Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
740395_0001.png
740395_0002.png
740395_0003.png
740395_0004.png
Notat til Statsrevisorerne omberetning om bilsyn efterliberaliseringen i 2005
Oktober2009

RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE

I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4

1

Vedrører:

Statsrevisorernes beretning nr. 11/2008 om bilsyn efter liberaliseringen i 2005

Transportministerens redegørelse af 28. august 2009

I.

Indledning

30. september 2009RN A606/09
1. Beretningen handler om bilsyn efter liberaliseringen i 2005.2. Folketinget vedtog i 2004 at liberalisere bilsyn. Før liberaliseringen var det udelukkendeStatens Bilinspektion, der udførte bilsyn. Liberaliseringen skete i forlængelse af en genereldebat om, at myndighedsopgaven i årene op til liberaliseringen genererede et årligt over-skud på omkring 130 mio. kr.Liberaliseringen af omsyn trådte i kraft den 1. september 2004 og liberaliseringen af synden 1. januar 2005. Statens Bilinspektion blev solgt i marts 2005 for 480 mio. kr. Dervedkunne private virksomheder efter godkendelse syne og omsyne biler, mens Færdselssty-relsen fik til opgave at føre tilsyn med disse syns- og omsynsvirksomheder. Styrelsens til-syn bliver finansieret af gebyrer på syn og omsyn.3. Forventningerne til det liberaliserede bilsynsmarked var, som det fremgik af bemærknin-gerne til lovforslaget, både, at bilsyn fortsat blev udført med høj kvalitet, at ingen kom til atbetale mere for at få synet sin bil, og at synsmulighederne blev mere fleksible, herunder atder kom flere syns- og omsynssteder.

II.

Udviklingen på bilsynsmarkedet

Prisen på bilsyn4. Statsrevisorerne konstaterede i deres bemærkninger til beretningen, at Transportministe-riet ikke aktivt fulgte op på liberaliseringen af bilsyn. Statsrevisorerne konstaterede videre,at forventningerne til pris kun delvist var indfriet. Bilejerne kunne få synet og omsynet deresbiler billigere end før liberaliseringen. I praksis betalte mere end 50 % af bilejerne dog me-re for et syn end før liberaliseringen, og bilejerne havde ikke et tilstrækkeligt overblik overpriserne på syn.5. Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at det er muligt at vælge et synssted, somer billigere eller dyrere end før liberaliseringen. Forbrugeren kan af andre årsager vælge atanvende et synssted, som er dyrere end det billigst tilgængelige. Det kan fx dreje sig omsærligt gunstige åbningstider, placering eller tillægsprodukter.Ministeren oplyser videre, at det er ministerens opfattelse, at der ikke er en særskilt offent-lig forpligtelse til prisinformation på området, hvis der i øvrigt er tilstrækkelig gennemsigtig-hed i priserne.
2
6. Jeg er enig med transportministeren i, at der ikke er en særskilt offentlig forpligtelse tilprisinformation på området, hvis der i øvrigt er tilstrækkelig gennemsigtighed i priserne.Det er min opfattelse, at der er en offentlig forpligtelse til prisinformation om bilsyn, fordiborgeren har pligt til at få synet sin bil, og fordi gennemsigtighed i priserne på bilsyn netopsløres af, at det ikke umiddelbart er muligt at lave en nem prissammenligning, og at prisenogså kan rumme fx tillægsprodukter ud over det grundlæggende bilsyn.7. Jeg finder derfor fortsat, at Færdselsstyrelsen bør overveje tiltag, der skaber større pris-gennemsigtighed.Kvaliteten af bilsyn8. Statsrevisorerne konstaterede i deres bemærkninger til beretningen, at forventningernetil fortsat høj kvalitet i bilsyn ikke kunne dokumenteres af Transportministeriet.Transportministeren oplyser, at det er væsentligt, at Færdselsstyrelsen forbedrer og præci-serer styrelsens opgørelsesmetoder for derved på en retvisende måde at dokumentere kva-liteten af bilsyn.9. Jeg finder svaret tilfredsstillende og vil følge Transportministeriets arbejde med udviklin-gen af opgørelsesmetoder.Tilgængelighed til bilsyn10. Transportministeren oplyser, at antallet af synssteder er knap tredoblet, og at der ingenventetid er for bilisterne. Det kan sammenlignes med situationen før liberaliseringen, hvorder som hovedregel var en ventetid på 5-15 dage og i Storkøbenhavn helt op til 90 dage.11. Jeg er enig med transportministeren i, at antallet af synssteder er øget markant.

III.

Usynede biler og færdselssikkerhed

12. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at der ikke fandtes sammenlignelige oplys-ninger om, i hvilket omfang biler udeblev fra syn, og anbefalede derfor, at Transportministe-riet burde overveje, om det harmonerede med, at bilsyn skulle medvirke til at sikre færdsels-sikkerheden.13. Transportministeren oplyser på baggrund af 2 udenlandske undersøgelser, at det ge-nerelt ikke er tekniske fejl ved køretøjer, som er årsag til færdselsulykker. Derfor er effek-ten af periodiske syn sammenlignet med bilisternes adfærd begrænset og usikker.14. Jeg finder ikke desto mindre, hvis tekniske fejl ved køretøjer er en medvirkende årsagtil færdselsulykker, at det er vigtigt, at Transportministeriet tilvejebringer oplysninger om, ihvilket omfang biler udebliver fra syn og dermed ikke synes rettidigt.Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at Færdselsstyrelsen sammen med Rigspolitietvurderede en mulig forsøgsordning, der tilvejebringer oplysninger om, hvorvidt nysynedebiler, som er indblandet i større færdselsuheld, har tekniske fejl.Jeg kan konstatere, at ministeren i redegørelsen ikke oplyser om resultatet af vurderinger-ne.Jeg finder det fortsat vigtigt at få tilvejebragt en mere sikker indsigt i effekten af periodiskesyn. Denne indsigt kan herefter anvendes som én blandt flere parametre til at vurdere kva-liteten af netop den danske bilsynsordning.
3

IV. Færdselsstyrelsens tilsyn med bilsyn og departementets opfølgning på Færd-

selsstyrelsens effektivitet

15. Statsrevisorerne kritiserede i bemærkningerne til beretningen, at Færdselsstyrelsen ik-ke havde tilrettelagt sit tilsyn med bilsyn tilfredsstillende, og påtalte, at departementet ikkehavde sikret rammer for en effektiv tilrettelæggelse af Færdselsstyrelsens tilsyn med et libe-raliseret marked.16. Transportministeren oplyser, at ministeriet har iværksat en række initiativer, der skalmedvirke til at effektivisere tilsynet og skabe større klarhed omkring kvaliteten af gennem-førte syn.Det fremgår af ministerens redegørelse, at Færdselsstyrelsen fremover vil øge andelen afmålrettede tilsyn væsentligt. Endvidere har styrelsen igangsat et kvalitetsprojekt, som skalmedvirke til at forbedre dokumentationen for de gennemførte tilsyn og i højere grad forma-lisere risikovurderingen, end det er tilfældet i dag. Endelig har styrelsen nedsat en arbejds-gruppe med repræsentanter for synsbranchen, der skal se på en mulig differentiering af til-synsresultaterne A, B og C.17. Jeg finder transportministerens svar tilfredsstillende og vil på et senere tidspunkt og isamarbejde med ministeriet vurdere, om initiativerne er tilstrækkelige til at effektivisereFærdselsstyrelsens tilsyn med bilsyn.

V.

Afslutning

18. Jeg finder samlet set transportministerens redegørelse tilfredsstillende.19. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:om Transportministeriet medvirker til at skabe større gennemsigtighed i priserne for bil-synministeriets arbejde med udviklingen af opgørelsesmetoderministeriets overvejelser om at tilvejebringe sammenlignelige oplysninger om biler, derudebliver fra bilsynresultatet af Færdselsstyrelsens og Rigspolitiets vurdering af hensigtsmæssigheden vedat iværksætte en forsøgsordning, der tilvejebringer oplysninger om, hvorvidt nysynedebiler, som er indblandet i større færdselsuheld, har tekniske fejldepartementets og Færdselsstyrelsens initiativer til at effektivisere styrelsens tilsyn medbilsyn.
20. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo