Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 172
Offentligt
784771_0001.png
784771_0002.png
784771_0003.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTET
Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transportministerietsområde under det spanske EU-formandskab i første halvår af 2010
DatoDok.idJ. nr.
11. januar 2010121-37
Internationalt KontorJesper KronborgTelefon 33 92 78 66[email protected]
Der er planlagt to rådsmøder på transportområdet i EU i første halvdel af 2010,henholdsvis den 11.-12. marts i Bruxelles og den 24. juni i Luxembourg.Der vil dertil blive afholdt et uformelt rådsmøde den 12. februar 2010 i La Co-ruña, hvor emnet vil være handlingsplanen for bytrafik (urban mobility).Den spanske regering har meddelt, at den vil bruge formandskabet til at priori-tere arbejdet med bæredygtighed, innovation og sikkerhed. På transportområ-det betyder det, at man vil bruge kræfter på blandt andet handlingsplanen forbytrafik, udvidelsen af transportnetværk, øget konkurrenceevne, Galileo, luft-fartssikkerhed og trafiksikkerhed.LandtransportRevision af den 1. jernbanepakke
Det er det spanske formandskabs forhåbning, at Kommissionen vil fremsætteforslag om revision af første jernbanepakke i løbet af det spanske formandskab.Dog har Kommissionen tilkendegivet, at sagen meget sandsynligt først reelt vilkunne behandles i efteråret 2010 og dermed under belgisk formandskab.Handlingsplan for trafiksikkerhed på vejene
I april ventes Kommissionen at fremsætte en meddelelse om handlingsplan fortrafiksikkerhed på vejene for perioden 2011-2020. Det er det spanske formand-skabs plan at vedtage Rådskonklusioner om handlingsplanen i juni 2010.LuftfartDirektiv om luftfartssikkerhed
Forslaget har til formål at fastlægge fælles principper for opkrævning af sikker-hedsafgifter i Unionens lufthavne. Forslaget opstiller en række grundprincip-per, som lufthavnsoperatører skal overholde, når de fastsætter sikkerhedsafgif-ter. Det gælder bl.a. ikke-diskriminering af passagerer og luftfartsselskaber iopkrævning af sikkerhedsafgifter, regler om samråd og klageadgang mellemlufthavnsdriftsorganet og luftfartsselskaberne og regler om åbenhed.
Det spanske formandskab arbejder mod politisk enighed om forslaget på Råds-mødet den 11.-12. marts 2010.Revision af reglerne for efterforskning af flyulykker
Side 2/3
Forslaget har til hensigt at ajourføre og modernisere de væsentligste bestem-melser i direktiv om fastlæggelse af de grundlæggende principper for undersø-gelse af flyvehavarier og flyvehændelser inden for civil luftfart. Et af formålenemed forslaget er at fremme det frivillige samarbejde yderligere mellem med-lemslandenes havarikommissioner ved at udvikle et såkaldt europæisk netværkaf havarikommissioner samt at oprette nogle centrale funktioner til at under-støtte dette.Det spanske formandskab venter at gennemføre en politisk drøftelse på råds-mødet i marts og arbejder mod politisk enighed om forslaget på rådsmødet den24. juni 2010.Eksterne relationer
I 2005 vedtog Rådet en plan for fremtidens luftfartsaftaler, der traditionelt harværet bygget op om bilaterale aftaler. Målet med de nye aftaler er at sikre fairkonkurrence, at reformere den internationale civile luftfart og i det hele tagetskabe en mere moderne struktur. Det er Kommissionen, der forhandler afta-lerne på vegne af Unionen, og Rådet vedtager løbende Kommissionens mandatfor at forhandle med de enkelte lande.Det spanske formandskab vil gennemføre en politisk drøftelse om anden del afluftfartsaftalen mellem EU og USA på rådsmødet i marts. Formandskabet vildesuden arbejde for vedtagelse af en luftfartsaftale mellem EU og Brasiliensamt arbejde for vedtagelse af en sikkerhedsaftale mellem EU og Brasilien påRådsmødet i juni.Tværgående emnerTransportaftale med Vestbalkan
Kommissionen fremlagde i 2008 en anbefaling til Rådet om at give Kommissi-onen mandat til at påbegynde forhandlinger med en række lande på Vestbalkan(Albanien, Bosnien & Herzegovina, Kroatien, den tidligere jugoslaviske repu-blik Makedonien, Montenegro, Serbien samt Kosovo) om indgåelse af en trak-tat mellem EU og de pågældende lande om et transportfællesskab.Traktaten skal omhandle aftaler om infrastrukturudvikling, markedsåbning,teknisk interoperabilitet, sikkerhed, miljø og sociale bestemmelser. Forhand-lingerne er tæt på sin afslutning og det spanske formandskab arbejder mod en
vedtagelse om en undertegnelse af traktaten på rådsmødet d. 11.-12. marts2010.Revision af TEN-T retningslinierne
Side 3/3
Kommissionen ønsker at lave en gennemgribende ændring af TEN-T-politikken, som den mener i fremtiden også bør bidrage til opfyldelse af Unio-nens klimaændringsmål. Derfor offentliggjorde Kommissionen i februar 2009en grønbog, hvor en række muligheder for den fremtidige udvikling af TEN-Tpolitikken blev drøftet. Der blev vedtaget et sæt rådskonklusioner om grønbo-gen på transportrådsmødet i juni 2009.Det spanske formandskab agter at præsentere en meddelelse, der skal fungeresom en forløber for en konkret retsakt til ændring af TEN-T retningslinjerne.Det spanske formandskab arbejder mod politisk enighed om forslaget på råds-mødet i marts.Galileo
Galileo-programmet er et fælles europæisk satellitnavigationssystem, der erunder udvikling og skal indeholde 30 satellitter og en række jordstationer. Detventes, at Kommissionen midt i den spanske formandskabsperiode fremlæggeren pakke med forslag vedrørende Galileo. Herunder såvel en mid-term reviewsamt en handlingsplan.Det spanske formandskab forventer at gennemføre en politisk drøftelse afhandlingsplanen på Rådsmødet i juni.Urban mobility
Handlingsplanen indeholder en række forslag til indsatsområder i bytrafikken,fordelt over seks temaer, såsom miljøvenlig bytransport, fokus på borgerne ogoptimering af bytrafikken.Arbejdet med meddelelsen fra Kommissionen vedrørende en handlingsplan forbytrafik forventes prioriteret af formandskabet. Emnet er en væsentlig del afformandskabets overordnede ønske om at fremme og prioritere bæredygtighed.Det spanske formandskab vil arbejde for at vedtage rådskonklusioner om hand-lingsplanen på rådsmødet i juni.