Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 124
Offentligt
IP/09/1863Bruxelles, den 2. december 2009
Trafiksikkerhedkommende årti
i
Europa:
en
prioritet
for
det
I 2008 omkom 39 000 europæiske borgere i trafikulykker. EU's mål om at
halvere antallet af trafikdræbte inden 2010 (til 27 000 dødsfald) vil være
vanskeligt at nå. Europa-Kommissionen afholder i dag en konference om
resultaterne af den offentlige høring forud for udarbejdelsen af det
europæiske handlingsprogram for trafiksikkerhed 2011-2020. Mere end 400
interesserede parter med forskellig baggrund vil diskutere problemerne og
den aktuelle trafiksikkerhedssituation i EU.
"Den offentlige høring og konferencen i dag bidrager til at udforme et klart og måleligteuropæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden for perioden 2011-2020. EU kanikke slække på trafiksikkerheden – titusinder af menneskeliv står på spil hvert år.Dette handlingsprogram vil hjælpe os med fortsat at være krævende ogbeslutsomme i vores kamp mod trafikulykker. Det nye handlingsprogram vil ogsåfokusere på centrale prioriteter som f.eks. ulykker på landeveje (som tegner sig for60 % af det samlede antal trafikdræbte) og sårbare trafikanter såsom fodgængere,cyklister, motorcyklister og ældre mennesker", sagde kommissæren for transport,Antonio Tajani, ved konferencens åbning.Kommissionen vil, når den har vurderet resultaterne af det nuværende europæiskehandlingsprogram for trafiksikkerheden (2001—2010), offentliggøre resultaterne afden høring, der har fundet sted i de seneste måneder som bidrag til det næstehandlingsprogram. Høringsprocessen har inddraget både eksperter og almindeligeborgere med henblik på at indsamle ideer til fremtidige tiltag, der kan bidrage til atøge trafiksikkerheden i EU.Debatten finder sted i form af paneldiskussioner med eksperter og plenarmøder medalle deltagere. Emnerne for den første paneldiskussion er køretøjers oginfrastrukturers sikkerhed med fokus på sikkerheden for motorcykler,fremtidskøretøjer som f.eks. elbiler, energiøkonomisk kørsel og måder, hvorpå mankan tilpasse infrastruktur til forskellige grupper af trafikanter. Den andenpaneldiskussion vedrører den rolle, borgerne kan spille for at øge trafiksikkerheden.Panelerne er sammensat af trafikofre, erhvervschauffører, offentlige myndigheder,færdselspolitiet, sårbare trafikanter som f.eks. fodgængere, cyklister og ældremennesker samt repræsentanter for transportsektoren.Desuden er der på Europa-webstedet i dag lanceret en ny websektion medoplysninger om trafiksikkerhed. Disse flersprogede brugervenlige websider vilindeholde omfattende oplysninger om trafiksikkerhed efter kategorier af trafikantersåsom bilister, motorcyklister, fodgængere og cyklister, med brug af piktogrammerog anden let forståelig information.
Næstformand i Kommissionen Antonio Tajani præsenterede også priserne forudmærkelse inden for trafiksikkerhed i 2009. Priserne uddeles inden for rammerne afdet europæiske charter om trafiksikkerhed, som er et af Europa-Kommissionensinitiativer,derudgørentrafiksikkerhedsplatformforvirksomheder,sammenslutninger, forskningsinstitutioner og offentlige myndigheder. Deres fællesmål er at gennemføre konkrete foranstaltninger og udveksle oplysninger om bedstepraksis for at løse de trafiksikkerhedsproblemer, de støder på. Det europæiskecharter om trafiksikkerhed er et af tiltagene under det europæiske handlingsprogramfor trafiksikkerhed 2001—2010. Vinderne af priserne dette år for nedenståendekategorier er følgende:-Store og multinationale selskaber:EKO Fuel Stations Bulgaria(Bulgarien)-Små og mellemstore virksomheder:Transportes Bizarro Duarte, Lda.(Portugal)-Forbund og sammenslutninger:Zrzeszenie Miedzynarodowych PrzewoznikówDrogowych(vognmandssammenslutning - Polen)-Institutioner: Shropshire Fire and Rescue Service (UK)-NGO:Prague Mothers (Tjekkiet)-Lokale myndigheder (regioner og byer):Linköpings kommun(Sverige)
Yderligere oplysninger:http://ec.europa.eu//road_safety/http://www.erscharter.eu/
2