Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 471
Offentligt
883295_0001.png
883295_0002.png
Nedenstående er et udpluk af reglerne for, hvad der tillades m.h.t. reklamer i danske medier.Men jeg synes, der mangler regler for reklamer, der opfordrer til spil.
Antallet af ludomaner i Danmark er støt stigende, og jeg har set mange eksempler på mennesker,der bare ikke er i stand til at styre sig, i sikker overbevisning om, at næste spil udløser den storegevinst. De spiller hver en klink op måned efter måned, selv om der reelt ikke er råd til det.Mange af disse ludomaner lever faktisk en dobbelttilværelse, for familie, venner og bekendte vedikke at de spiller uhæmmet.Faktisk mener jeg, reklamer for spillevirksomhed burde forbydes på samme måde, som det i dag erforbudt at reklamere for tobaksvarer.Jeg får en skidt smag i munden, når jeg ser Danske Spils TV-reklamer. Det er da en ynkelig måde atfå folk til at bruge penge på.Og så praler Danske Spil oven i købet med, at så længe de har monopol på spil i Danmark, kan devære med til at begrænse ludomani.Jo, jo, moral er godt og dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Regler om reklamers indhold:

Reglerne om reklamers indhold generelt bestemmer bl.a., at reklamer:
skal være lovlige, sømmelige, hæderlige, sandfærdige og udarbejdet med behørig socialansvarsfølelseskal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og i øvrigt respektere almentaccepterede reklameetiske normsætikke må tilskynde til vold eller indeholde indslag med drab, vold eller mishandling og ikkepå utilbørlig vis må spille på overtro og frygtikke må være diskriminerende med hensyn til race, køn, alder, religion eller nationalitet,eller krænke personers religiøse eller politiske overbevisning

Reklamer for alkohol

Reklamer for alkohol skal opfylde en række betingelser. De må ikke:
henvende sig til mindreårige og vise mindreårige, der indtager alkoholforbinde indtagelse af alkohol med øgede fysiske præstationer eller bilkørselskabe det indtryk, at indtagelse af alkohol giver større succes på det sociale eller seksuelleområdeantyde, at alkohol har terapeutiske egenskabertilskynde til umådeholden indtagelse af alkohol eller fremstille afholdenhed i et negativt lyslægge særlig vægt på et højt alkoholindhold som en positiv kvalitet ved varen

Reklamer for lægemidler og sundhedsydelser

Reklamer for lægemidler og sundhedsydelser må kun udsendes efter reglerne i lov om lægemidlerog lov om reklamering for sundhedsydelser. Det betyder bl.a., at der ikke må reklameres for recept-pligtig medicin og sundhedsydelser, og at reklamer for ikke receptpligtig medicin skal give seerenen række oplysninger om produktet.

Arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger mv.

Arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger mv. religiøse bevægelser eller politiske partier må ikkereklamere i tv.

Tobaksprodukter

Der må ikke udsendes reklamer for tobaksprodukter eller varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelsemed rygning.