Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
739397_0001.png
739397_0002.png
Ministeren for forebyggelse og sundhedJakob Axel NielsenSlotsholmsgade 10-121216 København K
2. oktober 2009[email protected]

Kære Jakob Axel Nielsen

Danske Patienter, Forbrugerrådet og Danske Handicaporganisationer er bekymrede for, om den iigangværende proces omkring udvikling af et nyt patientklagesystem sikrer den nødvendige inddra-gelse af patienternes perspektiver.Ministeren nedsatte i foråret en referencegruppe, som gennem fire møder, frem til juni 2009, skullekomme med anbefalinger til regeringens lovforslag til ændring af patientklagesystemet. Af de fireplanlagte møder er kun ét møde d.d. gennemført og den inddragelsesproces, som der i foråret varlagt op til - og vi som væsentlige interessenter havde forventning om - har endnu ikke fundet sted.Ministeren forklarer i et svar til Liselott Blixt, 7. september 2009, at arbejdet i referencegruppen ersat i bero, for at regeringen kan udarbejde et mere endeligt oplæg og i Dagens Medicin, 24. septem-ber 2009, kan vi nu læse, at regeringen indenfor kort tid vil fremlægge sit bud på en nytænkning afsystemet.Den foreløbige proces og de nylige udmeldinger fra ministeren vækker bekymring i både DanskeHandicaporganisationer, Forbrugerrådet og hos Danske Patienter. Vores bekymring går på, om refe-rencegruppen nu får reel mulighed for at bidrage til den proces, som skal lede frem til regeringensendelig lovforslag. Man kunne tolke ministerens udmeldinger i retning af, at inddragelse af bl.a.patienternes perspektiver nu mere bliver i form af en høring på baggrund af regeringens eget oplægend i reel inddragelsesproces, hvor forskellige perspektiver danner grundlag for de endelige løsnin-ger.
Som repræsentanter for patienterne gennem patient-, forbruger- og handicapperspektiverne er vimeget enige i, at der er behov for en gennemgribende revidering af det nuværende klagesystem.Men den hidtidige proces afspejler langt fra den nødvendige inddragelse, som skal sikre kvalitetenog holdbarheden af et nyt patientklagesystem. Det er veldokumenteret, at patienter har andre per-spektiver på sundhedsvæsenets praksis end fagfolk og hermed har vigtig viden, når sundhedsvæse-nets institutioner skal udvikles. Det er endvidere erfaringen, at inddragelse af patienternes perspek-tiver sikres bedst gennem inddragelse fra starten af et udviklingsarbejde og ikke gennem høring irelation til allerede udviklede løsninger.Vi vil derfor opfordre til, at ministeren fastholder en proces, hvor repræsentanter for patienternesperspektiver inddrages, fra start til afslutning, i udarbejdelse af de anbefalinger, som skal lede tilregeringens endelige lovforslag til revision af det nuværende patientklagesystem.
Med venlig hilsen
Stig Hedegaard Kristensenfungerende formand for Danske Patienter
Stig Langvadformand for Danske Handicaporganisationer
Camilla Hersomformand for Forbrugerrådet
Cc: Folketingets Sundhedsudvalg
2