Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 113
Offentligt
ForslagtilLov om ændring af lov om Blødererstatningsfonden(Udskydelse af tidspunktet for fondens ophør)
§1I lov om Blødererstatningsfonden, jf. lov nr. 440 af 14. juni 1995, som ændret ved § 29 i lov nr. 386 af 22.maj 1996 og ved § 37 i lov nr. 980 af 17. december 1997, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 1,udgår ordene: »én gang for alle«.2.I§ 2indsættes som nyt stykke:”Stk.2.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan efter behov tilføre fonden yderligere midler.”Stk. 2 bliver herefter stk. 3.3.§ 4, stk. 7,erstattes: »1,5 pct. af fondens oprindelige« med: »150.000 kr. af fondens«.4.§ 13, stk, 1,affattes således:”Fonden ophører med sin virksomhed, når fonden ikke længere kan yde støtte efter § 4. Fondensbestyrelse meddeler ministeren for sundhed og forebyggelse, når dette ikke længere er tilfældet.«5.§ 14, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Der skal i alle tilfælde ses bort fra ydelser efter denne lov og afkastet heraf i forbindelse medtildeling af ydelser efter pensionslovgivningen, lov om aktiv socialpolitik og andre sociale love.«6.Overalt i loven ændres: »sundhedsministeren« til: »ministeren for sundhed og forebyggelse«.
§2Loven træder i kraft den 1. juni 2010.
§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets hovedindholdEfter den gældende lov om Blødererstatningsfonden ophører fonden med sin virksomhed senest 15 årefter lovens ikrafttræden. Da loven trådte i kraft den 15. juni 1995, vil fonden dermed skulle ophøre med sinvirksomhed den 15. juni 2010. På dette tidspunkt forventes det, at Blødererstatningsfondens oprindeligekapital på 20 mio.kr., som ifølge loven blev ydet én gang for alle, er ved at være opbrugt.Imidlertid er 27 HIV-smittede blødere – imod den forventning om de HIV-smittede blødereslivsperspektiv, som lå til grund for vedtagelsen af loven i 1995 – glædeligvis fortsat i live.Det er regeringens opfattelse, at disse blødere, som i starten af 1980’erne blev smittet med HIV via deresblodprodukter (faktorpræparater), samt deres efterladte, bør sikres fortsat støtte i henhold til lov omBlødererstatningsfonden.Regeringen foreslår derfor, at lovens bestemmelse om fondens ophør ophæves, og at der åbnes mulighedfor at tilføre fonden yderligere statslige midler som grundlag for fortsat ydelse af økonomisk støtte, så længeder i henhold lovens betingelser er støtteberettigede. Med den påtænkte tilførsel af yderligere statslige midlertil fonden må det forventes, at fondens virksomhed vil kunne videreføres mindst 10 år frem i tiden. Bløder-erstatningsfondens bestyrelse har ligeledes bekræftet denne antagelse.Lovforslaget er led i udmøntningen af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for2010.2. Lovforslagets baggrundI første halvdel af 1980’erne, hvor en række blødere blev smittet med HIV via deres blodprodukter(faktorpræparater), fandtes der ikke nogen lægemiddelerstatningsordning. Det var baggrunden dels forstatens ydelse af kulancemæssig godtgørelse og dels for oprettelsen af Blødererstatningsfonden.Staten ydede således fra og med 1987 en kulancemæssig godtgørelse på 750.000 kr. til hver enkelt bløder,der efter behandling med blodprodukter ved danske sygehuse var blevet konstateret HIV-smittet, samt tilefterladte til disse blødere.Blødererstatningsfonden blev oprettet ved lov nr. 440 af 14. juni 1995 om Blødererstatningsfonden. Imedfør af loven ydede staten i 1995 fonden et beløb på 20 mio. kr. til løbende fordeling blandt blødere, somefter behandling med blodprodukter ved danske sygehuse var blevet konstateret HIV-smittede, samt tilefterladte efter sådanne blødere.Der henvises til lovforslag nr. 224 (FF tillæg A 3051), der blev fremsat den 19. april 1995 (FF 4752) og 1.behandlet den 27. april 1995 (FF 5202). Betænkning blev afgivet af Sundhedsudvalget den 4. maj 1995 (FFtillæg B 506), og ændringsforslag blev stillet af ministeren uden for betænkning den 5. maj 1995 (FF tillæg B507). Lovforslaget blev 2. behandlet den 11. maj 1995 (FF 5706) og vedtaget énstemmigt ved 3.behandlingen den 16. maj 1995 (FF 5760).I henhold til loven udbetales 80 % af Blødererstatningsfondens midler som et månedligt beløb tilnulevende HIV-smittede blødere til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, det forkortede livsperspektiv samtden eventuelt forringede livskvalitet, som HIV-smitten medfører. I en overgangsperiode udbetales endvidereet beløb til dækning af forsørgertab til efterladte til en afdød HIV-smittet bløder. 20 % af fondens midler skalifølge loven udbetales efter individuel ansøgning til merudgifter i dagligdagen begrundet i HIV-smitten. Medetablering af fonden blev det således – oven i den kulancemæssige godtgørelse – muligt at tilgodese denenkelte HIV-smittede bløders individuelle situation og behov.Støtte efter loven er fritaget for indkomstskattepligt, ligesom støtten dels ikke modregnes i ydelser, sommåtte tilkomme de pågældende efter pensions- og sociallovgivningen.Det er i lov om Blødererstatningsfonden angivet, at fonden ophører med sin virksomhed senest 15 år efterlovens ikrafttræden, hvilket er medio juni 2010. Det er ikke i bemærkningerne til lovforslaget angivet,hvorfor fondens virksomhed tidsmæssigt er begrænset til 15 år, men det må antages, at dette tidsrum erfastsat under hensyntagen til de daværende HIV-smittedes forventede restlevetid. Såvel af lovens ordlyd som
af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det udtrykkeligt, at der ikke herudover vil blive tilført midler tilfonden fra staten.Glædeligvis har forudsætningen bag loven – det begrænsede livsperspektiv for de HIV-smittede –imidlertid vist sig ikke at holde stik. Blødererstatningsfondens formål er således fortsat aktuelt, menlovbestemmelsen om fondens ophør og forbruget af den oprindelige fondskapital forhindrer en videreførelseaf støtteordningen.Blødererstatningsfondens bestyrelse, der sekretariatsbetjenes af Danmarks Bløderforenings sekretariat,træffer afgørelse vedrørende udbetaling af fondsmidler. De bevilgede tilskud fra Blødererstatningsfonden hari regnskabsårene 2007 og 2008 udgjort henholdsvis knapt 848.000 kr. og knapt 898.000 kr. svarende til etsamlet årligt gennemsnit på ca. 873.000 kr. eller godt 32.000 kr. til hver enkelt af de tilbageværende 27begunstigede blødere. Ved udgangen af 2008 udgjorde fondens resterende kapital godt 2,4 mio.kr.Fonden er efter loven desuden berettiget til årligt at anvende indtil 1,5 % svarende til 0,3 mio.kr. affondens oprindelige kapital til administration og revision af fonden. Udgifterne hertil har i regnskabsåret2008 udgjort knapt 0,2 mio.kr.Fondsudgifterne i de seneste to regnskabsår giver grundlag for en formodning om, at fonden – med enforlængelse af sin virksomhedsperiode – vil kunne afholde de fornødne støttebeløb ogadministrationsomkostninger i den resterende del af 2010 uden tilførsel af yderligere statslige midler, såledesat der først bliver behov for tilførsel af yderligere midler fra og med finansåret 2011.Blødererstatningsfondens bestyrelse har bekræftet denne antagelse.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeMed lovforslaget skabes der hjemmel for at tilføre yderligere statslige midler til Blødererstatningsfonden.Det er med aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2010 aftalt at tilføre fondenyderligere 10 mio. kr. fra 2010.Som nævnt har de bevilgede tilskud fra Blødererstatningsfonden i de seneste to regnskabsår i gennemsnitudgjort 873.000 kr. svarende til godt 32.000 kr. til hver enkelt af de tilbageværende 27 begunstigede blødere.En fastholdelse af det samlede årlige støttebeløb uden hensyn til antallet af tilbageværende begunstigedeblødere ville ad åre indebære, at færre og færre blødere og efterladte hver ville kunne tildeles stadigtvoksende støttebeløb. Blødererstatningsfondens bestyrelse har i forbindelse med lovforslagets forberedelsebekræftet, at fondens nuværende bevillingspraksis agtes videreført uændret, således at det nævntegennemsnitlige årlige støttebeløb til hver enkelt af de tilbageværende begunstigede blødere – reguleret forpris- og lønstigninger – vil blive fastholdt. Det samlede årlige støttebeløb vil dermed forventeligt gradvisfalde i takt med, at antallet af begunstigede blødere og efterladte falder.Det er regeringens vurdering, at det hidtidige maksimumbeløb til administration og revision af fonden vilkunne sænkes som følge af det reducerede antal støtteberettigede. Fonden har som nævnt i det senesteregnskabsår anvendt knapt 0,2 mio.kr. til administration og revision. Da fonden frem over vil skulle ydestøtte til et stadigt faldende antal støtteberettigede, må det forventes at også administrationsomkostningernevil kunne reduceres. Det forekommer på den baggrund tilstrækkeligt, at der maksimalt anvendes 150.000 kr.årligt til fondens administrationsomkostninger. Blødererstatningsfondens bestyrelse har bekræftet denneantagelse.Med den påtænkte tilførsel af yderligere statslige midler til fonden må det forventes, at fondensvirksomhed vil kunne videreføres mindst 10 år frem i tiden. Blødererstatningsfondens bestyrelse harligeledes bekræftet denne antagelse.4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet mv.Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere8. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. HøringLovforslaget har været i høring hos Blødererstatningsfondens bestyrelse, Center for SmåHandicapgrupper, Danmarks Bløderforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter ogForbrugerrådet.11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser for detoffentligeIngenNegative konsekvenser/merudgifterMerudgift på 10 mio. kr.
Administrative konsekvenser fordet offentlige
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser forerhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser forborgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med den foreslåede ændring fjernes udelukkelsen af muligheden for at tilføre fonden yderligere statsligemidler som grundlag for fondens fortsatte ydelse af økonomisk støtte.Til nr. 2Med den foreslåede ændring skabes der hjemmel for at tilføre yderligere statslige midler til Blødererstat-ningsfonden. Det er som nævnt tanken at tilføre fonden yderligere 10 mio. kr. fra 2010.Til nr. 3Det det hidtidige maksimumbeløb til administration og revision af fonden vil kunne sænkes som følge afdet reducerede antal støtteberettigede. Fonden har i det seneste regnskabsår anvendt knapt 0,2 mio.kr. tiladministration og revision. Da fonden frem over vil skulle yde støtte til et stadigt faldende antalstøtteberettigede, må det forventes at også administrationsomkostningerne vil kunne reduceres. Detforekommer på den baggrund tilstrækkeligt, at der maksimalt anvendes 150.000 kr. årligt til fondensadministrationsomkostninger.Til nr. 4Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at fonden først ophører med sin virksomhed, når der ikkelængere er støtteberettigede blødere eller efterladte til disse.Til nr. 5Der er tale om en ajourføring af de love, ifølge hvilke der ved tildeling af ydelser skal ses bort fragodtgørelse og afkast heraf tildelt efter lov om Blødererstatningsfonden.Til nr. 6Ændringerne er en konsekvens af ressortomlægningerne ved kongelig resolution af 23. november 2007.
Til § 2Ikraftrædelsestidspunktet er fastsat til den 1. juni 2010 for at sikre, at loven træder i kraft inden dettidspunkt – den 15. juni 2010 – hvor fonden efter den gældende lov ville skulle være ophørt.Til § 3Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale anvendelsesområde svarende til den gældende lov.
BilagGældende formuleringLovforslaget§1I lov om Blødererstatningsfonden, jf. lov nr. 440af 14. juni 1995, som ændret ved § 29 i lov nr. 386af 22. maj 1996 og senest ved § 37 i lov nr. 980 af17. december 1997, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 1,udgår ordene: »én gang for alle«.2.I§ 2indsættes som nyt stykke:”Stk.2.Ministeren for sundhed og forebyggelsekan efter behov tilføre fonden yderligere midler.”Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 2.Staten yder en gang for alle fonden et beløb på20 mio. kr., der udbetales, når fonden er etableretefter denne lovs regler.
Stk. 2.Sundhedsministeren kan godkende, at ogsåandre midler end de af staten efter stk. 1 tilførtemidler indgår i fonden.§ 4.Fondens midler uddeles efter bestyrelsensbeslutning efter retningslinjerne i stk. 2-4, jf. dogstk. 5.Stk. 2.Fonden kan yde støtte i form afengangsbeløb eller beløb, der ydes over et påforhånd fastsat antal år eller til en begivenhed, derindtræder inden dette åremåls udløb. Fonden kan iforbindelse hermed forbruge af såvel kapitalen somafkastet heraf.Stk. 3.Indtil 20 pct. af fondens midler kan efteransøgning ydes som engangsbeløb til merudgifter,som den HIV-smittede bløder eller dennessamlevende familie måtte have i deres dagligdagsom følge af den HIV-smittede bløders eller dennesfamilies særlige individuelle behov.Stk. 4.Resten af fondens midler kan efteransøgning ydes som engangsbeløb eller faste årligebeløb dels til dækning af HIV-smittede bløderestabte arbejdsfortjeneste og det forkortedelivsperspektiv samt eventuelt forringet livskvalitet,som HIV-smitten medfører, dels til dækning afforsørgertab til efterladte efter en afdød HIV-smittetbløder. Beløb kan dog kun ydes, så længe depågældende lever. Beløb, der udbetales til efterladtebørn, kan længst ydes indtil barnets fyldte 21. år.Stk. 5.Sundhedsministeren kan, når særligeforhold taler herfor, efter ansøgning fra fondensbestyrelse godkende fravigelse af de i stk. 2-4anførte retningslinjer for fondens anvendelse.Stk. 6.Efterladte efter stk. 4 omfatter ægtefæller tilHIV-smittede blødere eller samlevere, hvor samlivethar bestået mindst 2 år, og børn. Fondens bestyrelsekan, når særlige forhold taler herfor, dispensere frakravet om 2 års samliv, for så vidt angår en efterladt
samlever.Stk. 7.Fonden kan af dennes midler årligt anvendeindtil 1,5 pct. af fondens oprindelige kapital tiladministration og revision af fonden.§ 13.Fonden ophører med sin virksomhed senest 15år efter lovens ikrafttræden, eller når fondensbestyrelse i øvrigt ansøger sundhedsministerenherom.Stk. 2.Ved fondens ophør tilfalder eventuelleresterende midler staten, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Såfremt der efter § 2, stk. 2, er tilgåetfonden andre midler end de af staten tilførte, træffersundhedsministeren ved fondens ophør bestemmelseom, hvorledes disse eventuelle resterende midlerskal forvaltes.Stk. 4.Beregning af resterende midler efter stk. 2-3foretages på grundlag af en forholdsmæssigfordeling baseret på de oprindelige kapitalindskudfra henholdsvis staten og andre.§ 14.Støtte udbetalt efter denne lov og afkastet herafindgår ikke i modtagerens husstandsindkomst, jf. § 8i lov om individuel boligstøtte.Stk. 2.Der skal i alle tilfælde ses bort fra ydelserefter denne lov og afkastet heraf i forbindelse medtildeling af ydelser efter pensionslovgivningen, ogandre sociale love inden for Socialministerietsområde.
3.§ 4, stk. 7erstattes »1,5 pct. af fondensoprindelige« med »150.000 kr. af fondens«.
4.§ 13, stk. 1,affattes således:”Fonden ophører med sin virksomhed, nårfonden ikke længere kan yde støtte efter § 4.Fondens bestyrelse meddeler ministeren for sundhedog forebyggelse, når dette ikke længere er tilfældet.«
5.§ 14, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Der skal i alle tilfælde ses bort fra ydelserefter denne lov og afkastet heraf i forbindelse medtildeling af ydelser efter pensionslovgivningen, lovom aktiv socialpolitik og andre sociale love.«6.Overalt i loven ændres: »sundhedsministeren« til»ministeren for sundhed og forebyggelse«.