høringssvar, heraf tre fra offentlige myndigheder. Allehenvendelser er besvaret individuelt. Resultatet af høringen er beskrevet i Vejdirektoratets notat
5
Brande Omfartsvej. Udbygning til motorvej. Høringsnotat om VVM-undersøgelsenfra septem-ber 2009, der kan læses på www. Vejdirektoratet.dkIkast-Brande Kommune gav i deres høringssvar udtryk for, at de ønsker alternativet, hvor ud-bygning til motorvej sker på den udvendige side af omfartsvejen. Af høringssvaret fremgår end-videre, at byrådet gerne ser tilslutningsanlæggene udført således, at de kan betjene modulvogn-tog, og at der ved den endelige udformning af vejanlægget (herunder broer) tages hensyn til af-viklingen af trafik med særtransporter (vindmøller).Kulturarvsstyrelsen har ingen præferencer for, hvilket udbygningsforslag der vælges. By- ogLandskabsstyrelsen foretrækker, at hovedforslaget med udbygning på den indvendige side væl-ges af hensyn til varetagelsen af de overordnede naturbeskyttelsesinteresser.Et flertal af borgerne tilkendegav, at de foretrækker alternativet, da denne udbygning giverstørst afstand til motorvejen. En enkelt lodsejer tilkendegav at foretrække hovedforslaget, somfor ham giver mindst støjgener og indgreb i den nuværende beplantning langs omfartsvejen.Vejdirektoratet har efter høringen af borgere og myndigheder anbefalet, at VVM-redegørelsensalternativ lægges til grund for udbygning af Brande Omfartsvej til motorvej.
3. Lovforslagets indholdPå baggrund af en samlet vurdering af de gennemførte undersøgelser og høring af borgere ogmyndigheder samt den politiske aftale af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.”foreslås, attransportministeren bemyndiges til at udbygge den ca. 7 km lange strækning af Brande Om-fartsvej til motorvej. Udbygningsstrækningen fremgår af bilag 1. Udbygningen sker svarende tildet af Vejdirektoratet udarbejdede alternative forslag, hvor udbygningen gennemføres på denøstlige side af den nuværende omfartsvej. Den udbyggede strækning forventes ibrugtaget i2014.Med anlæg af motorvej på Brande Omfartsvej vil der være motorvej på hele strækningen af ru-te 18 mellem Herning og Vejle.
4. Beskrivelse af vejanlægget4.1 Funktion og kvalitetBrande Omfartsvej udbygges til 4-sporet motorvej. Vejen indpasses i det omgivende miljø oglandskab på en æstetisk og miljømæssig afbalanceret måde og med høj trafiksikkerhedsmæssigstandard.Motorvejen forventes at få en tilladt hastighed på 130 km/t.Processen, der løber fra projekteringen og arealerhvervelsen via udbud i licitation til det egentli-ge anlægsarbejde, gennemføres på en måde, der er veltilrettelagt, og hvor projektets forløb erstyret, dokumenteret og efterfølgende evalueret.Under og efter anlægsperioden (2-3 år) evalueres anlæggets effekt på trafikafvikling, trafiksik-kerhed og miljø.4.2 TværprofilMotorvejen anlægges som 4-sporet motorvej med to kørebaner á 8,5 m afstribet med 2 køresporá 3,75 m og 2 kantbaner á 0,5 m og adskilt af en 2 m bred ubelagt midterrabat med autoværn og
6
1 m brede befæstede nødrabatter samt med 3 m brede nødspor inkl. kantopsamling og 0,5 mbrede yderrabatter. Motorvejens tværprofil udgør i alt 28 m.4.3 TilslutningerDe to hankeanlæg ved Ejstrupholmvej og Thyregodvej ombygges til ruderanlæg.Den endelige udformning af det lokale vejnet omkring tilslutningerne vil ske i detailprojekte-ringsfasen og ved Ekspropriationskommissionens behandling.4.4 SideanlægDer etableres så vidt muligt samkørselspladser ved begge tilslutningsanlæg. Der etableres ingensideanlæg (rastepladser) på strækningen.4.5 Lokalvejnet og stierDe nuværende veje og stier opretholdes, men der vil ske mindre omlægninger i forbindelse medudbygningen til motorvej.Endelig fastlæggelse af ændringer i det lokale vejnet vil ske i detailprojekteringsfasen og vedEkspropriationskommissionens behandling.4.6 Faunapassager og hegningDen nuværende faunapassage ved Goldbækken og de underføringer, som fungerer som fauna-passager ved Højmarksvej (kombineret med vej), Gormosen (kombineret med sti) og den sydli-ge indføring af jernbanen, vil alle blive opretholdt. Der vil yderligere blive etableret 4 ekstrafaunarør, hvor motorvejen ligger på dæmningsstrækninger, og i forbindelse med forlægning afmindre vandløb.Der opsættes vildt- og paddehegn omkring faunapassager og paddelevesteder. Hvor der kan væ-re en trafiksikkerhedsmæssig risiko ved påkørsel af dyr, herunder ved beplantning tæt ved mo-torvejen, opsættes vildthegn.4.7 ErstatningsnaturDe skovområder, der bliver inddraget ved anlæg af vejen, bliver erstattet andetsteds efter nær-mere aftale med Skov- og Naturstyrelsen. I henhold til skovloven skal der etableres erstatnings-skov svarende til op til det dobbelte af det fredskovsareal, der ryddes.For at kompensere for vejens barrierevirkning og for de vandhuller, der forsvinder ved anlæg afmotorvejen, etableres nye vandhuller efter nærmere aftale med By- og Landskabsstyrelsen.Vandhullerne skal have en udformning og placering, som sikrer opretholdelse af den økologiskefunktionalitet for de dyrearter, som findes i området og er listet på EU-habitatdirektivets bilagIV, og som EU-landene har en særlig forpligtelse til at sikre levesteder for.I det omfang der skal flyttes paddeyngel/ægsnore o.l. fra nuværende vandhuller til fremtidigeerstatningsvandhuller, vil der blive søgt om tilladelse hertil, jf. artsfredningsbekendtgørelsen.4.8 StøjafskærmningBrande Omfartsvej vil blive anlagt med støjreducerende vejbelægning.
7
Der etableres støjskærm på en ca. 1,4 km lang strækning langs den vestlige side af motorvejenmellem Ejstrupholmvej og den sydlige underføring af jernbanen. Skærmen vil være 3 m høj, ogden nærmere udformning vil blive fastlagt i detailprojekteringen.I forbindelse med detailprojekteringen vil støjforholdene blive nærmere undersøgt, og Vejdirek-toratet vil forsøge at minimere støjgenerne ved at yde tilskud til facadeisolering til især enkelt-liggende ejendomme. Tilskuddets størrelse afhænger af støjbelastningen. Ved boliger med enstøjbelastning på mere end 73 dB ydes tilskud på 90 % mens der ved et støjniveau på 68-73 dBydes tilskud på 75 %, og et støjniveau på 63-68 dB ydes tilskud på 50 %. Det maksimale beløber dog pr. 1. januar 2009 fastsat til 115.300 kr. inkl. moms (byggereguleringsindeks 121,2.)4.9 Vejudstyr og beplantningMotorvejen udstyres med vejtavler, autoværn, kantpæle, nødtelefoner, trafikregistrerings- ogvintervarslingsudstyr. Afmærkning på kørebanen vil blive udført med reflekterende afmærk-ning. Der etableres vejbelysning i rundkørsler og langs stier i eget tracé. Tilslutningsanlæg ogafmærkning vil blive udformet således, at risikoen for spøgelsesbilister formindskes mest mu-ligt.Der etableres beplantning langs vejen, og midterrabatten tilsås med græs. Skråningerne beplan-tes med hjemmehørende arter, og ved tilslutningsanlæggene tilplantes med hjemmehørendeblandingsskovarter.4.10 VejafvandingDer etableres kantopsamling af vejvand i vejsiderne, og vejvandet ledes i et lukket opsamlings-system til regnvandsbassiner. I bassinerne kan urenheder bundfældes og afstrømningen regule-res, inden vandet ledes til de nærliggende vandløb. Der etableres afløbsbygværk med olieudskil-lerfunktion.Regnvandsbassinerne er desuden med til at sikre vandløb og søer mod forurening i forbindelsemed uheld på motorvejen, idet bassinerne er forsynet med lukkemekanisme.Endelig placering og udformning af bassinerne fastlægges i forbindelse med detailprojekterin-gen.4.11 NaboarealerBrande Omfartsvej forløber øst om byen, og størstedelen af arealerne vest for omfartsvejen erudlagt til erhverv. Byen er rykket tættere på vejen, og store arealer på østsiden er allerede udlagttil eller planlægges udnyttet til erhvervsformål.Generelt fastlægges en udvidelsesbyggelinje i begge vejsider med en afstand på 50 m fra mo-torvejens midtline og 25 m fra rampernes yderste kørebanekanter. Byggelinjerne tinglyses påejendommene i forbindelse med ekspropriationerne i overensstemmelse med vejlovens § 34.For at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disseafleveres efter endt brug til ejerne. Behovet for arbejdsarealer vil blive fastlagt i forbindelse meddetailprojekteringen.
5. Trafikale konsekvenserMed udbygning af Brande Omfartsvej til motorvej vil der være motorvej på hele strækningen afrute 18 mellem Vejle og Herning. De trafikale konsekvenser af at udbygge Brande Omfartsvejtil motorvej er vurderet under forudsætning af, at der er anlagt motorvej på strækningen mellem
8
Brande og Vejle, mellem Bording og Funder samt motortrafikvej mellem Bredsten og Vandel.Konsekvenserne er beregnet med en trafikmodel med udgangspunkt i en beregning for basisåret2015.Motorvejen forventes at få en årsdøgntrafik i 2015 på 12.900 biler pr. døgn nord for Ejstrup-holmvej og 13.900 biler pr. døgn syd for Ejstrupholmvej.Udbygning af omfartsvejen til motorvej vil medføre en begrænset overflytning til den nye mo-torvej på 200 biler pr. døgn. Når trafikken vil stige med ca. 40 % frem til 2015, skyldes det pri-mært den generelle trafikvækst og overflytning fra andre veje som følge af, at motorvejen mel-lem Brande og Vejle vil blive åbnet.6. TrafiksikkerhedUdbygning af Brande Omfartsvej til motorvej vil give en mindre forbedring af trafiksikkerhe-den. Det er beregnet, at der vil blive sparet mindre end én personskadeulykke om året. Trafik-sikkerheden forbedres primært som følge af, at de to kørselsretninger adskilles, og at hankean-læggene ombygges til ruderanlæg.
7. Plan- og beskyttelsesforholdMotorvejen berører ikke den vigtige naturlokalitet Gormosen, men hedearealet mellem mosenog vejen bliver reduceret. Det vil kunne medføre en påvirkning af levesteder for spidssnudet frøog odder i Gormosen.EU-habitatdirektivet forpligter Danmark til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at indfø-re en streng beskyttelsesordning i det naturlige udbredelsesområde for de arter, der er listet pådirektivets bilag IV, også uden for de egentlige habitatområder. Beskyttelsen betyder bl.a. for-bud mod beskadigelse eller ødelæggelse af arternes udbredelsesområder.De bilag IV-arter, der kan blive påvirket af udbygning af Brande Omfartsvej, er vandflagermus,sydflagermus, odder, markfirben, stor vandsalamander, spidssnudet frø og grøn kølleguldsmed.Der indgår en række afværgeforanstaltninger i projektet, som vil sikre, at den økologiske funk-tionalitet af yngle- og rastepladser bliver opretholdt for de nævnte arter.[By- og Landskabsstyrelsen har meddelt sin principgodkendelse af projektet i henhold til § 20 inaturbeskyttelsesloven]De konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemførelse, vilblive søgt løbende i forbindelse med projekteringen af anlægget.Ikast-Brande Kommune har meddelt, at kommunen er indstillet på at give de nødvendige tilla-delser i medfør af naturbeskyttelsesloven til at gennemføre projektet.
8. Miljømæssige konsekvenserI VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige konsekven-ser af vejanlægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.8.1 Arealindgreb og barrierevirkningUdbygning af Brande Omfartsvej vurderes at medføre permanent arealerhvervelse på ca. 20 hatil vejanlægget, hvoraf 2 ha er fredskovsareal. Udbygningen vil berøre 30-35 ejendomme. Derforventes ikke totaleksproprieret nogen ejendomme til vejanlægget.
9
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, derskal godkende projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationerne sker med hjemmel ivejlovens § 43 og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fastejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
8.2 Støj, luft og klimaUdbygningen vil samlet set medføre, at støjgenerne langs omfartsvejen bliver mindre. Der vilblive anvendt støjreducerende belægning på motorvejen og blive opsat en ca. 1,4 km lang støj-skærm, jf. afsnit 4.8. Det betyder, at der kun vil være ganske få boliger langs motorvejen, somvil blive belastet med støj over 58 dB og ingen i sammenhængende boligområder.Der vil dog være enkeltliggende ejendomme langs vejen, som vil få støj over den vejledendegrænseværdi. De ejendomme, som vil få støj over 63 dB fra motorvejen, vil blive tilbudt tilskudtil facadeisolering, som kan forbedre det indendørs støjniveau.I anlægsfasen vil der være støj fra entreprenørmaskinerne. Der vil blive stillet krav til entrepre-nøren om, at anlægsarbejdet tilrettelægges på en sådan måde, at naboerne til, omfartsvejen gene-res mindst muligt.Udbygningen af Brande Omfartsvej vil indebære en lille stigning i såvel trafikarbejdet somenergiforbruget og emissionen af luftforurenende stoffer. For NOx, CO og partikler er stignin-gen i de samlede emissioner 0,1-1 %.Der vil ske en relativ beskeden stigning i CO2-udslippet på 2.300 tons pr. år, hvilket svarer til0,2 % i forhold til, hvis omfartsvejen ikke udbygges til motorvej. Da stigningen primært sker ilandområder med god spredning, vil udbygning af omfartsvejen ikke give anledning til, at luft-kvaliteten forringes.8.3 Natur, landskab og fortidsminderDer er ingen internationale naturbeskyttelsesområder i selve undersøgelsesområdet for motorve-jen. Habitatområde nr. 61, Skjern Å, ligger 5 km nedstrøms Brande og modtager i dag vejvandfra omfartsvejen. Det er vurderet, at vejvandet fra motorvejen vil blive renset og fortyndet på ensådan måde, at der ikke vil kunne ske en negativ påvirkning af habitatområdet.Udbygningen vil medføre, at hedearealet mellem omfartsvejen og Gormosen bliver reduceret.Området har betydning for spidssnudet frø og rummer i øvrigt naturinteresser.Brande Omfartsvej forløber øst om byen, og landskabet er præget af omfartsvejen, som liggerhøjt på en dæmning, hvor den krydser jernbanen to steder. Omfartsvejen krydser Skjern Å på enstørre dalbro, der tillader fri passage for dyrelivet.Goldbækken er ført under omfartsvejen i en tunnel, som efter udvidelse bliver længere og der-med vil være mindre attraktiv for især hjorte at passere. Goldbækken støder op til Brande Plan-tage, som rummer nogle mindre hedeområder, der er under tilgroning på den udvendige side ogudlagt til erhvervsområde på den indvendige side. På den indvendige side er der nogle mindremoser langs Goldbækken. Der lever nogle få flagermus i Brande Plantage og langs Goldbæk-ken. Udbygning til motorvej vil inddrage en begrænset del af skovens areal. Det er især tilslut-ningsanlægget ved Ejstrupholmvej, der vil optage plads.Gormosen er en større tørvemose med en sø i midten. Der er et rigt fugleliv og mange planter,som er karakteristiske for næringsfattige moser. Der lever odder og vandflagermus i Gormosen.
10
Desuden har den spidssnudede frø en kernebestand omkring mosen i de mindre, afsnøredevandhuller i mosefladerne.Brande Badesø og Hundesøen (en mindre sø syd for Badesøen) ligger umiddelbart syd forBrande Plantage og er blevet dannet i forbindelse med råstofindtag til anlæg af omfartsvejen.Klinkhøj Bæk og Sædbæk er to mindre vandløb, der krydser omfartsvejen. Der bliver udledtvejvand til begge vandløb. I forbindelse med udbygningen vil begge vandløb blive forlagt.Ved Nørre Askær er der en del nåleparceller, som udgør et varieret landskab af betydning forvildt, hvor der blandt andet lever kronhjort.Samlet set vil udbygning af omfartsvejen til motorvej med de planlagte afværgeforanstaltningerikke true bestande af særlige arter, herunder arterne på EU’s habitatdirektiv, bilag IV.Udbygning af omfartsvejen vil berøre beskyttelseslinjen omkring en fredet gravhøj ved Kron-borg og et sten- og jorddige i Brande Plantage. Det særlige kulturarvsareal ved Grarup vil ogsåblive påvirket af udbygningen.De konkrete dispensationer skal søges hos Ikast-Brande Kommune efter henholdsvis naturbe-skyttelsesloven og museumsloven.8.4 FriluftslivUdbygning af Brande Omfartsvej til motorvej vil ikke betyde nogen væsentlig ændring for fri-luftslivet, da cykelstierne opretholdes.I områderne ved Gormosen og Skjern Å vil der som følge af udbygningen til motorvej kunneopleves mere støj. Ved Brande Badesø vil den planlagte støjskærm beskytte det rekreative om-råde mod støjgener.8.5 Overfladevand og grundvandDer er almindelige drikkevandsinteresser i området omkring Brande Omfartsvej. I størstedelenaf kommunen er der store regionale, dybtliggende grundvandsmagasiner. Langs omfartsvejen erder stor beskyttelse mod påvirkning fra overfladen, da der er flere tykke overliggende lerlag.Følgende vandløb vil skulle modtage vejvand: Skjern Å, Goldbækken, Sædbæk og KlinkhøjBæk.Der etableres et helt nyt afvandingssystem for motorvejen, jf. afsnit 4.10. Afvandingssystemetsikrer, at der under normale omstændigheder ikke vil være nogen risiko for indvirkning på kva-liteten i vandløb, vådområder og grundvand. Hvis der sker spild på vejen, lukkes bassinernes af-løb, og forureningen samles op. Vejvandet opsamles og føres via lukkede ledninger og grøftertil regnvandsbassiner, hvor urenheder bundfældes, og afstrømningen reguleres, inden vandet fø-res videre til det nærmeste vandløb.8.6 RessourceforbrugForbrug af råstoffer er opgjort på baggrund af skitseprojektet for vej, bro og afvanding. Hertilkommer en mindre mængde af diverse materialer til afstribning, autoværn, skiltning. Forbrugetaf asfalt omfatter ca. 56.000 t (heraf udgør genbrug ca. 3.200 t) og ca. 70.000 m3stabilgrus ogbundsikring (heraf udgør genbrug ca. 1.400 m3).Lokalt er forbruget relativt stort, men det forventes, at de nødvendige materialer kan skaffes in-denfor regionen, så transport over større afstande kan undgås. Det forventes, at der så vidt mu-ligt anvendes genanvendelige materialer ved anlægsprojektet, herunder forurenet jord og rest-
11
produkter i det omfang, de ikke udgør nogen fare for grundvandet eller jorden ved siden af ve-jen.Affald og genanvendeligt materiale skal håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.8.7 Forurenet jordVed udbygning til motorvej vil der skulle foretages arbejder i jord tæt på omfartsvejen. Detøverste jordlag af vejjorden er klassificeret som potentielt forurenet og vil som udgangspunktindgå i vejanlæggets dæmninger og tilslutningsanlæg. Det sker efter myndighedernes anvis-ning/tilladelse efter mere detaljeret undersøgelser som grundlag for den konkrete jordhåndteringi projektet.Der vil under gravearbejderne blive taget særlige hensyn til det allerede indbyggede forurenedejord og flyveaske i vejdæmningen på omfartsvejen, så der ikke sker skade på den membran, deromkapsler den forurenede jord og flyveasken.9. AlternativerSom led i VVM-undersøgelse er der undersøgt et hovedforslag og et alternativ:I hovedforslaget udbygges omfartsvejen til motorvej på den indvendige (vestlige) side. Det be-tyder, at den nuværende omfartsvej bliver den nordgående kørebane på motorvejen.I alternativet udbygges på den udvendige (østlige) side mellem Dørslundvej og Vejlevej. På dennordlige strækning af omfartsvejen skal udvidelsen ske på den indvendige side for at kunne til-sluttes den nuværende motorvej til Herning.Da Brande Omfartsvej blev anlagt, blev det planlagt, at en eventuel udbygning til motorvejskulle ske på den indvendige side af omfartsvejen. I VVM-undersøgelsen er en udbygning påden udvendige side af omfartsvejen blevet undersøgt, da der lokalt var et ønske om at medtagedette alternativ.Da forskellen teknisk og økonomisk set mellem hovedforslaget og alternativet er begrænset, harVejdirektoratet anbefalet, at omfartsvejen udbygges svarende til det i VVM-redegørelsen be-skrevne alternativ.
10. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige10.1 Anlægs- og samfundsøkonomiAnlægsoverslaget for udbygning af Brande Omfartsvej er udarbejdet efter Transportministerietsretningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter på vej- og baneområdet.Anlægsoverslaget er opgjort på 4 niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget (projekt-bevilling) og samlet anlægsbudget.Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at deter baseret på teoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt og enhedspriser og erfaringerfra de seneste, sammenlignelige anlægsarbejder.Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejderog asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning,mængder m.v. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendoms-markedet og konjunktur- og konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig be-tydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.
12
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering har det eksterne rådgiverfirma Capacent forTransportministeriet gennemført en ekstern kvalitetssikring, som har omfattet en vurdering afVejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring og samfundsøkonomiske analyse samt pro-jektorganisering og udbudsstrategi.Den eksterne kvalitetssikring har ikke afdækket væsentlige fejl eller mangler i Vejdirektoratetsberegninger og metode for opgørelse af anlægsoverslag m.m..Der er på den baggrund beregnet et basisoverslag for udbygning af Brande Omfartsvej på 357,3mio. kr. i 2010-priser (vejindeks 180,8). I overslaget indgår udgifter til etablering af anlægget,arealerhvervelse, projektering, tilsyn og administration, men ikke moms.I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen på finansloven(ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10 %, dvs. 393,1 mio. kr. Ved indbudgettering påfinansloven afsættes yderligere en central reserve på 20 % i Transportministeriet. Det samledeanlægsbudget vil således udgøre basisoverslaget + 30 %, dvs. 464,5 mio. kr. i 2010 priser (vej-indeks 180,8)Tabel 1. Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget (i2010-priser vejindeks 180,8)BasisoverslagAnkerbudget(basisoverslag + 10 %)Samlet anlægsbudget(basisoverslag + 30 %)
357,3 mio. kr.
393,1 mio. kr.
464,5 mio. kr.
Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transportministerietsmanual for samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er beregnet en internrente for projektet.Den interne rente er den rente, som opnås med den investerede kapital, når alle fordele og om-kostninger opgøres over den samlede projektperiode. Den interne rente skal mindst svare til densamfundsøkonomiske kalkulationsrente på 5 %, for at projektet har et positivt samfundsøkono-misk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af natur-værdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved anlægsprojekter ikke værdisættes i densamfundsøkonomiske analyse.Lægges det samlede anlægsbudget (basisoverslaget + et tillæg på 30 %) til grund for den sam-fundsøkonomiske beregning, er den interne rente beregnet til 5,1 %.
Udbygning af Brande Omfartsvej til motorvej vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:2010-11:2011-12:2013-15:2014:Detailprojektering og udbudBesigtigelse og ekspropriationAnlæg (én etape)Motorvejen åbnes
13
Bevillingerne i 2010-priser forventes at fordele sig som det fremgår af nedstående tabel.Tabel 2. Årsfordelt budgetÅrAnkerbudgetProjektbevillingmio. kr.12,736,3107,8123,696,710,55,5393,1Samlet anlægsbudgetmio. kr.15,042,9127,4146,0114,312,46,5464,5
2010201120122013201420152016I alt
10.2 Konsekvenser for VejdirektoratetArbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og administrative kon-sekvenser for Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for udbud, udfø-res af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgivningsfirmaer. Rådgivningsopgaver oganlægsarbejder udbydes efter gældende regler herfor.Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre,at arbejdet leveres i overensstemmelse med den aftalte kvalitet, tidsplan og pris. Herudover skalprojektforløbet styres, kontrolleres, dokumenteres og evalueres, og den nødvendige informationformidles til trafikanter og naboer. Trafikafviklingen skal overvåges, og trafiksikkerhedsmæssi-ge indsatser skal gennemføres. Vejdirektoratet vil løbende undersøge og afprøve mulighedernefor anvendelse af nye metoder og ny teknologi med henblik på at optimere projektet trafiksik-kerhedsmæssigt, miljømæssigt og økonomisk.Af den samlede udgift er der til projektering, tilsyn og administration budgetteret med 18 % forudbygning af omfartsvejen. De 18 % er forudsat fordelt med 4,6 % til lønninger til Vejdirekto-ratets eget personale, ca. 8,4 % til eksterne rådgivere og ca. 5 % til øvrige driftsudgifter.Vejdirektoratets projektbevilling til udbygning af Brande Omfartsvej på 393,1 mio. kr. optagespå finanslovens § 28.21.20. Anlæg af hovedlandeveje mv.(Anlægsbev.).Den centrale reserve på71,4 mio. kr. svarende til 20 % af basisoverslaget optages på finanslovens § 28.11.13. Anlægs-reserve(Anlægsbev.).
11. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetEn udbygning af rute 18 til motorvej mellem Herning og Vejle forventes at få en positiv effektfor erhvervslivet i Midt- og Vestjylland. Motorvejen vil give bedre muligheder for et tætteresamarbejde mellem de større byer og for et øget samspil mellem Herning-regionen og Trekants-området, som vil kunne bidrage til øget vækst, til at fastholde eksisterende virksomheder i Midt-og Vestjylland og til lettere at kunne tiltrække nye medarbejdere.Udbygning af Brande Omfartsvej er den sidste strækning, som udbygges til motorvej mellemHerning og Vejle. Det vil forbedre fremkommeligheden og herved reducere transportudgifternefor erhvervslivet.
14
I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på ca. 730 mandår.De afledte økonomiske konsekvenser vil i øvrigt primært være sparet tid og øgede kørselsom-kostninger. Den sparede tid har en værdi i størrelsesordenen 12 mio. kr. (prisniveau 2010) i2014 og herefter stigende i takt med væksten i trafikken. En del af tidsbesparelsen tilfalder er-hvervslivet i form af reducerede transportomkostninger.De øgede kørselsomkostninger som føl-ge af trafikanternes ændrede rutevalg efter en udbygning af motorvejen vurderes at blive ca. 0,4mio. kr. (prisniveau 2010) i 2014.For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at en for-bedret fremkommelighed normalt forventes at give positive effekter for erhvervslivet. I den for-bindelse er det af væsentlig betydning, at den del af tidsbesparelserne, der ikke direkte kan hen-føres til erhvervstrafik og dermed er afledt økonomisk effekt, primært kan henføres til trafikmellem bolig og arbejdssted, som giver erhvervslivet en positiv effekt i form af fordele for deansatte.
12. Administrative konsekvenser for borgerneDet færdige anlæg vil samlet set forbedre trafik- og miljøforholdene for borgerne i området. An-lægget berører direkte og indirekte en del mennesker bl.a. pga. ekspropriationer og gener underanlægsarbejdets udførelse.I det videre forløb i anlægsprocessen vil ejere og brugere af de berørte ejendomme blive oriente-ret direkte dels ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne om anlægsar-bejdernes tidsplan og fremdrift, dels ved personlig kontakt til ejere og brugere og ved afholdelseaf møder med grundejerforeninger m.v. Borgerne har endvidere mulighed for at holde sig lø-bende orienteret om anlægsarbejdet på www. Vejdirektoratet.dk.
13. Forholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØFaf 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøetmed senere ændringer (VVM-direktivet) (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i for-bindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring afRådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang tilklage og domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000 områder) i henhold til Rådets direk-tiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebe-skyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1) og Rådets direktiv 92/43/EØF af21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer (Habi-tatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side 135) vil blive direkte eller indirekte berørt af pro-jektet.
14. Høring over lovforslaget[Lovforslaget har været i høring hos Ikast-Brande Kommune, Region Midtjylland, DanmarksNaturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport og Forenede Danske Motorejere (FDM)]Høringssvarene vil blive sendt til Trafikudvalget ledsaget af de kommentarer, som udtalelsernemåtte give anledning til.
15
15. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterMindreudgifter for stat, regionerog kommuner som følge af færretrafikuheldNegative konsekvenser/merudgifterUdgift for staten på 464,5 mio.kr. (2010-priser inkl. tillæg på30 %) samt merudgifter til driftog vedligeholdelse.Meradministration for Vejdi-rektoratet i anlægsfasenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser for Ingenstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forForbedring af fremkommelighe-erhvervslivetden på rute 18 forventes at med-føre reducerede transportudgifter.Forøgelse af beskæftigelsen ibygge- og anlægssektoren i an-lægsperioden.Administrative konsekvenser for IngenIngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser for IngenborgerneMiljømæssige konsekvenserIngen
Forholdet til EU-retten
De samlede støjgener langs om- Mindre forøgelse af luftforure-fartsvejen reduceres, og støjbe-ning og CO2-udledning. Be-lastningstallet SBT reduceresgrænsede indgreb i rekreativemed 0,3områderDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene iEU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura2000-områder) i henhold til Rådets direktiver bliver hverken direk-te eller indirekte berørt af vejanlægget. Det vil gennem afværgefor-anstaltninger og kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, derer omfattet af habitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt afvejanlægget
Bemærkninger til de enkelte bestemmelserTil § 1Den foreslåede bestemmelse indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at udbyggeden ca. 7. km. lange motortrafikvej Brande Omfartsvej til motorvej. Der henvises til de almin-delige bemærkninger og bilag 1.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således at trans-portministeren hurtigst muligt kan påbegynde gennemførelsen af projektet.