Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 116
Offentligt
767526_0001.png
767526_0002.png
767526_0003.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mob. 45 40401425Web:www.shore.dkMail:[email protected]Hr. TansportministerLars Barfoed (Personligt)Holmens Kanal 27 F1220 København KPanama d. 30 november 2009.Our ref. Pj/cp.Kære Lars BarfoedVi har med stor forundring modtaget deres svar til Trafikudvalget af 25. november 2009, som erbaseret på ukorrekte oplysninger.Det er jo en meget alvorlig sag når ministeriet har undladt at orientere dig om, at Rådet forVidenskabelig Uredelig nu har rejst en sag mod professor Jørgen Fredsøe og kystteknisk chef PerSørensen for videnskabelig uredelighed.Beslutningen blev taget af formanden for Rådet for Videnskabelig Uredelighed d. 13. november2009.Jeg går ud fra at vi er enige om at alle oplysninger til Trafikudvalget skal være korrekte.Jeg går også ud fra at vi er enige om at videnskabelige data skal være korrekte, når de fremlæggespå TRM’s hjemmeside og efterfølgende bruges i videnskabelige papers.Forskning og Innovation er jo en stor del af grundlaget for Danmarks fremtid på det internationalemarked, hvor jeg har min hverdag.Vi har noteret os, at 2 af vores konkurrenter DHI og Niras med nogle få dages mellemrum heltuopfordret skriver til Trafikudvalget og bakker op omkring fejlagtige rapporter baseret påfabrikerede data samtidig med, at der var 1794 regnefejl i rapporterne.Det er Transportministeriets opfattelse at disse breve er skrevet helt uopfordret, men det mangler joenhver form for troværdighed.Der er nu enighed om, at der ikke er sandfodret i projektområdet i 2007 og 2008 og det er såledesukorrekt, når Transportministeriet oplyser at dette ikke har medført en besparelse i projektområdet.”Det er korrekt, at der ikke er sandfodret på strækningen i førnævnte periode, men det betyder ikke, atstaten derved har sparet 41,4 mio. kr. Kystbeskyttelse med sandfodring på den jyske vestkystforetages i intervaller af ca. 5 år, som aftalt i Fællesaftalen med vestkystkommunerne.Forsøget medSIC-systemet er foregået i en periode, hvor der ikke er gennemført sandfodringer. Af den grund harder ikke været udgifter til sandfodring i 2008 og 2009. ”
Samtidig oplyser Transportministeren, at der ikke er foregået sandfodring i forsøgsområdet medSIC systemet.Dette udsagn er også direkte usandt.
Jeg skal her henvise til vor klage til Rådet for videnskabelig uredelighed side 40 og 41, som erTransportministeren bekendt.Det er komplet uforståeligt, hvorledes ministeren kan give så forkerte oplysninger til FolketingetsTrafikudvalg, når KDI har revlefodret med 1.005.000 kubikmeter 700 meter ind i ref. 1 itestperioden 2005 – 2007.Vi har nu totalt mistet tilliden til sagsbehandlingen i Transportministeriet, og har besluttet at sendevore regninger til inkasso etapevis, idet vi ikke kan leve med, at der ligger fabrikerede rapporter påKDI og Transportministeriets hjemmesider.Med baggrund i ministerens svar på alm. del spørgsmål 98 fra Trafikudvalget, vil vi kræve minis-teren afhørt i forbindelse med sagen, da det er ministeren som har ansvaret for kystbeskyttelsen iDanmark.Vi må med beklagelse konstatere at videnskabelig dokumentation ICS 2007 og ICCE 2008 ikkerespekteres i Transportministeriet, som lægger større vægt på fabrikerede køberapporter, hvorprofessorerne betales 750.000 kr. privat for rapporter, som primært er lavet i arbejdstiden på voreuniversiteter i meget tæt samarbejde med Kystdirektoratet, som har fabrikeret de forkerte data.Vi kan hermed oplyse ministeren om, at samtlige rapporter, blev kørt direkte til destruktion efterfremlæggelsen for Carina Christensen d. 2. juni 2008.
Vi vil nu igen anmode om foretræde for Trafikudvalget og orientere Trafikudvalget om de faktuelleforhold.Trafikudvalget har nu 2 gange været på besigtigelse på den jyske vestkyst, og man skal jo ikke væreprofessor for at kunne se at SIC systemet kan stoppe erosionen på den jyske vestkyst.Der foreligger nu videnskabelig dokumentation for at effektiviteten af sandfodringen på den jyskevestkyst er minus 170 % efter en investering på 2 milliarder over de sidste 25 år.Samtidig foreligger der nu videnskabelig dokumentation for at SIC systemet kan stoppe erosionenpå den jyske vestkyst.Vi anmoder hermed igen om et møde med ministeren, så vi kan gennemgå dokumentationen i sagenog undgå en meget pinlig retssag.Jeg er tilbage i Danmark d. 3. december 2009Med venlig hilsenPoul JakobsenKopi:Bilag:Folketingets Trafikudvalg.Kopi af mail fra Rådet for Videnskabelig Uredelighed.

Dato:

Fri, 13 Nov 2009 13:09:31 +0100

Fra:

Frej Sorento Dichmann <[email protected]>

Til:

"'SIC Skagen Innovation Center'" <[email protected]>

Emne:

SV: Genfremsendelse af opmålinger udført i SIC forsøget.Kære Poul Jakobsen
alle linier
Jeg takker for det fremsendte. Jeg har sendt alt materialet i høring i dag hos de indklagedeparter.Til din orientering kan jeg oplyse, at de har fået en høringsfrist til 7. december 2009.Med venlig hilsenFrej Dichmann-----Oprindelig meddelelse-----Fra: SIC Skagen Innovation Center [mailto:[email protected]]Sendt: 13. november 2009 11:44Til: Frej Sorento DichmannEmne: Fw: Genfremsendelse af opmålinger udført i SIC forsøget.Kære Frej DichmannHermed fremsendes alle rådata, som dokumenterer at der ikke er udført søopmålinger iapril og oktober kvartal 2006 og 2007.Sagen er dermed fuldt dokumenteret, så høringsproceduren kan gå igang.MVHPoul Jakobsen