Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
SundhedsudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere2. december 2009
Lissabontraktatens betydning for politikområder under Sundhedsudval-getLissabontraktaten trådte i kraft den 1. december 2009. Denne note giver etoverblik over Lissabontraktatens væsentligste nyskabelser på Sundhedsud-valgets politikområder. For en generel gennemgang af Lissabontraktaten ogde institutionelle ændringer henvises tilEU-note - E 8 af 6. december 2007,som er optrykt som bilag i EU-Oplysningens sammenskrevne udgave af Lis-sabontraktaten (s. 382).Nedenfor benyttes følgende forkortelser:TEU= Traktaten om Den Europæiske UnionTEUF= Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (erstatter trak-taten om det Europæiske Fællesskab).FolkesundhedLissabontraktatens ændringer på folkesundhedsområdet indebærer navnligenuddybning og præciseringaf EU’s hidtidige beføjelser, men uden væ-sentlige indholdsmæssige ændringer.Således præciseres det indledningsvis, at EU’s indsats på området skal imø-degå forhold, der kan indebære risiko for denfysiske og mentale sundhed(iden hidtil gældende bestemmelse henvises blot til ”menneskers sundhed”).Endvidere tilføjes det, at EU’s indsats også skal omfatte overvågning af alvor-
1/2
lige grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trus-1ler og bekæmpelse heraf .I relation tilsamarbejdet mellem medlemsstaterne på sundhedsområdettilføjer Lissabontraktaten, at dette samarbejde navnlig skal få staternes sund-hedstjenester til at supplere hinanden bedre i grænseregioner. Kommissio-nens opgave er her især at tage initiativer til opstilling af retningslinjer og indi-katorer, tilrettelægge udveksling af bedste praksis og udarbejde de nødvendi-2ge elementer til periodisk overvågning og evaluering . Europa-Parlamentetskal holdes fuldt underrettet herom.For så vidt angår Europa-Parlamentets og Rådetslovgivningskompetencepå området tilføjes det, at der kan vedtages ”foranstaltninger til fastsættelse afhøje standarder for kvaliteten ogsikkerheden af lægemidler og medicinsk3udstyr”.Ligeledes præciseres det, at detilskyndelsesforanstaltningerover for trus-ler mod sundheden, som Europa-Parlamentet og Rådet hidtil har kunnet ved-tage i henhold til EF-traktaten, navnlig kan vedrøre bekæmpelsen afstørre4grænseoverskridende sundhedstrusler. Derudover præciseres det, atEuropa-Parlamentet og Rådet kan vedtage foranstaltninger, der vedrørerovervågning af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler, varsling itilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf, samt foranstaltninger meddirekte henblik på beskyttelse af folkesundheden i forbindelse med tobak ogalkoholmisbrug. Som det også hidtil har været tilfældet må vedtagelsen afsådanne regler ikke indebære harmonisering af EU-landenes lovgivninger.Med Lissabontraktaten ændres proceduren fra den fælles beslutningsproce-dure til denalmindelige lovgivningsprocedure.Da disse to procedurer stortset er identiske, har ændringen ingen større praktisk betydning.Endelig præciseres det i de indledende bestemmelser til traktaten om Unio-nens funktionsmåde, at beskyttelse og forbedring af menneskers sundhedhenhører under de områder, hvor Unionen alene har kompetence til at gen-5nemføreunderstøttende, koordinerende eller supplerende tiltag. Dettevar også tilfældet tidligere, men det præciseres nu specifikt i traktatteksten.Med venlig hilsenThomas Fich (3611)
12
Jf. artikel 168, stk. 1, i TEUF, som afløser EF-traktatens artikel 152.Jf. artikel 168, stk. 2, i TEUF.3Jf. artikel 168, stk. 4, litra c), i TEUF.4Jf. artikel 168, stk. 5, i TEUF.5Jf. artikel 6, litra a), i TEUF.
2/2