Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 134
Offentligt
773964_0001.png
773964_0002.png
773964_0003.png
773964_0004.png
773964_0005.png
773964_0006.png
773964_0007.png
773964_0008.png
773964_0009.png
773964_0010.png
773964_0011.png
773964_0012.png
773964_0013.png
773964_0014.png
773964_0015.png
773964_0016.png
773964_0017.png
773964_0018.png
773964_0019.png
773964_0020.png
773964_0021.png
773964_0022.png
773964_0023.png
773964_0024.png
Udkast 10.12.09
Forslag til lov om NaviairKapitel 1Etablering, formål, ledelse m.v.§ 1.Transportministeren bemyndiges til at etablere statsvirksomheden Naviair (Navigation Via Air) somen selvstændig offentlig virksomhed.Stk. 2.Den selvstændige offentlige virksomheds navn er Naviair. Transportministeren kan ændre virksom-hedens navn.§ 2.Naviairs formål er at udføre luftfartstjenester i Danmark og i udlandet. Virksomheden kan endvidereudføre opgaver, der ligger i naturlig forlængelse heraf.Stk. 2.Naviair kan oprette datterselskaber, erhverve ejerandele i andre virksomheder samt indgå samar-bejdsaftaler og lignende i Danmark og i udlandet i forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed, jf. stk. 1.Stk. 3.Virksomheden skal drives på forretningsmæssigt grundlag under overholdelse af det i stk. 1 nævn-te formål.§ 3.Den selvstændige offentlige virksomhed Naviair overtager den af statsvirksomheden Naviair hidtildrevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver og indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser iforbindelse hermed. Overtagelsen sker i regnskabs- og skattemæssig henseende med virkning fra den 1. ja-nuar 2010. Staten hæfter for de forpligtelser, som den selvstændige offentlige virksomhed Naviair overtagerfra statsvirksomheden Naviair.Stk. 2.Naviairs formue holdes adskilt fra statens formue, og Naviair disponerer inden for de til enhver tidfastlagte rammer selv over anlægs- og driftsmidler.Stk. 3.Tinglysning og anden registrering af Naviairs rettigheder efter stk. 1 kan ske på grundlag af dennelov.§ 4.Naviair ledes af en bestyrelse på 6-9 medlemmer. Transportministeren vælger på et virksomhedsmø-de, jf. § 5, stk. 3, for en periode på op til 2 år 4-6 medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstfor-mand. Genvalg kan ske. Transportministeren kan til enhver tid på et virksomhedsmøde afsætte de af ministe-ren valgte medlemmer.Stk. 2.Medarbejderne vælger repræsentanter til bestyrelsen. Reglerne i aktieselskabsloven om valg afmedarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse, herunder regler om koncernrepræsentation og valgbar-hed, finder tilsvarende anvendelse, jf. dog § 18, stk. 2.§ 5.Transportministeren udøver i forhold til Naviair de beføjelser, der efter aktieselskabsloven samt års-regnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, idet ministeren herved sidestilles med eneneaktionær.Stk. 2.Transportministeren fastsætter vedtægter for Naviair.Stk. 3.I Naviair afholdes generalforsamling i form af et virksomhedsmøde.
Udkast 10.12.09
§ 6.Aktieselskabsloven, herunder de særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder med de for-nødne tilpasninger anvendelse for Naviair med de ændringer, der følger af denne lov.
Kapitel 2Regnskabsmæssige forhold, investeringsbeslutninger, optagelse af lån og forsikring§ 7.De for aktieselskaber gældende regler i årsregnskabsloven om udarbejdelse og indsendelse af årsrap-port m.v., herunder de bestemmelser der gælder for statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Naviairmed de ændringer, der følger af denne lov.Stk. 2.Naviairs årsrapport revideres efter årsregnskabslovens regler af en statsautoriseret revisor og afrigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af transportministeren på virksomhedsmødet efter indstil-ling fra bestyrelsen, og valget gælder for ét år ad gangen. Genvalg kan ske.Stk. 3.Rigsrevisor reviderer endvidere Naviairs regnskaber efter reglerne i lov om revisionen af statensregnskaber m.m.Stk. 4.Den reviderede årsrapport forelægges til godkendelse på virksomhedsmødet.§ 8.Naviair kan optage lån, herunder driftskreditter, med sikkerhed i egen formue.Stk. 2.Finansministeren bemyndiges til ved etableringen af Naviair som selvstændig offentlig virksomhedat dække en del af virksomhedens finansieringsbehov via lån.§ 9.Naviair skal tegne de for virksomhederne nødvendige forsikringer.Kapitel 3Personalemæssige forhold§ 10.Naviair kan efter finansministerens nærmere bestemmelse indgå kollektive overenskomster eller iøvrigt fastsætte løn- og andre ansættelsesvilkår for ikke-tjenestemandsansatte i Naviair.§ 11.Tjenestemænd i Naviair er omfattet af tjenestemandslovgivningen.Stk. 2.Transportministeren kan bemyndige Naviair til at træffe de afgørelser, der efter tjenestemandslov-givningen henhører under ministeren. Det gælder dog ikke, for så vidt angår sager om afsked efter tjeneste-mandslovens § 26.Stk. 3.Naviair kan efter finansministerens nærmere bestemmelse indgå aftaler, der vedrører ansættelses-vilkår for tjenestemænd i Naviair.Stk. 4.For tjenestemænd i Naviair og for tjenestemænd, der overgår til overenskomstansættelse på særligevilkår i Naviair eller hermed koncernforbundne selskaber, jf. stk. 5, eller andre selskaber, jf. stk. 6, betalerNaviair de af finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af statens udgifter til tjenestemandspension.
Udkast 10.12.09
Stk. 5.Tjenestemænd og overenskomstansatte på særlige vilkår, der bevarer ret til tjenestemandspension,jf. stk. 4, vil kunne beskæftiges i Naviair eller hermed koncernforbundne selskaber med fortsat betalingsfor-pligtelse for Naviair over for Finansministeriet, jf. stk. 4. Ved overførelse af personale til koncernforbundneselskaber skal Naviair give Finansministeriet skriftlig meddelelse herom.Stk. 6.Finansministeren kan godkende, at tjenestemænd og overenskomstansatte, der har bevaret ret tilstatslig tjenestemandspension, og som i forbindelse med flytning af opgaver overgår til beskæftigelse udenfor de med Naviair koncernforbundne selskaber, kan bevare retten til statslig tjenestemandspension, underforudsætning af, at betalingsforpligtelserne, jf. stk. 4, over for Finansministeriet fortsat påhviler Naviair.Stk. 7.Til overenskomstansatte på særlige vilkår, som ved overgang til beskæftigelse uden for Naviair harbevaret ret til tjenestemandspension jf. stk. 5 og 6, betaler Naviair efter påkrav rådighedsløn i tilfælde af detpågældendes selskabs konkurs. De ansatte, der modtager rådighedsløn, er forpligtet til at overtage en andenpassende stilling.
Kapitel 4Anmeldelse og registrering§ 12.Naviair skal anmeldes og registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i henhold til lov om aktiesel-skaber. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens bekendtgørelse om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggø-relse m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gælder for Naviair.
Kapitel 5Offentlighed
§ 13.Lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven, og lov om Folketingets Ombudsmand gæl-der for Naviair.
Kapitel 6Tilsyn og straf§ 14.Transportministeren fører tilsyn med, at Naviair efterlever bestemmelserne i denne lov.Stk. 2.Naviair skal efter anmodning stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed for trans-portministeren.§ 15.Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde1) overtrædelse af aktieselskabslovens bestemmelser om indsendelse af anmeldelser og meddelelser til Er-hvervs- og Selskabsstyrelsen,2) overtrædelse af aktieselskabslovens § 53, stk. 1 og 3, § 54, § 54 a, § 55, § 56, stk. 2 og 7, § 157 b og §157 d,3) bestyrelsesmedlemmer, direktører, vurderingsmænd og revisorer samt deres suppleanter, såfremt deubeføjet røber, hvad de under udøvelsen af deres hverv for Naviair har fået kendskab om.
Udkast 10.12.09
Stk. 2. Overtrædelse af årsregnskabslovens bestemmelser, straffes efter reglerne i årsregnskabslovens kapi-tel 24.Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. ka-pitel§ 16.Undlader Naviairs bestyrelse eller direktion at efterkomme de pligter, der efter de i § 6 omhandledebestemmelser i aktieselskabsloven eller regler fastsat i medfør heraf påhviler dem i forhold til Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen, kan styrelsen som tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder.
Kapitel 7Ikrafttræden, overgangsbestemmelser m.v.§17.Transportministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden§ 18.Medarbejdernes valg af medlemmer til bestyrelsen, jf. § 4, stk. 2, skal finde sted senest 6 månederefter etableringen af Naviair som en selvstændig offentlig virksomhed.Stk. 2.Treårsreglen i aktieselskabslovens § 49, stk. 2, 3. pkt., og aktieselskabslovens § 49, stk. 3, 1. pkt.,finder ikke anvendelse ved valg efter stk. 1.
§ 19.I lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme (ejendomsbeskatningsloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 724 af 26. juni 2006, som ændret lov nr. 1554 af 20. december 2006 og lov nr. 1336 af 19.december 2008, foretages følgende ændring:1.I§ 7, stk. 1, litra b, 2. pkt.,indsættes efter »DSB«: », Naviair«.§ 20.I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1001 af 26. oktober 2009, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 1,indsættes somnr. 2 i:”2 i) Naviair,”.2.I§ 3, stk. 1, nr. 1,ændres ”nr. 2 d og 2 g” til: ”nr. 2 d, 2 g og 2 i”.3.I§ 11, stk. 1, nr. 1,ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.4.I§ 11 B, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.5.I§ 11 C, stk. 1,ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.6.I§ 13, stk. 1, nr. 2, 1. pkt.,ændres to steder ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.7.I§ 17, stk. 1,ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.8.I§ 17, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.9.I§ 23, stk. 2,ændres ”DSB og Energinet.dk” til: ”DSB, Energinet.dk og Naviair”.
Udkast 10.12.09
10.I§ 31, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.§ 21.I lov om kommunal ejendomsskat (ejendomsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 724 af 26.juni 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 1554 af 20. december 2006 og § 147 i lov nr. 1336 af 19. december2008, foretages følgende ændring:1.I§ 7, stk. 1, litra b, 2. pkt.,ændres ”DSB og Energinet.dk” til: ”DSB, Energinet.dk og Naviair”.§ 22.I lov om fusion, spaltning og tilførsel af aktiver m.v. (fusionsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1286 af 8. november 2007, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 98 af 10. februar 2009 og § 11 i lov nr. 460 af12. juni 2009 og senest ved § 8 i lov nr. 525 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:1.I§ 15 cindsættes efter stk. 5 som nyt stykke:”Stk.6.Bestemmelserne i dette kapitel finder tilsvarende anvendelse ved tilførsel af aktiver, der foretages afNaviair, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i, dog under forudsætning af, at det modtagende selskabbeskattes i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.”.Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.§ 23.I konkursskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011 af 4. oktober 2006, som ændret bl.a. ved § 13 ilov nr. 460 af 12. juni 2009 og senest ved § 10 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:1.I§ 2ændres ”2 d-2 h” til: ”2 d-2 i”.§ 24.I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11.marts 2009, som ændret senest ved § 12 i lov nr. 525 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.I§ 8 G, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”2 g” til: ”2 g-2 i”.2.I§ 8 H, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”2 g” til: ”2 g-2 i”.
§ 25.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Udkast 10.12.09

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger1. Formål og opgaverNærværende lovforslag har til formål at omdanne statsvirksomheden Naviair til en selvstændig offentligvirksomhed med henblik på at styrke virksomhedens position i den fremtidige grænseoverskridende udøvelseaf luftfartstjeneste ved at fokusere på den forretningsmæssige drift, herunder effektivitet og konkurrencedyg-tighed.Flyvesikringstjenesten Naviair er i overensstemmelse med reglerne i EU-forordning nr. 550/2004 (luft-fartstjenesteforordningen), artikel 7 og 8, certificeret af Statens Luftfartsvæsen (SLV) som luftfartstjeneste-udøver inden for det danske luftterritorium, til at levere flyvekontroltjenester, herunder områdekontroltjene-ste i dansk luftrum – de såkaldte en-route tjenester samt tower/approach tjenester (indflyvnings- og tårnkon-troltjeneste) for afgående og ankommende fly til København, Roskilde, Billund, Aalborg, Århus, Esbjergsamt Bornholm. Naviair yder flyveinformations- og alarmeringstjeneste i grønlandsk luftrum samt områdetomkring Færøerne og Naviair koordinerer eftersøgnings- og redningstjeneste i Grønland. Endelig yder Na-viair kommunikationstjeneste, navigationstjeneste og overvågningstjeneste.Naviair ejer og vedligeholder Air Traffic Management (ATM) udstyr samt Communication, Navigation ogSurveillance (CNS) udstyr, som er flyvekontrolsystemer, der omfatter avancerede databehandlingssystemer,radarstationer, navigationshjælpemidler (radiofyr mv.) samt tele- og datakommunikationsfaciliteter. Herud-over leverer Naviair teknisk vedligehold af luftfartsudstyr til eksterne kunder.Trafikstyringen udføres af flyveledere ved hjælp af flyvekontrolsystemer, der dels baserer sig på radardata,dels baserer sig på flyveplaner, der beskriver hvert flys rute gennem luftrummet. Udøvelsen af trafikstyrin-gen sker via radiokommunikation mellem flyvelederne og flyet i takt med flyets bevægelser gennem forskel-lige sektorer i luftrummet.Ved at omdanne Naviair til en selvstændig offentlig virksomhed får Naviair større frihedsgrader til at fore-tage virksomhedsmæssige dispositioner vedrørende lufttrafik- og flyvesikringstjeneste i såvel Danmark somudlandet. Behovet for større frihedsgrader kommer fra den forandringsproces der pågår i branchen, og sombl.a. er sat i gang i Europa med Single European Sky reguleringerne og hvis overordnede formål er at etable-re et fælles europæisk luftrum inden 2012. Dette skal medvirke til at opnå en sikker, effektiv og mere miljø-venlig drift af lufttrafikstyringen, hvor der er tilstrækkelig kapacitet og et lavere omkostningsniveau. Detteøger imidlertid presset på ikke mindst små og mellemstore flyvesikringstjenester i retning af effektiviseringved konsolidering og bi- og multilaterale aftaler. Disse ændringer øger behovet for et forandringsparat ogeffektivt Naviair, der samtidig kan være med til at sikre, at Danmark har et internationalt konkurrencedygtigtluftfartserhverv på et fortsat højt sikkerhedsniveau ved bl.a. at stå stærkt i samarbejdsrelationer med uden-landske flyvesikringstjenester i en situation med øget europæisk konkurrence på ATM og CNS området ogøgede EU-krav til lufttrafikstyringssystemernes funktionalitet og sikkerhed m.m.2. Naviairs historieNaviair (Flyvesikringstjenesten) blev med virkning fra 1. januar 2001 udskilt fra SLV og etableret som enselvstændig statsvirksomhed. Formålet med opdelingen var at skabe en klar opdeling mellem operative op-gaver og myndighedsopgaver. Ved udskillelsen blev der sikret en klar organisatorisk, juridisk og økonomiskopdeling af operatørfunktion og myndighedsfunktionerne. Servicefunktionerne (trafikafviklingen, etableringaf infrastruktur m.v.) skulle varetages af Flyvesikringstjenesten, mens myndighedsfunktionerne (tilsyn, regu-lering m.v.) fremover skulle varetages af SLV. Dermed blev risikoen for habilitetsproblemer i forbindelsemed selvkontrol fjernet. Udskillelsen af Flyvesikringstjenesten ville endvidere tilskynde til en højere koncen-tration om driftsopgaverne og kundernes krav, hvilket igen ville styrke forholdet til kunderne og fremmeafvejningen mellem kvaliteten og omfanget af ydelsen og omkostningerne herved og dermed bidrage til enhøjere effektivitet. Opdelingen i henholdsvis en regulerende og tilsynsførende myndighed og i udbyder afydelser til luftfartsselskaber og lufthavne svarede til den adskillelse, der tidligere var sket på tele-, post- og
Udkast 10.12.09
jernbaneområdet. Hensigten med omdannelsen af Naviair fra en statsvirksomhed til en selvstændig offentligvirksomhed er at fremme en forretnings- og kundeorientering af virksomheden, dens ledelse og dens internebeslutningsprocesser set i lyset af det øgede behov for konsolidering, standardisering og harmonisering afbåde tilrettelæggelsen og afviklingen af trafikstyringen i Europa, som EU's reformprogrammer på luftfarts-området understøtter. Der er på dette punkt tale om en naturlig videreførsel af den udvikling, som blevigangsat med udskillelsen af Flyvesikringstjenesten i 2001.3. Virksomhedsformen og organiseringUdviklingen inden for luftfarten og de globale udfordringer, som branchen står over for, har medført et be-hov for i højere grad at styrke Naviairs mulighed for at agere mere frit på et marked i forandring, f.eks. iform af indtræden i forpligtende samarbejder, som f.eks. produktions-, udviklings- og indkøbsfællesskaber,og oprettelse af datterselskaber, samt mulighed for finansiering af Naviairs investeringer på det private låne-marked. Med udgangspunkt i dette og i virksomhedens opgaver er det vurderet mest hensigtsmæssigt at etab-lere Naviair som en selvstændig offentlig virksomhed (SOV).Ved udarbejdelsen af lovforslaget er der i vidt omfang taget udgangspunkt i eksisterende SOV-lovgivning,herunder navnlig lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, og dermedrelevante dele af aktieselskabslovgivningen.I henhold til lovforslaget skal Naviair ledes af en bestyrelse på mellem 6 og 9 medlemmer, som skal vare-tage den overordnede ledelse af Naviair. Transportministeren bliver Naviairs eneejer og vil som følge herafudøve de beføjelser, der tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab. Transportministeren vælger 4 til 6bestyrelsesmedlemmer, herunder formand og næstformand. I overensstemmelse med aktieselskabslovenvælger medarbejderne et antal bestyrelsesmedlemmer svarende til halvdelen af det antal bestyrelsesmed-lemmer, som transportministeren vælger. Bestyrelsens opgaver i Naviair svarer grundlæggende til de over-ordnende retningslinjer for ansvars- og arbejdsdelingen mellem bestyrelse og direktion, der følger af aktie-selskabsloven. Bestyrelsens væsentligste opgave bliver at sikre, at virksomheden lever op til sit formål og atsikre en forsvarlig drift af selskabet, herunder de indskudte midler. Bestyrelsen vil skulle ansætte en kvalifi-ceret direktion og fastlægge direktionens ansættelsesforhold. Det er hensigten, at bestyrelsen for Naviairsamlet skal have generelle erhvervs- og ledelsesmæssige kompetencer samt indsigt i luftfartsområdet. Trans-portministeren vælger bestyrelsesmedlemmer for op til 2 år ad gangen og fastsætter bestyrelseshonorarer.Tidsterminen for dette og præciseringen af hvilke emner, der skal forelægges til beslutning, vil blive præcise-ret i vedtægterne, som fastsættes af transportministeren. Vedtægterne vil overordnet set blive fastlagt efterprincipperne i aktieselskabslovens § 4 vedrørende vedtægters mindstekrav i aktieselskaber.Naviairs aktiviteter vil fortsat være omfattet af lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven oglov om Folketingets Ombudsmand.Bortset fra det tilsyn, som følger af SLVs særlige rolle som regulerende og tilsynsførende myndighed iforhold til Naviair i medfør af lov om luftfart, er det transportministeren som ejer, der fører tilsyn med Na-viair. For at sikre ministerens indsigt i virksomhedens forhold og planer, hvilket er en forudsætning for op-fyldelse af ministerens tilsynsforpligtelse og mulighed for at udøve aktivt ejerskab, forudsættes det, at derafholdes kvartalsmøder mellem ministeren eller en af ham udpeget repræsentant og selskabet, typisk repræ-senteret ved bestyrelsens formand, næstformand og den administrerende direktør samt andre medlemmer frabestyrelsen eller direktionen, hvis det skønnes nødvendigt. Formålet med møderne er, at ministeren bliverorienteret om sager af væsentligt betydning, herunder sager af væsentlig økonomisk betydning eller politiskinteresse samt beslutninger af stor strategisk rækkevidde m.v. Bestyrelsens formand skal bl.a. redegøre forledelsens overvejelser om Naviairs fremtidige strategi og udvikling samt andre væsentlige spørgsmål.Lønudgifterne udgør i dag en væsentlig del af Naviairs driftsudgifter. Naviair beskæftiger i 2009 i alt ca.680 personer, heraf ca. 220 tjenestemænd og ca. 260 overenskomstansatte på særlige vilkår med bevarelse afret til tjenestemandspension. Ved omdannelsen af statsvirksomheden Naviair til en selvstændig offentligvirksomhed Naviair fortsætter medarbejderne deres ansættelsesforhold med bevarelse af de for dem gælden-de rettigheder og pligter. Lovforslaget giver Naviair mulighed for – efter finansministerens nærmere be-
Udkast 10.12.09
stemmelse - at indgå kollektive overenskomster eller i øvrigt fastsætte løn- og andre ansættelsesvilkår forikke-tjenestemandsansatte i Naviair. Lovforslaget indeholder desuden mulighed for, at Naviair kan indgåaftaler, der angår ansættelsesvilkår for tjenestemænd.For at få en større fleksibilitet og tilvejebringe konkurrencedygtige vilkår og stabil afvikling af flytrafikkenblev der i 2007 indgået aftale om en ordning, som omfatter de flyveledere, der valgte at overgå til overens-komstansættelse på særlige vilkår. Størstedelen af flyvelederne (98,5 pct.) valgte ultimo 2008 at overgå tiloverenskomstansættelse på særlige vilkår. Der er i foråret 2009 indgået en aftale om, at de øvrige ca. 220tjenestemandsansatte kan tilbydes en ordning med henblik på at overgå til overenskomstansættelse på særligevilkår. Det vurderes, at der fortsat vil restere en mindre gruppe af tjenestemænd i Naviair og denne gruppevil kunne fungere i en selvstændig offentlig virksomhed. Det er i den forbindelse forudsat, at der ikke skernyansættelse på tjenestemandsvilkår. Den forudsatte ansættelse i Naviair efter omdannelsen til den selvstæn-dige offentlige virksomhed vil ikke kunne udløse rådighedsløn. De tjenestemænd, som accepterer overgangtil overenskomstansættelse på særlige vilkår og samtidig søger afsked som tjenestemand bevarer retten tiltjenestemandspension efter tjenestemandspensionsloven samt retten til rådighedsløn. Tjenestemænd, der ikkeovergår til overenskomstansættelse, bevarer retten til deres tjenestemandsansættelse på nuværende vilkår.Med reduktionen af antallet af tjenestemænd er der taget skridt til, at etableringen af Naviair sker på det for-nødne fleksible grundlag.4. ØkonomiEtableringen af Naviair som selvstændig offentlig virksomhed indebærer, at virksomhedens og eventuelledatterselskabers økonomi er adskilt fra statens økonomi. Det betyder bl.a., at virksomheden med dattersel-skaber har selvstændig formue, og deres omkostninger og indtægter vil således ikke fremgå af finansloven,samt at staten ikke hæfter for Naviairs forpligtelser. Staten vil dog altid stå som garant for Danmarks forplig-telse iht. Chicago-konventionen til at sikre udførelse af luftfartstjeneste i dansk luftterritorium, jf. afsnit 9.Naviairs omkostninger til drift, anlæg og afskrivninger mv. vil som hidtil primært blive dækket af betalingfra brugerne (luftfartsselskaberne m.v.). En mindre del af Naviairs indtægter, som bl.a. omfatter tilskud tildækning af Naviairs omkostninger til betjening af afgiftsfritagne flyvninger i dansk luftrum, lufttrafiktjenestei det nedre luftrum i Grønland (intern flyvning) og redningstjeneste i Grønland, vil dog fortsat blive udført påbasis af en finanslovsbevilling, idet SLV overtager bevillingen til finansiering af disse opgaver, og Naviairfår dækket sine omkostninger ved fremsendelse af regning herfor til SLV. Virksomheden skal selv hæfte forlån og forpligtelser og vil derfor med sikkerhed i egen formue kunne optage lån til drifts- og investerings-formål. Virksomheden vil blive omfattet af skattelovgivningens almindelige regler gældende for aktieselska-ber. Herudover vil Naviair bl.a. blive omfattet af ejendomsbeskatning samt pligten til at betale registrerings-afgift af motorkøretøjer. Naviair vil efter virksomhedens karakter falde uden for lovgivningen om statensbyggeri. Virksomheden vil skulle etablere den nødvendige forsikringsdækning, idet den ikke længere vilvære omfattet af statens selvforsikringsordning. Naviairs årsregnskaber vil blive revideret af en valgt statsau-toriseret revisor, jf. årsregnskabslovens regler herom, samt af rigsrevisor.EUROCONTROL (Den Europæiske Organisation til Luftfartens sikkerhed) opkræver på den danskestats vegne betaling hos brugerne (luftfartsselskaber m.v.) for afgiftspligtige flyvninger i dansk luftrum - desåkaldte en-route afgifter. Disse betalinger dækker de samlede omkostninger Danmark har ved udøvelse afluftfartstjenester til flyvninger i dansk luftrum, hvilket ud over Navaiairs omkostninger omfatter DMI’s om-kostninger til flyvemeteorologi og SLV’s omkostninger til ATM-regulering. Indtægterne dækker alle direkteog indirekte omkostninger til området, herunder medlemsbidrag m.v. til EUROCONTROL. Dette har hidtilværet en del af Naviairs del af omkostningsgrundlaget, men vil fremover overgå til SLV´s omkostnings-grundlag.Opkrævningen af betalingen sker i medfør af luftfartslovens § 71, stk. 2, og i overensstemmelse med in-ternationalt gældende regler fastlagt først og fremmest af EU og EUROCONTROL. Afgiften opkræves pr.flyvning i dansk luftrum (IFR), differentieret efter flyets vægt og fløjne distance. Luftfartøjer under 2 tons,VFR-flyvning, militære flyvninger, og visse humanitære og statsflyvninger er fritaget for afgiften. Dissefinansieres over bevillingen.
Udkast 10.12.09
Bortset fra de sidstnævnte af EUROCONTROL tillagte omkostninger forudsættes der balance over en 5-årig periode. Dette opnås som hovedregel ved at overføre over-/underskud i det senest afsluttede regnskabsår(2008) til kalkulationsgrundlaget for året to til fem år efter (2010-13). Til brug for endelig opgørelse af regn-skabstallene og dermed opgørelse af over-/underskud for området en-route Danmark kræves oplysninger fraEUROCONTROL, som først foreligger medio året efter. Den danske stats omkostninger til betjening af af-giftsfritagne flyvninger i danske luftrum er ikke indeholdt i kalkulationsgrundlaget for opkrævning af enroute afgifter, men betales af den danske stat (budgetteret til 17,9 mio. kr. i 2009).Naviair oppebærer indtægter i form af særskilt betaling "Aerodrome Approach Control Charge" (AACC)for lufttrafiktjeneste i forbindelse med benyttelse af Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. akt 82 9/12 1992, ogBillund Lufthavn. AACC-betalingen i København omfatter også benyttelse af Københavns Lufthavn, Ros-kilde, således at de opkrævede betalinger samlet dækker alle omkostninger, som Naviair har i forbindelsemed flyveledelse i terminalområderne (indflyvningszonerne) for flyvninger til/fra Københavns Lufthavn,Kastrup, og Københavns Lufthavn, Roskilde. I henhold til internationalt anerkendte principper fastsat afICAO må lufthavne ikke tjene på driften og etableringen af de nødvendige hjælpemidler og serviceydelser tilflyvning.I medfør af luftfartslovens § 71, stk. 1, samt EU forordning 1794/2006 om en fælles afgiftsordninger forluftfartstjenester, skal betaling for indflyvning til Københavns Lufthavn, Kastrup og Københavns Lufthavn,Roskilde samt Billund Lufthavn godkendes af Statens Luftfartsvæsen. Naviair opkræver betaling for aktivite-ten direkte hos lufthavnenes brugere (luftfartsselskaberne).Naviair modtager betaling fra såvel statsdrevne lufthavne som ikke statsdrevne lufthavne til dækning afomkostninger til lokal lufttrafiktjeneste. Betalingen fastsættes i henhold til kontrakt med de enkelte lufthavneog inden for Økonomistyrelsens retningslinjer for priskalkulation. Naviair driver lokal lufttrafiktjeneste påfølgende lufthavne: Århus, Aalborg, Bornholm, Esbjerg og Vagar.Naviair afholder udgifter og oppebærer indtægter vedrørende aktiviteter, der ikke kan henføres til ovenstå-ende områder. Disse aktiviteter omfatter primært drift og teknisk vedligehold af luftfartsudstyr for Køben-havns lufthavne, provinslufthavne, DMI m.fl. Opgaverne varetages på kommerciel kontraktlig basis. Desu-den tilbydes luftfartsrelateret undervisnings- og kursusvirksomhed.Naviair udøver desuden lufttrafiktjeneste iGrønland (intern flyvning). Området vedrører lufttrafiktjeneste i grønlandsk luftrum under flyveniveau 195(nedre luftrum - under 19.500 fod). Danmark har ifølge internationale aftaler pligt til at drive lufttrafiktjene-ste i grønlandsk luftrum, herunder kommunikationstjeneste, eftersøgningstjeneste m.v. Denne aktivitet erikke afgiftsbelagt, men finansieres derimod i dag ved bevilling.Naviair opbærer indtægter til dækning af visse omkostninger afholdt i Grønland i henhold til "Agreement onthe Joint Financing of certain Air Navigation Services in Greenland" (internationale flyvninger). Disse akti-viteter vedrører visse luftfartsydelser til civile internationale flyvninger i det nordatlantiske luftrum. Aktivite-terne dækkes, jf. aftalen, af refusion gennem ICAO, heri er indeholdt andel af en route afgifter for overflyv-ning af Nordatlanten. Refusionen udgør Naviairs direkte udgifter tillagt overhead samt forrentning og af-skrivning. Der forudsættes balance over en 3-årig periode. Dette opnås som hovedregel ved at overføre over-/underskud i det senest afsluttede regnskabsår (2008) til kalkulationsgrundlaget for året to år efter (2010).Ansvaret for den danske stats aftale ("Agreement on the Joint Financing of certain Air Navigation Servicesin Greenland") med ICAO overgår fra 1. januar 2010 fra Naviair til SLV.Naviair koordinerer desuden rednings- og eftersøgningstjeneste for luftfarten på Grønland. Omkostningerforbundet hermed dækkes via Finansloven.Hovedparten af Naviairs omkostninger til drift og afskrivninger mv. skal også fremover dækkes af over-flyvningsafgifterne, der betales af luftfartsselskaberne, samt de øvrige indtægter for luftfartstjenester.Den bevillingsfinansierede del af Naviairs indtægter forventes også fremover at blive dækket af en finans-lovsbevilling.For så vidt angår sikringen af effektiv drift i virksomheden, vil der bl.a. på baggrund af kravene i SingleEuropean Sky-forordningerne (SES pakke II) til omkostningseffektivisering og interoperabilitet, skabes inci-
Udkast 10.12.09
tamenter til omkostningsreduktioner og effektiv drift gennem fokus på driftsresultatet. Dette skyldes pri-mært, at prisreguleringen af europæisk lufttrafiktjeneste fra 2012 forventes at blive underlagt ny reguleringog derfor skal overgå fra hvile-i-sig-selv-omkostningsmodel til incitaments- og præstationsbaseret prisregu-lering. Disse ændrede rammebetingelser for flyvesikringstjenester kræver en absolut skærpet opmærksomhedpå at styrke konkurrencedygtigheden og fokusere på mulige samarbejds- og alliancemuligheder og dermedstyrke grundlaget for den forretningsmæssige drift. Transportministeren vil endvidere som ejer have en ræk-ke supplerende redskaber til sikring af effektiviteten. Ministeren vil ved udpegningen af bestyrelsen læggevægt på, at bestyrelsen sammensættes således, at den besidder den tilstrækkelige kompetence til at gennem-føre og fastholde effektiviseringer i driften.Endelig er det hensigtsmæssigt, at Naviair kommer til at virke inden for årsregnskabslovens rammer, såle-des at virksomhedens resultat afspejler årets faktiske forbrug af økonomiske ressourcer, herunder afskrivnin-ger m.v. Herved øges gennemsigtigheden omkring virksomhedens økonomiske stilling, og Naviair sidestillesmed andre flyvesikringstjenester organiseret i selskabsform.Naviair påbegynder sin virksomhed pr. 1. januar 2010 på basis af en åbningsbalance. I balancen indgår enrække værdier, som først vil blive endelig opgjort, når en række igangværende aktivvurderinger er tilende-bragt, og når regnskabet for Naviair for 2009 er afsluttet som led i færdiggørelsen af statsregnskabet for detteår. Staten indskyder den af statsvirksomheden Naviair hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver ogpassiver i den selvstændige offentlige virksomhed Naviair, der indtræder i samtlige statsvirksomhedens ret-tigheder og forpligtelser.Det forventes, at Naviair omdannes til en selvstændig offentlig virksomhed med en egenkapital, inkl. an-svarlig lånekapital, i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. Heraf udgør ca. 0,6 mia. kr. et indskud, ca. 0,1 mia. kr.Naviairs eksisterende egenkapital og en del af de resterende ca. 0,5 mia. kr. udgøres af et ansvarligt lån.Virksomhedens åbningsbalance forelægges Finansudvalget ved aktstykke. Der tilstræbes generelt en kapital-struktur mellem egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital, og fremmedkapital i størrelsesordenen 55/45 pct.Naviair skal som udgangspunkt opgøre sin skattepligtige indkomst i overensstemmelse med de regler, der iøvrigt gælder for selskabsskattepligtige juridiske enheder. I øvrigt gælder skattelovgivningens almindeligeregler for momspligt og indkomstopgørelser, f.eks. med hensyn til indgivelse af selvangivelse, ansættelse afindkomst, påklage m.v.I følge Naviairs certificering og EU-forordning nr. 550/2004, art. 12, skal Naviair aflægge regnskab i hen-hold til internationale regnskabsprincipper. Disse standarder afviger fra de regnskabsprincipper, som Naviairsom statsvirksomhed er underlagt og indebærer bl.a., at Naviairs regnskab også skal revideres af en statsau-toriseret revisor, jf. § 7, stk. 2.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerForslaget indebærer ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner. I rela-tion til de økonomiske konsekvenser for staten vurderes lovforslaget samlet set at kunne holdes inden for deeksisterende rammer. Spørgsmålet om virksomhedens egenkapital forelægges Folketingets Finansudvalg vedsærskilt aktstykke. Statsvirksomheden Naviair har hidtil bl.a. modtaget et mindre tilskud over finansloven tildækning af Naviairs omkostninger til betjening af afgiftsfritagne flyvninger i dansk luftrum. Naviairs om-kostninger til sådanne opgaver vil også fremover blive dækket via finansloven.Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for staten.
6. Væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDet forventes, at omdannelsen af Naviair til en selvstændig offentlig virksomhed vil medføre en øget ef-fektivitet og dermed isoleret set medvirke til på sigt at nedbringe luftfartselskabernes omkostninger.
Udkast 10.12.09
7. De administrative konsekvenser for borgereForslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. Væsentlige miljømæssige konsekvenserNaviairs mulighed for at kunne indgå aftaler med udenlandske søsterorganisationer om samarbejde på luft-fartstjenesteområdet vil bl.a. medføre en mere effektiv udnyttelse af ruterne og kunne mindske flyvetider,brændstofforbrug og omkostninger mærkbart, med en deraf følgende reduktion i miljøbelastningen og på-virkningen af klimaet, som dog ikke nærmere lader sig kvantificere.
9. Forholdet til EU-rettenNærværende lovforslag har til formål at styrke Naviairs position i den fremtidige grænseoverskridende ud-øvelse af luftfartstjenester, som EU's Single European Sky forordninger lægger op til.Kommissionens forordning nr. 2096/2005 beskriver de fælles europæiske krav til udøvelse af luftfartstje-nester overalt i EU. Reglerne indeholder krav til bl.a. kapacitet og regularitet. I henhold til forordningen skalenhver virksomhed, der ønsker at udøve luftfartstjenester, over for de nationale luftfartsmyndigheder doku-mentere, at den opfylder kravene og dermed findes egnet til at udøve tjenesterne. Egnetheden synliggøresgennem luftfartsmyndighedernes udstedelse af certifikat. Forordningen stiller ikke specifikke krav til organi-seringen af de enkelte landes luftfartstjenester.Denne forordning har relation til pakken af forordninger om et fælles europæisk luftrum (Single EuropeanSky I), som trådte i kraft i april 2004 (forordning nr. 549/2004, 550/2004, 551/2005 og 552/2004). Med fæl-les regler for certificering af udøvere af luftfartstjenester, etablering af funktionelle luftrumsblokke, ensartetklassificering af luftrummet og sikring af integration mellem de nationale lufttrafikstyringssystemer udgørdisse forordninger grundlaget for oprettelse af et fælles europæisk luftrum inden 2012.Flere af de nye EU-politiske tiltag (Single European Sky II) understøtter en konsolidering af europæiskeluftfartstjenester, f.eks. restrukturering af luftrummet ud fra lufttrafikale forhold og ikke nationale grænser,samt ændret prisreguleringsstruktur i form af incitaments- og præstationsbaseret prisregulering. I lyset afdisse udviklingstendenser med pres for omkostningsreduktion, øget forretningsorientering af luftfartstjenesteog stigende behov for samarbejde kan en omdannelse af Naviair til en selvstændig offentlig virksomhedstyrke Naviairs position i opfyldelsen af EU's mål om at skabe et mere integreret operativt luftrum, hvor derer lagt vægt på optimal udnyttelse af det europæiske luftrum og et ensartet, højt sikkerhedsniveau for lufttra-fikken. Rammerne for lufttrafikstyringen er således i vidt omfang reguleret af EU-regler. Hertil kommerinternationale luftfartsaftaler og standarder.I kraft af Danmarks medlemskab af De Forenede Nationer er Danmark medlem af FN's luftfartsorganisati-on International Civil Aviation Organization (ICAO), som har udarbejdet Chicago-konventionen om interna-tional civil luftfart af 7. december 1944 (Convention on International Civil Aviation). Chicago-konventionenblev ratificeret af Danmark ved kongelig resolution at 24. februar 1947, jf. Udenrigsministeriets bekendtgø-relse nr. 17 af 30. marts 1948. Ved lov nr. 252 af 10. juni 1960 om luftfart blev konventionen gennemført idansk ret. Det følger af Danmarks tiltrædelse af Chicago-konventionen, at Danmark har påtaget sig en inter-national forpligtelse til inden for rammerne af sin højhedsret at sikre udførelse af luftfartstjeneste i danskluftterritorium.
10. HøringLovforslaget er den [dato] sendt i høring til nedennævnte:Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, AOPA Danmark,Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Atlantic Airways, ATP, Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Center for
Udkast 10.12.09
Kvalitet i Regulering, Cimber-Sterling A/S, CO II, Copenhagen Airtaxi A/S, DALPA, Danish Air TransportApS, Danmarks Meteorologiske Institut, Dansam, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DanskHanggliding og Paragliding Union, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Svæveflyver Union, Danske Advo-kater, Danske Pilotorganisationers Samråd, Datatilsynet, DJØF, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs-flyvningens Sammenslutning, Esbjerg Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund, Finansministeriet, Finanstilsynet,Flyvebranchens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Flyrelate-rede Virksomheder, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, For-sikring og Pension, Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen, Færøernes Landsstyre, Grønlands Landssty-re, Grønlands Lufthavnsvæsen, Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, HK, Håndværksrådet,Indenrigs- og Socialministeriet, Ingeniørforeningen, InvesteringsForeningsRådet, Justitsministeriet, Karlog-Air, Kommunernes Landsforening, Kongelig Dansk Aeroklub, Konkurrencestyrelsen, KZ & VeteranflyKlubben, Københavns Lufthavne A/S, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Løn-modtagernes Dyrtidsfond, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Ministeriet for videnskab, teknologi og udvik-ling, Nationalbanken, Naviair, North Flying A/S, Offentligt Ansattes Organisationer, Personalestyrelsen,Rådet for Større Flyvesikkerhed, SAS, SKAT, Skatterevisorforeningen, Skatteministeriet, Statens Luftfarts-væsen, Statsministeriet, Sun-Air of Scandinavia A/S Sønderborg Lufthavn, Thomas Cook Airlines, Trafik-forbundet, Udenrigsministeriet, Vagar Lufthavn.Lovforslaget har endvidere været sendt i høring hos Rigsrevisionen.
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekven-ser/mindre udgifterØkonomiske konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerIngen
Negative konsekven-ser/merudgifterVirksomhedens åb-ningsbalance vil bliveforelagt Folketingets Fi-nansudvalget ved aktstyk-ke. De økonomiske kon-sekvenser vil fremgå her-af.Ingen
Administrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regioner
Ingen
Det forventes, at omdannel-Økonomiske konse-kvenser for erhvervslivetsen af statsvirksomhedenNaviair til en selvstændigoffentlig virksomhed vilmedføre en øget effektivitetog dermed medvirke til atnedbringe luftfartsselskaber-nes omkostninger.
Ingen
Miljømæssige konse-kvenser
Lovforslaget har ingen di-rekte, væsentlige miljømæs-sige konsekvenser. Lovfors-laget kan dog have positiveafledte miljømæssige konse-kvenser, idet lovforslagetmedfører bedre muligheder
Ingen
Udkast 10.12.09
for samarbejde på luftfarts-tjenesteområdet, hvilket bl.a.vil medføre en mere effektivudnyttelse af ruterne og kun-nemindskeflyvetider,brændstofforbrug og om-kostninger mærkbart, med enderaf følgende reduktion imiljøbelastningen og påvirk-ningen af klimaet.EU har fremlagt to store reformprogrammer (Single Euro-pean Sky og SESAR), der skal initiere flyvesikringstjene-sterne i Europa til at samarbejde om at omkostningseffekti-visere og strømline funktioner med henblik på at etablere etmere effektivt luftrum i Europa, som kan medføre lavereomkostninger for luftfartsselskaberne, miljømæssige forde-le i form af reducerede emissioner og kortere rejsetider forpassagerer.Ved at omdanne Naviair til en selvstændig offentlig virk-somhed får Naviair større frihedsgrader til at tilpasse sigdenne udvikling og kunne sikre sig en stærk position i denfremtidige grænseoverskridende udøvelse af lufttrafiktjene-ste ved at indgå i internationale samarbejder og alliancer.
Forholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen fastslår, at transportministeren etablerer Naviair som en selvstændig offentlig virksomhed.Ifølge stk. 2 bliver virksomhedens navn Naviair. Transportministeren har efter bestemmelsen i stk. 2 mulig-hed for at ændre Naviairs navn, hvilket normalt vil ske på virksomhedsmødet. Det følger i øvrigt af etable-ringen som en selvstændig offentlig virksomhed, at Naviair i retlig henseende bliver en selvstændig juridiskperson og indenfor de begrænsninger, der fastlægges i lovgivning og vedtægter, kan optræde som en sådan.Naviair udøver sin virksomhed uden hæftelse for staten.
Til § 2I bestemmelsen fastslås det, at Naviairs formål er at udføre luftfartstjenester. Begrebet luftfartstjenesteromfatter i henhold til EU's rammeforordning (nr. 549/2004 om rammerne for oprettelse af et fælles europæ-isk luftrum) lufttrafiktjeneste, kommunikation, navigation, overvågning, luftfartsinformation samt meteoro-logi. Naviair kan udøve denne virksomhed i såvel Danmark som udlandet.Naviairs udøvelse af lufttrafiktjeneste samt de dertil knyttede CNS tjenester (de såkaldte en route tjenester)i dansk luftrum forudsættes at skulle ske i henhold til en længerevarende designering, som giver Naviaireneret til i en nærmere fastsat periode at udøve tjenesterne og som fastsætter Naviairs rettigheder og forplig-telser overfor staten. Designeringen, som sker på baggrund af certifikat udstedt i medfør af forordning2096/2005 om fælles krav til udøvelse af luftfartstjenester udstedes af SLV i medfør af EU forordning nr.550/2004 (luftfartstjenesteforordningen) art. 8 og skal medvirke til at sikre, at Danmark kan opfylde sineforpligtelser i henhold til internationale aftaler om at udøve luftfartstjenester i dansk luftrum.
Udkast 10.12.09
Som selvstændig offentlig virksomhed vil Naviair også fremover kunne udstede påbud/forbud til luftfarttø-jer i dansk luftrum ved udøvelsen af lufttrafiktjeneste, og manglende overholdelse heraf vil i sidste ende kun-ne medføre strafferetlige sanktioner. Dette vil således være uændret i forhold til, hvad Naviair kan i dag.Bestemmelsen giver desuden Naviair mulighed for at udføre opgaver, der ligger i naturlig forlængelse afdenne kerneforretning. Det kan f.eks. være uddannelsesvirksomhed og teknisk vedligeholdelse af flyvekon-trolsystemer for eksterne kunder, som Naviair allerede i dag er involveret i. Naviair skal således kunne fort-sætte denne virksomhed, ligesom der skal være mulighed for at udbygge aktiviteterne inden for luftfartstje-nester, i det omfang en fornuftig udvikling i lufttrafikken tilsiger dette.Til stk. 2. Efter bestemmelsen kan Naviair oprette datterselskaber, erhverve ejerandele i andre virksomhe-der og indtræde i forpligtende samarbejder. Dette gælder i såvel Danmark som udlandet. Såvel Naviair somdatterselskaber heraf kan blive medejer af eller indgå joint-venture aftaler med andre virksomheder, ligesomde kan anvende underentreprenører, alt i forbindelse med udøvelsen af deres virksomhed. Da Naviair forven-tes at skulle gøre sig gældende i international sammenhæng er det en afgørende forudsætning, at der er mu-lighed for at indgå i gensidigt forpligtende samarbejder med andre virksomheder både nationalt og internati-onalt. Naviair har sammen med den svenske søsterorganisation, foretaget et indgående studie af muligheder-ne for at etablere en fælles virksomhed, som skal administrere et fælles luftrum i Danmark og Sverige ogvaretage trafikafviklingen heri, alt inden for rammerne af Single European Sky forordningerne og i overens-stemmelse med Regeringens vision ”Dansk Luftfart 2015 – muligheder og udfordringer”. Den fælles virk-somhed skal som underleverandør for de to ejere Naviair og LFV/ANS udføre opgaverne og de to ejere skalstille de nødvendige flyveledere samt den nødvendige infrastruktur, systemer og anlæg til rådighed for denfælles virksomhed. Den svenske regering gav den 13. maj 2009 sin tilslutning til, at LFV/ANS sammen medNaviair etablerer en virksomhed (”NUAC”) til at varetage opgaver i relation til luftfartstjenesten i et dansk-svensk fælles luftrum. Finansudvalget har i august 2009 givet sit tilsagn til, at Naviair kan indgå medejerskabaf det fælles dansk-svensk konsortium.Til stk. 3. Med bestemmelsen om, at virksomheden skal drives på forretningsmæssigt grundlag, indskærpesbestyrelsens og direktionens forpligtelse til at forvalte virksomhedens midler på linje med det, der er normalkutyme for ledelsen i private virksomheder. Bestemmelsen skal således ses i sammenhæng med, at reglerneom bestyrelsens og direktionens kompetence og ansvar i vidt omfang er overført fra aktieselskabsloven.
Til § 3Til stk. 1. Den selvstændige offentlige virksomhed Naviair skal i regnskabs- og skattemæssig henseendeetableres med virkning fra 1. januar 2010. Selve etableringen af virksomheden forventes dog først at ske iforåret 2010 efter godkendelse af det aktstykke, hvormed der søges tilslutning til stiftelse af den selvstændigeoffentlige virksomhed Naviair og de hermed forbundne økonomiske konsekvenser, jf. også bemærkningernetil § 17. Statsvirksomheden Naviairs nettoaktiver indskydes i den forbindelse i virksomheden. Naviair over-tager samtlige statsvirksomheden Naviairs aktiver og passiver og indtræder i samtlige rettigheder og forplig-telser i forbindelse hermed. Dog overtager SLV bl.a. ansvaret for Agreement of the Joint Finance of CertainAir Navigation Services in Greenland mellem Danmark og ICAO, idet det dog forudsættes, at Naviair (ogDMI) fortsat udøver driftsopgaverne som beskrevet i aftalens Annex 1.Ansvaret for udøvelse af flyvekontroltjeneste forudsættes som hidtil at være nationalt ansvar, under fred,krig og andre ekstraordinære forhold. Forsvarsministeren bibeholder derfor kompetencen til – i tilfælde afkrig eller andre ekstraordinære forhold - at regulere og kontrollere lufttrafik inden for dansk luftrum og udenfor dette udøve kontrol med danske flys lufttrafik i medfør af forsvarsloven og luftfartsloven og dermed gen-nemføre overvågning og suverænitetshævdelse i alle højder over dansk territorium. Dette betyder, at princip-perne i eksisterende aftaler og samarbejdsrelationer mellem Forsvaret og Naviair fortsættes uændret og der-med vil bl.a. aktiviteterne i den fælles civile/militære kontrolcentral i Kastrup være uændrede, ligesom Na-viairs omdannelse ikke i sig selv medfører ændringer i udgiftsfordelingen mellem Forsvaret og Naviair. For-svaret vil fra den fælles civile/militære kontrolcentral til stadighed kunne varetage/overtage kontrollen i
Udkast 10.12.09
dansk ansvarsområde og Naviair vil skulle følge de af Forsvaret udstukne retningslinjer. SLV vil i tilknyt-ning til en designering af Naviair som luftfartstjenesteudøver tilsikre, at Naviair forpligtes til at følge de afForsvaret udstukne retningslinjer.Der vil i åbningsbalancen blive taget stilling til størrelsen af den ansvarlige egenkapital, idet der tages hen-syn til, at virksomheden i udgangssituationen får en tilfredsstillende soliditet. Naviairs nuværende aktiveropgøres individuelt under hensyntagen til, at aktiverne erhverves med fortsat drift for øje.Naviair påbegynder sin virksomhed på basis af en åbningsbalance pr. 1. januar 2010. I balancen indgår enrække værdier, som vil være opgjort, når regnskabet for Naviair for 2009 er afsluttet som led i færdiggørel-sen af statsregnskabet for dette år. En åbningsbalance vil derfor først foreligge i løbet af 1. halvår 2010. Detforventes, at Naviair omdannes til en selvstændig offentlig virksomhed med en egenkapital, inkl. ansvarliglånekapital, i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. Heraf udgør ca. 0,6 mia. kr. et indskud, ca. 0,1 mia. kr. Naviairseksisterende egenkapital og en del af de resterende ca. 0,5 mia. kr. udgøres af et ansvarligt lån. Virksomhe-dens åbningsbalance forelægges Finansudvalget ved aktstykke. Der tilstræbes generelt en kapitalstrukturmellem egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital, og fremmedkapital i størrelsesordenen 55/45 pct.Åbningsbalancen vil blive forelagt Folketingets Finansudvalg i foråret 2010 i forbindelse med det aktstyk-ke, hvormed der søges tilslutning til stiftelse af den selvstændige offentlige virksomhed Naviair og de her-med forbundne finansielle konsekvenser. Al ejendom, løsøre, immaterielle rettigheder, f.eks. varemærker,m.v., og alle passiver og forpligtelser, herunder personalemæssige forpligtelser, overtages af Naviair, lige-som Naviair indtræder i alle kontrakter og andre forpligtende retsforhold på samme vilkår, som har væretgældende for statsvirksomheden Naviair. Da Naviair etableres som en selvstændig juridisk person, jf. be-mærkningerne til § 1, vil der være tale om et egentligt kreditor- og debitorskifte. Debitorskiftet indebærer, atNaviair skal opfylde de forpligtelser, som virksomheden overtager fra staten. Opfylder Naviair - mod for-ventning - ikke de forpligtelser, som overtages fra staten, og kan kreditorerne ikke opnå fyldestgørelse forderes krav i virksomhedens formue, vil staten normalt ikke være frigjort fra sine forpligtelser, medmindrekreditorerne efter almindelige formueretlige regler i det hele må anses for at have accepteret alene at holdesig til virksomheden som ny medkontrahent (debitor). I forbindelse med debitorskiftet fra statsvirksomhedenNaviair til den selvstændige offentlige virksomhed Naviair kan det blive aktuelt at gennemføre visse prakti-ske ændringer i kontrakter m.v. efter aftale med kontraktparterne.Naviair skal opgøre sin skattepligtige indkomst i overensstemmelse med de regler, der i øvrigt gælder forselskabsskattepligtige juridiske enheder.I øvrigt gælder skattelovgivningens almindelige regler for indkomstopgørelser, f.eks. med hensyn til indgi-velse af selvangivelse, ansættelse af indkomst, påklage m.v.Til stk. 2. Naviairs formue holdes adskilt fra statens formue, hvilket er en forudsætning for, at Naviair kanoptræde som en selvstændig juridisk person. Samtidig er det fastsat, at Naviair selv disponerer over anlægs-og driftsmidler inden for de rammer, der måtte være fastsat i vedtægterne. Naviair kan på linie med privatevirksomheder opkøbe obligationer m.v. for derved at placere sin formue på den mest hensigtsmæssige måde ioverensstemmelse med god og forsigtig aktiv- og likviditetsforvaltning. Nærmere bestemmelser herom vil imedfør af lovforslagets § 5, stk. 2, blive fastsat i vedtægterne for Naviair.Til stk. 3. Efter stk. 1 indtræder Naviair i samtlige rettigheder og pligter vedrørende statsvirksomhedenNaviairs faste ejendomme og øvrige aktiver. Der skabes med bestemmelsen hjemmel til, at tinglysning oganden registrering kan ske alene på grundlag af denne lov, hvorfor oprettelse af dokumenter m.v. ikke vilvære nødvendig.Til § 4I henhold til stk. 1 skal Naviair ledes af en bestyrelse på 6-9 medlemmer. Bestyrelsen vil være ansvarlig forNaviairs virksomhed og organisation overfor transportministeren og kan ifalde ansvar efter dansk rets almin-delige regler. Bestyrelsen varetager virksomhedens overordnede ledelse, og vil skulle ansætte en kvalificeretdirektion og fastlægge direktionens ansættelsesforhold. Desuden skal bestyrelsen føre tilsyn med direktio-nens varetagelse af den daglige ledelse. Bestyrelsen træffer beslutning i alle spørgsmål, som er af væsentligbetydning, herunder om den overordnede tilrettelæggelse af Naviairs arbejde inden for de retningslinjer, som
Udkast 10.12.09
er fastlagt i vedtægten og som i øvrigt fastlægges af ministeren. Transportministeren vælger på et virksom-hedsmøde 4 til 6 bestyrelsesmedlemmer, herunder formand og næstformand, medens de øvrige bestyrelses-medlemmer er medarbejdervalgte, jf. stk. 2. Bestyrelsen skal samlet set have generelle erhvervs- og ledel-sesmæssige kompetencer samt indsigt i luftfartsområdet og samfundsforhold. På virksomhedsmødet vil mi-nisteren f.eks. kunne beslutte at afsætte enkelte bestyrelsesmedlemmer eller hele bestyrelsen, gennemføreiværksættelse af en granskning efter reglerne i aktieselskabsloven eller træffe konkrete beslutninger om for-holdene i selskabet. De af transportministeren valgte bestyrelsesmedlemmer udpeges normalt for 2 år, og isærlige tilfælde kan valgperioden være mindre end 2 år. Genvalg kan ske. Transportministeren kan efterlovforslaget fortsat til enhver tid afsætte et valgt medlem af bestyrelsen, men dette vil skulle ske på et virk-somhedsmøde, eventuelt et ekstraordinært virksomhedsmøde.Til stk. 2. Medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælges efter reglerne i aktie-selskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter, respektive koncernrepræsentanter, hvilket bl.a. bety-der, at valget sker for en periode på 4 år. Under hensyntagen til, at Naviair overtager en igangværende virk-somhed, fraviges de tidsmæssige betingelser, som fremgår af reglerne i aktieselskabslovens § 49, stk. 3 ogstk. 7, jf. overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 18, stk. 2. Udlånte medarbejdere anses for at være ansat iNaviair. Medarbejdere, der har tjenestefrihed fra Naviair uden løn med henblik på at varetage organisations-arbejde for medarbejdere i Naviair, vil også være valgbare til bestyrelsen.Til § 5Naviair er omfattet af aktieselskabslovens og årsregnskabslovens regler med de fornødne tilpasninger, jf.lovforslagets § 6 og § 7, stk. 1. De beføjelser, der tilkommer generalforsamlingen i et aktieselskab, udøves påvirksomhedsmødet af transportministeren, som sidestilles med en eneaktionær. Beslutning om ansættelse afen direktion træffes af bestyrelsen efter forudgående orientering af transportministeren.Transportministerens beføjelser omfatter således bl.a. godkendelse af årsrapporten, fastsættelse af bestyrel-sens vederlag, udpegning af medlemmer til bestyrelsen og udpegning af statsautoriseret revisor. Udover virk-somhedsmødet, så er det hensigten, at transportministeren som det normale afholder kvartalsmøder med sel-skabet, typisk repræsenteret ved bestyrelsens formand, næstformand og den administrerende direktør samteventuelt andre fra bestyrelsen, direktionen, revisor eller øvrige personer. På kvartalsmøderne orienteresministeren om Naviairs status og udvikling, halvårsrapporten samt øvrige væsentlige forhold. Transportmini-steren kan herudover indkalde til ad hoc møder, når ministeren finder det hensigtsmæssigt. Vedtægternefastlægger nærmere bestemmelser om kvartalsmøder og ad hoc møder.Det foreslås i stk. 2, at transportministeren fastsætter vedtægter for Naviair. Vedtægterne skal indeholdenærmere retningslinjer for virksomhedens udøvelse. Vedtægterne vil overordnet set blive fastlagt efter prin-cipperne i aktieselskabslovens § 4 vedrørende vedtægters mindstekrav i aktieselskaber. Vedtægterne for Na-viair vil blandt andet komme til at indeholde bestemmelser om investeringer og andre dispositioner, der skalforelægges transportministeren til godkendelse på et virksomhedsmøde eller til orientering på et kvartalsmø-de, ligesom at det vil fastslås, at bestyrelsens formand og næstformand er forpligtet til at orientere transport-ministeren om sager af væsentlig betydning for virksomheden. Vedtægterne vil herefter fremstå som trans-portministerens instruks til virksomhedens ledelse. Vedtægterne skal anmeldes til Erhvervs- og Selskabssty-relsen jf. lovforslagets § 12, og vedtægterne vil blive offentligt tilgængelige. Transportministeren kan ændrevedtægterne.Til stk. 3. Virksomhedsmødet svarer til generalforsamlingen i et aktieselskab. De nærmere bestemmelservedrørende afholdelsen af virksomhedsmødet vil fremgå af vedtægterne for Naviair.
Udkast 10.12.09
Til § 6Ved omdannelsen af statsvirksomheden Naviair til selvstændig offentlig virksomhed vil virksomheden idet væsentlige blive underkastet de vilkår, der gælder for statslige aktieselskaber. Dette gælder således ogsåde regler i aktieselskabsloven vedrørende børsnoterede selskaber, som i dag finder anvendelse på statsligeaktieselskaber, og som skal sikre en betydelig grad af åbenhed omkring virksomhedens forhold. Oplysningervedrørende Naviairs forhold skal anmeldes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og være offentligt tilgængeligei samme omfang, som normalt er gældende for aktieselskaber, jf. aktieselskabslovens kapitel 19 om anmel-delse og registrering m.m. samt bekendtgørelse nr. 1525 af 13. december 2007 om anmeldelse m.v. til Er-hvervs- og Selskabsstyrelsen for aktie- og anpartsselskaber. Dette svarer til den ordning, der gælder for bl.a.DSB og Energinet.dk.Årsregnskabsloven finder i sin helhed anvendelse for Naviair, jf. lovforslagets § 7, hvorfor de i årsregn-skabsloven indeholdte bestemmelser om pligt til at indsende oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsenogså finder anvendelse. Tilsvarende vil den kompetence og de sanktionsbeføjelser, som tilkommer Erhvervs-og Selskabsstyrelsen efter aktieselskabs- og årsregnskabsloven i forbindelse med, at selskabets ledelse ikkeopfylder pligten til at indsende oplysninger m.v., finde anvendelse, jf. lovforslagets §§ 15-16. Efter de gæl-dende regler i aktie- og årsregnskabsloven kan der pålægges tvangsbøder, ligesom der i visse tilfælde kanifaldes straf i form af bøde.
Til § 7Naviair udfærdiger et årsregnskab, samt en årsrapport og en halvårsrapport efter årsregnskabslovens regler,som i det hele finder anvendelse, herunder også de særlige regler vedrørende børsnoterede selskaber, som idag finder anvendelse for statslige aktieselskaber. Bestemmelsen medvirker til, at der sikres åbenhed om-kring virksomhedens forhold, idet regnskaberne vil være underkastet samme indholdsmæssige krav, somstilles til børsnoterede virksomheder.Til stk. 2. Naviair er omfattet af lov om revisionen af statens regnskaber m.v., jf. denne lovs § 2, stk. 1, nr.3, hvorefter regnskaber for selvstændige forvaltningssubjekter, der er oprettet ved lov, er omfattet af Rigsre-visionens revision. Efter samme lovs § 2, stk. 2, 1. pkt., kan revisionen af Naviairs regnskaber udføres i sam-arbejde med andre revisorer, når dette er bestemt ved lov. Som udbyder af lufttrafiktjenester skal Naviair ihenhold til EU-forordning nr. 2096/2005 om fælles krav til udøvelse af luftfartstjenester aflægge et revisi-onspåtegnet regnskab i henhold til internationale regnskabsprincipper.Til stk. 3. Rigsrevisor udøver tillige forvaltningsrevision i Naviair i overensstemmelse med lov om revisio-nen af statens regnskaber m.v. § 2.Til stk. 4. Af vedtægterne for Naviair vil det fremgå, at transportministeren skal godkende virksomhedensårsrapport. Godkendelsen sker på virksomhedsmødet. Bestyrelsen skal forelægge årsrapporten for Trans-portministeriet til udtalelse forud for regnskabets forelæggelse på virksomhedsmødet.
Til § 8Ved en omdannelse af Naviair fra statsvirksomhed til selvstændig offentlig virksomhed bortfalder den hid-tidige adgang til at dække likviditetsudsving via Danmarks Nationalbank.Med henblik på at finansiere større investeringer, f.eks. i nye flyvekontrolsystemer, skal Naviair og even-tuelle datterselskaber derfor have mulighed for at optage lån til sådanne formål. Samtidig er det nødvendigt,at Naviair og datterselskaber heraf i lighed med private virksomheder får mulighed for at aftale en driftskre-dit med et pengeinstitut. Låntagningen sker med sikkerhed i Naviairs egen formue. Der er derfor ikke tale omstatslån.
Udkast 10.12.09
Finansministeren bemyndiges til ved etableringen af Naviair som selvstændig offentlig virksomhed at dæk-ke en del af virksomhedens finansieringsbehov via lån, herunder finansiering ved ansvarligt lån.Det forventes, at Naviair omdannes til en selvstændig offentlig virksomhed med en egenkapital, inkl. an-svarlig lånekapital, i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. Heraf udgør ca. 0,6 mia. kr. et indskud, ca. 0,1 mia. kr.Naviairs eksisterende egenkapital og en del af de resterende ca. 0,5 mia. kr. udgøres af et ansvarligt lån.Virksomhedens åbningsbalance forelægges Finansudvalget ved aktstykke. Der tilstræbes generelt en kapital-struktur mellem egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital, og fremmedkapital i størrelsesordenen 55/45 pct.Rente- og afdragsvilkår for det ansvarlige lån vil tillige fremgå af nævnte aktstykke.Såfremt det måtte være hensigtsmæssigt kan en mindre del af fremmedkapitalen ved etableringen af Na-viair som selvstændig offentlig virksomhed etableres som et lån fra staten, som tilbagebetales til staten overen nærmere angivet periode, hvor Naviair betaler den givne markedsrente til staten.Til § 9Det foreslås, at Naviair som selvstændig offentlig virksomhed ikke bliver omfattet af den selvforsikrings-ordning, der gælder for statsinstitutioner. Naviair skal derfor etablere alle nødvendige lovpligtige forsikringerfor Naviair. Dette forudsættes at skulle ske ved etableringen af virksomhederne. Såfremt det ikke er muligtat etablere al forsikringsdækning inden Naviairs omdannelse til selvstændig offentlig virksomhed, vil even-tuelle problemer som følge heraf blive løst inden for det nuværende regelsæt. I betragtning af størrelsen af deforsikringsbare risici, forudsættes Naviairs bestyrelse at orientere transportministeren om de overvejelser, dergøres i forbindelse med forsikringsdækningen, herunder størrelsen af selvrisici og forsikringssum for de en-kelte forsikringer.Til § 10Det fastlægges ved bestemmelsen, at Naviair efter finansministerens nærmere bestemmelse kan indgå kol-lektive overenskomster eller i øvrigt fastsætte løn- og andre ansættelsesvilkår for ikke-tjenestemandsansatte iNaviair. Bestemmelsen giver mulighed for, at finansministeren efter drøftelse med Naviairs ledelse fastlæg-ger de overordnede principper for løn- og ansættelsesvilkår, herunder rammerne for Naviairs forhandlingerom indgåelse af f.eks. en eventuel virksomhedsoverenskomst. For øvrige virksomheder i Naviair, som måtteblive omdannet til selskabsform, træffer finansministeren tilsvarende bestemmelse om kompetencen til atfastsætte løn- og ansættelsesvilkår i hvert enkelt tilfælde.Der lægges op til en ordning uden løsrivelse fra det statslige aftalesystem, men således at Naviair efter fi-nansministerens nærmere bestemmelse kan få råderum til f.eks. at indgå mere virksomhedsspecifikke aftalermed konkurrencedygtige vilkår, hvor der tages højde for de særlige vilkår i det operative miljø samtidig med,at der er mulighed for at aftale fælles vilkår for de ansatte i Naviair generelt. Med bemyndigelsesbestemmel-sen skabes der samtidig mulighed for en udvikling, hvor Naviair selvstændigt inden for rammerne af de gæl-dende regler om opsigelse og genforhandling af overenskomster både vil kunne indgå aftaler som i størreeller mindre omfang er knyttet op på det statslige overenskomstsystem, og aftaler der ikke er knyttet op pådet statslige aftalesystem.Ved omdannelsen af Naviair til selvstændig offentlig virksomhed fortsætter medarbejderne deres ansættel-sesforhold i Naviair og bevarer de rettigheder og pligter, der gælder for dem under ansættelsen i statsvirk-somheden Naviair.
Udkast 10.12.09
Til § 11Til stk. 1. For tjenestemandsansatte vil tjenestemandslovgivningen m.v., dvs. tjenestemandsloven, tjene-stemandspensionsloven, flyvelederpensionsloven og øvrige gældende regler på tjenestemandsområdet, fort-sat finder anvendelse. Tjenestemændene og de overenskomstansatte på særlige vilkårs adgang til avancementforringes ikke ved etableringen af Naviair. Der kan ikke foretages nyansættelse af medarbejdere som tjene-stemænd eller på tjenestemandslignende vilkår i Naviair. Allerede ansatte tjenestemænd og overenskomstan-satte på særlige vilkår med bevarelse af retten til tjenestemandspension og rådighedsløn i henhold til indgåe-de aftaler herom vil have mulighed for at bevare ansættelsesformen. Til stk. 2. Transportministeren kan be-myndige Naviair til at træffe de afgørelser, der efter tjenestemandslovgivningen henhører under ministeren.Dette gælder dog ikke for så vidt angår behandlingen af sager om uansøgt afsked efter tjenestemandslovens §26. Løn- og ansættelsesvilkår for tjenestemænd i Naviair fastsættes som for andre tjenestemænd i henhold tiltjenestemandslovens §§ 45-47. Naviair overtager statsvirksomheden Naviairs rettigheder og pligter i henholdtil lokalaftaler indgået med hjemmel i tjenestemandslovens § 45, stk. 2.Til stk. 3 Bestemmelsen fastslår, at finansministeren kan delegere kompetencen til at indgå aftaler om an-sættelsesvilkår for tjenestemænd i virksomheden til Naviair.Til stk. 4. De af Finansministeriet fastsatte retningslinjer for administration af tjenestemandspension vilfortsat gælde for Naviair. Forud for enhver uansøgt afsked indhentes udtalelse fra Finansministeriet om denoverenskomstansattes krav på tjenestemandspension. Der henvises i øvrigt til, at der for så vidt angår flyve-ledere er hjemmel på tekstanmærkning nr. 130 til finansloven § 36.11.05 til, at disse overenskomstansattemed særlige vilkår kan bevare ret til statslig tjenestemandspension. Naviair betaler løbende det af Finansmi-nisteriet aktuarmæssigt fastsatte pensionsbidrag for tjenestemænd og for tjenestemænd, der overgår til over-enskomstansættelse på særlige vilkår. Endvidere refunderer Naviair - indtil det forudsatte alderspensione-ringstidspunkt - staten de løbende pensionsudbetalinger til virksomhedens tjenestemænd og overenskomstan-satte på særlige vilkår, som Naviair afskediger begrundet i en af tjenestemanden utilregnelig årsag, bortsetfra sygdom (dvs. stillingsnedlæggelse/opgavebortfald, uegnethed, samarbejdsvanskeligheder og lignende).Den enkelte bevarer retten til at få pensionen beregnet efter det aktuelle skalatrin i det pr. 30. juni 2007 gæl-dende skalatrinsforløb, samt efter det skalatrin, som den pågældende måtte opnå efter avancement. Vedavancementer uden for det pr. 30. juni 2007 gældende skalatrinsforløb forudsættes der indbetalt et af finans-ministeren fastlagt aktuarmæssigt beløb til Fl § 36. Pensionsvæsenet til afdækning af den kapitaliserede mer-udgift ved avancementet. Tilsvarende gælder for andre tjenestemænd, der overgår til overenskomstansættelsemed bevarelse af statslig tjenestemandspension.Til stk. 5. Det påhviler i hvert enkelt tilfælde Naviair skriftligt at meddele Finansministeriet, hvis de i stk. 4nævnte tjenestemænd og overenskomstansatte med ret til tjenestemandspension overgår til beskæftigelse ikoncernforbundne selskaber.Til stk. 6. Inden tjenestemænd og overenskomstansatte med særlige vilkår overføres til beskæftigelse udenfor Naviair eller til hermed koncernforbundne selskaber med bevarelse af tjenestemandspensionsretten, på-hviler det Naviair at indhente godkendelse til overførslen fra Finansministeriet. Der vil blive behov for sådangodkendelse til udlån af medarbejdere til opgaver i forhold til et dansk/svensk luftrum, da det forventes, atNaviair højst vil eje 50 % af selskabet.Til stk. 7. Bestemmelsen regulerer det tilfælde, hvor en ansat med ret til tjenestemandspension fx blivervirksomhedsoverdraget i forbindelse med, at Naviair mister kontrakten på en lufthavn, og den nye operatørherefter går konkurs. Der henvises til den hjemmel, der er etableret på tekstanmærkning nr. 118 til finanslo-vens § 28.33.01 samt anden hjemmel der måtte blive etableret for andre tjenestemænd, der overgår til over-enskomstansættelse med bevarelse af statslig tjenestemandspension.Til § 12Naviair skal anmeldes og registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter tilsvarende regler i aktiesel-skabslovens kap. 19 og efter de nærmere regler i bekendtgørelse nr. 1525 af 13. december 2007 om anmel-
Udkast 10.12.09
delse, registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Anmeldelsesbekendt-gørelsen).
Til § 13Naviair vil i kraft af sin status som selvstændig offentlig virksomhed oprettet ved lov være en del af den of-fentlige forvaltning og dermed omfattet af offentlighedsloven, forvaltningsloven og lov om FolketingetsOmbudsmand.
Til § 14Tilsynet som ejer med Naviairs virksomhed udøves af transportministeren og suppleres af den tilsynsmyn-dighed, der tilkommer Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i medfør af såvel aktieselskabsloven som årsregn-skabsloven, herunder de muligheder, der er for at pålægge sanktioner for manglende overholdelse af pligt tilat indsende oplysninger m.v. Endvidere fører SLV tilsyn med Naviair som certificeret luftfartstjenesteudøverog Naviair er i den forbindelse forpligtet til at udlevere alle oplysninger, der er nødvendige for SLVs tilsyn. Iforbindelse med Naviairs omdannelse til en selvstændig offentlig virksomhed er det dog nødvendigt at udar-bejde regler med henblik på at kunne pålægge Naviair vederlagsfrit at udlevere og stille data til rådighed i detilfælde, hvor oplysningerne skal bruges i forbindelse med SLVs tilsyn i henhold til luftfartsloven med andreend Naviair, eller f. eks. til brug for behandling af klagesager (f. eks. vurdering af støjsager og sager om lav-flyvning mv.) eller til brug for SLVs varetagelse af den generelle myndighedsudøvelse vedr. lufttrafiktjene-ste, herunder fastlæggelse af luftrumsstruktur mv. Regler herom vil blive udstedt i form af en BL (Bestem-melser for Civil Luftfart).Til stk. 2. Naviair skal efter anmodning stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed for trans-portministeren. Der tænkes navnlig på situationer, der kan opstå som led i myndighedsudøvelse, men er ikkebegrænset hertil. Sådanne oplysninger meddeles direkte til transportministeren og ikke på et virksomheds-møde. Transportministeren fastsætter nærmere regler herom i vedtægterne. Som følge af, at Naviairs udøvel-se af luftfartstjenester udgør et de facto monopol kan der dog være særligt behov åbenhed og transparensomkring Naviairs virksomhed, som vil blive tilgodeset ved at fastsætte nærmere krav hertil i vedtægterne.Kravene vil dog blive fastsat under hensyntagen til Naviairs konkurrencedygtighed bl.a. i relation til det in-ternationale samarbejde.
Til § 15Bestemmelsen i nr. 1 svarer til straffebestemmelserne i aktieselskabslovens § 160, stk. 1, 1. pkt., hvoreftermanglende indsendelse af meddelelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan straffes med bøde.Bestemmelsen i nr. 2 svarer til aktieselskabslovens § 161, stk. 1, hvorefter overtrædelse af aktieselskabslo-vens § 53, stk. 1 og 3, § 54, § 54 a, § 55, § 56, stk. 2 og 7, § 157 b og § 157 d, straffes med bøde.Bestemmelsen i nr. 3 svarer til aktieselskabslovens § 160, stk. 1, 2. pkt., hvorefter bestyrelsesmedlemmer,direktører, vurderingsmænd og revisorer, samt deres suppleanter, der ubeføjet røber, hvad de under udøvel-sen af deres hverv for Naviair har fået kundskab om, kan straffes med bøde.
Udkast 10.12.09
Til stk. 2-3. Efter stk. 2 finder straffebestemmelserne i årsregnskabslovens kapitel 24 direkte anvendelse.Endvidere finder bestemmelserne i straffelovens 5. kapitel anvendelse.
Til § 16Bestemmelsen svarer til aktieselskabslovens § 160, stk. 2, hvorefter bestyrelse eller direktion, der ikke ef-terkommer de pligter, der påhviler dem i relation til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som tvangsmiddel kanpålægges daglige eller ugentlige bøder.Til § 17Det foreslås, at transportministeren fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt, hvorved der opnås sikker-hed for, at etableringen af den nye virksomhed ikke finder sted, førend alle nødvendige forberedelser er fuldtgennemført, herunder m.h.t. færdiggørelsen af en endelig åbningsbalance. Ifølge § 3 sker overtagelsen af denaf statsvirksomheden Naviair hidtil drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver dog i regnskabs-og skattemæssig henseende med virkning fra den 1. januar 2010.
Til § 18Til stk. 1. Medarbejder-/koncernrepræsentanter og suppleanter for disse til Naviairs bestyrelse skal findested senest seks måneder efter etableringen af virksomheden.Til stk. 2. I tilknytning til stk. 1 er det nødvendigt at fravige reglen i aktieselskabslovens § 49, stk. 2, 3.pkt., om, at valg af medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse først kan ske, når den pågældendevirksomhed i de sidste 3 år har beskæftiget mindst 35 medarbejdere, samt den tilsvarende regel i aktiesel-skabslovens § 49, stk. 3, hvorefter medarbejderne først har krav på valg af koncernrepræsentanter til besty-relsen, når moderselskabet og datterselskaber heraf i de sidste 3 år gennemsnitligt har beskæftiget i alt 35medarbejdere.
Udkast 10.12.09
Til § 19Ændringen, hvorefter Naviairs ejendomme ikke fritages for kommunal grundskyld, er en følge af, at Na-viair oprettes som en selvstændig offentlig virksomhed, som beskattes efter selskabsskattelovens almindeligeregler og således bliver skattepligtig til kommunerne.
Til § 20Til nr. 1Der foreslås indført en ny skattepligtsbestemmelse i selskabsskatteloven. Ved bestemmelsen fastslås, at Na-viair er skattepligtig efter de samme regler, som gælder for indregistrerede aktie- og anpartsselskaber. Skat-tepligten for Naviair er dermed fastlagt i overensstemmelse med, hvad der gælder for bl.a. DSB og Energi-net.dk, der også er organiserede som selvstændige offentlige virksomheder.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensændring som følge af den ved § 20, nr. 1, foreslåede selskabsskattepligt forNaviair.Til nr. 3-5Det foreslås, at reglerne om tynd kapitalisering og reglerne om beskæring af rentefradrag også skal gælde forNaviair. Det svarer til, hvad der gælder for andre selskabsskattepligtige selskaber.Til nr. 6Det foreslås, at Naviair på tilsvarende måde som andre selskabsbeskattede selskaber ikke skal medregnegevinst og tab ved afståelse af datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier ved opgørelsen af den skatte-pligtige indkomst.Til nr. 7 og 8Det foreslås, at Naviair skal betale selskabsskat.Det foreslås samtidig, at Naviair omfattes af reglerne om nedsættelse af skatten af udbytte, der modtages afaktier i selskaber, som er eller har været hjemmehørende i udlandet. Det svarer til, hvad der gælder for andreselskabsbeskattede selskaber.Til nr. 9Efter selskabsskattelovens § 23, stk. 1, tilfalder 13,41 pct. af selskabsskatten den eller de kommuner, hvoriselskabet m.v. har drevet virksomhed, jf. bestemmelserne i lov om kommunal indkomstskat.Da Naviair er 100 pct. statsejet, foreslås det, at det fulde skatteprovenu fra Naviair og eventuelle sambeskat-tede datterselskaber tilfalder staten.
Til nr. 10
Udkast 10.12.09
Det foreslås, at Naviair omfattes af reglerne om national sambeskatning. Dette svarer til, hvad der gælder forandre selskabsbeskattede selskaber.
Til § 21Ændringen indebærer, at de faste ejendomme, der ejes af Naviair, ikke er fritaget for kommunal grundskyld.Dette svarer til, hvad der gælder for ejendomme ejet af DSB og Energinet.dk.Til § 22Ved ændringen indføres der mulighed for, at Naviair kan anvende bestemmelserne i fusionsskattelovenskapitel 5 om skattefri tilførsel af aktiver ved overdragelse af virksomhed til et datterselskab, der er omfattetaf selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.Ved en tilførsel af aktiver forstås den transaktion, hvorved et selskab uden at være opløst tilfører den samle-de eller en eller flere grene af sin virksomhed til et andet selskab mod at få tildelt aktier eller anparter i detmodtagende selskabs kapital. Ved en gren af en virksomhed forstås alle aktiver og passiver i en afdeling af etselskab, som ud fra et organisationsmæssigt synspunkt udgør en selvstændig bedrift, dvs. en samlet enhed,der kan fungere ved hjælp af egne midler.Indførelsen af den foreslåede adgang til at anvende bestemmelserne i fusionsskattelovens kapitel 5 vil bety-de, at en tilførsel af aktiver kan gennemføres uden at udløse afståelsesbeskatning af Naviair og med skatte-mæssig succession for det modtagende selskab for så vidt angår de overdragne aktiver og passiver. Beskat-ningen af de fortjenester, der i princippet konstateres ved overdragelsen, vil dermed blive udskudt til detsenere tidspunkt, hvor det modtagende selskab afstår de overdragne aktiver og passiver.Den skattemæssige behandling af aktiver og passiver, der inden en tilførsel af aktiver ejes af Naviair, vil ikkeændre sig, hvis aktiverne og passiverne ved en tilførsel overdrages til et datterselskab, der beskattes efterselskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Dette følger af, at Naviair efter forslaget i § 20 vil være skattepligtigefter de samme regler, som gælder for indregistrerede aktie- og anpartsselskaber.Henvisningen til fusionsskattelovens kapitel 5 indebærer, at Naviair vil kunne gennemføre en skattefri tilfør-sel af aktiver både med og uden tilladelse fra SKAT efter de nærmere regler herom.Til § 23Det foreslås, at Naviair i tilfælde af konkurs beskattes efter de samme regler, som gælder for aktieselskaber.
Til § 24Der er tale om en konsekvensændring som følge af den ved § 20, nr.1, foreslåede selskabsskattepligt forNaviair.Ændringen af bestemmelserne i ligningslovens § 8 G og 8 H indebærer, at Naviair får samme adgang somandre selskabsbeskattede selskaber til at fradrage udgifter til deltagelse i visse EU-forskningsprojekter oggaver, som ydes til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger, stiftelser, institutionerm.v., der anvender de modtagne ydelser til forskning.Ved forslaget får også de vand- og spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af den nye skattepligtsbe-stemmelse i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 h, som blev indsat ved § 9, nr. 1, i lov nr. 460 af 12. juni2009, mulighed for at foretage de i ligningslovens §§ 8 G og 8 H omhandlede fradrag.
Udkast 10.12.09
Til § 25Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.