Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 167
Offentligt
783041_0001.png
783041_0002.png
783041_0003.png
783041_0004.png
783041_0005.png
783041_0006.png
783041_0007.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:[email protected].www.shore.dkHr. TransportministerLars BarfoedFrederiksholms Kanal 27 f1220 København K.Skagen d. 11. januar 2010.
Our ref. Pj/cp.Vedr. Klage over sagsbehandlingen af vor ansøgning af 26. juni 2009 vedr. SkodbjergeVi skal hermed klage over sagsbehandlingen af vor ansøgning af 26. juni 2009 vedr. udvidelse afvort anlæg ved Skodbjerge, idet Kystdirektoratet nu har forhalet sagsbehandlingen med mere end ethalvt år.Der er nu enighed om at der ikke er sandfodret i området efter at anlægget er overgået til permanentdrift d. 8. december 2008.KDI siger imidlertid via ministeren, at det er på grund af at KDI ikke har planlagt sandfodringer iområdet i perioden med SIC systemet.”Det er korrekt, at der ikke er sandfodret på strækningen i førnævnte periode, men det betyder ikke, atstaten derved har sparet 41,4 mio. kr. Kystbeskyttelse med sandfodring på den jyske vestkystforetages i intervaller af ca. 5 år, som aftalt i Fællesaftalen med vestkystkommunerne.Forsøget medSIC-systemet er foregået i en periode, hvor der ikke er gennemført sandfodringer. Af den grund harder ikke været udgifter til sandfodring i 2008 og 2009. ”Citat slut
Det er jo direkte usandt, som det er ministeren bekendt. Jeg går ud fra at ministeren er enig i, atsagsbehandlingen i Kystdirektoratet og Transportministeriet skal være baseret på en redelig sags-behandling og faktuelle data og oplysninger.Hærværk.Det er jo en meget alvorlig sag når ministeren skriver til Trafikudvalget, at der ikke er sandfodret iSIC området i forsøgsperioden, når der verserer en sag, hvor det er dokumenteret at Kystdirektoratethar revlefodret 700 meter ind i det nordligste referenceområde.Det er efter vor opfattelse en meget alvorlig sag når Kystdirektoratet bruger ca. 34 mio. kr. på atlave hærværk på et videnskabeligt projekt.Men ikke nok med det. Den planlagte sandmængde blev mere end tredoblet fra 293.000 kubikmetertil 1.005.000 kubikmeter på en 3700 meter lang strækning, hvor 700 meter ligger i reference område1 i projektområdet.Vi kan nu dokumentere, at der heller ikke var behov for sandfodring på den 3000 meter langestrækning nord for SIC projektet, hvor KDI i samarbejde med de såkaldte eksperter forhindrede, atder blev foretaget strand og volumenberegninger, som tidligere var aftalt i projektgruppen.1
Det er som bekendt nu videnskabeligt dokumenteret, at effektiviteten af sandfodringen på den jyskevestkyst er minus 150 -170 % efter en investering på 2 milliarder over de sidste 25 år.Vi har derfor købt data af KDI, så vi kunne analysere klittilbagerykningen i kote +4 fra 1983 – 2008baseret på øst/vest koordinaterne.Resultatet er alarmerende, idet der en klittilbagerykning på 16 meter fra Hvide Sande til Thors-minde på de sidste 25 år, når vi undlader opstrømseffekten på dækmolen ind til Hvide Sande havn( 3 km).
Klittilbagerykning 1983 - 2008
Limfjorden – Lodbjerg
- 17 m
Thorsminde – Limfjorden
-3 m
Hvide Sande – Thorsminde -16 m
Hvide Sande – Nymindegab 0,6 m
Hvis klithøjden er gennemsnitlig 20 meter og vi regner til 6 meter dybdekurven er erosionen på 45km 18.72 mio. kubikmeter på 25 år, hvor der er investeret 2 milliarder i sandfodring på fællesstræk-ningen med en effektivitet på minus 150 – 170 %Der var således et enormt kystbeskyttelsesbehov mellem Hvide Sande og Thorsminde i 2004, hvoraftalen om SIC projektet blev indgået med den daværende Transportminister Flemming Hansen.Modsætningsvis var der klitfremrykning fra Hvide Sande og 5 km mod syd, som vi ser på næsteside. Dette skyldes at der ved hjælp af ugentlig bypassing ved havnen er tilført stranden 2,7 mio.kubikmeter sand i løbet af de sidste 25 år og årlige sandfodringer for 20,7 mio. kr. i gennemsnit.
2
Revlefodring i kontrolområde 1.

Historisk udvikling 1983-2008

2015105

m

0-5-10-15meter
Bypassing 5 km5,3
SIC projekt-11,37meter
Tillægsområde17,76
Vi ser her at der er en klitfremrykning på 5,3 meter på klitfoden i bypassing området, som er fraHvide Sande havn og 5 km mod syd.Bypassing er sand som pumpes op i sejlrenden ind til Hvide Sande havn og efterfølgendepumpes ned af stranden syd for Hvide Sande havn. Prisen er ca. 5,0 mio. kr. årligt og harsåledes kostet ca. 125 mio. kr. over de sidste 25 år.
3
Thorsminde Thyborøn
Sandfodring virker ikke og KDI bygger skråningsbeskyttelse i stor skala på vestkysten
Høfde Q
Skråningsbeskyttelsen af betonplader er nu styrtet sammen ved Høfde Q
4
Skråningsbeskyttelse høfde Q.
Betonen er nu knust og der er lagt norske brudsten oven på resterneog der bliver dermed klitfremrykning i opmålingerne
Vi ser her at KDI nu også lægger norske brudsten ud på stranden for at holde på sandet.
5
Thorsminde - Limfjorden
Sandfodring og høfder har heller ikke kunnet stoppe erosionen ved Ferring
Skråningsbeskyttelsen forlænges nu med yderligere 1825 meter, som vi også så ved Søndervig i2005 efter den mislykkede sandfodring i oktober 2004
6
Vi kan således konkludere at bypassing området var det sted på vestkysten hvor der var mindstbehov for sandfodring, idet der var klitfremrykning på 5,3 meter over en periode på 25 år.Det er derfor uforståeligt at KDI mere end tredoblede sandfodringen til 1,0 mio. kubikmeter 3000meter nord for og 700 meter ind i projektområdet.Der er således heller ikke behov for Sandfodring ved Skodbjerge i 2010, som ministeren oplyserover for Trafikudvalget.Kystdirektoratet har således afgivet forkerte oplysninger til Transportministeren og Trafikudvalget.Videnskabelig uredelighed.Kystteknisk chef Per Sørensen i Kystdirektoratet har nu indrømmet, at de som forfatter til detvidenskabelige fremlagte paper i september måned 2009 i Japan, kun har indsat stranddata i april ogoktober kvartaler i 2006 og 2007, hvor der ikke er foretaget søopmålinger.Når man kun indsætter stranddata i relation til faktuelle data får man en fabrikeret strandhøjde, somer ca. 67 cm højere end de faktuelle målte data, som har kostet mere end 2,0 mio. kr.Dette er naturligvis groft videnskabeligt uredeligt.Samtidig er det nu efter vor opfattelse dokumenteret at projektlederen Per Sørensen KDI har begåethærværk på et videnskabeligt projekt.Der er ikke bare tale om videnskabelig uredelighed, men tale om bagvaskelse idet Jørgen Fredsøerejste til Japan og fremlagde de forkerte data på en videnskabelig konference.Rejsen kostede 31.000 kr. og blev betalt af DTU.Jeg kan næppe forestille mig at Jørgen Fredsøe er professor på DTU ved årets udgang efter, at hanhar fremlagt videnskabelige uredelige data for Transportministeren og Trafikudvalget til stor skadefor det danske samfund.Konklusion.Vi skal hermed anmode Dem om at foranledige at der nu udstedes en tilladelse til udvidelse af SICprojektet ved Skodbjerge, idet SIC systemet er verdens mest effektive kystbeskyttelsessystem.Vi genfremsætter hermed vort tilbud på sikring af 20 km ved Søndervig, som kun koster 6,6 mio. kr.årligt, idet klittilbagerykningen har været 17 m på klitfoden over de sidste 25 år, og går ud fra at vinu bliver betalt for Skodbjergeprojektet, idet staten har sparret 41,4 mio. kr. i finansårene 2008 og2009.Samtidig bedes ministeren oplyse hvor mange km på fællesstrækningen der nu er byggetskråningsbeskyttelse på samt prisen i 2009 priser.Vi skal samtidig anmode om et møde, hvor vi kan gennemgå i detaljer, hvorledes kystteknisk chefPer Sørensen og Jørgen Fredsøe har fabrikeret de statistisk forkerte data, som skulle vise at SICsystemet ikke kunne virke på vestkysten.Ovenstående brev præsenteres for Trafikudvalget torsdag d. 14. januar 2010.Skagen d. 11. januar 2010Poul Jakobsen7