Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
768628_0001.png
768628_0002.png
768628_0003.png
768628_0004.png
768628_0005.png
768628_0006.png
768628_0007.png
768628_0008.png
768628_0009.png
Aftale mellem regeringen(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om:
Bedre veje mv.
2. december 2009
1
IndledningRegeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepar-ti, og Liberal Alliance har den 2. december 2009 indgået en aftale om ”Bedre veje mv.”.1Aftalen er et ledi udmøntningen af ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 og en del af den rullende planlægning.Regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepar-ti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance indgik den 29. januar 2009 en aftale om ”En grøn trans-portpolitik” om dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af en grøn transportpolitik ide kommende år, dels en række konkrete initiativer på transportområdet. Det blev med aftale om ”Engrøn transportpolitik” aftalt, at parterne skulle mødes igen i oktober 2009 for at tage stilling til en ræk-ke færdiggjorte beslutningsgrundlag vedrørende konkrete bane- og vejanlægsprojekter.Med aftale af 22. oktober 2009 om ”En moderne jernbane” blev en række nye baneprojekter besluttet,herunder en ny bane fra København til Ringsted over Køge. Med aftale af 22. oktober 2009 om ”Nye ini-tiativer som led i udmøntning af puljer” blev parterne enige om en lang række nye initiativer som led iudmøntning af puljerne. Med aftale af 22. oktober 2009 om ”Visse vejprojekter” blev parterne enige om,at fire konkrete omfartsveje skulle indgå i en samlet aftale om udmøntning af ”En grøn transportpoli-tik”. Med aftale om finansloven for 2010 mellem Regeringen (Venstre og De Konservative) og DanskFolkeparti blev der tilført 2,7 mia. kr. til Infrastrukturfonden til et ekstraordinært løft i vejvedligeholdel-sesindsatsen på det statslige vejnet. Efter afslutningen af forhandlingerne om finansloven for 2010mødtes parterne igen og der er indgået aftale om en række projekter på vejområdet mv. Der er hermedindgået aftale om en samlet udmøntning af ”En grøn transportpolitik”.Parterne vil med denne nye aftale udbygge vejnettet dér, hvor behovet for at forbedre fremkommelighe-den er størst. Aftalen giver en tiltrængt udbygning af centrale strækninger i Danmark, hvor der i dag erstor trængsel, til gavn for borgere og erhvervsliv.Parterne vil undersøge mulighederne for anvendelse af OPP på baggrund af erfaringerne med motor-vejsprojektet Kliplev-Sønderborg.Sammen med aftale om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 og aftalerne af 22. oktober 2009er der i alt disponeret ca. 98 mia. kr. fra Infrastrukturfonden i 2009. Der er investeret ca. 58 mia. kr. ikollektiv trafik og ca. 36 mia. kr. på vejområdet. Hertil kommer ca. 4 mia. kr. i uudmøntede midler fratransportpuljerne.
Udbygning af Køge Bugt MotorvejenParterne er enige om at udbygge Køge Bugt Motorvejen på den ca. 8 km lange strækning mellem GreveSyd og Solrød Syd fra 6 til 8 spor. Udbygningen forventes at kunne ibrugtages i år 2016.Strækningen er en del af landets mest befærdede motorvejsstrækning med både international trafik,landsdelstrafik, regional pendling og lokaltrafik. Strækningen er landets trafikale hovedfærdselsåre, derbinder København og resten af landet sammen. Trafikken har i de seneste år været præget af nedsatfremkommelighed i myldretiden, som har ført til en utilfredsstillende trafikafvikling med hastighederpå ned til 30 km/t i spidsbelastningstimerne.
1
Det Radikale Venstre overvejer sin tilslutning til aftalen.
2
Med udbygning af strækningen fra Greve Syd til Solrød Syd fra 6 til 8 spor, vil strækningen mellem Mo-torring 3 og Solrød Syd have 8 eller 10 spor. Det betyder en forbedret fremkommelighed som kommerhele det danske samfund til gavn og bidrager til at væsentligt færre pendlere og erhvervsdrivende skalspilde tid i køer.Anlægsudgiften forventes at være 1,6 mia. kr.Parterne er desuden enige om at afsætte 117 mio. kr. til tilslutningsanlæg med nord- og sydvendte ram-per samt ny bro til Parker og Rejs ved ny station i Køge Nord henblik på at styrke muligheden for atkombinere biltrafikken med kollektiv transport.Parterne vil være særligt opmærksomme på udbygning af rastepladser ved Karlslunde i forbindelse medudmøntning af midler fra pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse i 2010.Parterne er enige om, at der i efteråret 2010 fremsættes anlægslov for udbygning af hele strækningenmellem Greve Syd og Køge fra 6 til 8 spor. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratetudarbejdede hovedforslag.Parterne er enige om at drøfte finansieringen af udbygningen af den resterende strækning i år 2013.
Udbygning af motorvejen ved Vejle FjordParterne er enige om at udbygge Den Østjyske Motorvej omkring Vejlefjordbroen på den ca. 13 km lan-ge strækning mellem motorvejskryds Skærup og Vejle Nord fra 4 til 6 spor. Udbygningen forventes atkunne ibrugtages i år 2015.Den Østjyske Motorvej omkring Vejlefjordbroen er den travleste vejstrækning i Jylland og en flaskehalspå den østjyske motorvej. Fra 1997 til 2007 steg antallet af biler, der dagligt krydsede broen fra 42.700til 63.800 – en stigning på knap 50 pct. på ti år.Strækningen er central for afvikling af trafikken i Jylland. Trafik der skal nord på fra de tre motorvejefra Odense, Kolding og Esbjerg skal passere Vejlefjordbroen. Også trafik der skal syd på fra Herning ogÅrhus/Aalborg skal passere Vejlefjordbroen. En udbygning af strækningen vil sikre en øget fremkom-melighed samt at den nord/syd-gående trafik i Jylland kan afvikles bedre.Anlægsudgiften forventes at være 1,4 mia. kr.Parterne er desuden enige om at afsætte yderligere 36 mio. kr. til etablering af parallelspor samt forbe-redelse af afvandingssystemer mv. til eventuelt senere anlæg af tilslutningsanlæg for Ødsted-Ny Højen-E45 (Borgmestervejen).Parterne noterer sig, at transportministeren vil drøfte tilslutningsanlægget for Ødsted-Ny Højen-E45(Borgmestervejen) med Vejle Kommune.Parterne vil være særligt opmærksomme på udbygning af rastepladser ved Skærup i forbindelse med dekommende års udmøntning af midler fra pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse.
3
Parterne er enige om, at der i foråret 2010 fremsættes anlægslov for udbygning af strækningen mellemmotorvejskryds Skærup og Vejle Nord. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet ud-arbejdede hovedforslag.Parterne er endvidere enige om, at der senest i februar 2010 søges bevillingsmæssig hjemmel til atigangsætte forberedende projektering m.v. Herved kan anlægsarbejdet passes sammen med det igang-værende anlægsarbejde på strækningen Vejle-Ølholm-Riis.
Udbygning af Motorring 4 omkring KøbenhavnParterne er enige om at udbygge Motorring 4 omkring København på den ca. 4 km lange strækning mel-lem Taastrup og Frederikssundsmotorvejen fra 4 til 6 spor.Motorring 4 er en central strækning i forhold til at lede nord/sydgående trafik uden om København.Trafikken på strækningen har i de seneste år været præget af nedsat fremkommelighed i myldretiden.En udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundsmotorvejen vil forbedre fremkomme-ligheden og give bedre muligheder for afvikling af den tværgående trafik.Parterne er enige om, at der i efteråret 2010 fremsættes anlægslov for udbygning af strækningen mellemTaastrup og Frederikssundsmotorvejen. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet ud-arbejdede hovedforslag.Anlægsudgiften forventes at være 0,3 mia. kr., som finansieres forud for andre projekter, når der er til-vejebragt finansieringsmæssigt grundlag herfor i Infrastrukturfonden gennem fremtidige mindreudgif-ter på igangværende projekter eller anden ny finansiering.Udbygningen igangsættes senere i perioden, når midlerne til projektet er tilvejebragt.
Udbygning af motorvejen på VestfynParterne er enige om at udbygge motorvejen på Vestfyn på den ca. 10 km lange strækning mellem Mid-delfart og Nørre Aaby fra 4 til 6 spor. Udbygningen forventes at kunne ibrugtages i år 2015.Strækningen er en del af ”det store H”. Ud over at tjene som hovedfærdselsåre for den lokale og regiona-le trafik, benyttes den også af hovedparten af trafikken mellem Jylland og Sjælland. Strækningen haroplevet stigende trafik gennem en årrække og der er nu trængselsproblemer i myldretiden. Desuden erstrækningen præget af et relativt stort antal lastbiler.En udbygning af strækningen vil forbedre fremkommeligheden for trafikanter mellem øst og vest Dan-mark samt forbedre trafikafviklingen lokalt og regionalt.Anlægsudgiften forventes at være 1,1 mia. kr.Parterne vil være særligt opmærksomme på udbygning af rastepladser ved Lillebælt i forbindelse medde kommende års udmøntning af midler fra pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse.
4
Parterne er enige om, at der i foråret 2010 fremsættes anlægslov for hele strækningen mellem OdenseVest og Middelfart. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet udarbejdede hovedfor-slag.Parterne er enige om at drøfte finansieringen af udbygningen af de resterende strækninger i år 2013.
Udbygning af HelsingørmotorvejenParterne er enige om at udbygge Helsingørmotorvejen på den ca. 4 km lange strækning mellem Øverød-vej og Hørsholm Syd fra 4 til 6 spor. Udbygningen forventes at kunne ibrugtages i år 2016.Helsingørmotorvejen er den første motorvej, der er anlagt i Danmark. Motorvejen åbnede for trafik i1956. Det er en vigtig pendler- og erhvervsforbindelse mellem Nordsjælland og Københavnsområdet.Desuden er motorvejen en vigtig international motorvejsforbindelse, som forbinder Skandinavien medkontinentet. Strækningen mellem Øverød nord for Holte og Isterød nord for Hørsholm har i de senesteår været præget af nedsat fremkommelighed i myldretiden.En udbygning af strækningen vil sikre bedre fremkommelighed på en af de vigtigste pendlerstrækningertil og fra København. Med udbygningen af strækningen mellem Øverødvej og Hørsholm Syd vil der være6 spor på hele strækningen fra København til Hørsholm Syd.Anlægsudgiften forventes at være 1,4 mia. kr.Parterne vil være særligt opmærksomme på nye støjskærme ved Vejdammen, Brådebæk og ved Hørs-holm Haveforening i forbindelse med de kommende års udmøntning af midler fra pulje til støjbekæm-pelse.Parterne vil desuden være særligt opmærksomme på udbygning af rastepladser mellem Hørsholm ogHumlebæk i forbindelse med de kommende års udmøntning af midler fra pulje til bedre kapacitet ogbekæmpelse af flaskehalse.Parterne er enige om, at der i foråret 2010 fremsættes anlægslov for hele strækningen mellem Øverød-vej og Isterød. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet udarbejdede hovedforslag.Parterne er enige om at drøfte finansieringen af udbygningen af den resterende strækning i år 2013.
Udbygning af Brande omfartsvej til motorvejParterne er enige om at udbygge Brande omfartsvej til en 4-sporet motorvej på den ca. 7 km langestrækning øst om Brande. Udbygningen forventes at kunne ibrugtages i år 2014.Brande omfartsvej fungerer som en del af forbindelsen mellem Herning/Nordvestjylland og Den Østjy-ske Motorvej. Med udbygningen af omfartsvejen til motorvej vil hele strækningen mellem Herning ogVejle i år 2014 være motorvej.Anlægsudgiften forventes at være 0,4 mia. kr.
5
Parterne er enige om, at der i foråret 2010 fremsættes anlægslov for udbygningen af Brande omfartsvejtil motorvej. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet udarbejdede alternative forslag,hvor der af hensyn til virksomheder, boliger og rekreative områder på den vestlige side af den nuværen-de omfartsvej, gennemføres en udbygning på den østlige side af den nuværende omfartsvej.
Anlæg af nordlig omfartsvej ved NæstvedParterne er enige om at anlægge en nordlig omfartsvej ved Næstved. Vejen anlægges som en 2+1 motor-trafikvej og bliver ca. 7 km lang. Omfartsvejen forventes at kunne ibrugtages senest i år 2016.Ved etablering af en nordlig omfartsvej ved Næstved vil den nuværende østlige ringvej i Næstved bliveaflastet og der vil blive skabt en direkte forbindelse til statsvejene til Roskilde og Slagelse.Anlægsudgiften forventes at være 0,7 mia. kr.Parterne er enige om, at krydsningen af Susådalen sker med en højbro. Denne løsning vil kræve en sup-plerende VVM-undersøgelse, der forventes at tage ca. et år.Parterne er enige om, at der i foråret 2011 når den supplerende VVM-undersøgelse er færdig fremsættesanlægslov for en nordlig omfartsvej ved Næstved. Anlægsloven udarbejdes svarende til hovedforslaget iVejdirektoratets konsolidering af en tidligere amtslig VVM-undersøgelse, dog med anlæggelse af enhøjbro over Susådalen.
Anlæg af nordligt hængsel til Djursland ved RandersParterne er enige om at anlægge en motortrafikvej mellem Sdr. Borup og Assentoft. Vejen anlægges somen 2+1 motortrafikvej uden nødspor og bliver ca. 6 km lang. Vejen forventes at kunne ibrugtages i år2014.En etablering af et nordligt hængsel til Djursland vil aflaste den nuværende hovedlandevejsstrækningigennem den sydlige del af Randers. Desuden vil en gennemførelse af projektet betyde, at det vil blivelettere at komme fra Djursland til motorvejsnettet.Anlægsudgiften forventes at være 0,3 mia. kr.Parterne er enige om, at der i foråret 2010 fremsættes anlægslov for et nordligt hængsel til Djursland.Anlægsloven udarbejdes svarende til forslaget i Vejdirektoratets konsolidering af en tidligere amtsligVVM-undersøgelse om anlæggelse af motortrafikvejen dog som en 2+1 motortrafikvej uden nødspor.
Anlæg af Slagelse omfartsvej, 2. etapeParterne er enige om at anlægge en to-sporet vej syd om Slagelse. Vejen bliver ca. 3 km lang. Omfartsve-jen forventes at kunne ibrugtages i år 2013.
6
En etablering af 2. etape af Slagelse omfartsvej vil betyde, at trafikken på rute 22 mellem Kalundborg ogNæstved over Slagelse ikke skal køre på og derefter af motorvejen igen efter en kort strækning, men istedet kan benytte 2. etape af omfartsvejen.Anlægsudgiften forventes at være 0,1 mia. kr.Vejdirektoratet har færdiggjort en forundersøgelse af Slagelse omfartsvej, 2. etape. Der skal foretages enVVM-screening af projektet og en konsolidering af anlægsoverslaget for projektet. I forlængelse afVVM-screeningen er parterne enige om at der i efteråret 2010 fremsættes en anlægslov.Parterne er endvidere enige om, at der primo 2010 søges bevillingsmæssig hjemmel til at igangsætteforberedende projektering m.v. Herved kan anlægsarbejdet passes sammen med det igangværende an-lægsarbejde på 1. etape af Slagelse omfartsvej.
Anlæg af nordlig omfartsvej ved GrenåDet er i aftalen om Nye initiativer som led i udmøntningen af puljer fra den 22. oktober 2009 besluttet,at der ved årsskiftet 2010/2011 skal foreligge en færdig forundersøgelse af Grenå Omfartsvej. Der er af-sat 5 mio. kr. til forundersøgelsen.Parterne er enige om at afsætte 100 mio. kr. til projektet hvorved der gives et samlet statsligt bidrag på105 mio. kr. til anlæg af en nordlig omfartsvej ved Grenå.
En forstærket indsats i vedligeholdelsen af det statslige vejnetParterne er enige om, at det er vigtigt med et moderne, velfungerende vejnet, der er godt vedligeholdt oghar en sikkerhedsmæssig høj standard.Parterne enige om, at vedligeholdelsesindsatsen skal tilrettelægges, så det samlet set er billigst muligtog dermed økonomisk optimalt for samfundet på lang sigt. En høj vedligeholdelsesindsats på vejene bi-drager til en mere glidende og smidig afvikling af trafikken. Det er til gavn for miljøet og det bidrager tilat nedbringe den luftforurening.Med Aftale om finanslov for 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti er det aftalt, at tilføre Infra-strukturfonden yderligere 2,7 mia. kr., der øremærkes til et markant løft af vedligeholdelsesindsatsen afdet statslige vejnet i 2010-2013. Udmøntningen af de supplerende midler i Infrastrukturfonden til vej-vedligeholdelse skal endeligt konfirmeres med parterne bag aftalen om en grøn transportpolitik fra ja-nuar.I forbindelse med aftale om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 besluttede parterne at igang-sætte en analyse af vejvedligeholdelsesindsatsen. Analysen er nu færdig og viser, hvor og hvordan derskal sættes ind, samt ”hvad man får for pengene”.Parterne er enige om, at der i perioden 2010-2013 skal udmøntes den for samfundet økonomisk opti-male vedligeholdelsesindsats for de kapitalbevarende aktiver (belægning og bygværker), det såkaldtescenarie 3. Såfremt indsatsen opretholdes i årene frem mod 2019, betyder det en indhentning af detvedligeholdelsesmæssige efterslæb på belægninger og bygværker. Samtidig er parterne enige om, at der
7
i perioden 2010-2013 skal udmøntes en indsats svarende til det kommunale niveau for drift, service ogæstetik (arealpleje, renovation m.v.), det såkaldte scenarie 2.Det ekstraordinære løft i vedligeholdelsesindsatsen i 2010-2013 medfører en hurtigt og markant forbed-ring af tilstanden for belægninger og bygværker på det statslige vejnet. Samtidig sikres en økonomiskoptimal vedligeholdelsesstrategi med et 10 årigt perspektiv for at minimere levetidsomkostningerne forbelægninger og bygværker. De øgede investeringer i perioden vil således medføre en reduktion af defremtidige udgifter på området.Det markante investeringsløft vil være bredt fordelt på tværs af landet. Arbejdet kan igangsættes hur-tigt, idet der er tale om en række afgrænsede projekter. Gennemførelsen af den forstærkede indsats af-passes kapaciteten i de relevante sektorer.Parterne er enige om, at der af de midler, der er reserveret til vejvedligeholdelse i Infrastrukturfondenanvendes 1 mia. kr. til vedligeholdelsesindsatsen i perioden 2010-2013.Parterne er endvidere enige om at de 2,7 mia. kr., der er tilført fonden med Aftale om finanslov for 2010anvendes til udmøntningen af vedligeholdelsesindsatsen i 2010 – 2013.Herudover er parterne enige om at der anvendes 200 mio. kr. fra puljen til fremme af sikkerhed og mil-jø til udmøntning af vedligeholdelsesindsatsen i 2010 – 2013.Parterne noterer sig desuden, at der som led i udmøntningen af vedligeholdelsesindsatsen i 2010-2013ydes et finansieringsbidrag fra Vejdirektoratet på alt 216 mio. kr. i form af effektiviseringer (organisati-onsændring, årsværksreduktion, forbedret indkøb, mindre konsulentforbrug mv.) på 176 mio. kr. samtdriftsopsparing som følge af mindreforbrug i tidligere år på 40 mio. kr.
Undersøgelse af letbane i OdenseParterne har noteret sig, at Odense Kommune har besluttet at gennemføre en VVM-analyse af en letba-ne i Odense. Parterne ser positivt på etableringen af en letbane i Odense med de trafikale og byudvik-lingsmæssige potentialer som en letbane synes at bidrag til for såvel Odenses centrale bykvarterer somoplandet.Parterne er enige om at reservere et statsligt bidrag på 4 mio. kr. til VVM-undersøgelsen af en 1. etape afen letbaneløsning i Odense. Det statslige bidrag finansieres af puljen til nye beslutningsgrundlag der erafsat med transportaftalen om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009.Parterne vil ved den fremtidige prioritering af infrastrukturfonden være opmærksom på, at såfremt let-baneplanerne i Odense realiseres, bør det vurderes at etablere et større parkér-og-rejs-anlæg ved mo-torvejen, som gør det enkelt og attraktivt at kombinere den individuelle transport med den kollektivetransport på letbanen.
Pulje til StationsmoderniseringerParterne har, jf. tidligere aftalt, noteret sig, at det i forbindelse med de strategiske analyser af udbyg-ningsmulighederne i Østjylland og i hovedstadsområdet undersøges, hvordan banetrafikken skal tilret-
8
telægges, herunder eventuelt behov for nye stationer i de to regioner. De strategiske analyser skal afslut-tes i 2013. Parterne noterer sig samtidig, at der er andre dele af landet hvor der kan være behov for oglokale ønsker om stationsmoderniseringer eller nye stationer.Parterne er indstillet på, at tilføre 100 mio. kr. til Pulje til stationsmoderniseringer når der er skaffet fi-nansieringsmæssigt grundlag herfor gennem fremtidige mindreudgifter på igangværende projekter elleranden ny finansiering.
Forundersøgelse af en banebetjening af Aalborg LufthavnParterne er enige om, at igangsætte en forundersøgelse af en banebetjening af Aalborg lufthavn.Aalborg Lufthavn er Danmarks tredjestørste lufthavn og har stor lokal og regional betydning både forerhvervslivet og borgerne i Nordjylland. Lufthavnen er geografisk placeret tæt på hovedjernbanenettet,hvor der både kører regional- og Intercitytog til landets største byer.Parterne er enige om, at der afsættes 2 mio. kr. til en forundersøgelse af en fremtidig banebetjening afAalborg Lufthavn. Forundersøgelsen finansieres af puljen til nye beslutningsgrundlag der er afsat medtransportaftalen om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009. Forundersøgelsen forventes afslutteti 2011 således at der kan tages stilling til en efterfølgende VVM-undersøgelse samtidig med at resultatetaf den igangsatte VVM-undersøgelse af støjreduktion ved Lindholm Station foreligger. Hermed kan deri efteråret 2011 tages en samlet beslutning om hvorvidt det igangsatte projekt af støjreduktion vedLindholm Station skal gennemføres eller der i stedet bør satses på en ny banestrækning til AalborgLufthavn.
FinansieringAftalen finansieres af ubrugte midler i Infrastrukturfonden for knap 7,1 mia. kr.Herudover er der nye finansieringsbidrag til fonden, svarende til i alt knap 0,3 mia. kr. således at dersamlet er 7,3 mia. kr. til rådighed.Den yderligere finansiering kommer hovedsagligt fra en række færdiggjorte eller næsten færdiggjortevejprojekter på gammel budgettering, som er blevet billigere end indbudgetteret på finansloven. For såvidt angår de projekter hvortil der er reserveret midler i aftalen, Motorring 4 og stationsåbninger, for-udsættes midlerne tilvejebragt ved realiserede mindreudgifter på igangværende projekter eller anden nyfinansiering.Hvis det i forbindelse med gennemførelsen af projekterne viser sig at anlægsoverslagene ikke holder pågrund af prisstigninger som følge af for høj kapacitetsudnyttelse i anlægssektoren, er parterne indstilletpå at drøfte en ændring af den tidsmæssige profil for anlægsprojekterne.
9