Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
753198_0001.png
753198_0002.png
Fra:Susanne TarpSendt:4. november 2009 11:42Til:SundhedsudvalgetCc:Mette HansenEmne:Vedr.Forslag til nyt Patientklagesystem - fra 3 Patientambassadører
TilMinister for Sundhed og Forebyggelse Jakob Axel Nielsen ogFolketingets Sundhedsudvalg.Vedr. ændring af patientklagesystemet.Det er en ”ommer”.!På grundlag af det udspil som foreligger nu, så opfordrer vi ministeren for Sundhed ogForebyggelse og Folketingets Sundhedsudvalg til at foretage ændringer af radikal art, som ihøjere grad vil tilgodese patienter og patienternes rettigheder i et kommende klagesystem.Vi har en stor frygt for, at hvis det nuværende lovforslag vedtages med de små forbedringer,som der er lagt op til, vil det betyde, at patienter i de næste mange år skal trækkes med etutilfredsstillende klagesystem. DERFOR ER VORES HÅB AT FØLGENDE ARGUMENTER VIL GIVEANLEDNING TIL GRUNDLÆGGENDE ÆNDRINGER AF LOVFORSLAGET.Uvildighed og retssikkerhed er nøgleord, hvis en patient skal følge sig retfærdigtbehandlet. Netop her er lovforslaget helt utilstrækkeligt. Vi ser absolut ingen forbedringi forhold til det nuværende system af patienternes retssikkerhed eller sikkerhed for, atpatienternes klagesager i fremtiden bliver behandlet af ”uvildige” sagsbehandlere ogeksperter.Lovforslaget peger på, at med en udbygning af lægmandsrepræsentationen iDisciplinærnævnet og med fjernelsen af Embedslægeinstitutionens forsinkende led iforbindelse med sagsbehandlingen, vil der ske en forbedring af patienternes retssikkerhed.Vi forundres dog over, at der i Patientombudet ingen lægmandsrepræsentation vil være.Set fra vores stol er det stort set ligegyldige ”forbedringer”, som ikke gavnerpatienternes retssikkerhed, men som i et politisk spil kan bruges til at bevise den ”godevilje”. I fremtiden vil patienterne fortsat føle sig dybt krænket, fordi patienterne vil føle,at de ikke bliver hørt.Det er et gennemgående træk i lovforslaget, at patientens ”stemme” mangler.oEn patient kan eksempelvis efterfølgende ikke klage over en sundhedsperson idisciplinærnævnet, hvis Patientombudet ikke har udtrykt kritik over et samletbehandlingsforløb. En patient vil således ikke samtidig kunne klage over et samletbehandlingsforløb (systemfejl) og over bestemte sundhedspersoner. Vi ser her enstor risiko for, at mange berettigede klager vil blive bremset her. Bestemmelsen servi som en bekymrende forenkling af klagesagerne, som vil stille patienternedårligere end i dag.oPatientombudet vil ikke kunne tage sager op af egen drift eksempelvis på grundlag afsag i pressen.
Det nye udspil har valgt at se helt bort fra etablering af et mediator- ogundskyldningssystem, hvilket er meget skuffende. Det skal være muligt for en patient,som ønsker at klage, at vedkommende som første led i klagesystemet kan vælge enuvildig mediator. Den regionale indgang via Patientkontorerne vil ikke være at betragtesom en uvildig instans og vil derfor ikke kunne påtage sig en mediatorfunktion.For en patient som har været udsat for en fejl eller en utilsigtet hændelse er det vigtigtat,odet er muligt at få en forklaring fra personalet: Hvorfor skete det? Hvad gik galt?Kunne vi have gjort noget anderledes?odet er muligt at få en undskyldning. Som patient har man behov for anerkendelse af,at der har fundet en fejl eller en utilsigtet hændelse sted, og at systemet ogpersonalet beklager det, man har været udsat for.osystemet og personalet tager ved lære og ændres, så fejlen ikke finder sted igen, ogat ens erfaringer som patient indgår i forebyggelsen. Som patient har man brug forat vide, at denne læring har fundet sted, så ens oplevelse kan bidrage til atforebygge at andre bliver udsat for det samme. Det vil kræve en kulturændringblandt personalet og kræve at denne læring vil komme til at indgå som et naturligtelement i alle sundhedsfaglige uddannelser.
Lovforslaget nævner i helt uforpligtende vendinger vigtighed af, at der drages læring afde mange klagesager, men helt uden nogle anvisninger på, hvordan disse kategoriseretog anvendes i læringsøjemed i sundvæsnet.
Vi håber, at ministeren og Folketingets Sundhedsudvalg vil indarbejde ovennævnte synspunkter iet helt nytænkt patientklagesystem.WHO- PatientambassadørLise ChristansenEva SimonsenSusanne TarpLise Christiansen:[email protected]Forfatter til vedhæftede oplæg til debatten - ”NytPatientklagesystem – En patients oplevelse med Patientklagesystemet”.Eva Simonsen:[email protected]Forfatter til ”Patientsikkerhedens blinde vej fra 2004”Susanne Tarp:[email protected]:Medlem af Sundhedsvæsenets Patientklagenævn 1997-2007