Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
821227_0001.png
821227_0002.png
821227_0003.png
821227_0004.png
Thyge Lauritsen, Avedøregårdsvej 10, 2650 Hvidovre.Til Folketingets Trafikudvalg.
Dato: 26.03.2010.
Bemærkninger til Trafikstyrelsens”Notat med Trafikstyrelsens bemærkninger til rapporten”Bedre bane - bedre løsninger”af 11.03.2010, (Trafikudvalget 2009-10, L 134 Svar på Spørgsmål4).
Bemærkningerne knytter sig specielt til pkt. 6 på side 6.Fejl, udeladelser og udokumenterede påstande i Trafikstyrelsens notat.Jernbanens linieføring ved ”Smallere motorvej gennem Hvidovre”. Avedøre Havnevej ses tilvenstre og Hvidovrevej er midt i billedet. Yderst til højre ses krydset Folehaven/VigerslevAllé:
Samme foto, men i lidt større målestoksforhold.:
Nettolængden af den ”Smallere motorvej” er ca. 650 m .Som det ses, er det ikke nødvendigt med indgreb i motorvejsrampen fra øst til Avedøre Havnevej.Linieføringen her ligger i det grønne område lige nord for motorvejen, på nøjagtig samme sted somi ”Den projekterede løsning”. (Foto kopieret fra ovennævnte svenske rapport.)Derfor er detfejlagtigt,når Trafikstyrelsen skriver, at løsningen ”Smallere motorvej” medfører”Indgrebi motorvejsrampen fra øst til Avedøre Havnevej”.
Trafikstyrelsenundladerat skrive, at motorvejen,østgående,helt ude fra Avedøre Havnevej, har étubenyttetmotorvejsspor, som kan give areal til mindst ét jernbanespor.Trafikstyrelsenundladerogså at skrive, at motorvejen faktisk ophører ca. 900 m før Folehaven, ogat der herefter er hastighedsbegrænsning på 70-60 km/t.Trafikstyrelsenundladerligeledes at skrive, at motorvejenvestgåendekun får trafik fra tokørebaner. Det erentenfra Folehavenellerfra Vigerslev Allé, menikke samtidigt,idet der erlysregulering ved krydset Folehaven/Vigerslev Allé.
Derudover er der hastighedsbegrænsning på 60 km/t på begge disse veje, så en tosporet, vestgåendemotorvej de første ca. 1000 m, med en hastighedsbegrænsning på fx 90 km/t, vil uden vanskelighedkunne aftage den vestgående trafik.Derfor vil det ikke være nødvendigt med et permanent,elektronisk trafikledelsessystem.Det er førstefterAvedøre Havnevej, at der sker yderligere tilførsel af trafik til motorvejen, men daermotorvejen vestgående blevet 3-sporet, nemlig fra Ulstrupvej, ca. 800 m østligere.Enorme anlægsarbejder i Hvidovre kan undgåsDet er en udokumenteret påstand, når Trafikstyrelsen skriver at”Merprisen for en smalleremotorvej i Hvidovre er ca. 40 mio. kr.”.Trafikstyrelsen nævner kun, at ”inddragelseaf 3 endelejligheder i hver af tre boligblokke iThorvalds Minde bliver herved ikke nødvendig”.Trafikstyrelsen undlader at nævne, hvad man i øvrigt kan spare ved ”Smallere motorvej”. Men detkan man se på Trafikstyrelsens hjemmeside, Miljøredegørelse, hæfte 3, side 53, sept. 2009, hvor derbl.a. står (lettere redigeret):”Påvirkningaf omgivelserne – mens banen bygges.Nybygningsløsningen medfører et omfattende anlægsarbejde. Det påvirker omgivelserne, når dennye bane skal bygges. Under projekteringsarbejdet planlægges derfor en række initiativer for atmindske generne og for at skåne omgivelsernemest muligt:Vigerslev Allé, (Thorvalds Minde)Vigerslev Allé lægges om mellem nr. 376 og Hvidovrevej.Mellem Hvidovregade og Hvidovrevej lukkes vejen i forbindelse med etablering af(jernbane)tunnel.I anlægsfasen på ca.12 månederetableres omkørsel ad Hvidovrevej og Toft Sørensens Vænge.Der vil være arbejdskørsel på Vigerslev Allé og Hvidovrevej i forbindelse med etablering af(jernbane)tunnel. Når tunnelen er anlagt, lægges Vigerslev Allé tilbage oven på tunnelen.(Gavllejlighederne i fire treetagers ejendomme i Thorvalds Minde nedrives og nye gavle opføreslængere mod nord.)Hvidovrevej og Toft Sørensens VængeVed Hvidovrevej og Toft Sørensens Vænge skal der omlægges større kloakledninger.Toft Sørensens Vænge indskrænkes til én vognbane med lysregulering. På Hvidovrevej kan trafik ibegge retninger opretholdes.HvidovregadeHvidovregade skal hæves og tilpasses Vigerslev Allé. I anlægsperioden på6-9 månederlukkes forudkørsel til Vigerslev Allé, og der etableres omkørsel ad Næsborgvej. Den eksisterende gangtunnellukkes, og der etableres en ny stibro over banen og motorvejen. Den nye gangbro etableres før(gang)tunnelen lukkes, så forbindelsen over Holbækmotorvejen for de lette trafikanter kanopretholdes i hele anlægsperioden.FjernvarmeledningerVedToft Sørensens Vænge, Dalumvej, Hvidovrevej, Klovborgvej og Ulstrupvejskal der skeomlægning af fjernvarmeledninger. Det vil i perioder være nødvendigt at afspærre mindre
strækninger helt. Der etableres omkørsler ad sidevejene og fodgængeradgang til de enkelteejendomme. Der etableres (jernbane)tunnel under Hvidovrevej for jernbanen. Tunnelen bygges i tohalvdele, og Hvidovrevej indsnævres til ét kørespor i hver retning i anlægsperioden på18-21måneder.Der etableres midlertidig cykel- og gangsti i hver side af vejen.
AllingvejAllingvej lukkes for gennemkørende trafik i anlægsperioden på ca.12 måneder.Der etableresomkørsel ad Holbækmotorvejen-Folehaven eller ad Kløverprisvej.Der sikres adgang til de boliger, der ligger langs Allingvej.Stien over Allingvej og Holbækmotorvejen lukkes i10-12 månederi anlægsperioden, og gåendehenvises til Hvidovrevej.”Når man således ser på, hvilke store anlægsarbejder, man undgår ved at lave ”Smallere motorvej”,og samtidig ser, at der faktisk ikke er nogen trafikale gener ved denne(permanente) løsning, såvirker Trafikstyrelsens påstand om, at løsningen er 40 mio kr. dyrere end ”Den projekteredeløsning” utroværdig.Den væsentligste udgift er udskiftning af Hvidovrevejsbroen, og det kan umuligt overstigeovennævnte besparelser med 40 mio. kr.
Smallere motorvej i HvidovreNedenstående løsning ”Smallere Motorvej” med 2 + 2 kørespor stammer fra ”Trafikstyrelsen,miljøredegørelse 5, sept.2008”. Løsningen er altså fra Trafikstyrelsen, selv om Trafikstyrelsenfejlagtigt skriver, at ”Trafikstyrelsensløsningsmulighed var 2+3 kørespor.”
Snit af løsningsmuligheden Smallere motorvej i Hvidovre. Tunnelen under Vigerslev Allé er iforhold til grundløsningen flyttet ud i motorvejsarealet, og derved kan endelejlighederne iAndelsboligforeningen Thorvalds Minde friholdes.
Trafikstyrelsen skriver også:”På en 250 m lang strækning, der således dækker de seks boligblokke op mod Hvidovrevej,etableres under skinnerne en vibrationsdæmpende fjederkonstruktion. Herved minimeresvibrationerne fra driften af banen i væsentlig grad, og niveauet umiddelbart uden for tunnelens
ydervæg vil være under den vejledende grænseværdi.”Man må antage, at den vibrationsabsorberende fjederkonstruktion under sporene i tunnelen.kan reduceres, hvis banen rykkes ca. 15 m længere væk fra boligblokkene.
Samlet set virker det som om, at det erVejdirektoratet,der modsætter sig, at der laves et projekt,hvor man gør en helhedsbetragtning, således at det er desamlede samfundsinteresser,der tilgodesesog ikke kun motorvejen, der skal fredes.Med venlig hilsenThyge Lauritsen.