Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
789360_0001.png
789360_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. januar 20102010-803
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Analyse af takstniveauer i forskellige europæiske storbyer

Til Trafikudvalgets orientering – og som opfølgning på mit svar på spørgsmål 1vedr. B 165 af 4. august 2009 - sender jeg hermed den analyse af prisen på kol-lektiv transport i europæiske byer, som COWI har gennemført for DSB.Spørgsmålet om prisen på kollektiv transport i København sammenlignet medandre storbyer er et hyppigt drøftet emne, og ofte har udgangspunktet været, atdet er urimelig dyrt at anvende den kollektive transport i København. MedCOWI’s analyse modvises denne hypotese imidlertid.Med korrektion for købekraft og timeløn har COWI sammenlignet Københavnmed skandinaviske byer (Stockholm og Oslo) samt med de nordvesteuropæiskebyer Helsingfors, Oslo, Stockholm, Berlin, Bruxelles, Amsterdam, London ogWien. Tages udgangspunkt i prisen pr. kilometer – hvilket jeg finder, er detmest reelle sammenligningsgrundlag – er der særlig grund til at fremhæve føl-gende konklusioner fra COWI’s sammenligning:For periodekorter København den billigste by i Skandinavien som defineretovenfor, idet København ligger 21 pct. under gennemsnittet. For de nævntenordvesteuropæiske byer er København 19 pct. billigere end gennemsnittet oger samlet set den tredjebilligste by.For klippekorter København ligeledes den billigste by i Skandinavien som de-fineret ovenfor, og ligger også her 21 pct. lavere end gennemsnittet. Sammen-lignet med gennemsnittet af de nordvesteuropæiske byer er København 4 pct.billigere.For kontantbilletterer prisen pr. kilometer i København lidt højere (5 pct.) endgennemsnittet i Skandinavien og 26 pct. højere end gennemsnittet af de nord-vesteuropæiske byer. Jeg vil dog gerne knytte den kommentar hertil, at i Kø-benhavn er det kun ca. 8 pct. af det samlede antal rejser, der sker på kontant-billetter. Desuden ser jeg det som en fordel for den kollektive trafik, at bruger-ne tilskyndes til at bruge klippekort og periodekort, idet anvendelsen heraf joogså tilskynder til en hyppigere brug af den kollektive trafik.
Jeg håber udvalget vil finde den fremsendte analyse lige så interessant, som jeghar gjort.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed