Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
879654_0001.png
879654_0002.png
879654_0003.png
879654_0004.png
879654_0005.png
879654_0006.png
879654_0007.png
879654_0008.png
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinderv/Sonja MikkelsenJunivej 358210 Århus VEmail:

[email protected]

Mobiltlf: 61222932
August 2010Til Sundhedsministeren ogFolketingets partiers SundhedsordførereForslag om at bevilge satspuljemidler til indsats imod omskæring er piger og fremme aftilbud til allerede omskårne kvinder mv.Der er 28 lande, der har en tradition for omskæring. Det er ikke religiøst bestemt og det praktiseresaf både muslimer og kristne. Mange flygtninge og immigranter har bragt traditionen med sig tilEuropa, selvom det er forbudt at praktisere i Europa, hvilket det også er i de fleste Afrikanskelande, men traditionen betyder meget i sidste ende for mange.Vi ved at jordmødrene stadig får meget unge kvinder ind – 18-19 år -, der skal føde, men som eromskårne. Hvornår og hvor de er blevet det, står hen i det uvisse. Hvis der ikke gøres enopfattende opsøgende indsats imod, er der risiko for, at traditionen fortsætter i det skjulte.Det er baggrunden for at en styregruppe på tværs af landet og på tværs af baggrunde er etableretog på frivillig basis har udarbejdet en national handlingsplan, der beskriver, hvad der er nødvendigtfor at få stoppet al trafik på dette område.Det er nødvendigt at få udryddet myterne om at unge mænd fra de pågældende lande kun vil giftesmed omskårne unge kvinder, og der skal fakta frem til de traditionsbærende grupper om, hvorødelæggende omskæring er for kvinder. Til det formål, er der behov for at få undersøgtholdningerne blandt de unge mænd, så det kan dokumenteres overfor den ældre generation, atomskårne piger er dem, de unge mænd ikke vil giftes med.Der er behov for retningslinjer for, hvordan omskårne kvinder hjælpes efter graviditet og i det heletaget, så de får reduceret deres gener som følge af omskæring, baseret på den nyeste lægefagligeviden. Der er behov for en nænsom undersøgelse af status for de mindre piger for at få etfingerpeg om, hvor omfattende problemet med omskæring stadig er.Offentlige ansatte, der er i nærkontakt med miljøet – uanset om det er i børnehaven, i skolen, isocialforvaltningen, hos politiet eller i sundhedssystemet, har brug for information, så de kan spotterisiko for omskæring og ved, hvordan de skal forholde sig, hvis der er risiko for eller er sket enkriminel handling, som medvirken til omskæring er.Sundhedsstyrelsens bog om emnet fra 1999 er forældet og mange stedet gået i glemmebogen.Der er ikke sket praktisk opfølgning af den seneste skærpelse på området, så også medvirken iudlandet er kriminel. At kun én mor er dømt for omskæring af hendes døtre er desværre næppe etudtryk for, at der kun er meget sjældne tilfælde, men et udtryk for at loven ikke anvendes i praksis.
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
Nogle opgaver er det vigtigt at myndighederne løser, f.eks. retningslinjer for hvordan politiet skalhåndtere anmeldelser, retningslinjer for hvordan læger og andet sundhedspersonale skal agere,retningslinjer for, hvordan man håndterer mistanke om omskæring eller risiko for omskæring.Kampagner og anden informationsindsats overfor de berørte miljøer kan med fordel gennemføresaf frivillige jf. den nationale handlingsplan imod omskæring af piger og kvinder.I de fleste europæiske lande er de statslige sundhedsmyndigheder i spidsen for den forebyggendeog behandlende indsats imod omskæring af piger og afhjælpning af gener hos de voksneomskårne kvinder eller for en væsentlig støtte til at andre, herunder frivillige og professionelle kanløfte opgaven.Sådan er det ikke i Danmark og det har det ikke været i mange år. Sundhedsstyrelsen har i desenere år anlagt den vurdering, at det ikke er et nævneværdigt problem i dag i Danmark, hvilketogså er afspejlet i et svar fra Sundhedsministeren til Folketings sundhedsudvalg ifolketingssamlingen 2008/2009 vedrørende den udarbejdede handlingsplan imod omskæring afpiger, som den frivillige gruppe bag denne henvendelse udarbejdede i 2008/09, og som vi fortsatarbejder for at få midler til at gennemføre.Det kan undre, at Sundhedsstyrelsen anlægger denne vurdering, idet, der ikke er overblik overproblemets omfang i dag. Der findes ikke undersøgelser af, hvorvidt omskæring praktiseres og ihvilket omfang. Sundhedsstyrelsen har ingen ajourført faglig viden på området. Ekspertisen påområdet er samlet hos et netværk af frivillige, som myndigheder og medier trækker på, når der erspørgsmål på området. Det indebærer at de mange piger og kvinder i Danmark, der kommer fra de28 lande i verden, hvor omskæring af piger praktiseres, ikke kan hente professionel hjælp isundhedsvæsenet eller forebyggende støtte. Denne udsatte gruppe af borgere er således overladttil sig selv.Den udarbejdede handlingsplan er i juni 2009 drøftet på et møde imellem den daværendesundhedsminister Jacob Axel Nielsen og repræsentanter for styregruppen, ligesomhandlingsplanen er præsenteret i et foretræde for Folketingets Sundhedsudvalg, ligeledes i juni2009.På begge møder har der været enighed om at mulighederne for en satspuljebevilling burdeundersøges.Det er baggrunden for dette forslag med 5 indsatspunkter:1. Gennemførelse af national handlingsplan imod omskæring af piger og kvinder.2. Revision og genudgivelse af bog til myndigheder og sundhedsfagligt personale medkontakt med piger og kvinder i risikogruppen.3. Undersøgelse af unge mænds og forældres indstilling til omskæring med henblik påholdningspåvirkning i de berørte etniske miljøer.4. Sundhedskontaktcentre for omskårne kvinder i hver af de fem regioner med henblik påafhjælpning af gener af omskæring.5. Sundhedsstyrelsens rådgivning til andre myndigheder, offentlige ansatte, politiet ogdomstolene om håndtering af mistanke om omskæring, risiko for omskæring og viden omgennemført omskæring.
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
1. Gennemførelse af den frivillige del af national handlingsplan imod omskæring af piger ogkvinder.Det bør være Sundhedsstyrelsen, der overordnet bærer ansvaret for indsatsen imod omskæring afpiger. En række frivillige organisationer vil gerne medvirke, der hvor man kan gøre en særligindsats, især formidling i de relevante befolkningsgrupper. Den frivillige indsats vurderes at kunnegennemføres over 5 år for 4 mio. kr. under forudsætning af, at de nationale myndigheder sammenmed de regionale myndigheder og de største kommuner påtager sig det overordnede ansvar forforebyggelsen af, at flere piger udsættes for fysiske overgreb mod deres køn med de fysiske ogpsykiske lidelser, der følger med.Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger eller kvinder var i februar 2009 repræsenteretpå et seminar for repræsentanter for 15 lande i Århus for at udveksle erfaringer med indsatserimod disse voldelige indgreb imod piger og kvinder, og den danske frivillige styregruppe fik ros forden udarbejdede handlingsplan, der hermed foreslås realiseret. Handlingsplanen er udarbejdet afen gruppe kvinder med forskellige baggrunde, der siden 2007 har arbejdet for at få skærpetopmærksomheden overfor risikoen for omskæring af piger. Styregruppen har arbejdet på frivilligbasis og med en beskeden støtte fra EU til at udvikling af handlingsplanen. Tilsvarendehandlingsplaner er udviklet i 14 andre lande i Europa, men hvor man typisk har en minister ellerparlamentsmedlemmer i spidsen for indsatsen. Dertil kommer en mindre bevilling fra Red Barnet iÅrhus som en nødvendig medfinansiering af EU-støtten fra Daphne-programmet.Det den Frivillige Styregruppe tilbyder staten er en meget billig løsning af opgaven med kampagneri forhold til målgruppen. Den frivillige del kan over fem år gennemføres for 4 mio. kr. En beskedenpris i forhold til, hvad der kan forebygges og i forhold til, hvad omskårne kvinder i fremtidensDanmark nemt kan komme til at koste sundhedssystemet og samfundet ekstra som følge af deskadevirkninger som omskæring har, hvis det ikke stoppes nu.Styregruppens medlemmer har meget forskellige ekspertiser – læge, jordmord, baggrund imålgruppen og andre med indsigt i forholdene.De frivillige tiltag, der er indarbejdet i den nationale handlingsplan blev primo 2009 opgjort til 3,5mio. kr. fordelt over 5 år. Med pris- og lønstigninger vil det med en gennemførelse fra primo 2011skulle øges til 4,0 mio. kr.De tiltag, der her er tale om er følgende: Informationsmaterialer, Hjemmeside,Kampagneaktiviteter, Rollemodelkorps, National høring, Lokale dialogmøder,Undervisningsmaterialer, Netværk af ressourcepersoner, Europæisk netværksdeltagelse,Projektledelse og Styregruppe.Handlingsplan med budget fra 2009 er vedhæftet som: Punkt 1, bilag a og b.2. Revision og genudgivelse af bog til myndigheder og sundhedsfagligt personale med kontaktmed piger og kvinder i risikogruppen.Bogen ”Forebyggelse af omskæring af piger” er udgivet af Sundhedsstyrelsen i1999 bør revideresog genudgives.Bogen har fungeret godt som oplysningsmateriale for myndigheder, sundhedsfagligt personale ogandre, men der er kommet meget ny viden til siden, hvorfor bogen er forældet og bør revideres oggenudgives. Bogen er det eneste samlede materiale, der findes på dansk.Behovet for revidering og genudgivelse har bl.a. baggrund i følgende forhold:
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
Revision af loven juni 2003, som omhandler afskaffelse af den dobbelte strafbarhed.Socialministeriets hæfte fra 2002: ”Vi har alle et ansvar” med information tilsundhedsplejersker, kommunallæger, lærere, pædagoger og sagsbehandlere omomskæring af piger.Stiftelsen af ”Foreningen mod pigeomskæring” i 2002 og det oplysningsarbejde somForeningen har påtaget sig samt Foreningens resultater og anbefalinger.Der bør tilføjes et eller flere nye kapitler af mere sociologisk karakter.Erklæring fra 2005 om Islam's holdning, hvor en række Imamer underskrev en erklæring,hvor de tager afstand fra alle former for omskæring suppleret med udtalelser fra en Islamiskkonference i Egypten (Cairo), som direkte fordømmer omskæring af piger.Der er produceret flere relevante film med oplysninger om konsekvenserne ved FGM ogbaggrunden herfor. Fx ”Den hemmelige smerte”, en dansk dokumentarfilm om FGM medKate Kendel som hovedperson og ”Den brudte tavshed” af Esther Heller.Resultaterne af dansk forskning på området: ”Somaliske kvinders seksualitet med henblikpå følger af omskæring”, udført af jordemoder og sexolog Hanne Gylche og gynækologenHector Lopez.Væsentlig international forskning udført af WHO på et materiale af 28.000 kvinder fraAfrika, som viste øget mødre- og børnedødelighed efter FGM.Der har været flere internationale tiltag i form af etablering af europæisk netværk, EuroNet-FGM og et nordisk forsknings netværk om FGM, FOKO med regelmæssige møder.EU-støtte til udarbejdelse af nationale handlingsplaner i 15 medlemslande, inkl. Danmark,hvor arbejdet er udført af en frivillig styregruppe imod omskæring af piger.
Såfremt Sundhedsstyrelsen ikke ønsker at stå bag en revision og genudgivelse af bogen erForeningen mod Pigeomskæring villig til at påtage sig opgaven.Titlen på bogen foreslås samtidig ændret til”Nyttigeoplysninger om kvindelig omskæring” medundertitel: ”Hvordan kommer vi videre med at udrydde denne gamle tradition”.For en foreløbig liste over relevante emner til den reviderede og genudgivne bog er vedlagt som:Punkt 2, bilag a.Bogen foreslås I første omgang tryk i et oplag af 500 stk. á ca. 100 sider. Bogen foreslås forsynetmed spiralryg for lette opslag.Evt. kan bogen sælges for et mindre beløb og forsendelse.Samlet pris vurderes til: 193.000 kr.3. Undersøgelse af unge mænds og forældres indstilling til omskæring med henblik påholdningspåvirkning i de berørte etniske miljøer.I Danmark bor ca. 17.000 somaliere og efterkommere heraf. Infibulation er en udbredt form foromskæring af piger i Somalia, og det skønnes at det også finder sted i Danmark, om end det eruvist hvor udbredt det er, da det ikke undersøges eller indberettes systematisk.Pigeomskæring opfattes som et kvindeanliggende, og derfor har forebyggelsesinitiativer overformænd været underprioriteret. Foreningen Mod Pigeomskæring vurderer dog, at der er etvæsentligt forebyggelsesperspektiv i, at undersøge mænds holdninger til og viden ompigeomskæring, og at inddrage denne viden i forebyggelsen af omskæring af kommendepigegenerationer, målrettet både kvinder og mænd, ligesom en undersøgelse er efterspurgt i dennationale handlingsplan imod omskæring af piger, som den frivillige styregruppe imod omskæringaf piger og kvinder har udarbejdet.
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
Formålet med undersøgelsen er at få større indsigt i unge somaliske mænds holdning til ogopfattelse af pigeomskæring, som skal udmønte sig i en styrket forebyggelse af fremtidigomskæring af Somaliske piger bosat i Danmark.Undersøgelsen gennemføres som en kombineret kvalitativ og kvantitativ undersøgelse – dvs. bådemed semi-strukturerede interviews med unge somaliske mænd og med uddeling og indsamling afspørgeskemaer blandt disse.Formålet med den kvalitative del af undersøgelsen er at afdække hvilke forskellige holdninger ogopfattelser unge somaliske mænd har til omskæring, og hvad der ligger til baggrund for disseholdninger og opfattelser (religiøse forestillinger, tradition, magtstrukturer i familien og netværk,konsekvenser for kvinderne etc.).Formålet med den kvantitative del af undersøgelsen er at afdække hvilke holdninger, der er mestudbredt blandt unge somaliske mænd, hvormed en forebyggelsesindsats kan målrettes langt merepræcist.Undersøgelsen gennemføres blandt somaliske mænd mellem 15 og 30 år, fordi de er dekommende ægtemænd og dermed også fædre. De yngste står også overfor snart at skulle have etsexliv og omskæring af piger vil derfor være noget, de (formentlig) er nødt til at forholde sig til.Inden interviewene med de somaliske mænd gennemføres interviews med 5 centralenøglepersoner med kendskab til de somaliske miljøer og mænds holdninger til og opfattelser afomskæring af piger. På baggrund af disse interviews udarbejdes en interview-guide til de semi-strukturerede kvalitative interviews. Disse semi-strukturerede interviews indgår både som del afmaterialet til analyse og som baggrund for at udarbejde det spørgeskema, som skal uddeles blandtsomaliske mænd mellem 15 og 30 år.Det forventes at undersøgelsen, udover at give indblik i unge somaliske mænds holdninger tilomskæring af piger, også vil pege på mulige forebyggelsesindsatser og tiltag.Datatilsynets tilladelse skal indhentes før undersøgelsen iværksættes. Undersøgelsen skal ikkeanmeldes til Videnskabsetisk Komite.Undersøgelsen gennemføres for Foreningen Mod Pigeomskæring, der nedsætter en følgegruppebestående af medlemmer fra Foreningen og andre ressourcepersoner, der hver 6-8 uge mødesmed forskerne for at diskutere og inspirere forløbet. Undersøgelsen gennemføres af sygeplejerskeog sundhedsfaglig konsulent Birgit B. Bastholm og antropolog Anders Dahl.Referenceliste:Sundhedsstyrelsen,Forebyggelse af omskæring af piger. Oplysningsmateriale fraSundhedsstyrelsen,Komiteen For Sundhedsoplysning, 1999.www.180grader.dk:http://www.180grader.dk/Politik/mini-lex-om-somaliere-i-danmark-socialstatens-laveste-kasted. 13.06.10.Samlet pris for undersøgelsen: 270.000 kr.Ud over ovenstående undersøgelse, er der behov for at få undersøgt omfanget af risiko foromskæring – holdninger hos forældregeneration og de unge selv. I Danmark har vi ikke tid til atvente på, at de små piger, der er født her i Danmark, at de bliver voksne og får børn, for at finde udaf, om og i hvilken udstrækning omskæring finder sted i dag i de befolkningsgrupper, der kommerfra én de ca. 28 lande, hvor traditionen praktiseres.
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
En undersøgelse af denne karakter kan gennemføres af Institut for Folkesundhed og prisen er ikkevurderet og dermed medtaget i dette forslag.4. Sundhedskontaktcentre for omskårne kvinder i hver af de fem regioner med henblik påafhjælpning af gener af omskæring.Omskårne kvinder kan både være fysisk og psykisk belastede af omskæringen.Fysisk kan de omskårne kvinder have glæde af, at få en operation, der reducerer smerte ogubehag som følge af det overgreb, de engang har været udsat for. Der findes imidlertid ingenfaglige retningslinjer for, hvordan sundhedsvæsenet bedst hjælper disse kvinder, ligesom derheller ikke er bestemte steder, hvor kvinderne kan henvende sig for at få hjælp. De fleste får derforingen hjælp og må leve med smerter og følgesygdomme.Både selve omskæringen og de efterfølgende fysiske smerter giver anledning til psykiske traumerhos mange kvinder, oftest PTSD= post traumatisk stress syndrom, seksuel dysfunktion ogdepressioner, hvilket svarer til de psykiske senkomplikationer som kvinder, der har været udsat forseksuelle overgreb. Disse kvinder er der behandlingstilbud til. Omskårne kvinder har sammebehov, men i dag er der ikke noget tilbud.FGM er en tradition, men mange piger har formentlig ikke ønsket dette meningsløse indgreb, dersom regel ikke er bearbejdet professionelt og som derfor efterlader kvinderne skadede og mindrevelfungerende i deres arbejds- og familieliv.Der er således behov for, at hver region sikrer, at der er mindst et sted i sundhedsvæsenet, hvorden nødvendige viden og erfaring er samlet og til stede, og hvor kvinderne kan komme og fåhjælp.Det er vurderingen, at der ikke vil være tale om en væsentlig merudgift. Sundhedsstyrelsen børudarbejde de faglige retningslinjer med bistand fra eksterne eksperter, bl.a. i Foreningen ModPigeomskæring og Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder. Regionerne børforpligtes til at udstyre en eksisterende gynækologisk enhed eller lign. funktion så den kan fungeresom et professionelt sundhedskontaktcenter for omskårne kvinder.5. Sundhedsstyrelsens rådgivning til andre myndigheder, offentlige ansatte, politiet og domstoleneom håndtering af mistanke om omskæring, risiko for omskæring og viden om gennemførtomskæring.Det er vigtigt, at offentlige ansatte, politi og domstole får rådgivning om, hvordan de skal håndteremistanke om at omskæring har fundet sted, at der er risiko for omskæring, og når omskæring erkonstateret.Mistanke kræver politianmeldelse og en nænsom undersøgelse af de berørte piger. Her er derbehov for rådgivning om, hvordan forældrene inddrages, og om hvordan man sikrer, at pigerneikke føler sig krænket.Politiet har brug for rådgivning om, hvordan anmeldelser skal håndteres med hensyn tilefterforskning og sagsanlæg, og domstolene skal være velorienterede om den gældendelovgivning og domspraksis.Det er en klar myndighedsopgave at sikre, at denne rådgivning er til stede overfor de forskelligemedarbejdergrupper, der er i berøring med de omfattede miljøer, børn såvel som voksne.
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
Omkostningerne forbundet med denne myndighedsopgave er ikke vurderet og dermed ikkemedtaget i dette forslag, idet der er tale om Sundhedsstyrelsens ekspertise.Økonomisk oversigt.Indsats1. Gennemførelse af national handlingsplanimod omskæring af piger og kvinder2. Revision og genudgivelse af bog tilmyndigheder og sundhedsfagligt personalemed kontakt med piger og kvinder irisikogruppen.3. Undersøgelse af unge mænds og forældresindstilling til omskæring med henblik påholdningspåvirkning i de berørte etniske miljøer.4. Sundhedskontaktcentre for omskårne kvinderi hver af de fem regioner med henblik påafhjælpning af gener af omskæring.5, Sundhedsstyrelsens rådgivning til andremyndigheder, offentlige ansatte, politiet ogdomstolene om håndtering af mistanke omomskæring, risiko for omskæring og viden omgennemført omskæring.I alt (ekskl.Punkt 4 og 5)Budget kr.4.000.000193.000
270.000
(myndighedsvurdering)
(myndighedsvurdering)
4.463.000
Den frivillige Styregruppe og Foreningen Mod Pigeomskæring er naturligvis til rådighed for ennærmere drøftelse af denne henvendelse og vi ser frem til, at den nødvendige indsats imodomskæring af piger og kvinder, nu kan komme i gang i Danmark på niveau med sammenligneligeeuropæiske lande.Med venlig hilsenAmbara Hashi Nuur, dansk projektkoordinator for den fælles europæiske indsats.Sonja Mikkelsen, tidl. Sundhedsminister, medlem af den frivillige styregruppe i Danmark.
Denne ansøgning har – ud over de involverede foreninger og enkeltpersoner – også støtte fra:Soroptimist International i Danmark, præsident Tove Johanson og kommende præsidentHjørdis Hansen.Soroptimist International er en verdensomspændende organisation for kvinder i erhverv. Vihar næsten 90.000 medlemmer i 125 lande og arbejde for at fremme kvinders stilling i alleforhold.
Den frivillige styregruppe imod omskæring af piger og kvinder
Punkt 2, bilag a:Foreløbig liste over relevante emner til den nye bog:Hvorfor er kvindelig omskæring blevet et problem i Danmark og andre vestlige lande?De forskellige typer af kvindelig omskæring, deres følger og baggrundenHvor findes traditionen og hvilke ændringer er der sket i de forløbne år?Sociologisk afsnitDansk indsats og oplysningsarbejde – Kvindelige Lægers ForeningSundhedsstyrelsens projekt, Foreningen mod Pigeomskæring, Somalisk Kvindeforening iÅrhus, film og videoerHoldningsændringer som følge af oplysningsarbejdet og påvirkning fra et samfund, hvorkvindelig omskæring er forbudtAfsnit med de oftest stillede spørgsmål til jordmødre, socialrådgivere, læger og frahjemmesiden m.fl.Underretningspligten ifølge Serviceloven.Ændring af Straffeloven fra 2003Hvordan er lovgivningen i de andre europæiske lande, i Afrika, m.fl?Den nationale handlingsplan i DanmarkHvad gøres der for at implementere den nationale handlingsplanIndsatsen i forebyggelsesarbejde fra Somalisk Kvindeforening i ÅrhusNationale handlingsplaner i andre EU- landeOpdatering af skriftligt materiale og oplysning om nye filmStørre viden om både mænds og kvinders holdning til FGM. Hvad er somaliske mænds ogkvinders nuværende holdning til FGM? Hvilke ændringer er der sket? Hvad synesmålgruppen er de største problemer og hvordan mener de, at disse skal løses?Fremtidigt oplysningsarbejde i forhold til både til etniske minoriteter og etniske danskere ogsomaliske kvinder og mændInddragelse af Imamerne i forebyggelsesarbejdet, herunder erklæringen fra 7 Imamer i2005 om at FGM ikke er en muslimsk pligt og at de tager afstand fra alle former foromskæringFremtidig indsatsStatens og Sundhedsmyndighedernes rolleInternationalt samarbejde til at inspirere og støtte det nationale arbejdeLitteratur og nyttige adresser med angivelse af hjemmesider og e-mail