Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 138
Offentligt
775427_0001.png
PETER VINDING MADSENHøstvej 11, 2800 Kongens Lyngbytelefon: 45 85 87 14 - mobil: 24 43 27 46e-mail: [email protected]
Kongens Lyngby, den11. 12. 2009DebatindlægCO2-EKSPRESSEN TIL BERLINNøjagtig samtidig med, at regeringen har inviteret alle verdens statsledere tilKøbenhavn i håb om en aftale om at reducere den globale CO2-udledning,nedlægger den samme regering banen mellem Nykøbing Falster og Gedser, derlukker og slukker lørdag d. 12. Det er første gang i mange år, at en danskjernbanestrækning med persontrafik nedlægges, og dermed slukkes samtidig håbetom, at få genetableret en hurtig, direkte og klimavenlig togforbindelse mellemKøbenhavn og Berlin - og hele den nordøstlige del af Tyskland. En flot gestus af dendanske regering i 20-året for Berlinmurens fald!Interessen for at rejse til Berlin har aldrig været større, og de, der gerne vil rejse medtog, må så køre via Hamburg, hvor DSB har etableret en gennemgåendetogforbindelse. Det er lidt af en CO2-bombe! Omvejen over Hamburg er mere end200 km lang, og for at opnå nogenlund brugbare køretider kører toget somhøjhastighedstog mellem Hamburg og Berlin. Begge dele medfører en voldsomstigning i brændstofforbruget og den deraf følgende CO2-udledning.Helt unødvendigt: den hurtigste køretid mellem København og Berlin via Hamburger 6 timer og 45 min. Hvis man i den gældende køreplan lægger de hurtigstekøretider mellem København og Gedser hhv. Rostock og Berlin sammen medfærgens sejltid Gedser-Rostock, får man tiden 5 timer og 51 min. Hertil skalselvfølgelig lægges noget overgangstid til og fra færgen, men det dokumenterer, aten togforbindelse mellem København og Berlin via Gedser på de eksisterendeskinner kan etableres hurtigere end den, DSB tilbyder via Hamburg - og ikke mindstmere CO2-venligt.Peter Vinding MadsenHøstvej 112800 Kongens Lyngby