Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 255
Offentligt
NOTAT
26. februar 2010j.nr. 7-203-01-90/1
Læsevejledning til Sundhedsstyrelsens svar på ansøg-ning om specialfunktionerDenne læsevejledning uddyber de mest anvendte begrundelser for afslag iSundhedsstyrelsens svar til ansøgerne og forklarer variationerne bag begrun-delserne. For overskuelighedens skyld oplistes til slut i læsevejledningenforkortelser for en række sygehusnavne, der er anvendt i de enkelte speciale-vejledninger og i svarene til ansøgerne.Sundhedsstyrelsen har som udgangspunkt anlagt samme kriterier for vurde-ring på tværs af ansøgningerne om varetagelse af specialfunktioner. For såvidt angår afslag har Sundhedsstyrelsen i de individuelle, specifikke svar tilhver ansøger derfor også så vidt muligt anvendt enslydende begrundelser forafslag, hvor det har været muligt. Sundhedsstyrelsen har i nogle tilfælde an-vendt særlige formuleringer, når der knytter sig særlige forhold til enten spe-cialfunktionen eller til det sygehus, som ansøger om at varetage specialfunk-tionen.Vurderingen af, hvilke sygehuse der skal godkendes til at varetage hvilkespecialfunktioner, er kompleks og rummer mange forskellige overvejelser oghensyn. Det følger heraf, at begrundelserne for afslag, selvom de er ensly-dende, kan dække over forskellige niveauer og grænser for godkendelse af-hængig af forskellige forhold og karakteristika ved de enkelte specialer og deenkelte specialfunktioner.For nærmere information om Sundhedsstyrelsens kriterier for vurderinghenvises der til Sundhedsstyrelsens notat ’Generelle principper, krav og an-befalinger for specialeplanlægning’ samt det generelle godkendelsesbrev tilalle ansøgere.Begrundelser med baggrund i hensyn til tilstrækkelig volumen:Sundhedsstyrelsen har i svarene til ansøgerne i nogle tilfælde begrundet af-slag med hensynet til at sikre tilstrækkelig volumen, så erfaring og rutine kanopretholdes.De sundhedsfaglige eksperter, hvis specialerapport danner baggrund forSundhedsstyrelsens specialevejledning, har for størstedelen af specialfunkti-onerne skønnet, hvor stor volumen er på landsplan. Med afsæt heri - og på
Sundhedsplanlægning
Sundhedsstyrelsen
Islands Brygge 672300 København STlf.
Fax
72 22 74 00
72 22 74 05
basis af det samlede billede af volumenangivelserne i ansøgningerne fra deoffentlige og private sygehuse - har Sundhedsstyrelsen vurderet, hvor mangesygehusmatrikler, der er basis for at godkende til varetagelse af hver enkeltspecialfunktion.Hvad der vurderes at være tilstrækkelig volumen i ét speciale eller for énspecialfunktion, kan være forskelligt i forhold til et andet speciale eller enanden specialfunktion. Det skyldes, at der knytter sig særlige forhold til spe-cialerne og specialfunktionerne, fx i relation til, hvor lange patientforløb derer tale om, hvor mobil patientgruppen typisk er, hvor langt det er rimeligt atpatienterne skal transportere sig i forhold til udbyttet af en samling, hvor storrisikoen er for alvorlige komplikationer m.v.Begrundelserne for et afslag med baggrund i hensyn til tilstrækkelig volu-men kan fx bero på, at der ikke vurderes at være tilstrækkelig volumen pålandsplan eller i regionen til, at der kan godkendes flere funktioner, men detkan også bero på, at volumen for den konkrete specialfunktion i sig selv vur-deres at være utilstrækkelig.De sundhedsfaglige eksperter, hvis specialerapport danner baggrund forSundhedsstyrelsens specialevejledning, har i nogle tilfælde kunnet fastsættekonkrete volumengrænser for de enkelte specialfunktioner. I de tilfælde ervolumen vurderet på baggrund heraf. Men konkrete, præcise volumengræn-ser for de enkelte specialfunktioner har langt fra altid været muligt.Eksempler på begrundelser med baggrund i hensyn til tilstrækkelig volumen:••••Der er givet afslag, idet Sundhedsstyrelsen vurderer, at volumen ik-ke er tilstrækkeligtDer er givet afslag, idet Sundhedsstyrelsen vurderer, at volumen ik-ke er tilstrækkeligt til yderligere funktioner i regionenDer er givet afslag pga. behovet for samling af specialfunktionen påfærre enheder i landetDer er givet afslag pga. overordnede nationale hensyn, idet Sund-hedsstyrelsen vurderer, at samling på én enhed (eller to eller tre) ernødvendig for opretholdelse af tilstrækkeligt volumen, robusthed ogkvalitet på landsplan
Side 226. februar 2010Sundhedsstyrelsen
Begrundelser med baggrund i hensyn til tilstrækkelig kompetence, sammen-hæng og samarbejde med andre specialer:Sundhedsstyrelsen har i svarene til ansøgerne i nogle tilfælde begrundet af-slag med hensynet til at sikre tilstrækkelig kompetence, sammenhæng ogsamarbejde med andre specialer.De sundhedsfaglige eksperter, hvis specialerapport danner baggrund forSundhedsstyrelsens specialevejledning, har for hvert speciale skønnet, hvor-dan adgangen til en speciallæge i specialet skal være, og hvilke specialer der
skal være samarbejde med. Med afsæt heri har Sundhedsstyrelsen vurderet,hvorvidt ansøgerne lever op til disse krav.Sundhedsstyrelsen har som udgangspunkt lagt vægt på, at der skal være trespeciallæger, der kan varetage den pågældende specialfunktion, for at sikretilstrækkelig dækning af funktionen døgnet og året rundt. I nogle tilfælde harSundhedsstyrelsen alligevel godkendt sygehuse, som ikke lever op til dettekrav, fordi det ikke har været relevant i den givne sammenhæng. Det kan fxskyldes, at der er tale om en elektiv højt specialiseret funktion, som ikkekræver samme vagtberedskab, som hvis den var akut, og som er meget sjæl-dent forekommende.I nogle specialer og for nogle specialfunktioner er det meget vanskeligt foransøgerne at leve op til kravet om tre speciallæger og kravet om adgang tilspeciallæge i specialet inden for et bestemt tidsrum, bl.a. pga. lægemangelog rekrutteringsproblemer. Hensynet til at sikre tilstrækkelig kapacitet harmedført, at Sundhedsstyrelsen alligevel har godkendt sygehuse, som ikke le-ver fuldstændig op til kravene, idet Sundhedsstyrelsen forudsætter, at der ar-bejdes hen imod opfyldelse af kravene.Sundhedsstyrelsen har også lagt vægt på samarbejdet med andre relevantespecialer. Hvor meget vægt der lægges på samarbejdet, afhænger af det kon-krete speciale og den konkrete specialfunktion. For nogle specialfunktionerer det helt afgørende, at der er et tæt samarbejde med et andet speciale påmatriklen - for andre kan det være tilstrækkeligt, at der etableres et samar-bejde med et andet speciale på et andet sygehus, fx ved etablering af et for-maliseret samarbejde.Endelig har Sundhedsstyrelsen fundet det væsentligt, at specialfunktioner,som minder om hinanden, varetages på samme sygehus, så der kan genereresmere rutine og erfaring, end hvis de havde været varetaget på forskellige sy-gehuse.Eksempler på begrundelser med baggrund i hensyn til tilstrækkelig kompe-tence, sammenhæng og samarbejde med andre specialer:•••••Der er givet afslag pga. for få speciallæger og hensynet til funktio-nens robusthedDer er givet afslag, idet krav til assistance fra speciallæge i specialetikke vurderes opfyldtDer er givet afslag, idet krav til umiddelbar assistance fra speciallæ-ge i et andet speciale ikke vurderes opfyldtDer er givet afslag pga. hensyn til sammenhæng mellem funktioner ispecialetDer er givet afslag, idet væsentlige funktioner med relevans for den-ne funktion ikke varetages på matriklen
Side 326. februar 2010Sundhedsstyrelsen
Forkortelser for sygehusnavneSundhedsstyrelsen har for overskuelighedens skyld anvendt en række forkor-telser for sygehusnavne i de enkelte specialevejledninger og i svarene til an-søgerne. Disse forkortelser oplistes her:••••••••••••AUH Århus Sygehus: Århus Universitets SygehusAUH Skejby: Århus Universitets Sygehus, SkejbyAUH Risskov: Århus Universitetshospital, RisskovAUH BU Regionscenter Risskov: Århus Universitetshospital, Bør-ne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter i RisskovAUH Aalborg Sygehus: Aalborg Universitets SygehusRH Randers: Regionshospitalet RandersRH Horsens: Regionshospitalet HorsensRH Silkeborg: Regionshospitalet SilkeborgRH Viborg: Regionshospitalet ViborgRH Herning: Regionshospitalet HerningAUH BU Regionscenter Herning: Århus Universitetshospital, Bør-ne- og ungdomspsykiatrisk Regionscenter i HerningRH Holstebro: Regionshospitalet Holstebro
Side 426. februar 2010Sundhedsstyrelsen