Fra: Thomas SørensenKuskevænget 194390 VipperødE-mail: [email protected]Vedr. forskellige spørgsmål!I den offentlige tilgængelige strøm af nyheder og informationer, er der i noget jeg mangler at fåklarhed over. Derfor tillader jeg mig, at stille trafikudvalget nogle spørgsmål.Spørgsmålene omhandler følgende:1. Vejdirektoratet2. Udbygningen af Nordvest banen3. RejsekortAd. 1:Vejdirektoratet er af ministeren/folketinget blevet bedt om at gennemføre rationaliseringerfor at forøge effektiviteten. Dette er jo i sig selv fint da ineffektivitet er fordyrende.Der er ved åbenbart ved af det politiske system eller ledelsen i Vejdirektoratet besluttet atnedbringe lønsummen med 5%. Også ganske fin.Men – de informationer jeg har fået viser at ledelsen i Vejdirektoratet ikke er sig opgavenbevidst, nemlig at spare det danske samfund for penge. Lønsummen nedbringes ved at manafskediger personale, men da man ikke kan undvære arbejdet der bliver udført, indhyrespersonen via et konsulent firma, til at udføre præcis den samme opgave, som vedkommendeudførte under den direkte ansættelse.På denne måde spares der lønkroner, men udgiften bliver ved denne øvelse mindst 3 doblet,da konsulenter sædvanligvis er noget dyrere end fast ansatte personer (her er der parallellertil sygehus sektoren, hvor sygeplejersker indhyres som vikarer til en noget højere løn end defast ansatte).Hvordan kan dette forsvares?
Desuden omlægges der fra at anvende ufaglært arbejdskraft (en arbejdskraft med årelangerfaring på området), i vejkontrollen, til personale med en teoretisk højere baggrund. Det erjo aldrig dårligt at opgradere det faglige niveau, men billigere bliver det ikke på denne måde.Hvorfor ikke bare videreuddanne de personer der er ansat i forvejen, i stedet for at fyre
disse?
Ad.2 :Det er så ganske vidst, at der er et stort behov for udbygningen af Nordvestbanen, men dersker tilsyneladende ingen ting. Ifølge skriverierne ventes der på en politisk beslutning,Hvor
bliver den af?
Ad. 3:Rejsekortet er af nogle ved at betegnes som den næste skandale i det offentlige Danmarkstransportsystem. Da jeg læste om det første gang, klappede jeg i mine hænder, endelig nogetder skulle ensrettes og gøres mere simpelt. En prissætning over hele landet, kun når derskulle rejses til Jylland skulle der være en mellemregning ved Lillebælt.Men hvorfor gøre tingene for simple, man sætter DSB til at være over ordstyrer i konsortiet,og vupti, de gamle amter består stadig, så der er nu forskellige prisstrukturer inden for de