Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 104
Offentligt
758722_0001.png
758722_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato17. november 2009Dok.idJ. nr. 003-1369Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Vedrørende spørgsmål nr. S 2807 om forøgelse af bødeniveauet for

ulovlig cabotagekørsel.

Mit svar på spørgsmål nr. S 2807 har givet anledning til en yderligere præciserebeskrivelsen af rollefordelingen mellem politiet og Transportministeriet,hvorfor jeg herved skal redegøre nærmere for denne.Det er politiet, der foretager kontrol af lastbiler på de danske veje, og det ersåledes også politiet, der er kontrolmyndighed for så vidt angår udenlandskevognmænds cabotagekørsel. Såfremt der konstateres ulovligheder, kan sagenenten afgøres ved, at chaufføren betaler en bøde på stedet, eller ved, atanklagemyndigheden efterfølgende rejser tiltale mod den pågældendevognmand.I sidste ende er det dog domstolene, som tager endelig stilling til spørgsmåletom sanktioner i forhold til vognmanden.Transportministeriet er overordnet ressortmyndighed for godskørselsloven.Det er i godskørselsloven fastlagt, at overtrædelser af bestemmelser, der erindeholdt i De Europæiske Fællesskabers forordninger om godskørsel, straffesmed bøde.Konkret udmøntes bødesanktioner ved overtrædelse af cabotagereglerne ved,at Færdselsstyrelsen anbefaler en bødestørrelse, i overensstemmelse meddomstolspraksis, som er på niveau med bødestørrelsen for en tilsvarendeovertrædelse af godskørselsloven begået af en dansk vognmand. Ved gentagneeller længerevarende overtrædelser anbefales højere bøder efter en konkretvurdering. En generel forøgelse af bødeniveauet forudsætter en begrundetindstilling herom til politiet/anklagemyndigheden med henblik på førelse af enrække prøvesager for domstolene.Politiet/anklagemyndighederne følger typisk Færdselsstyrelsens anbefalinger,men det er i sidste ende som nævnt domstolene, der afgør bødestørrelsen.Færdselsstyrelsen har i forbindelse med, at den nye forordning om adgangen tilmarkedet for international godskørsel, som forventes at være gældende iDanmark fra foråret 2010 for så vidt angår cabotagekørsel, iværksat et arbejdeomkring udarbejdelsen af en vejledning om de nye cabotageregler i samarbejde
med transportbranchen fra såvel arbejdsgiver- som arbejdstagerside.Vejledningens sigte er at bidrage til, at politiet får det bedst muligehåndhævelsesgrundlag. Anbefalinger til bødestørrelser vil ligeledes fremgå afdenne vejledning.Færdselsstyrelsen har udarbejdet et notat, der orienterer om de nyecabotageregler. Notatet er oversendt til Trafikudvalget den 12. oktober 2009.Afslutningsvist kan det nævnes, at den nye forordning vil medføre etintensiveret myndighedssamarbejde i EU med blandt andet en pligt tiludveksling af oplysninger om overtrædelser af vejtransportlovgivningen begåetaf udenlandske vognmænd i værtsmedlemsstaten.
Side 2/2
Med venlig hilsenLars Barfoed