Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 187
Offentligt
789359_0001.png
789359_0002.png
789359_0003.png
789359_0004.png
789359_0005.png
789359_0006.png
789359_0007.png
789359_0008.png
789359_0009.png
789359_0010.png
789359_0011.png
789359_0012.png
789359_0013.png
789359_0014.png
789359_0015.png
789359_0016.png
789359_0017.png
789359_0018.png
789359_0019.png
789359_0020.png
789359_0021.png
789359_0022.png
789359_0023.png
789359_0024.png
789359_0025.png
789359_0026.png
789359_0027.png
789359_0028.png
789359_0029.png
789359_0030.png
789359_0031.png
789359_0032.png
789359_0033.png
789359_0034.png
789359_0035.png
789359_0036.png
789359_0037.png
789359_0038.png
789359_0039.png
789359_0040.png
789359_0041.png
789359_0042.png
789359_0043.png
DSB
Analyse af Prisen påKollektiv Transport iEuropæiske ByerOktober 2009
DSB
Analyse
COWI A/SParallelvej 22800 Kongens LyngbyTelefon 45 97 22 11Telefax 45 97 22 12www.cowi.dk
af PrisenKollektiv
Transport i Europæiske ByerOktober 2009
Dokumentnr.VersionUdgivelsesdatoUdarbejdetKontrolleretGodkendt
147/10/2009CHABJSEJSE
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
2
Indholdsfortegnelse11.11.222.12.22.32.42.52.62.72.82.93455.15.2IndledningFormålSammenfatningZonesystemer og standard billetpriserKøbenhavnStockholmOsloHelsingforsBerlinLondonBruxellesAmsterdamWienGrundpriser i lokal valutaPriser i dansk valuta korrigeret i forhold tilkøbekraft af netto timeløn efter skatSammenligningSkandinavienNordvesteuropa2236678910111213141619222230
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
3
11.1
IndledningFormål
Formålet med denne analyse er, at sammenligne prisen på kollektiv transport iKøbenhavn med prisen på kollektiv transport i følgende byer i Skandinavien ogi Nordvesteuropa: Stockholm, Oslo, Helsingfors, Berlin, London, Bruxelles,Amsterdam og Wien.Priserne vil blive analyseret i relation til:RejselængdeIndkomstforholdKøbekraftmm.
Indledningsvis er kort beskrevet takstsystemerne i de enkelte byer, herunderzonesystem og taksterne for kontantbilletter, klippekort (eller tilsvarende)og periodekort.Efterfølgende er lavet en sammenlignende analyse af priserne i København iforhold til byerne i Skandinavien og i forhold til byerne i Nordvesteuropa.Sammenligningerne er dels foretaget ud fra laveste og højeste pris indenfor byernes zonesystem eller netværk, dels ud fra rejser på 3km, 10km,20km og 50km. Priserne er omregnet til danske kroner.Der er endvidere foretaget en analyse, hvor priserne er korrigeret i forhold tilkøbekraften og brugernes netto timeløn efter skat i de enkelte byer.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
4
1.2
Sammenfatning
1.2.1 SkandinavienI nedenstående tabel er vist de gennemsnitlige priser for rejser påkontantbilletter, klippekort og periodekort (30 dage) i de analyserede byer iSkandinavien (København, Oslo og Stockholm) for forskellige rejselængder.Den gennemsnitlige pris er sammenlignet med prisen i København. Priserne ertil brug for sammenligningen korrigeret for den lokale købekraft af nettotimeløn efter skat.Gennemsnitlig pris(DKK korrigereti forhold til lokal købekraft efter skat)
3km23-9%18-27%470-32%
10km3521%24-10%677-14%
20km5222%36-14%871-3%
50km8412%59-31%1199-2%
KontantbilletKøbenhavn i forhold til gennemsnitFlere rejser (klippekort)København i forhold til gennemsnitStandard periodekort (30 dage)København i forhold til gennemsnit
Af tabellen fremgår det, at en kontantbillet er forholdsvis dyr i København forrejser på 10km, 20km og 50km, men at det til gengæld generelt er forholdsvisbilligt at rejse med klippekort og periodekort (30 dage) i København.Analysen af priser for rejser i laveste antal zoner viser endvidere:Den billigste rejse man kan foretage med kontantbillet:København erbilligere end Stockholm og Oslo. Prisen i København ligger 9 % undergennemsnittet for de 3 byer.Den billigste rejse man kan foretage med klippekort:København erbilligere end Stockholm og Oslo. Prisen i København ligger 27 % undergennemsnittet for de 3 byer.Den billigste rejse man kan foretage med periodekort:København erbilligere end Stockholm og Oslo. Prisen i København ligger 32 % undergennemsnittet for de 3 byer.En sammenligning af gennemsnitligekm-priserfor de forskellige billettyper ihver enkelt by viser er også foretaget. Gennemsnittene er beregnet ud frapriserne på rejselængderne 3km, 10km, 20km, og 50km. Vi kankonkludere følgende i forhold til Oslo og Stockholm:Kontantbillet: København er 5 % dyrere end gennemsnittetKlippekort: København er billigst (21 % under gennemsnittet)Periodekort: København er billigst (21 % under gennemsnittet).
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
5
1.2.2 NordvesteuropaI nedenstående tabel er vist de gennemsnitlige priser for rejser påkontantbilletter, klippekort og periodekort (30 dage) i de analyserede byer iNordvesteuropa (Helsingfors, Oslo, Stockholm, Berlin, Bruxelles, Amsterdam,Bruxelles, London og Wien) for forskellige rejselængder.Gennemsnitlig pris(DKK korrigereti forhold til lokal købekraft efter skat)
3km203%14-5%458-30%
10km2757%1915%597-2%
20km3963%310%863-2%
50km7527%61-34%1441-18%
KontantbilletKøbenhavn i forhold til gennemsnitFlere rejser (klippekort)København i forhold til gennemsnitStandard periodekort (30 dage)København i forhold til gennemsnit
Af tabellen fremgår det, at en kontantbillet er forholdsvis dyr i København,men at det til gengæld er forholdsvis billigt at rejse med klippekort ogperiodekort (30 dage), dog med undtagelse af rejser på 10km med klippekort.Analysen af priser for rejser i laveste antal zoner viser endvidere:Den billigste rejse man kan foretage med kontantbillet:København erbilligere end Stockholm, Oslo og London. Prisen i København ligger 3 %over gennemsnittet for alle byerne.Den billigste rejse man kan foretage med klippekort:København erbilligere end Stockholm, Berlin, Oslo, Wien og London. Prisen i Københavnligger 5 % under gennemsnittet for alle byerne.Den billigste rejse man kan foretage med periodekort:København erbilligere end alle andre byer undtaget Helsingfors og Amsterdam. Prisen iKøbenhavn ligger 30 % under gennemsnittet for alle byerne.En sammenligning af gennemsnitligekm-priserfor de forskellige billettyper ihver enkelt by viser er også foretaget. Gennemsnittene er beregnet ud frapriserne på rejselængderne 3km, 10km, 20km, og 50km. Vi kan konkluderefølgende i forhold til gennemsnittet i Nordvesteuropa:Kontantbillet: København er 26 % dyrereKlippekort: København er 4 % billigerePeriodekort: København er 19 % billigere og er den tredje billigste byefter Helsingfors og Bruxelles
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
6
I denne analyse er rejser uden for zonesystemerne baseret på den billigste rejseuden skift. London, Helsingfors, Amsterdam, Berlin og Bruxelles harzonesystemer med mindre geografisk udstrækning end København. Skullevi sammenligne ruter som kræver skift ville disse byer blive dyrere ogdermed gøre København generelt billigere i sammenligningen.Dette medfører navnlig, at tager man højde for ruter uden forzonesystemerne som kræver skift, er periodekortet billigst iKøbenhavn i forhold til de øvrige byer i Nordvesteuropa.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
7
2
Zonesystemer og standard billetpriser
I dette afsnit gør vi for hver by rede for zonesystemerne og priserne ved køb af:• Kontantbillet• Klippekort: køb af flere rejser samtidig• Periodekort (30 dage).For at skabe et overskueligt sammenligningsgrundlag vil vi fokusere påstandardpriser og voksenbilletter som er gyldige inden for de enkelte byerszonesystemer eller netværk.
1.3
København
Prisen for rejser med bus, båd, tog og metroafhænger af, hvor mange zoner man rejser i (senedenstående tabel). Der er 95 zoner ihovedstadsområdet.Det fælles pris- og zonesystem iHovedstadsområdet betyder, at man frit kanstige om mellem busser, tog og metro på sammebillet eller kort, blot det sker inden for de zoner,de omfatter, og inden for den tid, de er gyldigetil.
Tabel 1: Takster i hovedstadsområdet(www.moviatrafik.dk/Priser/hovedstadsomraadet/prisoversigt/Pages/prisoversigt.aspx)Pris (DKK) / AntalzonerKontantbilletKlippekort (10 klip)Periodekort (30 dage)221130320331,50170450442220585.
552,50265720
663305845
773,50360980
8843901060
Alle94,504051180
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
8
Den længste rejse man kan foretage fra Københavns centrum inden forzonesystemet er på ca. 60 km til byen Varpelev i zone 24.Der findes et stort udbud af rabatordninger og loyalitetsprogrammer:- Børnebilletter- SU-kort, UddannelsesKort- FlexCard- Efterlønskort- Pensionistkort- Børnehavekort- Skolekort- Skoleklassekort- Kort til værnepligtige- Blindekort- Erhvervskort- TravelPass- CPH Card.
1.4
Stockholm
I Stockholm er pris- og zone systemetbaseret på 3 zoner, A, B og C. Man betaler2 kuponer for at rejse i 1 zone, 3 kuponerfor at rejse i 2 zoner og 4 kuponer for atrejse i 3 zoner.På samme måde som i København kanman frit stige om mellem busser, tog,letbane og metro ("Tunnelbana") påsamme billet eller kort, blot det sker indenfor de zoner, de omfatter, og inden for dentid, de er gyldige til.En kontantbillet koster SEK20 pr. kuponhvis den købes i en billetluge, men kunSEK15 hvis den er købt i en automat, 7-Eleven, via sms eller i et rejsebureau. Viantager at de fleste rejsende benytter sig afden billigste løsning.Tabel 2: SL takster (http://sl.se/templates/PriceList.aspx?id=4190)Pris (SEK) / Antal zonerKontantbilletKlippekort (16 kuponer)Periodekort (30 dage)A30690A+B ellerC+B45180690A+B+C60690
Den længste rejse man kan foretage fra Stockholms centrum inden forzonesystemet er på ca. 95 km til byen Herräng i zone C..
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
9
Der er følgende rabatordninger og loyalitetsprogrammer:- Børnebilletter- Studerendebilletter- Pensionistbilletter- Betalingsmodtagerbilletter- Skole- og studerende kort- Efter Skole & Weekend kort- Sommerferie kort for børn og teenagere- Pendlerkort.
1.5
Oslo
Prisen for rejser med bus, tog, metro,sporvogn og båd afhænger af, hvormange zoner man rejser i (senedenstående tabel). Der er 107 zoner ialt i Akershus "fylkeskommune". I Oslocentrum er der enhedstakst.Man kan frit stige om mellem busser, tog,båd, sporvogn (Trikk) og metro (T-bane)på samme billet eller kort, blot det skerinden for de zoner, de omfatter, og indenfor den tid, de er gyldige til. Der er dogen vigtig begrænsning: kontantbilletter ogklippekort er kun gyldige i en enkeltretning uden for Oslo hvis man krydserflere zoner.En kontantbillet i Oslo byzone kosterNOK36 hvis den købes i et aftransportmidlerne, men kun NOK25 hvisden er købt i en automat, hos stationsbetjeningen på T-banen eller i et afudsalgsstederne. Vi antager at de fleste rejsende benytter sig af den billigsteløsning. For rejser i en zone uden for Oslo byzone inden for Akershus"fylkeskommune" koster kontantbilletten NOK30.I Oslo by kan man benytte et "Flexikort" med 8 klip til NOK180 og i Akershus"fylkeskommune" kan man benytte et "kupongkort" med 30 klip til NOK250.Tabel 3: Ruter takster (www.trafikanten.no/)Pris (NOK) / AntalzonerKontantbilletKlippekort (8/30 klip)Periodekort (30 dage)Oslo2518055013025023990534810654571225566131567514307841540893165091021760101111870
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
10
Den længste rejse man kan foretage fra Oslos centrum inden for zonesystemeter på ca. 65 km til zone Ø-16.Rabatordninger og loyalitetsprogrammer er følgende:- Ældre og blinde- Familie- Militær- Børn- Student- Skole- Turist- Gruppe.
1.6
Helsingfors
Hovedstadsområdet Helsingfors, Espoo,Kauniainen, og Vantaa inklusiv Keravaog Kirkkonummi har et fællestakstsystem, med undtagelse af "Ulinje" busser hvor prisen er baseret påden kørte distance. Regionen er inddelti tre takstzoner.Hver kommune har sin egen zone,undtagen Kauniainen og Espoo, somudgør en enkelt zone. Rejser somforetages inden for en kommune bliveropkrævet som 1 zone. Rejser på tværsaf kommunerne bliver opkrævet som 2 eller 3 zoner, uanset hvor mange byerder krydses.En "regional" billet tillader rejser inden for Helsingfors, Espoo, Kauniainen ogVantaa, mens en "2-zone" billet tillader rejser i Espoo, Kauniainen, Vantaa,Kerava og Kirkkonummi. En "3-zone" billet giver ret til at rejse inden for heleområdet, dvs. alle 6 kommuner.Det fælles pris- og zonesystem i Helsingfors betyder, at man frit kan stige ommellem busser, sporvogne, tog, metro og Sveaborg færgen på samme billet ellerkort, blot det sker inden for de zoner, de omfatter, og inden for den tid, de ergyldige til.En kontantbillet inden for Helsingfors kommune koster €2,5. Man kan ogsåkøbe en elektronisk billet kaldet "Value ticket". På dette kort indsætter men etvist beløb via Internettet, i særlige butikker eller i automater, som så blivertrukket automatisk for hver rejse. Minimum beløbet der skal indsættes er €5, så"Value ticket" falder bedst under kategorien "klippekort" (køb af flere rejser) dakøb af en kontantbillet er billigere hvis man blot vil foretage en enkelt rejse.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
11
Tabel 4: YTV takster (www.ytv.fi/ENG/transport/tickets_and_fares/tickets/etusivu.htm)Pris (€) / Antal zonerKontantbilletValue ticketPeriodekort (30 dage)12,501,6541,20Regional43,3684,40243,3684,4036,205,20118,0
Den længste rejse man kan foretage fra Helsingfors centrum inden forzonesystemet er på ca. 35 km til byen Porkkala.Der findes følgende udbud af rabatordninger og loyalitetsprogrammer:- Børn- Student- Pensionist- Handicappet- Turist- Blind- Krigsveteran.
1.7
Berlin
I Berlin er pris- og zone systemetbaseret på 3 zoner, A, B and C.Zone C inkluderer Potsdam.Prisen for rejser med bus,sporvogn, tog og metro afhængeraf hvilke af de 3 zoner man rejser i(se tabel på næste side).Man kan frit stige om mellembusser, tog (S-bahn), sporvogn ogmetro (U-bahn) på samme billeteller kort, blot det sker inden for dezoner, de omfatter, og inden forden tid, de er gyldige til. Der er dog en vigtig begrænsning: Kontantbilletter ogklippekort er kun gyldige i en enkelt retning.For rejser til distrikter udenfor dette zonesystem er der et tillæg. Periodekortetdækker op til 2 distrikter udover zonesystemet.Klippekortet findes kun for rejser i zonerne A og B.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
12
Tabel 5: BVG takster(www.bvg.de/index.php/en/Bvg/Index/folder/709/name/Fares+Overview)Pris (€) / Antal zonerKontantbilletKlippekort (4 klip)Periodekort (30 dage)A+B2,10872B+C2,50-73A+B+C2,80-88,50+1distrikt+2distrikter
117,20
144,70
Den længste rejse man kan foretage fra Berlins centrum inden for zonesystemeter på ca. 45 km til byen Bliesendorf i zone C.Antal rabatordninger og loyalitetsprogrammer er begrænset:- Børnebilletter- Miljøkort- Berlin WelcomeCard- CityTourCard.
1.8
London
Prisen for rejser med tog, bus, båd,sporvogn og metro afhænger af, hvormange zoner man rejser i (se tabel pånæste side). London er opdelt i 9koncentriske zonerBusser og sporvogn benytter ikkezonesystemet men blot en enhedstakstfor rejser i zoner 1-6.Kontantbilletter er kun gyldige for enenkelt rejse uden skift. Med "Oystercard" og periodekort kan man frit stige om mellem busser, tog, sporvogn ogmetro (Tube) blot det sker inden for de zoner de omfatter, og inden for den tid,de er gyldige til.En kontantbillet for rejser i tog og metro i London koster £4 hvis den købeskontant, men kun £1,60 hvis man køber en elektronisk billet kaldet "Oystercard". På dette kort indsætter men et vist beløb via Internettet, i særlige butikkereller i automater, som så bliver trukket automatisk for hver rejse. Minimumbeløbet der skal indsættes er £8, så "Oyster card" falder bedst under kategorien"klippekort" (køb af flere rejser) da køb af en kontantbillet er billigere hvis manblot vil foretage en enkelt rejse.Der er også rabat på rejser uden for myldretiden, men til vores sammenligningvil vi benytte myldretidstaksten da det er den mest udbredte.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
13
Det koster kun £1 med "Oyster card" at rejse med bus og sporvogn i zonerne1-6. Vi vil dog benytte prisen som giver adgang til alle transportmidler på ligefod med priserne benyttet i de andre byer. Denne pris er £1,6.Tabel 6: "Transport for London" takster (www.tfl.gov.uk/tickets/default.aspx)Pris (£) / AntalzonerKontantbilletOyster cardPeriodekort (30dage)141,6099,10242,2099,10342,70116442,80141,40543,70169643,80182,8075,504,70195,10874,70228,10976261,20
Den længste rejse man kan foretage fra Londons centrum inden forzonesystemet er på ca. 40 km til Chesham i zone 9.Rabatordninger og loyalitetsprogrammer er relativt begrænsede:- Børn- Grupper- Turist.
1.9
Bruxelles
Bruxelles har en enhedstakst for rejsermed bus, tog, sporvogn og metro i helenetværket. Dette netværk er begrænsettil Bruxelles.Det fælles prissystem i Bruxellesbetyder, at man frit kan stige ommellem busser, tog, sporvogn og metropå samme billet eller kort, blot det skeri byens netværk, og inden for den tid, deer gyldige til. De billigstekontantbilletter og klippekort er dogkun gyldige i en enkelt retning.Til denne sammenligning vil vi se påkontantbilletter og klippekort som tillader skift i hele netværket.Tabel 7: STIB takster (www.stib.be/tickets.html?l=en)Pris (Euro)KontantbilletKlippekort (10 klip)Periodekort (30 dage)1,7012,3049,50
Den længste rejse man kan foretage fra Bruxelles centrum i det offentligetransport netværk er på ca. 10 km..
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
14
Rejser udover dette netværk må købes af de belgiske jernbaner.Der findes et stort udbud af rabatordninger og loyalitetsprogrammer:- Turist- Grupper- Skole- Fysisk handicappede- Børn- Ældre- Enker, forældreløse børn, krigsveteraner- Lavtlønnede- Bilist.
1.10
Amsterdam
Prisen for rejser med bus, båd, tog,sporvogn og metro afhænger af, hvormange zoner man rejser i (se tabellenpå næste side). Der er 3 overordnedekoncentriske zoner opdelt i 17 mindrezoner i alt.Det fælles pris- og zonesystem iAmsterdam betyder, at man frit kanstige om mellem busser, både, tog,sporvogn og metro på samme billeteller kort, blot det sker inden for dezoner, de omfatter, og inden for dentid, de er gyldige til.Den længste rejse man kan foretage fra Amsterdams centrum inden forzonesystemet er på ca. 12 km til byen Schiphol i zone 5733.Hele Holland er opdelt i lignende transportzoner med samme pris-system. Defleste byer udgør en enkelt zone og større byer udgør flere zoner. Enkontantbillet koster €2,60 for en rejse inden for en enkelt zone.Kontantbilletter bliver nu gradvist udskiftet med "OV-Chipkaart", hvilket er etelektronisk kort man indsætter penge på, og som bliver trukket afhængig af denkørte distance (svarende til systemet i London som dog er zone baseret ogderfor mere overskueligt).Hvert transportselskab i Holland har deres egen pris per km så det er ikkemuligt at opstille nogen fast pris for rejser med kontantbillet på nærmindsteprisen som er €2,60. Da OV-kortet samtidig er ved at blive indført kandet ikke anvendes på alle transportmidler endnu så brugerne må tit betale medbåde de gamle og nye betalingssystemer på samme rejse. Vi har benyttetrejseplanen "9292" til at beregne kontantbilletpriserne til sammenligningen inæste kapitel..
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
15
Antallet af klip stiger i takt med antal zoner for rejsen.Tabel 8: GVB takster (http://www.gvb.nl/english/travellers/tickets-and-fares/Pages/Ticketsandfares.aspx)Pris (Euro) / AntalzonerKontantbilletKlippekort (15 klip)Periodekort(30 dage)12,60402-65,703-97,654-7,30129,955-161,856-194Alle-230,05
Der findes følgende udbud af rabatordninger og loyalitetsprogrammer:- Børn- Ældre- Kultur- Parker & Rejs- Turist.
1.11
Wien
Prisen for rejser med bus, tog,sporvogn og metro afhænger af, hvormange zoner man rejser i (se tabellenpå næste side).Takstområdet er inddelt i zoner, derligger i ringe udenom Wien. Heleområdet indenfor Wiens bygrænse, ogtil dels også udenfor, er omfattet af densåkaldte kernezone, zone 100.Der betales for maksimalt 8 zoner. Forat skabe nogenlunde ensartede priserhar man valgt at lade nogle zoneroverlappe hinanden, så man i vissetilfælde skal betale for en zone mindre.Det fælles pris- og zonesystem i Wien betyder, at man frit kan stige om mellembusser, sporvogn, tog (S-bahn) og metro (U-bahn) på samme billet eller kortblot det sker inden for de zoner, det omfatter, og inden for den tid, de er gyldigetil. Kontantbilletter og klippekort er dog kun gyldige i en enkelt retning.Prisen for én zone er €1,80, hvis billetten købes på forhånd i tobaksforretningereller andre billetsalgssteder eller i automater. Billetter, der købes i sporvogneeller i busser hos "Wiener Linjen", tillægges €0,50, mens det ikke er tilfældetfor regionale buslinjer.Klippekortet medfører ingen rabat og svarer til prisen på kontantbilletter..
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
16
Tabel 9: VOR takster (www.vor.at/online/page.php?P=425)Pris (Euro) / Antal zonerKontantbilletKlippekort (8 klip)Periodekort(30 dage)11,8049,5023,6086,6035,40108,80457,20914,40127,80 143,70610,80157,40712,60161,60814,40163,70
Den længste rejse man kan foretage fra Wiens centrum inden for zonesystemeter på ca. 65 km til Albrechtsfeld i zone 878.Der findes et begrænset udbud af rabatordninger og loyalitetsprogrammer:- Børn og unge- Værnepligtige- skole- Pensionister.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
17
3
Grundpriser i lokal valuta
Før vi kan sammenligne priserne i de enkelte byer, vil vi se påtransportselskabernes grundpriser i de lokale valutaer, og herefter omregnepriserne til danske kroner og korrigere dem i forhold til den lokalekøbekraft af netto timelønnen efter skat i de enkelte byer.Priserne for rejser uden for zonesystemerne er estimeret på følgende måde:• Kontantbillet er baseret på den billigste pris med regionaltog uden skift.• Klippekort (køb af flere rejser samtidig) er baseret på prisen for ekstra klipuden for zonesystemet hvis det er muligt. Hvis ikke, anvendes prisen for enkontantbillet.• Periodekort er baseret på jernbaneselskabernes billigste pris for etperiodekort som er gyldigt på den pågældende strækning uden skift.Ovenstående metode er anvendt med henblik på at holde sammenligningenoverskuelig, og for at undgå analyser og sammenligninger af forskelligetakstsystemer uden for de valgte byer.Dette betyder at, rejser uden for zonesystemerne i alle tilfælde er baseret på denbilligste rejse uden skift. NB: En ulempe herved er, at vi ikke tager højdefor, at man i byer med geografisk store zonesystemer har mulighed for atskifte til samme takst, og skulle vi sammenligne rejser som kræver skiftville byerne med geografisk små zonesystemer blive dyrere.Priserne for klippekort, dvs. "køb af flere rejser samtidig" i de følgende tabellerer omregnet til prisen for den enkelte rejse. Eksempelvis koster en 2-zonersklippekort med 10 rejser DKK130 i København. Enhedsprisen for en rejse i 2zoner er dermed DKK13.København (DKK)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (10 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)ZoneLaveste Højeste2194,501340,501 time 2 timer32011803km2113320Afstand10km4222585.
20km6330,50845
50km94,5040,501180
FriomstigningRetningJaAlleJaAlleJaAlle
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
18
Stockholm (SEK)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (16 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste306022,50451 time 2 timer6906903km3022,50690
Afstand10km3022,5069020km4533,7569050km6045690
FriomstigningRetningJaAlleJaAlleJaAlle
Berlin (Euro)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (4 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste2,102,8022,80 (*)2 timer 2 timer7288,503km2,10272
Friomstigni10km20km50kmngRetning2,102,803,80Ja12,10 (*) 2,80 (*) 3,80 (*)Ja1Afstand7288,50144,70JaAlle
(*) Da det ikke er muligt at benytte klippekort i Berlin udover indre by (zoneA) har vi anvendt prisen for en kontantbillet for zonerne A-B og A-B-C.I Berlin er prisen for en rejse på 50km højere end prisen for det højeste antalzoner da en rute på 50km ligger uden for zonesystemet og inkluderer derforprisen for at skifte til bus i de tilstødende områder (kaldet "distrikter").Oslo (NOK)Zone3km2522,50550Afstand10km3933,3390520km5750122550km1111001870FriomstigningRetningJa1Ja1JaAlle
Billet type (voksen) Laveste HøjesteKontant25111Flere rejser (8/30 klip)22,50100- Gyldighed1 time1 timeStandard periodekort(30 dage)5501870
For rejser over 10 km er det ikke nok med 8 klip og derfor skal man bruge etklippekort med 30 rejser. Rejser er kun gyldige i en enkelt retning uden forOslo.London (£)Billet type (voksen)KontantFlere rejser- Gyldighed (*)Standard periodekort(30 dage)ZoneLaveste Højeste471,606Rejsen Rejsen99,10261,203km41,6099,10Afstand10km42,7011620km43,7016950km12,3011,90190,90FriomstigningRetningNej1Ja1JaAlle
Rejsens gyldighed med "Oyster" kortet ophører ved afstigning og gælder derforkun i en enkelt retning.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
19
I London er prisen for en rejse på 50km højere end prisen for det højeste antalzoner da en rute på 50km ligger uden for zonesystemet. På denne afstand erprisen baseret på en rejse med regionaltog.Bruxelles (Euro)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (10 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)ZoneLaveste Højeste1,701,701,231,231 time1 time49,5049,503km1,701,2349,50Afstand10km1,701,2349,5020km448650km8,107,30146Friomstign RetnininggJa1Ja1JaAlle
For rejser over 10km gør de Belgiske Jernbaners (STIB) priser sig gældende.I Bruxelles er prisen for rejser på 20km og 50km højere end prisen for dethøjeste antal zoner da ruter på disse afstande ligger uden for byens zone medenhedstakst.Amsterdam (Euro)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (15 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)ZoneLaveste Højeste2,603,800,971,501 time 3,5timer4065,703km2,600,974010km3,801,4665,70Afstand20km52,43129,9550km10,105,84230,05FriomstigningJaJaJaRetningAlleAlleAlle
I Amsterdam er prisen for rejser på 20km og 50km højere end prisen for dethøjeste antal zoner da ruter på disse afstande ligger uden zonesystemet, oginkluderer derfor prisen for at skifte til bus i de tilstødende områder, eller atrejse direkte med regionaltog. Ovenstående priser er beregnet medwww.9292ov.nl.Wien (Euro)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (8 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)ZoneLaveste Højeste1,8014,401,8014,401 time1 time49,50163,703km1,801,8049,50Afstand10km3,603,6086,6020km5,405,40108,8050km10,8010,80157,40Friomstigni RetninnggJa1Ja1JaAlle
I Wien gives der ingen rabat ved køb af flere rejser.Helsingfors (Euro)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (5 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)ZoneLaveste Højeste2,506,201,655,203km2,501,65Afstand10km2,501,6520km43,6050km99FriomstigningRetningJaAlleJaAlle
41,20
84,40
41,20
41,20.
84,40
227,50
Ja
Alle
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
20
For rejser over 35km gør de finske jernbaners (VR) priser sig gældende.I Helsingfors er prisen for rejser på 50km højere end prisen for det højeste antalzoner da ruter på denne afstand ligger uden for zonesystemet.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
21
4
Priser i dansk valuta korrigeret i forhold tilkøbekraft af netto timeløn efter skat
For at opnå et rimeligt sammenligningsgrundlag er de foregående priseromregnet til danske kroner og korrigeret i forhold til den lokale købekraft afnetto timeløn efter skat i de enkelte byer. Købekraften udtrykker hvor mangeprodukter og ydelser en gennemsnitsindkomst i den pågældende by kan købe.Disse korrektioner er baseret på følgende uddrag af en tabel i "UBS - Prices andEarnings, 2009 edition". Denne publikation er blevet offentliggjort hvert tredjeår siden 1970, og er baseret på en unik undersøgelse af respondenter i 73 størrebyer i verden, og giver en omfattende sammenligning af priser (122 varer ogtjenesteydelser samt huslejer), indkomster, indkomstskat, arbejdstid ogferiedage for 14 forskellige faggrupper. En rangordning af den relativekøbekraft, og dermed levestandard for hver af de 73 byer i undersøgelsen, erafledt af disse data.ByBerlinBruxellesHelsingforsLondonKøbenhavnAmsterdamStockholmWienOsloKøbekraft af netto timeløn divideretmed total pris af goder, New York = 10089,488,588,186,786,285,581,679,074,4
UBS AG er et bredtfavnende og globalt service selskab inden forfinanssektoren, med hovedkvarter i Basel og i Zürich. Det er verdens størsteforvalter af privat kapital, og den næststørste bank i Europa.Priserne er præsenteret herefter (København uændret). Priser i alle andre byerend København er afrundet til nærmeste krone..
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
22
København (DKK)Billet type (voksen)KontantFlere rejser (10 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste2194,501340,501 time2 timer32011803km211332010km4222585
Afstand20km6330,5084550km94,5040,501180
FriomstigningJaJaJa
RetningAlleAlleAlle
Stockholm(DKK Lokalkøbekraft efter skat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser (16 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste234717351 time2 timer535535
3km2317535
10km2317535
Afstand20km3526535
50km4735535
FriomstigningJaJaJa
RetningAlleAlleAlle
Berlin(DKK Lokalkøbekraft efter skat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser (4 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste152014202 timer 2 timer517635
3km1514517
10km1515517
Afstand20km2020635
50km27271038
FriomstigningJaJaJa
Retning11Alle
Oslo(DKK Lokal
ZoneBillet type (voksen) Laveste HøjesteKontant25112Flere rejser (8/30 klip)23101- Gyldighed1 time 1 timeStandard periodekort(30 dage)5541882købekraft efter skat)
3km2523554
10km3934911
Afstand20km57501233
50km1121011882
FriomstigningJaJaJa
Retning11Alle
London(DKK Lokalkøbekraft efter skat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste34591350Rejsen Rejsen8332195
3km3413833
10km3423975.
Afstand20km34311420
50km1031002614
FriomstigningNejJaJa
Retning11Alle
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
23
Bruxelles(DKK Lokalkøbekraft efter skat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser (10 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste1212991 time1 time359359
3km129359
Afstand10km20km1229929359623
50km59531058
FriomstigningRetningJa1Ja1JaAlle
Amsterdam(DKKLokal købekraft efterskat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser (15 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste20297111 time 3,5 timer300493
3km207300
Afstand10km20km29381118493975
50km76441726
FriomstigningRetningJaAlleJaAlleJaAlle
Wien(DKK Lokal
købekraft efter skat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser (8 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste15117151171 time1 time4021329
3km1515402
Afstand10km20km29442944703883
50km88881278
FriomstigningRetningJa1Ja1JaAlle
Helsingfors(DKK
Lokal købekraft efterskat)
Billet type (voksen)KontantFlere rejser (5 klip)- GyldighedStandard periodekort(30 dage)
ZoneLaveste Højeste184512381 time 1,3 time300614
3km1812
Afstand10km20km18291226
50km6666
FriomstigningRetningJaAlleJaAlle
300
300
614
577
Ja
Alle
En sammenligning af priserne er vist i de følgende afsnit..
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
24
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
25
5
Sammenligning
I dette afsnit sammenfatter og sammenligner vi billetpriserne for hver by ifølge:• Laveste/højeste zoneantal i takstsystemet.• Rejselængder i lige linjer med udgangspunkt fra indre by på 3km, 10km,20km og 50km.NB: priserne er baseret på tilfældige ruter som i noglebyer kan have priser der varier afhængig af rejsens retning. Priserne erderfor kun retningsgivende. Variationerne er dog begrænsede ogændrer ikke på det generelle billede som dannes i denne analyse.• Fri omstigning.• Retning.
1.12
Skandinavien
1.12.1 Prisen for rejser i højeste og laveste antal zonerNår vi sammenligner prisen for rejser i det højeste antal zoner tager vi ikkehøjde for hvor stort et område zonesystemet dækker. For hver by har vi derfor ide følgende figurer angivet afstanden for den længste rejse man kan foretageinden for byens zonesystem.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
26
• Kontantbillet, laveste zoneantal
Den billigste rejse man kan foretage med en kontantbillet er billigere iKøbenhavn end i Stockholm og Oslo. Prisen i København ligger 9 % undergennemsnittet på DKK23 for de skandinaviske byer.
Kontantbillet, højeste zoneantal
(* ) Zonesystemerne har irregulære former. Denne afstand er kun gældende for en enkeltrute. Se afsnit 5.1.3 for beregning af km-pris.
Afstanden for den længste rejse man kan foretage med en kontantbillet eromtrent den samme for København og Oslo (65km). Og dog er det billigere iKøbenhavn, at rejse med en kontantbillet til det højeste antal zoner end i Oslo.De to byer er forholdsvis dyre sammenlignet med Stockholm.
• Køb af flere rejser, laveste zoneantal.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
27
Den billigste rejse man kan foretage med et klippekort er meget billigere iKøbenhavn end i Stockholm og Oslo. Prisen i København ligger 27 % undergennemsnittet på DKK18 for de skandinaviske byer.Køb af flere rejser, højeste zoneantal
(* ) Zonesystemerne har irregulære former. Denne afstand er kun gældende for en enkeltrute. Se afsnit 5.1.3 for beregning af km-pris.
Afstanden for den længste rejse man kan foretage med et klippekort (køb afflere rejser samtidig) er omtrent den samme for København og Oslo (65km).Og dog er det meget billigere i København, at rejse med et klippekort til dethøjeste antal zoner end i Oslo. Stockholm er billigere end København, specieltnår der tages højde for zonesystemernes geografiske udstrækning.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
28
• Periodekort, laveste zoneantal
Den billigste rejse man kan foretage med et periodekort er meget billigere iKøbenhavn end i Stockholm og Oslo. Prisen i København ligger 32 % undergennemsnittet på DKK470 for de skandinaviske byer.Periodekort, højeste zoneantal
(* ) Zonesystemerne har irregulære former. Denne afstand er kun gældende for en enkeltrute. Se afsnit 5.1.3 for beregning af km-pris.
Afstanden for den længste rejse man kan foretage med et periodekort eromtrent den samme for København og Oslo (65km). Og dog er det megetbilligere i København, at rejse med et periodekort til det højeste antal zoner endi Oslo. Stockholm er til gengæld markant billigere end København, specielt nårder tages højde for zonesystemernes geografiske udstrækning.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
29
1.12.2 Prisen for rejser på 3km, 10km, 20km og 50km• KontantbilletVed køb af en kontantbillet er København billigst for rejser på 3km, men dyrestfor rejser på 10km og 20km, hvor priserne ligger henholdsvis 21 % og 22 %over gennemsnittene på DKK35 og DKK52. Det må dog bemærkes, atkontantbilletter kun gælder i en enkelt retning for de længere rejser i Oslo ogAkershus kommune. Dette forbedrer billedet en anelse i København.For rejser på 50km er Oslo dyrest.For de længere rejser (10km, 20km og 50km) er Stockholm markant billigst iSkandinavien.
Gennemsnit=DKK23
Gennemsnit=DKK35
København3kmStockholmOslo10km
StockholmOsloKøbenhavn
0
5
101520DKK (lokal købekraft efter skat)
25
30
0
10
2030DKK (lokal købekraft efter skat)
40
50
Gennemsnit=DKK52
Gennemsnit=DKK84
Stockholm20kmOsloKøbenhavn50km
StockholmKøbenhavnOslo
0
10
20304050DKK (lokal købekraft efter skat)
60
70
0
20
406080DKK (lokal købekraft efter skat)
100
120
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
30
• Køb af flere rejserI denne kategori er det forholdsvis billigt at rejse i København, specielt forrejser på 3km og 50km hvor hvor prisen ligger henholdsvis 27 % og 31 %under gennemsnittene på DKK18 og DKK59. Dette skyldes de forholdsvishøje priser i Oslo.Stockholm er lidt billigere end København for rejser på 10km, 20km og 50km.
Gennemsnit=DKK18
Gennemsnit=DKK24
København3kmStockholmOslo10km
StockholmKøbenhavnOslo
0
5
1015DKK (lokal købekraft efter skat)
20
25
0
5
1015202530DKK (lokal købekraft efter skat)
35
40
Gennemsnit=DKK36
Gennemsnit=DKK59
Stockholm20kmKøbenhavnOslo50km
StockholmKøbenhavnOslo
0
10
203040DKK (lokal købekraft efter skat)
50
60
0
20
406080DKK (lokal købekraft efter skat)
100
120
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
31
• PeriodekortVed køb af periodekort er det forholdsvis billigt at rejse i København, specieltfor rejser på 3km hvor prisen ligger 32 % under gennemsnittet påDKK470.Stockholm er billigere end København for rejser på 10km, 20km og 50km, menKøbenhavn ligger stadig under gennemsnittet grundet de forholdsvis høje priseri Oslo.
Gennemsnit=DKK470
Gennemsnit=DKK677
København3kmStockholmOslo10km
StockholmKøbenhavnOslo
0
100
200300400DKK (lokal købekraft efter skat)
500
600
0
200
400600DKK (lokal købekraft efter skat)
800
1000
Gennemsnit=DKK871
Gennemsnit=DKK1199
Stockholm20kmKøbenhavnOslo50km
StockholmKøbenhavnOslo
0
200
4006008001000DKK (lokal købekraft efter skat)
1200
1400
0
50010001500DKK (lokal købekraft efter skat)
2000
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
32
1.12.3 Km-priserNedenstående figurer sammenfatter de gennemsnitlige km-priser for deforskellige billettyper i hver enkelt by. Gennemsnittene er beregnet ud frapriserne på rejselængderne 3km, 10km, 20km, og 50km. Vi kankonkludere følgende i forhold til Oslo og Stockholm:Kontantbillet: København er 5 % dyrere end gennemsnittetKlippekort: København er billigst (21 % under gennemsnittet)Periodekort: København er billigst (21 % under gennemsnittet)Gennemsnit=3,87 DKK/km
Stockh olm
Køb enhavn
elibatnoK
Oslo
0,00
1,00
2,003,00DKK (lokal købekraft efter skat)
4,00
5,00
Gennemsnit=2,82 DKK/km
Københ avn
Stockholm
gditmsjrelfabøK
Oslo
0,00
1,002,003,00DKK (lokal købekraft efter skat)
4,00
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
33
Gennemsnit=72,94 DKK/km
Køben havn
Stockholm
)ga03(tkdoireP
Oslo
20,00
40,0060,0080,00DKK (lokal købekraft efter skat)
100,00
120,00
1.13
Nordvesteuropa
1.13.1 Prisen for rejser i højeste og laveste antal zonerNår vi sammenligner prisen for rejser i det højeste antal zoner tager vi ikkehøjde for hvor stort et område zonesystemet dækker. For hver by har vi harderfor i de følgende figurer angivet afstanden for den længste rejse man kanforetage inden for byens zonesystem.Kontantbillet, laveste zoneantalGe nne m s nit=DKK20
1
BruxellesWienBerlinHels ingforsAm s terdamKøbenhavnStockholmOs loLondon
Laveste zoneantal
0
5
1015202530DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
35
40
Den billigste rejse man kan foretage med en kontantbillet er billigere iKøbenhavn end i Stockholm, Oslo og London. Prisen i København ligger 3 %over gennemsnittet på DKK20 for alle byerne.Kontantbillet, højeste zoneantal
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
34
10km (*)
Højeste zoneantal
45km (*)12km (*)35km (*)
1
95km (*)40km (*)65km (*)65km (*)65km (*)020406080100DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)120140
BruxellesBerlinAm s terdamHels ingforsStockholmLondonKøbenhavnOs loWien
(* ) Zonesystemerne har irregulære former. Denne afstand er kun gældende for en enkeltrute. Se afsnit 5.2.3 for beregning af km-pris.
Afstanden for den længste rejse man kan foretage med en kontantbillet eromtrent den samme for København, Oslo og Wien (65km). Og dog er detbilligere i København, at rejse med en kontantbillet til det højeste zoneantal endi Oslo og Wien. De tre byer er forholdsvis dyre sammenlignet med Stockholmsom har et større zonesystem. Tager man højde for zonesystemernes størrelser ide enkelte byer, er det kun Berlin som afgjort er billigere end Københavnudover Stockholm.Køb af flere rejser, laveste zoneantalGe nne m s nit=DKK14
1
Am s terdamBruxellesHels ingforsKøbenhavnLondonBerlinWienStockholmOs lo
Laveste zoneantal
0
5
10
15
20
25
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
Den billigste rejse man kan foretage med et klippekort er billigere i Københavnend i Oslo, Stockholm, Wien, Berlin og London. Prisen i København ligger 5 %under gennemsnittet på DKK14 for alle byerne.Køb af flere rejser, højeste zoneantal.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
35
10km (*)12km (*)Højeste zoneantal45km (*)95km (*)
1
35km (*)65km (*)40km (*)65km (*)65km (*)020406080100120140
BruxellesAm s terdamBerlinStockholmHels ingforsKøbenhavnLondonOs loWien
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
(* ) Zonesystemerne har irregulære former. Denne afstand er kun gældende for en enkeltrute. Se afsnit 5.2.3 for beregning af km-pris.
Afstanden for den længste rejse man kan foretage med et klippekort (køb afflere rejser samtidig) er omtrent den samme for København, Oslo og Wien(65km). Og dog er det meget billigere, at rejse med et klippekort i Købehavn tildet højeste antal zoner end i Oslo og Wien, men også billigere end i Londonhvor zonesystemet oven i købet har en mindre udstrækning. I Wien gives derikke rabat ved køb af flere rejser så det er forholdsvis dyrt.Tager man højde for zonesystemernes størrelser i de enkelte byer, er det kunStockholm som afgjort er billigere end København, og Helsingfors måsiges at være dyrere.Periodekort, laveste zoneantalGe nne m s nit=DKK458
1
Hels ingforsAm s terdamKøbenhavnBruxellesWienBerlinStockholmOs loLondon
Laveste zoneantal
0
200
400
600
800
1000
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
36
Den billigste rejse man kan foretage med et periodekort er billigere iKøbenhavn end i alle andre byer undtaget Helsingfors og Amsterdam. Prisen iKøbenhavn ligger 30 % under gennemsnittet på DKK458 for alle byerne.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
37
Periodekort, højeste zoneantal
10km (*)12km (*)Højeste zoneantal95km (*)35km (*)
1
45km (*)65km (*)65km (*)65km (*)40km (*)05001000150020002500
BruxellesAm s terdamStockholmHels ingforsBerlinKøbenhavnWienOs loLondon
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
(* ) Zonesystemerne har irregulære former. Denne afstand er kun gældende for en enkeltrute. Se afsnit 5.2.3 for beregning af km-pris.
Afstanden for den længste rejse man kan foretage med et periodekort eromtrent den samme for København, Oslo og Wien (65km). Og dog er detmeget billigere, at rejse med et periodekort i Købehavn til det højeste antalzoner end i Oslo og Wien, men også meget billigere end i London hvorzonesystemet oven i købet har en mindre udstrækning.Tager man højde for zonesystemernes størrelser i de enkelte byer, er det kunStockholm som afgjort er billigere end København.
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
38
1.13.2 Prisen for rejser på 3km, 10km, 20km og 50kmKontantbillet
Ved køb af en kontantbillet ligger prisen i København i den dyre ende, og ermarkant dyrest for rejser på 10km og 20km, hvor priserne henholdsvis ligger57 % og 63 % over gennemsnittene på DKK27 og DKK39. Det må dogbemærkes, at kontantbilletter og klippekort kun gælder i en enkelt retning iBerlin, London, Bruxelles, Oslo (uden for byzonen) og Wien, og at omstigningheller ikke er tilladt i London. Dette forbedrer billedet en anelse i København.Ge nne m s nit=DKK20Ge nne m s nit=DKK27
3k m
BruxellesWienBerlinHels ingforsAm s terdamKøbenhavnStockholmOs loLondon
10k m
BruxellesBerlinHels ingforsStockholmAm s terdamWienLondonOs loKøbenhavn
0
5
10
15
20
25
30
35
40
0
10
20
30
40
50
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
Ge nne m s nit=DKK39
Ge nne m s nit=DKK75
20k m
BerlinBruxellesHels ingforsLondonStockholmAm s terdamWienOs loKøbenhavn
50k m
BerlinStockholmBruxellesHels ingforsAm s terdamWienKøbenhavnLondonOs lo
0
10
20
30
40
50
60
70
0
20
40
60
80
100
120
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
39
Køb af flere rejser
I denne kategori er det forholdsvis billigt at rejse i København, på nær vedafstande på 10km hvor prisen ligger 15% over gennemsnittet på DKK19.På denne afstand er det dog stadig billigere i København end i Oslo,London og Wien.Ge nne m s nit=DKK14Ge nne m s nit=DKK19
3k m
Am s terdamBruxellesHels ingforsKøbenhavnLondonBerlinWienStockholmOs lo
10k m
BruxellesAm s terdamHels ingforsBerlinStockholmKøbenhavnLondonWienOs lo
0
5
10
15
20
25
0
5
10
15
20
25
30
35
40
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
Ge nne m s nit=DKK31
Ge nne m s nit=DKK63
20k m
Am s terdamBerlinStockholmHels ingforsBruxellesKøbenhavnLondonWienOs lo
50k m
BerlinStockholmKøbenhavnAm s terdamBruxellesHels ingforsWienLondonOs lo
0
10
20
30
40
50
60
0
20
40
60
80
100
120
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
40
Periodekort
Det er forholdsvis billigt at rejse med et periodekort i København, specielt påde korteste og de længste rejser hvor priserne ligger henholdsvis 30 % og 18 %under gennemsnittene på DKK458 og DKK1441.Ge nne m s nit=DKK458Ge nne m s nit=DKK597
3k m
Hels ingforsAm s terdamKøbenhavnBruxellesWienBerlinStockholmOs loLondon
10k m
Hels ingforsBruxellesAm s terdamBerlinStockholmKøbenhavnWienOs loLondon
0
200
400
600
800
1000
0
200
400
600
800
1000
1200
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
Ge nne m s nit=DKK863
Ge nne m s nit=DKK1441
20k m
StockholmHels ingforsBruxellesBerlinKøbenhavnWienAm s terdamOs loLondon
50k m
StockholmBerlinBruxellesKøbenhavnWienHels ingforsAm s terdamOs loLondon
0
200
400
600
800
1000
1200
1400
1600
0
500
1000
1500
2000
2500
3000
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
41
1.13.3 Km-priserNedenstående figurer sammenfatter de gennemsnitlige km-priser for deforskellige billettyper i hver enkelt by. Gennemsnittene er beregnet ud frapriserne på rejselængderne 3km, 10km, 20km, og 50km. Vi kan konkluderefølgende i forhold til gennemsnittet i Nordvesteuropa:• Kontantbillet: København er 26 % dyrere• Køb af flere rejser samtidig (klippekort): København er 5 % billigere• Periodekort (30 dage): København er 19 % billigereGe nne m s nit=3,22 DKK/k mBruxellesBerlinKontantbilletHelsingforsWienAmsterdamStockholmKøbenhavnOsloLondon012345
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
Ge nne m s nit=2,31 DKK/k mAmsterdamKøb af flere rejser samtidigBruxellesBerlinHelsingforsKøbenhavnStockholmLondonWienOslo0,001,002,003,004,005,00
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
.
Analyse af Prisen på Kollektiv Transport i Europæiske Byer
42
Ge nne m s nit=71,06 DKK/k mHelsingforsPeriodekort (30 dage)BruxellesKøbenhavnAmsterdamStockholmWienBerlinOsloLondon0306090120150
DKK (lok al k øbe k raft e fte r s k at)
.