NyhederMisforståelser om IC4-computere
30-11-2009 12:50:00En række medier bragte i weekenden en nyhed om, at ’Bombardier mister computerordre på IC4-computeren, og at det vil koste arbejdspladser i det østjyske’. Nyheden beror imidlertid på enmisforståelseDSB offentliggjorde for tre uger siden beslutningen om, at AnsaldoBreda var blevet valgt til atfortsætte leverancen af IC4-togets computer. DSB's beslutning blev truffet efter en uvildigekspertvurdering, der konkluderede, at valget ville være det mest sikre i forhold til at opnå en stabilleverance. AnsaldoBreda kom desuden med det billigste tilbud og kunne samtidig tilbyde de hurtigstetrinvise leverancer.Det var tre parametre, som var meget vigtige for DSB, og på den baggrund valgte man at fortsættesamarbejdet med den italienske togproducent.I weekenden har flere medier så fortalt, at togfabrikanten Bombardier i Randers 'mister millionordre' ogalligevel ’ikke har fået leverancen af det kommende computersystem i IC4-togene’.DSB's IC4-programchef, Torben Kronstam, understreger imidlertid, at Bombardier ikke på nogettidspunkt har haft ordren fra DSB, hvilket Bombardiers direktør Christian Algreen-Ussing da ogsåbekræfter påwww.amtsavisen.dk:"... der er ikke tale om, at en kontrakt er opsagt. Vi har blot væretmed i første runde og er kommet med et forslag til design af den togcomputer, der skal styre de nyeIC4-tog. Og vi er da kede af ikke at få lov til at levere computeren".Det er ligeledes blevet sagt og skrevet, at beslutningen ’kommer til at koste en lang rækkearbejdspladser i Randers-regionen’. Til det siger IC4-programchef Torben Kronstam:"Samarbejdet med AnsaldoBreda betyder, at en del af arbejdet med togets computer kommer til at liggei Århus, og da DSB ifølge aftalen selv vil få mulighed for at vedligeholde og videreudviklecomputersystemet, betyder det faktisk arbejdspladser på sigt til Danmark," siger Torben Kronstam. Oghan fastslår desuden, at der ikke er lavet om på, at selv opgraderingen af IC4-toget fremdeles skalforegår på DSB’s værksted i Århus.I artiklerne forudsiger Randers' borgmester, at der kan opstå en situation, hvor italienerne ikke kanlevere, og at DSB ikke kan få en krone tilbage. I kontrakten med AnsaldoBreda er der lagt adskilligeleverings-milepæle ind, og hvis ikke italienerne er i stand til at opfylde disse milepæle, har DSB bådemulighed for en betragtelig kompensation samt mulighed for at komme ud af samarbejdet og selvovertage det videre arbejde.