Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 259
Offentligt
811237_0001.png
811237_0002.png
811237_0003.png
811237_0004.png
811237_0005.png
811237_0006.png
811237_0007.png

INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTERIET

Redegørelse

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 1. marts 2010 anmodet Sund-hedsstyrelsen om en skriftlig redegørelse for den procedure, der følges vedautorisation af læger uddannet i tredjelande. Redegørelsen skal ses i lyset afden omtale, der har været i medierne gennem de seneste uger, herunder omvisse konkrete sager.

Indhold

1. Fakta om autorisation af udenlandske læger2. Handlingsplan2.1. Informere om ansættelsesstedets ansvar og muligheder for oplys-ninger2.2. Udveksling af oplysninger mellem landene om kritiske forhold2.3. Etablering af liste over problematiske lægeskoler2.4. Ny model for afprøvning2.5. Midlertidig autorisation2.6. Identitetstyveri

1. Fakta om autorisation af udenlandske læger

Siden 2003 har under 100 læger fra tredjelande fået varig autorisation iDanmark om året, viser tabel 1. Antallet af varige autorisationer til tredje-landslands læger er fra 2003 til 2008 faldet hvert år, med en lille stigning fra2008 til 2009. Samtidig er der sket en stigning i antallet af udstedte autorisa-tioner til læger fra EU-læger. Den væsentligste årsag er, at EU i 2004 blevudvidet med 10 lande, heriblandt Polen, hvorfra der traditionelt kommermange læger.Af tabellen fremgår det, at antallet af varige autorisationer er steget i 2009 iforhold til 2007 og 2008. Dette stemmer fint overnes med, at der fra 2007 ersket en stigning i antallet af ansøgninger fra tredjelandslæger.Tabel 1 Oversigt over antal varige autorisationer til læger med udenlandskuddannelse

År Norden EU/EØS 3. Lan- I alt

de

2001 3347341142002 642003 582004 662005 932006 662007 912008 1072009 108554215917511216314716998118979685636076217218322364263317314353
Kilde: Autorisationsre-gisteretUdarbejdet d. 5. marts2010
Tabel 2 Oversigt over midlertidige autorisationer til tredjelandslæger

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

621725 723 474 137 122 127 126Kilde: Manuelle optællingerTabel 2 viser, at der er et betydeligt fald i antallet af udstedte midlertidigeautorisationer. Først fra 2004 til 2005 og yderligere fra 2005 til 2006. Faldetskyldes ændringer i ordningen vedrørende midlertidig autorisationer. Fra 1.juli 2005 indførte Sundhedsstyrelsen mulighed for en 24 måneders midlerti-dig autorisation. Inden ordningen blev indført, skulle tredjelandslægen søgeom ny midlertidig autorisation, hver gang de skiftede job. Det betød, at enperson kunne få udstedt mange midlertidige autorisationer og dermed tællemed flere gange i statistikken.
Table 3 Oversigt over prøveansættelser til tredjelandslæger

2006

2007

2008

1496

2009

1509
118121AntalHeraf nega-15tivt evalueret 9Kilde: Manuelle optællinger
Det ses af tabel 3, at der fra 2006-2009 er sket en stigning i antallet af prøve-ansættelser. Antallet af prøveansættelser der er blevet negativt evalueret erdog ikke steget.Tabel 4 Oversigt over antal tilladelser til selvstændigt virke til læger medudenlandsk uddannelse

EU/EØS

Norden

Tredjeland I alt

N

N

N

N

11566115296

2006

1669071327

2007

14310655304

2008

17110785363

2009

5953693261.290

I alt

Kilde: Autorisations-registeretUdarbejdet d. 5. marts2010I tabel 4 se, at antallet af udstedte tilladelser til selvstændigt virke svinger fraår til år. Igen er faldet i gruppen af tredjelandslæger bl.a. betinget af, at flerelande nu vurderes efter reglerne i EU-direktivet. Også her ses det, at 2009har været karakteriseret ved en stigning i antallet af udstedelser til 3. lands-læger.

2. Handlingsplan

Det er afgørende, at danske patienter kan være trygge ved, at tredjelandslæ-gers kvalifikationer er på højde med danske lægers. For at sikre, at det dan-ske sundhedsvæsen fungerer, er der samtidig behov for at kunne rekruttere,integrere og fastholde dygtige læger fra udlandet. Sundhedsstyrelsen mener,at autorisationsproceduren for tredjelandslæger skal professionaliseres og harderfor udarbejdet et forslag til en ny model for afprøvning af tredjelandslæ-ger. Det centrale i forslaget er, at tredjelandslæger som udgangspunkt skalgennemføre en praktisk uddannelse, der svarer til den uddannelse, en dansklægekandidat gennemfører efter afsluttet embedseksamen. Dermed stilles dersamme krav til tredjelandslægen og deres udannelsesforløb kommer til atsvare til det, danske læger skal igennem.Sundhedsstyrelsen foreslår på baggrund af de problemstillinger, der er rejst iden seneste debat , at der tages følgende initiativer:
2.1. Informere om ansættelsesstedets ansvar og muligheder for oplys-ninger2.1.1.Sundhedsstyrelsen vil indskærpe over for deansættendemyndigheder,at en midlertidig autorisation kun dokumenterer,at lægen har en uddannelse, der i al væsentlighed svarer til endansk lægeuddannelse.Sundhedsstyrelsen vil tydeliggøre de ansættende myndighe-ders rolle og opgave i forbindelse med tredjelandslægers auto-risationsforløb.Sundhedsstyrelsen vil sikre, at negative oplysninger, somStyrelsen modtager om lægens faglige kompetencer gøres til-gængelig for andre ansættende myndigheder.
2.1.2.
2.1.3.
2.2. Udveksling af oplysninger mellem landene om kritiske forholdDe nordiske lande har på grundlag af den Nordiske Overenskomstallerede i en årrække haft et system med løbende udveksling af auto-risationsoplysninger. Der har været løbende bestræbelser på at gøredenne udveksling så relevant og effektiv som muligt. Spørgsmål omudbygning og samudvikling af de allerede eksisterende elektroniskeautorisationsregistre i flere af de nordiske lande, vil blivedrøftet pået møde mellem de nordiske autorisationsmyndigheder den 16. marts2010.På nordisk plan eksisterer allerede en samarbejdsgruppe derfølger den Nordiske Overenskomst, som vil kunne medvirke i im-plementering af effektivisering af udvekslingen.Der er i EU-direktiv 2005/36/EF allerede givet generelle rammer foren udveksling af relevante af oplysninger om læger der vandrer ihenhold til direktivet. Der har i adskillige år været gjort forsøg på atformalisere og effektivisere udvekslingsproceduren. Udfordringenhar været, at de 27 medlemslande har meget forskellige opfattelseraf, hvad der kan og bør informeres om, ligesom en række lande i dagslet ikke har tradition for løbende at underrette andre lande.Sundhedsstyrelsen vil arbejde for:2.2.1.at Danmark – med tæt kontakt til de øvrige nordiske lande –tager initiativ til, at EU medlemslandene inden for rammerneaf direktivet forpligtes til at sikre, at andre medlemslandes au-torisationsmyndigheder (såkaldte kompetente myndigheder)har en let tilgængelig adgang til oplysninger om relevante fag-lige og autorisationsbegrænsende forhold for læger og andetautoriseret sundhedspersonale på tværs af medlemslande græn-ser. Det skal i den forbindelse også være muligt for de kompe-tente myndigheder at se historiske oplysninger om klager ogtilsynsforhold vedrørende den enkelte læge.
2.2.2.
at Danmark - sammen med de nordiske EU/ EØS-lande -indgår i det forpligtende samarbejde, der udvikles i EU-støttetprojektform i organisationen HPCB (Health ProfessionalsCrossing Borders), og har angivet samarbejdsrelationer ogkrav til udveksling af oplysninger i den såkaldte Edinburgh-agreement og den i 2007 udarbejdede Portugal-agreement.Disse retningslinjer for gensidig godkendelse og information affaglige problemstillinger for autoriserede sundhedspersoner måforventes at indgå i kommende revision af direktiv2005/36/EF.at relevante oplysninger om faglige problemer i den enkeltelæges arbejde, herunder oplysninger af ældre dato bliver så lettilgængelige som muligt for sundhedsmyndigheder i andre lan-de.
2.2.3.
2.3. Etablering af liste over problematiske lægeskolerKøbenhavns Universitet anvender i dag The Avicenna Directory forMedicine (tidligere benævnt WHO's liste) over lægeskoler til et ind-ledende check af, om den lægeskole, som ansøger har sin lægeek-samen fra, er godkendt. Listen bliver løbende opdateret, men er pånuværende tidspunkt ikke komplet og endeligt valideret. Den an-vendes derfor ikke i dag som et afgørende kriterium ved ansøgnin-ger fra læger uddannet i 3. lande. Listen forventes at være fuldt op-dateret om cirka to år.Sundhedsstyrelsen er bekendt med, at lægeskoler, der er opført påden nuværende liste ikke nødvendigvis opfylder kvalitetsmæssigekrav til uddannelse og at man eksempelvis i England har en listeover lægeskoler, der fremgår af The Avicenna Directory for Medi-cine, som man ikke umiddelbart godkender.Sundhedsstyrelsen vil kontakte Københavns Universitet medhenblik på udarbejdelse af en liste over lægeskoler, hvor derrejses tvivl om kvaliteten af uddannelsen. Listen vil kunne an-vendes til en vurdering af, om der er grundlag for at afvise an-søgere fra sådanne lægeskoler, eller om der evt. skal stillessærlige betingelser for udstedelse af autorisation.2.3.2. Sundhedsstyrelsen vil i den forbindelse kontakte de engelskesundhedsmyndigheder (General Medical Council) for at høreom deres erfaringer samt mulige kriterier for etablering af ensådan liste.2.3.1.
2.4. Ny model for afprøvningSundhedsstyrelsen foreslår følgende ændringer i afprøvningsprocedurenfor 3. landslæger ad modum den svenske afprøvningsordning.
2.4.1 Generelt for alle tredjelandslægerLægen søger om dansk autorisation. Uddannelsen vurderes ikke somi dag, men godkendes, hvis uddannelsesinstitutionen er omfattet afWHO listen, som den foreligger, når den er opdateret.Lægen gennemgår og består en tre dages test af faglige og sprogligekvalifikationer. Indholdet af prøverne og antal af prøveforsøg er ikkeendelig fastlagt.Lægen skal bestå prøver i tre nationale fag: receptskrivning, social-medicin og medicinsk lovgivning.
2.4.2 Tredjelandslæger uden speciallægeuddannelseDen grunduddannede læge, uden længerevarende erhvervserfaring,skal gennemføre samme 12 måneders klinisk basisuddannelsesforløbsom dansk uddannede læger, herunder med samme teoretiske kurser.Der gives midlertidig autorisation til basisforløbene.Indenfor de første tre måneder af lægens basisuddannelse skal afde-lingen afgive to evalueringer af lægens faglige kvalifikationer tilSundhedsstyrelsen. Evalueringerne bruges som grundlag for alleredetidligt i forløbet at vurdere, om lægen har de nødvendige faglige for-udsætninger for at kunne fortsætte basisuddannelsen.
Efter positiv gennemførelse af basisforløbene, gives dansk autorisationog tilladelse til selvstændigt virke som læge. Lægen har efterfølgendemulighed for – i lighed med dansk uddannede læger – at søge uddannel-sesstillinger med henblik på speciallægeuddannelse.
2.4.3 Tredjelandslæger med speciallægeuddannelse eller længerevarendeerhvervserfaring.Den læge, der kan dokumentere at have gennemført en speciallæge-uddannelse fra sit hjemland, eller som kan dokumentere længereva-rende erhvervserfaring, skal gennemføre en prøveansættelse af 6måneders varighed indenfor pågældende speciale. Der gives midler-tidig autorisation til prøveansættelsen. Det skal under ansættelsenvurderes, om lægen er på niveau med en dansk læge, der har tilladel-se til selvstændigt virke som læge. Endvidere om lægen kan fungerepå samme niveau som en dansk speciallæge indenfor området.Afdelingen skal afgive en udbygget evaluering til brug for en vurde-ring af, hvad lægen evt. skal supplere med for at være på niveau meden dansk speciallæge.Generelle kurser som led i speciallægeuddannelsen skal gennemfø-res.
2.4.5 Særlige forhold
I tilfælde hvor tredjelandslægen har opnået de nødvendige fagligekompetencer på anden vis, vil der fortsat være mulighed for at givemerit.Hvis et dansk sygehus ønsker at benytte en tredjelandslæge, der be-sidder særlige kompetencer, vil der også fortsat være mulighed for atgive en funktions- og tidsbegrænset autorisation til pågældende læ-ge, uden at lægen skal igennem den almindelige afprøvningsproce-dure.
2.5. Midlertidig autorisation2.5.1.For at undgå at, en læge kan arbejde i 24 måneder med mid-lertidig autorisation, uden at dennes kliniske kompetencer harværet afprøvet, vil Sundhedsstyrelsen fremover give midlerti-dig autorisation på enten 12 måneder til brug for basisforløbeller 6 måneder til prøveansættelse for speciallæger
2.6. IndentitetstyveriSundhedsstyrelsen er opmærksom på generelle problemstillingervedrørende identitetstyveri, og det kan ikke udelukkes, at der ogsåinden for lægeverdenen kan forekomme tilfælde, hvor en personudgiver sig for at være en anden.For i videst muligt omfang at sikre sig, at den læge, der har søgt omautorisation i Sundhedsstyrelsen er den samme, som møder op på detdanske sygehus, vil Sundhedsstyrelsen undersøge muligheden for:2.6.1.at indføre identitetscheck.
Man kan i den forbindelse overveje en model, som den engelske,hvor lægen møder personligt op i Sundhedsstyrelsen og medbringersine originale uddannelsesbeviser m.v. Der tages et billede af læ-gen, og dette lægges på et website, hvor ansættende afdelinger her-efter kan se, om den læge, der dukker op på afdelingen, er sammelæge, som Sundhedsstyrelsen har givet autorisation.