Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 265
Offentligt
MetaForuM�
”When Will They Ever Learn?”Opskriften på en bedre indsats for de kronisk syge,hed overskriften på et debatoplæg [1]. Baggrundener en rapport fra Dansk SundhedsInstitut (DSI) fra januar 2010 over en interviewundersøgelse af, hvad enrække nøglepersoner mener om behandlingen på kronikerområdet:Er behandlingen af mennesker medkroniske sygdomme på rette spor?[2]. Resultaterne blev præsenteret og debatteret 10. februar i Regioner-nes Hus, København. Hele projektet er finansieret af Trygfonden. Der er fokus på resultaterne af interven-tionerne ved kroniske tilstande.Der er desuden behov for nye former for patientuddannelse, som på enhelt anden måde end de eksisterende ’skolebænkstilbud’ integrerer forebyggelse og behandling i patien-ternes hverdag”,skriver forfatterne fra DSI [1-2]. Ja, det er uomgængeligt at tage dette område alvorligtmed en anden metodik, i et helt andet setting og med andre kompetencer hos underviserne, der skal medi-ere og facilitere kronikernes læring, end den ’medicinske henholdsvis uprofessionelle pædagogik’, forden virker tilsyneladende ofte dårligt eller slet ikke [3-5].Diabetesskoling er den bedst videnskabeligt undersøgte og beskrevne undervisning af kronikere i faglit-teraturen. Derfor anvendes den her til illustration. Selvstyret daglig behandling og kontrol af diabetesmellitus prioriteres højt, blandt mange andre af IDF (International Diabetes Federation - den internationa-le patientorganisation) og WHO Europe [6].Værdien og effekterne af diabetesskolingen, især det udbredte non-læringsfænomen [5, 7]- har væretstærkt omdiskuteret gennem en længere årrække. Kritiske videnskabelige analyser tyder på, at en del afårsagerne kan forklares og forstås ud fra den amerikanske videnskabsteoretiker og -historiker ThomasKuhns kritiske analyser af det positivistiske paradigme, værdier og ideologier, inden for naturvidenska-berne, herunder den medicinske [5, 8-10]. De behandlende professioners uhensigtsmæssige undervis-ningsmetoder og -settings [1, 3-4, 10]bygger på det traditionelle positivistiske paradigme med de konse-kvenser, det har for skolingen af bl. a. diabetikerne. Skolingen bygger derfor på det såkaldt smalle sund-hedsbegreb, der kun sigter på adfærdsændringer - og ikke på det brede sundhedsbegreb, der omfatter dethele menneske og dets sociale vilkår [5, 11-12], som WHO definerede det.Derfor er skolingen heller ikke deltagerorienteret og deltagerinvolverende med udgangspunkt i delta-gernes afklaring med deres situation og vilkår, så de af egen drift finder frem til deres mål for det, de op-fatter som det gode liv. Skolingen af insulinbehandlede diabetikere er kun er et ’tilbud’ til interesseredeogikke en basal del af behandlingen[10, 13]. Det kræver andre voksen-pædagogiske kompetencer [4] ogproblemorienterede undervisningsmetoder [3] at bane vejen for de lærendes empowerment og udviklingaf egne mestringsstrategier.Aktuelt er Danmark på diabetesområdet langt bagud i forhold til de officielle mål for behandlingenskvalitet og diabetikernes livskvalitet. Det dokumenterede Diabetesforeningen i medlemsbladet Diabetes ioktober 2009 med analyser af data fra Det Nationale Indikatorprojekt (NIP), [14-18]. Desværre er detåbenbart ikke særligt ønsket, det opfattes tilsyneladende som ’utidig indblanding i de behandlende profes-sioners privilegerede viden’, at nogen ’udefra’ offentliggør kritiske analyser af ’den privilegerede viden’,her NIP-data, som det kunne læses i den efterfølgende kommentar i Dagens Medicin [19]. Ideologien bagligger formentlig til grund non-læringsfænomenet, og kan forstås ud fra Kuhn’s analyse [8]. Hermed kanogså forklares, hvorfor der er så ringe forståelse blandt de behandlende professioner for et åbent og utra-ditionelt samarbejde på tværs mellem flere nye professioner [1], herunder med professionaliserede patien-ter og patientorganisationer, der ’blander sig’ med en kvalificeret mening om, det systemet og behandler-ne gør for patienterne og med patientorganisationernes medlemmer.”Der er behov for nytænkning”,skrev overlæge, professor dr. med. Henning Beck-Nielsen i Tidsskriftfor diabetesbehandling i 2003 [20], det samme gjorde Sundhedsstyrelsen i 2009 [21] og Dansk Sundheds-institut 2010 [1-2]. Spørgsmålet kan næppe be-svares med et ja eller et nej, men med et både og. Med sig-1/4MetaForuM�v/ Oluf Johnsson MEd CPE, dipl. AE, Branderupvej 30, Bjerndrup, 6240 LøgumklosterProfessionsUddannelse - Planlægning – Organisation –Mediering & facilitering af lærende og planlæggende grupper i interaktionelle scenarierTel.: 73 74 30 60 & Mobil: 24 42 79 97 -www.metaforum.dk- Mailto:[email protected]MetaForuMer registreret i Det Danske Varemærkeregister nr. VR1992 10428 - CVR: 26 54 04 88 (DK)
MetaForuM�
te på øget egenomsorg, der forudsætter handle-kompetence blandt kronikerne må svaret imidlertid være,”det er vi næppe” med henvisning til oven-stående. Men hvad skal der så mon til? Løsningen findes ikke imere behandling, flere behandlere – mere af det samme. Måske ligger løsningen lige for, som det kan ud-drages af følgende allegori til ulandsbi-stand:Det hjælper kun de berørte mennesker i et fattigt u-land lidt og kortvarigt at ’sende flere penge’, hvis deer syge og tørster. Praksis har vist, at det ikke automatisk baner vejen for forandringer og stadige forbed-ringer i livsvilkårene.Der kan i nogen grad og for en tid banes vej til forandring og forbedring i livsvilkårene ved at ’sende etprofessionelt sjak’, som kan bore en brønd, forsyne den med et pumpeværk, så der flyder rent drikkevandud af hanen til de syge og tørstende. Men hvad nu, når noget ikke fungerer – og det hænder, og sjakketfor længst er rejst hjem igen? Resultatet heraf er frustration, ofte vrede og / eller katharsisk resignation.Hvorfor mon det? Disse mennesker er henvist til at vente (som ’patiente’ ~ tålmodige patienter), indtilder måske er nogen, der sender dem nogen udefra, der tilbyder dem ’det bedste:, deres kompetente hjælp,da de ikke selv har de nødvendige kundskaber og værktøjer til at kunne klare sig i dagliglivet og i en nød-situation.Perspektivet er derfor på en videnskabelig dokumenterbar basis at konstruere en måde hvormed, derkan drages omsorg for, at der skabes det nødvendige ’rum’, hvor de berørte i fællesskab af egen drift læ-rer sig handlekompetencen til med de nødvendige redskaber selv at kunne, ville og turde bore en brøndog skaffe sig og deres rent vand. Samtidigt opnås, at de kan dele ud af denne kundskab og know-how tilderes naboer, der måske også er syge og tørster efter rent vand. Denne win-win-situation er en mer-gevinst for alle involverede og berørte parter og for samfundet, fordi de ikke marginaliseres som passivemodtagere.Behandlerne kan glæde sig over, at det ikke kan gøres bedre, og at de kan koncentrere sig om at super-visere kompetente brugere og koncentrere sig om at hjælpe dem, der har hjælp behov. Det er det, de eruddannet til og bedst til. Dem, der fungerer som sundhedspædagogiske mediatorer, der faciliterer menne-sker til at mestre selv, kan glæde sig ved deltagernes stolthed over at de lykkes. Det er det materiale, sombåde diabetikernes / brugernes, behandlernes og undervisernes ’gode liv’ gøres af.For knap fire år siden viste en dansk videnskabelig, sammmenlignende undersøgelse af ’selv-styret’ an-tikoagulationsbehandling, at brugerne efter en uges skoling, var i stand til på egen hånd at måle, vurdereog regulere deres antikoagulerende medicin efter behov. Den viste, at det ikke kan gøres bedre, og debedste resultater fandtes hos de +75-årige.Er en sådan semiprofessionalisering af brugerne en utopi? Nej. Alene i Tyskland er der over en halvmillion insulinbehandlede diabetikere, der har lært selv at styre deres daglige kontrol og insulinbehov[22]. Men semiprofessionaliseringen stopper ikke her. Ved Universität Hamburg, det sundhedsvidenska-belige institut, har professor dr. med. Ingrid Mühlhauser og dr. soz. Bettina Berger indført en kursusudd-dannelse for undervisere inden for sundhedsvæsenet og for repræsentanter for patientorganisationernemed flere, ”Den videnskabelige patient”, der forstår og kan vurdere videnskabelige metoder og publikati-oner for at løfte ’samtalen’ med behandlerne op i et højere niveau og for selv at kunne træffe kvalificere-de behandlingsmæssige beslutninger [23].Hertil hører begrebet ”Shared Decision”, som der arbejdes intensivt med på det sundhedsvidenskabeligeinstitut i Hamburg. Shared Decision har som mål, at kroniske patienter – brugerne af sundheds- og social-ydelser selv på et kvalificeret grundlag kan prioritere i deres fremtidige behandlingførlægen kommer indi billedet [24]. Et princip, der er ukendt i Danmark. Angiveligt er Canada længst fremme på dette område.Alt dette er præcist det, Diabetesforeningen efterlyste i oktober 2009. Det bliver interessant at erfare,hvad der kommer ud af den stort anlagteDiabeteskonferencen 2010,som Diabetesforeningen arrangerer1. juni i Bella Centret, København.2/4MetaForuM�v/ Oluf Johnsson MEd CPE, dipl. AE, Branderupvej 30, Bjerndrup, 6240 LøgumklosterProfessionsUddannelse - Planlægning – Organisation –Mediering & facilitering af lærende og planlæggende grupper i interaktionelle scenarierTel.: 73 74 30 60 & Mobil: 24 42 79 97 -www.metaforum.dk- Mailto:[email protected]MetaForuMer registreret i Det Danske Varemærkeregister nr. VR1992 10428 - CVR: 26 54 04 88 (DK)
MetaForuM�
Noget tyder altså på, at der skal ændres lidt i opskriften på en bedre behandling af de kronisk syge iDanmark. Det kræver en nyorientering både hos behandlerne og hos kronikerne væk fra det snævre tildet brede sundhedsbegreb med dets værdier og ideologier.Det betyder også, at landspolitikere, de regio-nale og kommunale med embedsværk ’skal klædes ordentligt på’, så også de forstår at påtage sig deresdel af opgaven – og udføre den. - When will they ever learn?9. marts 2010Oluf JohnssonMEd CPE, Dipl. AE
Anslag inkl. mellemrum: 9.044 ekskl. Referencer ( 3.969) I alt: 13.013
Referencer (udvalgte)1.2.3.Madsen, M., H.; Buch, M., S.,Opskriften på en bedre indsats for de kronisk syge,inDagens Medicin.2010, Dagens medicin: København. p. 19.Buch, M.H.M.o.M.S.,Er behandlingen af mennesker med kroniske sygdomme på rette spor? Debatoplægom kronikerområdet i Danmark.2010, Dansk Sundhedsinsttut (DSI): København. p. 57.Johnsson, O.,Hvordan understøttes refleksion hos deltagere i interaktionelle scenarier og hos mediatorer,der faciliterer som primi-inter-pares - Om professionsudvikling,inProfessionsforskning.2008b, DanmarksPædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet, Campus København: København. p. 16.Johnsson, O.,Om den sundhedsfremmende mediators kompetencer under facilitering - så nogen kan læresig noget –,inKompetenceudvikling og læring.2008a, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole vedAarhus Universitet, Campus København: København. p. 16.Johnsson, O.,"When Will They Ever Learn?" - Didaktiske forhold af særlig betydning for læring i endiabetesskole - Afhandling: Master of Education (Continuing Professionals Education),inDanmarkspædagogiske Universitetsskole2009b, Aarhus Universitet: Copenhagen. p. 58.WHO, W.G., ed.Therapeutic Patient Education.Continuing Education Programmes for Health CareProviders in the Field of Prevention of Chronic Diseases, ed. W. Europe. 1998, WHO Europe:Copenhagen.Mühlhauser, B.,Diabetes education and insulin therapy: when will they ever learn?J-Intern-Med., 1993.233(4):p. 321-6.Kuhn, T.S.,Videnskabens Revolutioner.Fremads Samfundsvidenskabelige Serie. 1973, København:Forlaget Fremad. 288.Berger, M.a.M., I.,Diabetes Care and Patient-Oriented Outcomes.JAMA, 1999b.281(18):p. 1676-1678.Johnsson, O.,”Vi vil jo gerne tilbyde det bedste til vore patienter” - En sundhedspædagogisk analyse af,hvilken filosofi, ideologi og hvilket sundhedsbegreb en udvalgt diabetesskole på et større dansk hospitalbaseres på –,inSundhedsbegreber, værdie og ideologier.2009a, Danmarks Pædagogiske Universitetsskoleved Aarhus Universitet, Campus København: København.Jensen, B.B., ed.Handlekompetence, sundhedsbegreber og sundhedsviden.Læring i sundhedsvæsenet, ed.L.J.J.E. Hounsgaard. 2000, Gyldendal Uddannelse: København.Jensen, B.B.,Sundhedsfremme og forebyggelse - to forskellige paradigmer?Sundhedsfremme ogforebyggelse, 2005(3): p. 67 - 87.Bott, U.,Patientenschulung als Grundlage der Therapie,inBerger - Diabetes mellitus,M. Berger, Editor.2000, Urban & Fischer Verlag: München – Jena. p. 336-361.Korsbæk, M.,Langt fra målet.Diabetes, 2009a.2009(nr.6, oktober): p. 4-10.Korsbæk, M.,Blodsukker afgør livslængde.Diabetes, 2009b.2009(Nr.6,oktober): p. 12.Korsbæk, M.,Læger skal lære af hinanden.Diabetes, 2009c(nr. 6, oktober): p. 12.3/4MetaForuM�v/ Oluf Johnsson MEd CPE, dipl. AE, Branderupvej 30, Bjerndrup, 6240 LøgumklosterProfessionsUddannelse - Planlægning – Organisation –Mediering & facilitering af lærende og planlæggende grupper i interaktionelle scenarierTel.: 73 74 30 60 & Mobil: 24 42 79 97 -www.metaforum.dk- Mailto:[email protected]MetaForuMer registreret i Det Danske Varemærkeregister nr. VR1992 10428 - CVR: 26 54 04 88 (DK)
4.
5.
6.
7.8.9.10.
11.12.13.14.15.16.
MetaForuM�
17.18.19.20.21.22.23.24.
Korsbæk, M.,Kroppen husker for højt blodsukker.Diabetes, 2009d(Nr. 6, oktober): p. 14.Haugaard, S.,Patienter ved for lidt.Diabetes, 2009(Nr. 6, oktober 2009): p. 16-17.Knuth Borch-Johnsen, S.F., Helle Adolfsen,Der er grund til at ønske tillykke. Behandlingen af danskediabetikere er langt bedre, end Diabetesforeningen siger,inDagens Medicin.2009, Dagens medicin. p. 28.Beck-Nielsen, H.,Organisation af diabetesbehandlingen i Danmark – nytænkning er nødvendig.Behandlerbladet: Tidsskrift for diabetesbehandling, 2003.13(17).Sundhedsstyrelsen, M.M.T.,Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering.2009: København.Berger, M.,Grundlagen der Patienten-Edukation,inBerger Diabetes mellitus,M. Berger, Editor. 2000a,Urban & Fischer Verlag: München-Jena. p. 120-124.Berger, B.,Wissen macht stark und gesund - für Patientinnen, Konsumentinnen und Beraterinnen imGesundheitswesen.2009, Frauengesundheitszentrum: Graz.Mühlhauser, M.L.o.I.,Zur Vorbeugung von Herzinfarkt bei Typ 2 Diabetes - Information undEntscheidungshilfe für Patienten.2009, Universität Hamburg Fachwissenschaft Gesundheit: Hamburg.
4/4MetaForuM�v/ Oluf Johnsson MEd CPE, dipl. AE, Branderupvej 30, Bjerndrup, 6240 LøgumklosterProfessionsUddannelse - Planlægning – Organisation –Mediering & facilitering af lærende og planlæggende grupper i interaktionelle scenarierTel.: 73 74 30 60 & Mobil: 24 42 79 97 -www.metaforum.dk- Mailto:[email protected]MetaForuMer registreret i Det Danske Varemærkeregister nr. VR1992 10428 - CVR: 26 54 04 88 (DK)