Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 130
Offentligt
771717_0001.png
771717_0002.png
771717_0003.png
771717_0004.png
771717_0005.png
771717_0006.png
771717_0007.png
Transportministeriet
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.J. nr.
fi 7 DEC. 2009450-2
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Til Trafikudvalgets orientering fremsendes vedlagt rapporten "Motorcykelulyk-ker" udarbejdet af Havarikommissionen for vejtrafikulykker.
ed venlig hilsen
m
arfoed
pHHAVARIKOMMISSIONENFOR V E J T R A F I K U L Y K K E R
c/o VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Postboks 9018DK-1022 København KTlf.: 7244 3204www.hvu.dk
Lars Klit ReiffDirekte tlf.: 72 44 32 04Email: [email protected]30. november 2009HVU-rapport om motorcykelulykkerHavarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) har netopoffentliggjort rapporten, Motorcykelulykker. Jeg har hermedfornøjelsen af at sende dig et eksemplar. Rapporten rummerresultatet af HVU's dybdeanalyse af 41 motorcykelulykker.Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at motorcyklisterneblev overset, men også at de kørte for stærkt: I 2/3 af ulykkerne,hvor der var en modpart, orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt,men i halvdelen af disse ulykker kørte motorcyklisten for stærkt,hvilket gjorde det sværere at opdage motorcyklisten i tide.For høj fart hos motorcyklisten var et gennemgående problem i bådeene- og flerpartsulykker: Halvdelen af de 41 ulykker kunne væreundgået, hvis motorcyklisten havde tilpasset hastigheden bedre.HVU anbefaler blandt andet, at der gennemføres kampagner medfokus på disse gennemgående problemer. Desuden anbefaler HVU, atmotorcyklisterne kører med fluorescerende tøj, og at kraftigere lys påmotorcyklerne (f.eks. fjernlys) lovliggøres i dagtimerne.Motorcyklisterne kørte ofte på kanten af egen formåen og havdetypisk problemer med bremseteknikken. HVU anbefaler derfor ABS-bremser på motorcykler og køretekniske kurser (med fokus på, atkørefærdigheden skal udnyttes til sikrere kørsel og ikke højere fart).De populære motorcykelruter, hvor næsten halvdelen af ulykkerneskete, bør gennemgås, bl.a. med fokus på afmærkning, høje kantersamt træer og andre faste genstande tæt på vejen. Desudenanbefales politikontrol, bl.a. af motorcyklisternes hastighed.Nærmere oplysninger om rapporten og HVU's arbejde kan fås hosundertegnede på tlf: 7244 3302.Med venlig hilsen
'X,Sven Krarup NielsenFormand, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
S&^ransport ministeriet
H A V A R I K O M M I S S I O N E N
FOR
AAotorcykel ulykker
S, 2 0 0 9
H A V A R I K O M M I S S I O N E NFormålet med arbejdet i Havarikommissionenfor Vejtrafikulykker (HVU| er at få mere videnom trafikulykker. Den ny viden skal anvendestil at forbedre trafiksikkerheden.HVU består af en tværfaglig gruppe, der fore-tager dybdeanalyser af hyppige og alvorligeulykkestyper. For at få et mere præcist billedeaf de bagvedliggende faktorer undersøges denærmere omstændigheder ved hver enkeltulykke.HVU's analyser foretages på baggrund afmateriale fra politi, bilinspektører, vejmyndig-heder, sygehuse/skadestuer og retsmedicinskeinstitutter. Materialet suppleres med HVU'segne undersøgelser af de implicerede køretøjerog af ulykkesstedet samt interviews medulykkens parter og vidner. I specielle tilfældeinterviewes politi, redningsfolk og pårørende.HVU's viden om konkrete ulykkestyper skalbidrage til, at de ansvarlige institutioner ogmyndigheder kan forbedre arbejdet med atforebygge trafikulykker. Det er ikke formåletat fastslå skyld i juridisk forstand.HVU har tidligere analyseret og udgivetrapporter om følgende ulykkestyper:Eneulykker med bilister under 25 årUlykker på motorvejeUlykker med store varebilerUlykker mellem højresvingende lastbiler ogligeudkørende cyklister• Krydsulykker mellem cykler og biler
Titel:Udgivet:Foto:Layout:Copyright:Oplag:Tryk:ISSM:Net-ISSIM:ISBIM:IMet-ISBIM:
Motorcykelulykker2009Christoffer Askman, Christoffer Askman PhotograhphyOle SøndergaardHavarikommissionen for Vejtrafikulykker1500 eksemplarer, 1. oplagNofoprint1602-56791602-5687978- 8 7 - 91458- 1 8 - 79 7 8 - 87 - 9 1 4 5 8 - 1 9 - 4
Eftertryk i uddrag tilladt med kildeangivelse
Temarapport • MOTORCYKELULYKKER
INDHOLDSFORTEGNELSE
Sammenfatning1. Baggrund2. D e A l analyserede ulykker3. H v o r f o r s k e r u l y k k e r n e - u l y k k e s f a k t o r e r3.1 Ulykkesfaktorer og bagvedliggende faktorer relaterettil trafikanterne3.2 Ulykkesfaktorer relateret t i l vej og omgivelser3.3 Ulykkesfaktorer relateret t i l koretøjerne3.4 Karakteristika ved de 4 gennemgående ulykkestyperA. H v o r d a n o p s t å r s k a d e r n e - s k a d e s f a k t o r e r4.1 Skadesfaktorer relateret t i l trafikanterne4.2 Skadesfaktorer relateret til vej og omgivelser4.3 Skadesfaktorer relateret t i l køretøjerne5. Ø v r i g e o m s t æ n d i g h e d e r v e d d e A l u l y k k e r5.1 Trafikanterne5.2 Vejen og omgivelserne5.3 Køretøjerne6. Effekt af s i k k e r h e d s u d s t y r6.1 Effekt af sikkerhedsudstyr på motorcykler6.2 Effekt af personligt sikkerhedsudstyr7. Fandt v i h v a d v i f o r v e n t e d e8. A n b e f a l i n g e rR e s u m é in EnglishBilagABCDEFHVU's arbejdsprocedureHVU's analysemetodeDatagrundlagEkstra tællinger og målingerForanstaltningerUlykkes-, skades- og bagvedliggende faktorer
9
17212727364041AS
454647515152555959636975
81
888995103119123128
6
Temarapport • MOTORCYKELULYKKER
Oversigt over d e gennemgående ulykkestypersplaceringUlykkestype 1Motorcyklist forulykker i en kurve2<
Ulykkestype 232Overhalende motorcyklist kolliderer med venstresvingende bilistUlykkestype 338Motorcyklist kolliderer med modkorende, venstresvingende bilistUlykkestype ALigeudkørende motorcyklist kolliderer med bilist fra sidevejAS
Temarapport • MOTORCYKELULYKKER
H A V A R I K O M M I S S I O N E N
FOR
Nærmere oplysninger kan fåshos sekretariatet:H A V A R I K O M M I S S I O N E N FORVEJTRAFIKULYKKERc/o VejdirektoratetNiels Juels Gade 13Postboks 9 0 1 8DK-1022 København KTelefon; 7 2 4 4 3 2 0 4www.HVU.dk
<ssr
i
,»wLJ0«<«
2'//////�•s-,,• ..*..,,,&