Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
774545_0001.png
774545_0002.png
774545_0003.png
Folketingets SundhedsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K11. december 2009
Alkoholreklamer i Danmark ude af kontrol!Alkoholindustrien har frit slag til at markedsføre sig overforEuropas mest drikkende ungdom.Mens politikere tøver med de nødvendige tiltag, er alkoholindustrien ude medendnu en kampagne, der rammer unge langt under bæltestedet.Alkoholproducenten Cult har gennem en årrække på groveste vis brudt regelsættet foralkoholmarkedsføring med provokerende og stødende reklamer, der spiller på sex oghenvender sig til unge.Cult tilbage med endnu en hårrejsende kampagneKun et par måneder efter at Folketingets sundhedsudvalg truede med sanktioner forat stoppe Cults markedsføring, er virksomheden tilbage med en ny provokerende re-klame for alkoholsodavanden, Cult Shaker. Denne juls out-door reklamekampagnelanceres i form af tre reklameplakater, fordelt over hele landet. Reklamerne hængerblandt andet i kæmpeformat på Danmarks travleste station, Nørreport (se nedenfor).Alkoholpolitisk Landsråd har siden 2003 indklaget Cult Shaker reklamerne til Alkohol-reklamenævnet, men uden effekt. Cult har ikke respekt for kritik, så længe der ikkefølger sanktioner med. Landsrådet agter dog at klage endnu engang for at råbe politi-kerne op:Kun politikerne kan stoppe reklamefesten”Vihar de reklamer vi selv beder om - det vil sige - som vi ikke aktivt gør noget for atforhindre. Det er kun politikerne, der kan stoppe reklamefesten. Alkoholindustrien hartil fulde vist, at den ikke har nogen etisk grænse for hvordan den markedsfører sineprodukter. Lige så længe politikerne ikke strammer op, lige så længe støtter de faktiskalkoholindustrien – eller er det omvendt alkoholindustrien, der støtter politikerne ogsåledes gør dem handlingslammede?”spørger generalsekretær i AlkoholpolitiskLandsråd Johan Damgaard Jensen.Et enigt sundhedsudvalgDa sagen kørte i september var samtlige sundhedsordførere enige om stramninger:”Derer nogle firmaer, der gentagne gange har været ligeglade med de regler, og der-for har brudt dem gang på gang. Og derfor er vi enige i, at nu må der strammes op.”
1
Det sagde Sundhedsordfører for Socialdemokraterne Sophie Hæstorp-Andersen tilP3Nyheder 18. september 2009. Formanden for Sundhedsudvalget Preben Rudien-gaard (V) udtalte samme dag til Berlingske Tidende:”Deter klart, at hammeren må falde, når alkoholfirmaer gang på gang blæser på ret-ningslinjerne for reklamering. Meget tyder på, at vi må gå mere effektivt til værks ogeksempelvis indføre bødestraf til firmaerne.”Det var ordene, nu skal der handles!
Med venlig hilsenGeneralsekretærJohan Damgaard JensenAlkoholpolitisk LandsrådMobil 40 91 72 70
2
3