Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 122
Offentligt
Folketingets TrafikudvalgI forlængelse af tidligere fremsendt mail den 04-11-2009, herfra, i sagen omkring en Nordlig omfartsvej udenom Grenaa, i forbindelse med Norddjurs Kommunes foretræde for udvalget den 05-11-2009 skal jeg hermedvenligst gøre udvalget bekendt med, at Norddjurs Kommune reelt ikke ved hvilket behov der bliver fortransport til og fra den måske kommende Bioethanolfabrik på Havnen i Grenaa.Bevisførelse herfra lyder:Folketingets Trafikudvalg bedes venligst læse (under neden) Miljø- ogTeknikdirektør fra Norddjurs Kommune Anders Brinch Larsens svar fra 29-11-209 fremsendt tilundertegnede, heraf fremgår klart, at Bioethanolfabrikken endnu ikke har meldt ud med om al transport skalforegå via vejnettet, eller om det bliver en kombination af søvej / jernbane / lastvogne osv.Ud fra VVM redegørelsen udarbejdet for Bioethanolanlægget fremgår imidlertid klart, at mere end 50 % af altransport af varer kommer til at foregå via søvejen – altså kan det fastslås, at hvis det forholder sig såledessom beskrevet i VVM´en, så er behovet for en Nordlig omfartsvej minimeret ganske betydeligt, i forhold tilde oplysninger Kommunen oplyste udvalget om.Kommende vindmøllepark ud for Anholt:Sidste frist for de bydende for at afgive tilbud på opgaven er fastsattil den 7. april 2010 – ingen ved på forhånd hvilket firma der får tildelt opgaven – og ingen offentligmyndighed kan før vinderens navn offentliggøres fastslå hvilket land eller by der får behov for at udbyggevejnettet. Dette transportbehov kan således ikke fastsættes før en senere år 2010Personlig interesse i sagen:Vores ejendom ligger direkte under den linjeføring som Kommunen har trukket,og er reelt usælgeligt så længe stregen går lige over huset (vores baghave er tillige udlagtt til byggegrunde)– derfor har jeg stor personlig interesse i sagens udfald, og vil således sikre mig at alt går rigtigt tilVVM – det er min klare opfattelse at vejen kræver en VVM redegørelse – havde Norddjurs Kommune skulleudarbejde en sådant, var vi berørte grundejere automatisk blevet opfordret til at komme med idéer og forslagfør end kommunen lagde omfartsvejen ud til offentlig høring i forbindelse med kommende Kommuneplan –den mulighed blev vi snydt for!
Opfordring til Folketingets Trafikudvalg herfra skal lyde:- at sørge for, at vi berørte grundejere behandles, og stilles ordentligt uf fra lovmæssige betragtninger, samtetiske og moralske begreber- er det i det hele taget sagligt begrundet, at udvalgets skal gå ind i en forundersøgelse for en Nordligomfartsvej- vurdere om vejen kræver en forudgående VVM redegørelse, og at de rettigheder som så gælder for viberørte grundejere føres ud i livet- at holde undertegnede, og andre løbende orienteret om hvad der videre sker i sagen – gerne direkte i delokale aviser
MvhHenrik Holmsted PedersenRobstrupvej 218500 GrenaaMobil 41 12 11 66Fax 86 32 06 08[email protected]
Fra:Anders Brinch Larsen [mailto:[email protected]]Sendt:29. november 2009 17:26Til:Henrik Holmsted PedersenCc:Lotta Dybdahl Sandsgaard; Arne Lerche HansenEmne:Henvendelse til Folketingets TrafikudvalgHej HenrikTak for dine henvendelser om planerne for at etablere en nordlig omfartsvej ved Grenaa.I forbindelse med et foretræde for Folketingets Trafikudvalg har Norddjurs Kommune fremsendt et notat tilTrafikudvalget. Det fremgår heraf, at trafikken til den kommende bioethanol-virksomhed vil andrage op til 340lastbiler pr dag. Det er korrekt, som du anfører, at dette tal - "op til 340 lastbiler pr dag" - refererer til VVM-redegørelsens worst case baseret på, at al transport kommer til at foregå med lastbiler. Der foreligger dog ptingen beslutning fra virksomheden om, at al transport ikke kommer til at foregå med lastbiler.Forligspartierne har besluttet, at Vejdirektoratet skal fremrykke sin forundersøgelse af omfartsvejen tilbegyndelsen af 2010. Forundersøgelsens formål er netop at dokumentere, om der er et behov foromfartsvejen. I forundersøgelsen skal det tillige skitseres, hvorledes linieføringen af omfartsvejen i givet faldskal være. Det er Norddjurs Kommunes hensigt at inddrage beboere og lodsejere i området så tidligt sommuligt.Med venlig hilsenAnders
Fra:Henrik Holmsted Pedersen [mailto:[email protected]]Sendt:24. november 2009 09:53Til:Jesper Kaas SchmidtEmne:ForespørgselNorddjurs KommuneAtt. Kommunaldirektør Jesper Kaas Schmidt
Vedr. Norddjurs Kommunes henvendelse af 27. oktober 2009 til Folketingets Trafikudvalg isagen omkring Nordlig omfartsvej uden om Grenaa:Jeg kan se i skrivelsen på side to, at Kommunaldirektøren og vores Borgmester meddeler FolketingetsTrafikudvalgcitat:-Således skønnes alene trafikken til Bioethanolanlægget at omfatte op til 340 tungelastbiler om dagen
VVM rapporten om Bioethanolanlægget fastslår at disse tal er meget urealistiske og er baseret på at altransport finder sted via vejnettet, og intet via skib eller jernbane – VVM rapporten fremlægger de saglige ogrealistiske tal som lyder på blot 140 lastvogne om dagen (målt og talt tur retur) og ud af disse 140 lastvognevil ca. 40 % benytte sig af den eksisterende og nuværende Nordlige omfartsvej.Jeg ønsker nærværende mail besvaret hurtigst muligt med en simpel redegørelse for hvordan Kommunen erkommet frem til de 340 tunge lastvogne om dagen til Bioethanolfabrikken?
MvhHenrik Holmsted PedersenRobstrupvej 218500 GrenaaMobil 41 12 11 66Fax 86 32 06 08[email protected]