Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Spørgsmål 54
Offentligt
Ministeren for sundhed og forebyggelse23. oktober 2009
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:SUU alm. del
Spørgsmål 54
Ministeren bedes redegøre for i hvilket omfang Danmark ifølge KOM (2008) 414(i det foreliggende kompromis) kan stille krav om forhåndsgodkendelse tilspecialiseret og ikke-specialiseret ambulant hospitals behandling.Spørgsmål 55
Ministeren bedes redegøre for, om det i medfør af KOM (2008) 414 (i detforeliggende kompromis) vil være muligt for en dansk patient at henvende sig tilen praktiserende læge i eksempelvis Tyskland og blive henvist til behandling pået privathospital i Danmark efter de regler der gælder for henvisning i Tysklandog uden om det udvidede frie sygehusvalg.Spørgsmål 56
Ministeren bedes vurdere størrelsen af de merudgifter, som KOM (2008) 414 (idet foreliggende kompromis) vil medføre i form af initiativerne til øgetgennemskuelighed for patienterne, eksempelvis nationale kontaktcentre.Spørgsmål 57
Vil ministeren oplyse, hvordan de problemer, som en vedtagelse af KOM (2008)414 (i det foreliggende kompromis) vil indebære, i forhold til sprogbarrierer,forestilles løst, og om patienterne eventuelt selv skal yde egenbetaling samt omder vil blive ydet bistand til tolkning?Spørgsmål 58
Ministeren bedes oplyse om han forestiller sig, at de danske kvalitetsdatabaser,som eksempelvis Cancerregistret, med en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i detforeliggende kompromis) fortsat kan holdes fuldt opdaterede om danskepatienters behandlingsresultater, når større patientgrupper eventuelt vælger atblive behandlet i udlandet.
1/6
Spørgsmål 59
Hvilke problemer ser ministeren i forhold til, at der som medfør af KOM (2008)414 (i det foreliggende kompromis) gives mulighed for, at danske borgere kanopsøge praktiserende læger uden for landets grænser?Spørgsmål 60
Ministeren bedes redegøre for, om der med KOM (2008) 414 (i det foreliggendekompromis) kan opstå en konkurrenceforvridende situation, sådan som DanskeRegioner peger på i deres høringssvar, idet danske patienter kan opnå krav påbehandling på et udenlandsk (privat) sygehus eller en udenlandsk (privat) klinik idet øjeblik, de har en henvisning, hvorimod patienten kun har krav på behandlingpå et dansk privat sygehus, hvis ventetiden på det offentlige sygehus overstigeren måned.Spørgsmål 61
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den lige adgang til sundhed og ligemuligheder i sundhedsvæsenet kan opretholdes med indførelsen af KOM (2008)414 (i det foreliggende kompromis), for så vidt Danmark ikke efterfølgendeindfører nye støtteordninger. Her tænkes eksempelvis på handicappede, som vilhave særlige udgifter på grund af særlig rejseform, krav om ledsager mv., sådansom Danske Handicaporganisationer peger på i deres hørings-svar, og på kravetom forhåndsbetaling, der vil forhindre borgere med små indkomster i at blivebehandlet i udlandet, sådan som blandt andre Danske Patienter har peget på ideres høringssvar.Spørgsmål 62
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt KOM (2008) 414 (i det foreliggendekompromis) rykker ved den enkelte medlemsstats ret til selv at prioriterenational vægtning af henholdsvis offentlig og privat sundhed, idet forslagetligestiller offentlige og private sundhedstilbud i EU, sådan som Danske Regionerpeger på i deres høringssvar.Spørgsmål 63
Hvilke rettigheder opnår udenlandske EU-borgere i medfør af KOM (2008) 414 (idet foreliggende kompromis), hvis de henvises til et dansk sygehus? Vil deeksempelvis opnå ret til at benytte det udvidede frie sygehusvalg såfremt detsygehus, de søger behandling på, har ventetider, der overstiger en måned?Spørgsmål 64
Kan en dansk sygehusafdeling efter vedtagelsen af KOM (2008) 414 (i detforeliggende kompromis) afvise at behandle en EU-borger, der ønsker elektivbehandling på et dansk sygehus med henvisning til hensynet til danskepatienter, eksempelvis en udenlandsk EU-borger der ønsker at blive omfattet afen kræftpakke?Spørgsmål 65
Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at en vedtagelse af KOM (2008) 414(i det foreliggende kompromis) vil indebære, at det vil være tilladt for Danmark atdiskriminere danske privathospitaler i forhold til udenlandske sygehuse – privatesom offentlige – f.eks. ved at stille krav om, at der kun kan ske behandling pådanske privathospitaler med offentlig betaling, såfremt ventetiden til denpågældende behandling i det offentlige danske sygehusvæsen overskrider 1måned, og vil ministeren oplyse, om en sådan vedtagelse af KOM (2008) 414 vilændre på den nuværende ret til at diskriminere henholdsvis danskeprivathospitaler og udenlandske offentlige/private hospitaler.Spørgsmål 66
Ministeren bedes redegøre for retsstatus vedrørende grænseoverskridendesundhedsydelser i relation til KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis):Under hvilke forudsætninger og i hvilket omfang er forskellige typer af i dag
1/6
kendte danske sundhedsydelser (konsultation hos alment praktiserende læge,behandling hos alment praktiserende læge, undersøgelse/behandling hospraktiserende speciallæge, behandling hos praktiserende fysioterapeut,behandling hos tandlæge, der er dækket af tandlægeoverenskomsten,behandling hos psykolog henholdsvis med og uden egenbetaling, behandling idistriktspsykiatrien, socialpsykiatrisk behandling, forskellige former for ambulantbehandling på sygehus, elektiv behandling på sygehus med indlæggelse, akutbehandling på sygehus, genoptræning på sygehus, genoptræning i privatfysioterapi samt genoptræning i kommunalt regi) en (økonomisk) tjenesteydelsei henhold til artikel 49? Ministeren bedes endvidere redegøre for, i hvilket omfangdenne retstilstand henholdsvis ændres eller præciseres med det foreliggendeforslag til kompromis om grænseoverskridende sundhedsydelser.Spørgsmål 67
Kan ministeren bekræfte, at kravene i KOM (2008) 414 (i det foreliggendekompromis) til dansk takst til betaling for behandling i udlandet vil være af ensådan karakter, at det danske sundhedsvæsen kan/vil tabe økonomisk, f.eks. iform af, at marginalomkostningerne ved at behandle patienter på et offentligtdansk sygehus vil være mindre end det beløb, som det offentlige danskesundhedsvæsen vil være forpligtet til at yde til de patienter, der behandles iudlandet?Spørgsmål 68
Kan ministeren bekræfte, at KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis) vilindebære, at den danske betaling til behandling på udenlandske sygehuse(private eller offentlige) skal fastlægges højere end de priser, der fremkommersom følge af det offentlige sygehusvæsens udbud af behandlinger idansk/international licitation?Spørgsmål 69
Vil en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis) indebære,at Danmark vil være forpligtet til at bruge de aktuelle DRG-satser sommaksimumgrundlag for med-finansiering af grænseoverskridendesundhedsydelser i henhold til dette direktiv, eller vil ved-tagelsen efterlademulighed for at fastsætte andre danske takster, f.eks. (1) gældende takster vedbehandling i det private danske sundhedsvæsen i henhold til ventelistegarantien,(2) gældende (gennemsnitspriser) ved kontrakter om udførelse af behandling fordanske regioner som følge af regioners udbud og (3) et nyt takstkatalog baseretpå marginalomkostninger ved de pågældende behandlinger?Spørgsmål 70
Vil der med vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis) kunneopnås tilskud til medicin købt i udlandet (eventuelt via nettet), som ikke erordineret i Danmark, men på listen over tilskudsberettiget medicin, og vil der igivet fald være mulighed for at opnå tilskud til (dyr) medicin, som kun ordineres iDanmark ud fra særligt skarpe diagnostiske kriterier, selv om ordinationen iudlandet er sket ud fra andre og måske lempeligere diagnostiske kriterier end iDanmark?Spørgsmål 71
Vil en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis) indebære,at Danmark vil være forpligtet af EU til at ændre sundhedslovgivningen, såledesat danske sygehuse får ret til at modtage danske selvbetalere uansetstatsborgerskab inden for EU og EØS, og vil det i givet fald indebære ens og ligemuligheder for henholdsvis danske statsborgere, bosat i Danmark, danskestatsborgere bosat i et andet EU-/EØS-land, borgere med varig opholdstilladelsei Danmark og borgere med midlertidig opholdstilladelse i Danmark for at blivebehandlet som henholdsvis selvbetalere og forsikringsbetalt på offentlige danskesygehuse og vil ministeren redegøre for disse eventuelt varierende muligheder forde nævnte grupper?
1/6
Spørgsmål 72
Vil en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis) kunneindebære, at danske sygehusafdelinger og sygehuse vil kunne opleve, atmerindtjeningen for afdelingen eller sygehuset for en udenlandsk (eller dansk)selvbetaler vil være højere end ved behandlingen af en dansk patient, der fårgratis behandling, og inden for hvilke typer behandling kan dette i givet faldforventes at være mest udbredt?Spørgsmål 73
Vil kravene om gennemsigtighed i fastlæggelse af takster i henhold til KOM(2008) 414 (i det foreliggende kompromis) indebære, at der sættesbegrænsninger for, hvordan det danske sundhedsvæsen i fremtiden kanfastlægge politiske retningslinjer for takstfastsættelse internt i det danskesundhedsvæsen, f.eks. DRG-takster, sygesikringstakster for almentpraktiserende læger, speciallæger, tandlæger, fysioterapeuter, mv., takster forbehandling af fritvalgspatienter på privatsygehuse, takster for intern afregning,mv.?Spørgsmål 74
Vil det stride mod traktatens artikel 49 mv. at indføre en generel, ikkebetinget rettil forhåndsgodkendelse for alle typer sundhedsydelser under overholdelse afgældende regler for ikkediskrimination, mv.?Spørgsmål 75
Vil ministeren bekræfte, at en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggendekompromis) skaber mulighed for, at teknologisk udvikling og ændringer ibehandlingsregimer kan medføre, at behandling af en given sygdom på éttidspunkt i et EU-land gøres betinget af forhåndsgodkendelse som forudsætningfor refusion af udgifter ved grænseoverskridende sundhedsbehandling begrundet ibrug af højt specialiseret og omkostningstung medicinsk infrastruktur ioverensstemmelse med EU-retten, mens en sådan forhåndsgodkendelse på etandet tidspunkt og/eller i et andet EU-land vil stride mod EU-retten, og anserministeren det for en hensigtsmæssig form for EU-regulering?Spørgsmål 76
Hvilke sundhedsydelser i form af genoptræning, rehabilitering, monitorering ogpleje vil der med en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggendekompromis) ikke kunne kræves dansk forhåndsgodkendelse til?Spørgsmål 77
Vil der med en vedtagelse af KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis)være tilfælde, hvor danskere i forbindelse med ophold i f.eks. Sydfrankrig vilkunne få offentlige danske tilskud til sundhedsydelser i form af genoptræning,rehabilitering, monitorering og pleje, som en dansker i Danmark ikke vil kunne fågratis eller med offentligt tilskud?Spørgsmål 78
Vil en fri ret for medlemsstaterne til at indføre forhåndsbetaling af takstbestemttilskud til grænseoverskridende sundhedsydelser være traktatstridig?Spørgsmål 79
Vil Danmark kunne risikere, at EF-Domstolen vurderer, at en konkret danskudformning af forhåndsbetalingsregler er i strid med EU-retten, f.eks. fordi detanses for at være i strid med de begrænsede regler for forhåndsgodkendelse atstille krav om, at man på forhånd skal an-mode om penge tilgrænseoverskridende sundhedsydelser?Spørgsmål 80
Er ministeren enig i, at den ret, som KOM (2008) 414 (i det foreliggendekompromis) giver medlemsstater til at lukke for tilstrømningen af patienter fra
1/6
andre lande, såfremt be-handlingskapaciteten er fuldt udnyttet og tilstrømningenderfor vil sætte ventetiden i vejret, er uklar, idet det umiddelbart vil værevanskeligt at bestemme, hvornår ventetiden forlænges som følge af patienter fraandre lande?Spørgsmål 81
Deler ministeren den i KOM (2008) 414 (i det foreliggende kompromis) fremsattevurdering af, at fuldt udnyttet behandlingskapacitet kun forekommer iexceptionelle tilfælde?
På udvalgets vegne
Preben Rudiengaardformand.
1/6