Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 176
Offentligt
786577_0001.png
786577_0002.png
786577_0003.png
786577_0004.png
786577_0005.png
786577_0006.png
NOTAT_______________________________________________________________________København-Ringsted-projektet gennem Hvidovre.Dato: 17.01.2010Løsningsmuligheden ”Smallere motorvej i Hvidovre”.Fra: Thyge LauritsenTil: Folketingets Trafikudvalg og trafikordførere og til Hvidovre kommunes kommunalbestyrelse__IndledningFormålet med nærværende notat er at gøre opmærksom på løsningen ”Smallere motorvej i Hvidovre”(fig.1), således at loven om jernbanen gennem Hvidovre ikke vedtages uden at politikerne har haftlejlighed til at se og vurdere denne løsning i forhold til ”Grundløsningen” (fig.2), somTrafikstyrelsen foreslår.
(Fig.1)Snit af løsningsmulighedenSmallere motorvej i Hvidovre.Tunnelen under Vigerslev Allé er iforhold til grundløsningen flyttet ud i motorvejsarealet, og derved kan endelejlighederne i A/BThorvalds Minde friholdes.
(Fig.2)Snit gennemGrundløsningen.Den sekssporede Holbækmotorvej ligger uberørt, medens tunnelenunder Vigerslev Allé går helt ind under de 3-etagers ejendomme i A/B Thorvalds Minde, hvorgavllejlighederne må nedrives.KonklusionDet må kræves, at løsningsmulighedenSmallere motorvej i Hvidovre(frem til 250m vest forHvidovrevej) opstilles som alternativ tilGrundløsningen,således at der kan foretages en reelsammenligning mellem de to forslag - og derefter et politisk valg.Jernbaneprojektet er et meget voldsomt indgreb i Hvidovres centrale del.Derfor kan Transportstyrelsens projektledelse ikke bare af ”tids- og ressourcemæssige grunde”udelukkeSmallere motorvej i Hvidovre.1
Folehavens og Holbækmotorvejens historieFolehaven blev for snart mange år siden indskrænket fra tre til to kørebaner i hver retning efter atAmagermotorvejen blev taget i brug i 1987.Efterfølgende blev Holbækmotorvejen, som oprindeligt var bygget med tre kørebaner i hver retning,indsnævret til kun to indadgående spor og en længere venstresvingsbane ved Vigerslevvej.Indsnævringen begynder helt ude ved broen over Brøndbyøstervej, hvor den højre kørebane ledes oppå Avedøre Havnevej. Øst for Havnevej benyttes en del af det nedlagte spor til en længeretilkørselsbane, medens resten ligger ubenyttet hen ved siden af det oprindelige nødspor i sydsiden.
Fig.3Motorvejen, set mod øst. Det er Hvidovrevej, der på broen føres hen over motorvejen. Øverst tilvenstre ses Allingvej og i forlængelse heraf skimtes Vigerslev Allé. Til højre ligger den ubenyttedekørebane ved siden af det oprindelige nødspor. De treetagers huse i baggrunden er ThorvaldsMinde.Motorvejen har stadig tre vestgående spor fra Folehaven, men der er strengt taget kun brug for to, daFolehaven henholdsvis Vigerslevvej kun leverer trafik fra to spor, - en trafik, som reguleres aflyssignalet dér.Der er altså to vejbaner på motorvejen, som kan konverteres til jernbanespor som vist på fig.1.
Trafikstyrelsens argumenter for en ny jernbaneTrafikstyrelsen generelle argumenter for en ny jernbane er bl.a.:- at der”sker en overflytning fra bil til tog og således opnås bedre fremkommelighed især på tætbefærdede veje.”(3).2
-at ”København-Ringstedprojektet vil have en positiv effekt på biltrafikken, fordi der overflyttesrejser fra vej til bane. Konsekvenserne af et baneprojekt er således også en forbedring af trafikkenpå vejnettet og i særdeleshed på motorvejene.” (notat s. 45)- at ”En udvidelse af kapaciteten på banestrækningen mellem København og Ringsted vil påvirkevejtrafikken, idet nogle rejsende vil vælge toget frem for bilen.”(2)- at det i” forbindelse med ”En grøn transportpolitik” er besluttet at indføre kørselsafgifter ivejtrafikken.” (6 ).Vejdirektoratets argumenter for at bevare den sekssporede HolbækmotorvejVejdirektoratet finder løsningenSmallere motorvej i Hvidovre ”uacceptabel,idet den begrænsermotorvejens kapacitet og udvidelsesmuligheder” (1) og ”Smallere motorvej i Hvidovre eruhensigtsmæssig, fordi kapaciteten på vejstrækningen nedsættes samtidig med, at det bliver umuligtat udvide motorvejen på et senere tidspunkt.” (2).Og Vejdirektoratet skriver i sit høringssvar om løsningsmuligheden ”Smallere motorvej i Hvidovre”:”Denneløsning er klart uhensigtsmæssig i forhold til grundløsningen, idet kapacitetennedsættes på vejstrækningen, og en fremtidig udvidelse umuliggøres. Vejdirektoratet vil derfor pegepå grundløsningen som den bedste løsning.”(3).Hvad man bl.a. undgår ved ”Smallere motorvej”Manundgårat grave en ca 500 m lang tunnel under Vigerslev Allé, krydsende Hvidovrevej ogvidere under Allingvej frem til Ulstrupvej.Manundgårat hæve Vigerslev Allé - op til 1,5 m - og lægge vejen oven på tunnelen.Manundgårat ekspropriere gavllejligheder i fire blokke i boligforeningen Thorvalds Minde.Manundgårat genere beboere i den nærliggende bebyggelse ved en forøgelse af det lokalevejstøjniveau fra den hævede Vigerslev Allé.Manundgårde meget komplicerede ledningsomlægninger i området omkring Hvidovrevej. Detdrejer sig om ledninger af alle slags som fx kloak, gas, vand, el, telefon og fjernvarme. Og det erbetydelige omlægninger, der bevirker at nogle ledninger må føres mod nord ad Hvidovregade, modvest ad veje parallelle med Allingvej og siden igen mod syd ad Klardam og/eller Ejstrupvej.Manundgårat flytte Vejdirektoratets pumpestation, som ligger i forbindelse medHvidovrevej-broen.Manundgåret gigantisk byggerod med meget betydelige gener for borgerne ved afspærringer ogtrafikomlægninger omkring Vigerslev Allé/Hvidovrevej/Allingvej gennem hele byggeperioden, somvil vare 1 - 2 år.Trafikstyrelsen accepterer VejdirektoratetTrafikstyrelsen er noget selvmodsigende i forhold til argumenterne for en ny jernbane. MenStyrelsen accepterer Vejdirektoratets krav og kommer bl.a. med flg. kommentarer:”Efter høringsperioden har Trafikstyrelsen arbejdet videre med at optimere tilvalgsmuligheden”Smallere motorvej i Hvidovre” bl.a. med hensyn til motorvejsindskrænkning, tunnellængde,vejændring, omlægning af store ledninger mv. for eventuelt at kunne imødekomme lokale ønsker omat eliminere arealkonflikterne med ekspropriationer og omfattende ledningsomlægninger i områdetog dermed mange gener i anlægningsperioden. Omkostninger og fysiske indgreb er samlet setimidlertid større end i grundløsningen, og Trafikstyrelsen arbejder nu kun videre medgrundløsningen med anlæg af en tunnel under Vigerslev Allé” (krydsende under Hvidovrevej ogvidere under Allingvej frem til Ulstrupvej)(4).Det er et meget knudret (og udokumenteret) svar, men det kan vel nærmest oversættes til forståeligtdansk som:Jo, vi har set på, hvad ”Smallere motorvej” går ud på, men vi vil nu påstå, at grundløsningen erbilligere og arbejder derfor kun videre med denne.Men sandheden er snarere, at Trafikstyrelsen har afvist at undersøge løsningen om den ”Smalleremotorvej i Hvidovre”. Styrelsen påstår, at den hverken har tid eller råd til det.Trafikstyrelsen skriver nemlig, at ”Tidligt i processen traf projektledelsen aftids- ogressourcemæssige grundebeslutning om kun at fortsætte projekteringsarbejdet med den projekterede3
løsning.”(5), på trods af at Trafikstyrelsen tidligere har skrevet at”det er ikke trafikstyrelsen dertager stilling til valg af løsning. Beslutningen træffes af Folketinget.”(6). Men derom senere.I udkastet til anlægslov har man slet ikke nævnt løsningen”Smallere motorvej”på trods af at bådeHvidovre kommune og mange hvidovreborgere har ønsket, at denne løsning skal indgå som etalternativ til”Grundløsningen”,jf. ovenfor.Grundløsningen - Trafikstyrelsens beskrivelse:Jernbanens linieføring skal føresudenom motorvejen og dens reserverede udvidelsesarealer. Derforskal der i de næste 3-4 år udføres enorme anlægsarbejder i Hvidovres områdernordfor motorvejen.Hvor meget der skal udføres fremgår af Trafikstyrelsens hjemmeside, hvorfra det følgende er tagetog lettere redigeret:”Påvirkningaf omgivelserne – mens banen bygges.Nybygningsløsningen medfører et omfattende anlægsarbejde. Det påvirker omgivelserne, når dennye bane skal bygges. Under projekteringsarbejdet planlægges derfor en række initiativer for atmindske generne og for at skåne omgivelsernemest muligt:Vigerslev Allé, (Thorvalds Minde)Vigerslev Allé lægges om mellem nr. 376 og Hvidovrevej.Mellem Hvidovregade og Hvidovrevej lukkes vejen i forbindelse med etablering af (jernbane)tunnel.I anlægsfasen på ca.12 månederetableres omkørsel ad Hvidovrevej og Toft Sørensens Vænge.Der vil være arbejdskørsel på Vigerslev Allé og Hvidovrevej i forbindelse med etablering af(jernbane)tunnel. Når tunnelen er anlagt, lægges Vigerslev Allé tilbage oven på tunnelen.(Gavllejlighederne i fire treetagers ejendomme i Thorvalds Minde nedrives og nye gavle opføreslængere mod nord.)Hvidovrevej og Toft Sørensens VængeVed Hvidovrevej og Toft Sørensens Vænge skal der omlægges større kloakledninger.Toft Sørensens Vænge indskrænkes til én vognbane med lysregulering. På Hvidovrevej kan trafik ibegge retninger opretholdes.HvidovregadeHvidovregade skal hæves og tilpasses Vigerslev Allé. I anlægsperioden på6-9 månederlukkes forudkørsel til Vigerslev Allé, og der etableres omkørsel ad Næsborgvej. Den eksisterende gangtunnellukkes, og der etableres en ny stibro over banen og motorvejen. Den nye gangbro etableres før(gang)tunnelen lukkes, så forbindelsen over Holbækmotorvejen for de lette trafikanter kanopretholdes i hele anlægsperioden.FjernvarmeledningerVedToft Sørensens Vænge, Dalumvej, Hvidovrevej, Klovborgvej og Ulstrupvejskal der skeomlægning af fjernvarmeledninger. Det vil i perioder være nødvendigt at afspærre mindrestrækninger helt. Der etableres omkørsler ad sidevejene og fodgængeradgang til de enkelteejendomme. Der etableres (jernbane)tunnel under Hvidovrevej for jernbanen. Tunnelen bygges i tohalvdele, og Hvidovrevej indsnævres til ét kørespor i hver retning i anlægsperioden på18-21måneder.Der etableres midlertidig cykel- og gangsti i hver side af vejen.AllingvejAllingvej lukkes for gennemkørende trafik i anlægsperioden på ca.12 måneder.Der etableresomkørsel ad Holbækmotorvejen-Folehaven eller ad Kløverprisvej.Der sikres adgang til de boliger, der ligger langs Allingvej.Stien over Allingvej og Holbækmotorvejen lukkes i10-12 månederi anlægsperioden, og gåendehenvises til Hvidovrevej.Avedøre Havnevej4
Jernbanen føres under Avedøre Havnevej. Broen etableres i to etaper, så trafikken på AvedøreHavnevej kan opretholdes i hele anlægsperioden på16-18 måneder.Det sker ved at inddragemidterrabatten og reducere kørebanebredden. Der lukkes for adgang til Allingvej i anlægsperiodenmed omkørsel ad Holbækmotorvejen. Der anlægges midlertidige stier for lette trafikanter påbegge sider af vejen.BrøndbyøstervejBrøndbyøstervej hæves, den eksisterende motorvejsbro fjernes, og Brøndbyøstervej føresoverjernbanen og motorvejen på enny bro.Brøndbyøstervej lukkes i anlægsperioden på ca.24 måneder,og der etableres omkørsel ad Kettevej og Avedøre Havnevej.Brøndbyøstervej indsnævres, og der vil forekomme en del arbejdstrafik.”(1).Konsekvensberegninger - og arealreservationer til Hvidovre HospitalDer bør laves kalkulationer og konsekvensberegninger, som belyser forholdene ved ensekssporetmotorvej og jernbanen under Vigerslevvej/Allingvejcontraen firsporet motorvej med en overdækketjernbane på henh. langs med motorvejsarealets nordside.Ca. 250m vest for Hvidovrevej (vedAllingvejs-støttemurens vestende kort før Ulstrupvej) kan jernbanetunnelen gradvis trækkes ind i detgrønne område mellem motorvej og Allingvej.Derved kan motorvejen beholde tre vestgående sporfra omtrent samme sted, som hvor motorvejen i dag ophører i østgående retning (se foto på side 2)dvs. i princippet som vist på Trafikstyrelsens skitse øverst på side 1, som viser forholdene omkringVigerslev Allé og Hvidovrevej.Med andre ord:Kalkulationer og konsekvensberegninger for ”Grundløsningen”contra”Smalleremotorvej” – men dog kun smallere til ca 250 m vest for Hvidovrevej.Først når sådanne beregninger foreligger, kan man tage en kvalificeret beslutning om jernbanensendelige linjeføring gennem Hvidovre.Og man skal huske, at en overdækket jernbane kan indgå som en del af en senere overdækning af denfire- henh. sekssporede motorvej. Det åbner så mulighed for at fjerne støjvolden ved HvidovreHospital, som derved får forøget sit grundareal med 15.000-20.000 m2til fremtidige udvidelser.Desuden muligheder for meget store, grønne områder for Hvidovres befolkning oven på denoverdækkede jernbane.Dette er blot nogle af de elementer, der bør tages med i betragtning, når der skal tages endeligpolitisk beslutning om milliardinvesteringer gennem Hvidovre.Det er i øvrigt meget betænkeligt, at Trafikstyrelsen i realiteten har godkendt arealreservationer til ensekssporet motorvej til Folehaven og videre mod øst - uden at befolkning/politikere er orienteret omdet, og uden at man har klarlagt konsekvenserne af en sådan beslutning.Er det mon i overensstemmelse med fremtidens trafikpolitik?Politikernes afgørelseHelt generelt kan man spørge, om Trafikstyrelse og Vejdirektorat virkelig tror, der kan proppes flerebiler ind i København? når det samtidig forventes, at politikerne inden længe vil indføretrængselsafgifter i Hovedstaden.Som enhver kan se, er Københavns gader i forvejen helt fyldt med biler, så der er ingen grund til atreservere yderlige areal til motorvejsudvidelser gennem Hvidovre på bekostning af en optimaljernbanelinieføring og arealreservationer til Hvidovre hospital.Hovedstaden har nået mætningspunktet hvad angår biltrafik. En øgning af trafikken må ske via denkollektive trafik, hvilket også er et af argumenterne for at bygge ”Ringstedbanen”.Det må nu være op til politikerne på Christiansborg at afgøre, hvorvidt Vejdirektoratet skal kunnedisponere over disse vigtige arealer på motorvejen gennem Hvidovre, eller om de skal bruges tiljernbaneprojektet.Thyge Lauritsen.Avedøregårdsvej10, 2650 Hvidovre5
Kilder:(1) - Trafikstyrelsen, Miljøredegørelse 5, september 2008, side 13.(2) - Trafikstyrelsen, Høringsnotat, april 2009, side 77, Vejdirektoratets høringssvar (210M)(3) - Trafikstyrelsen, Miljøredegørelse 1, september 2008, side 80, sidste afsnit.(4) - Trafikstyrelsen, Høringsnotat, april 2009, side 77, sidste afsnit.(5) - Trafikstyrelsens hjemmeside, Støj, Nybygningsløsningen, Fase 3, 10.august 2009(6) - Trafikstyrelsen, Høringsnotat, april 2009, side 45Se også indlæg i Hvidovre Avis den 7. og 12.januar 2010.(Kildehenvisningerne skal korrekturlæses)
6