Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
783031_0001.png
783031_0002.png
783031_0003.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.4. januar 2010121-36
Referat af rådsmødet (TTE) den 17. december 2009 i Bruxelles
Internationalt KontorRasmus Silfen-JensenTelefon 33 92 34 43[email protected]
Dagsordenpunkt 3: Buspassagerers rettighederForslaget indebærer fastsættelse af rettigheder for buspassagerer, eksempelvisregler for ikke-diskriminering af og obligatorisk assistance til handicappede ogbevægelseshæmmede ved busterminaler, regler om busselskabernes forpligtel-ser i forbindelse med aflysninger og forsinkelser samt regler om klageadgang oghåndhævelse af passagerers rettigheder.Det store udestående i forhandlingerne om forslaget var spørgsmålet om for-ordningens anvendelsesområde, hvor et flertal af lande i forhandlingsforløbethar ønsket regional og lokal bustrafik undtaget fra anvendelsesområdet.Forslaget var på dagsordenen til politisk enighed og blev vedtaget. Forordnin-gens mere generelle bestemmelser kommer til at gælde for al regulær bustrans-port, men således at medlemsstaterne har mulighed for at undtage lokal og re-gional bustrafik permanent fra de øvrige bestemmelser i forordningen. ’Særligbustrafik’ som alene kan anvendes af bestemte persongrupper er ikke omfattetaf forordningen. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for at undtage an-den indenlandsk bustrafik i en periode af 5 år, som kan fornys to gange, hvisdette sker på gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.I tilfælde af ulykker sikrer forslaget, at busoperatøren skal dække passagerensumiddelbare behov, dvs. førstehjælp, mad, transport, m.m.Forslaget betyder desuden, at passagerer der udsættes for aflysning eller for-sinkelse på mere end 2 timer vil være berettiget til enten at fortsætte rejsen nårdette er muligt eller få billetprisen refunderet.Alle medlemsstater forpligtes til at udpege et uafhængigt klageorgan, som skalbehandle klager fra buspassagerer. Det er desuden klageorganets ansvar, atforordningen efterleves.Endelig kan medlemsstater undtage bustrafik fra forordningens bestemmelserom bevægelseshæmmede, hvis der gælder tilsvarende eller bedre rettigheder imedlemsstaten. Danmark kan derfor beholde særordningen med dør-til-dørbefordring af bevægelseshæmmedeDagsordenpunkt 4: Forslag til forordning om ændring af forord-ning om Galileo tilsynsorganet GSA
Forslaget blev vedtaget uden debat.Dagsordenpunkt 5: ITS direktivetFormålet med forslaget er at fremskynde og koordinere anvendelsen af ITS imedlemsstaterne inden for vejtransport. Det er forventningen, at ITS kan skabeen mere effektiv, miljøvenlig og sikker mobilitet for gods og passagerer.Rådet tog på rådsmødet formandskabets orientering af status på formandska-bets forhandlinger med Europa-Parlamentet om direktivforslaget til efterret-ning. Der var enighed i Rådet om indholdet af forslaget og det forventes, at derkan opnås en aftale med Europa-Parlamentet snarest, så forslaget kan vedtagesformelt.Forslaget vedrører specifikationer og standarder og det er op til medlemssta-terne selv at vurdere i hvilket omfang de vil implementere ITS. Der er derforikke noget krav om obligatorisk anvendelse af ITS i medlemsstaterne.Det fremgår også af forslaget, at der ikke skal foretages unødig registrering ogovervågning, eksempelvis i forbindelse med kørselsafgiftssystemer.Det fremgår desuden nu af forslaget, at udformningen af specifikationer ogstandarder i så vidt omfang som muligt skal sikre bagudkompatibilitet, såledesat de investeringer medlemslandene allerede har foretaget i ITS stadig vil væreanvendelige.Dagsordenpunkt 6: Direktivforslag om luftfartssikkerhedsafgifterFormandskabet fremlagde en fremskridtsrapport om forslaget. Der var ingenbemærkninger fra medlemslandene.Dagsordenpunkt 9: Meddelelse om en bæredygtig fremtid fortransportKommissionens meddelelse om fremtidens transport skal fremme en debat omudviklingen af den fælles transportpolitik i det kommende årti. Resultatet afdebatten vil indgå i Kommissionens overvejelser vedr. udarbejdelsen af en nyHvidbog om EU's transportpolitik frem til 2020, som efter planen vil blivefremlagt i 2010.Formandskabet havde på forhånd udsendt et udkast til vedtagelse afrådskonklusioner om meddelelsen. Et medlemsland mente ikke, at der i kon-klusionerne tages tilstrækkelig højde for bæredygtighed i transportsektoren ogvalgte derfor at blokere for vedtagelse af rådskonklusionerne. Der blev vedtagetformandskabskonklusioner om meddelelsen.Dagsordenpunkt 10: Mandat til Kommissionen til at forhandle omindgåelse af samarbejdsaftale med ICAOForhandlingsmandatet blev vedtaget.
Side 2/2
Side 3/3
Dagsordenpunkt 11: 2. etape af forhandlingerne om en luftfartsaf-tale med USAKommissionen redegjorde for status i forhandlingerne. En række lande frem-hævede, at det er vigtigt, at der i aftalen åbnes op for udenlandske investeringeri amerikanske selskaber.Eventuelt: Underskrivelse af en regeringsaftale mellem Danmarkog Sverige om etableringen af en dansk-svensk luftrumsblokI margin af rådsmødet underskrev den danske transportminister og den sven-ske infrastrukturminister en regeringsaftale om etablering af en svensk-danskluftrumsblok.Udarbejdelsen af luftrumsblokken er led i arbejdet med at skabe et fælles euro-pæisk luftrum, i henhold tilSingle European Sky IIforordningen. Det fælleseuropæiske luftrum skal medvirke til lufttrafikstyringen effektiviseres, flyveru-terne bliver kortere og de rejsende får kortere rejsetider. For luftfartsselskaber-ne vil det betyde mindre brug af brændstof, hvilket reducerer CO2 udlednin-gen.